Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Sunday, November 30, 2008

39-Misteri kereta klasik




Ini keta atuk aku. Apa yang misteri?


,


Atuk aku meninggal dunia pada 4 Januari 1964.


38-Bandar bersih?

Aku jalan-jalan makan angin di blog kawan-kawan. Tersinggah di slumberaja. Terbaca posting terbaru dia. Unik info yang aku dapat...


Korang perasan tak? Sesuatu yang pelik? Apa yang pelik? Bandar yang majoriti penduduk umat Islam mana? Bukan ke kita diajar supaya jadi pembersih. Hatta basuh kaki pun paling kurang 5 kali sehari. Kalah supermodel cuci muka hari-hari.
Jadinya umat Islam memang tak sensitif lah kan? Sudah terbalik, yer tak?
Yerrrrrrr.........

37-Pejuang Palestin boleh dibunuh tanpa syarat ?

Khamis, 27/11/2008 -Laporan siasatan yang disediakan oleh akhbar Israel, Haaretz, mendedahkan bahawa tentera Israel, di bawah arahan rasmi, boleh melakukan serangan mati terhadap pejuang-pejuang Palestin yang "dikehendaki" kerana mereka dianggap seperti "bom jangka" walaupun dalam sesetengah keadaan, tentera israel mampu menangkap sahaja pejuang-pejuang tersebut." Note:
sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : Abu Zayd




Lamputih cakap - Punyalah pengecut. Kenapa tak lawan secara anak jantan. Orang tua, yang cacat, kanak-kanak serta perempuan dijadikan lapang sasar untuk tambah pengalaman ketepatan menembak.

Penat dah kita menjerit dan merayu lalu mereka tidak endahkan. Mana pergi 70 juta rakyat Mesir yang kononnya gagah perkasa. Orang Syria yang diberitakan cerdik melampau. Orang Jordan dan juga di Saudi. Lupakanlah Lubnan yang herot-merot mahu kembali gagah.

Perlukah kita yang angkat senjata? Nampaknya kita hanya boleh simpati lalu bersedekah doa serta duit lebihan belanja.


Khamis, 27/11/2008 -Sebuah badan kebajikan dan lima orang bekas pemimpinnya telah didapati bersalah oleh mahkamah US Isnin lalu kerana menghantar berjuta wang kepada Hamas." Note:
sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : fakhrul77


Lamputih cakap - Moga sinar yang lebih baik untuk kita umat Islam sempena AidilAdha ini. Ameen....

Saturday, November 29, 2008

36-Manusia sudah jadi binatangkah?

Balasan seksa Nirmala
KUALA LUMPUR: “Sekali dilakukan adalah kejam, tetapi perbuatan tertuduh berkali-kali mencederakan mangsa adalah lebih kejam,” kata Hakim Mahkamah Sesyen, Akhtar Tahir, ketika menjatuhkan hukuman terhadap suri rumah yang disabitkan bersalah mencederakan pembantu rumahnya, Nirmala Bonat.

Lamputih cakap - Ini hal manusia. Tiada kena-mengena dengan binatang. Tiada binatang yang jadi punca. Lalu?
Atau sebenarnya otak mereka sudah bertukar jadi otak binatang? Boleh dipanggil kebinatangan kan?
Pastinya kita marahkan kalau dipanggil binatang. Harap-harap ini sempadannya untuk kita

35-Suami Zakiah mahu berbincang

SHAH ALAM: Pengacara popular rancangan 999 terbitan TV3, Zakiah Anas, 42, yang memfailkan permohonan cerai terpaksa menunggu hampir sebulan lagi untuk mendengar kes terbabit disebabkan suaminya tidak hadir prosiding di Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam.

Hakim Syarie Tuan Kamarulzaman Ali membenarkan penangguhan itu sejurus peguam syarie Azmi Mohd Rais yang mewakili Zakiah sebagai plaintif mengesahkan ketidakhadiran Mohamad Yusof Mohamad Taib, 46, kerana tidak bersedia dengan permohonan itu.

Ini terkandung dalam perbualan telefon antara Azmi dan Mohamad Yusof kelmarin apabila defendan meminta kes itu ditangguhkan untuk membolehkan kedua-dua pihak berbincang secara baik.

“Pihak defendan sudah menerima saman pada petang 23 November lalu dan menghantar beberapa SMS. Pada dasarnya dia tidak bersetuju dengan tuntutan itu. - Harian Metro


Lamputih cakap - Eloklah berbincang. Kesian pada semua orang yang bertungkus-lumus untuk jayakan perkahwinan anda dahulu. Fikirkan juga emosi anak.
Kita semua manusia yang perlukan bimbingan.Susah nak cakap mana yang benar atau siapa yang salah.Jangan diikut emosi sendir yang celaru kelak nanti terpaksa merayu.Kan dah malu
Suatu ingatan..

Kalau mahu dilihat ahli neraka yang berjalan dimuka bumi ini, lihatlah perempuan yang meminta cerai pada suaminya..

Friday, November 28, 2008

34-Siapa yang benar dan siapa yang salah

Anak profesional, bapa pengemis
KANGAR - Sepasang suami isteri yang cacat penglihatan dan mempunyai anak berjawatan besar adalah antara sembilan yang ditahan dalam Ops Selamat yang dijalankan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di sekitar bandar ini kelmarin.

Timbalan Pengarah JKM Perlis, Mastura Abdul Rahim berkata, pasangan berusia sekitar 60 tahun itu adalah penerima bantuan bulanan jabatan itu sebanyak RM300 setiap bulan.

"Siasatan awal mendapati pasangan yang berasal dari Kodiang, Kedah itu juga mempunyai anak berjawatan tinggi dalam kumpulan pengurusan dan profesional," katanya. - Kosmo


Lamputih cakap - Dunia semakin menuju keakhirnya. Apa guna duit bertimbun kalau yang paling utama jadi terabai. Jangan disalahkan hukum dunia. Otak yang ada perlu diguna. Siapa kita kalau tiada mereka. Cukupkan duit berjuta kalau akhirnya tersungkur dipintu syurga? Lalu,

Masuk pulak ke neraka..

, ah, sudah!!

33-Tarikh kita bergembira

Hari Raya Haji 8 Dis.
KUALA LUMPUR - Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah semalam mengisytiharkan Hari Raya Aidiladha bagi seluruh Malaysia ditetapkan Isnin, 8 Disember ini.


Lamputih cakap - Jangan lupa banyakkan bertakbir. Biar lembut sikit hati kita ini mendengar nasihat.

32-Letupan di Mumbai

1. Semalam gempar di India. Pengganas mula mengganas. Salah siapa? Pengebom Bali? Mereka sudah syahid. Osama? Ermm..Penuh teka-teki.
2. Kita disini? Buat apa? Sudah bersedia menghadapi hari kemurungan? Kita tidak selamanya berada diatas kan? Lalu ingin salahkan siapa? Siapa suruh tak bersedia..
3. Aku sedih hari ini. Dunia makin kacau-bilau. Bila nak aman ni?
4. Majlis Fatwa Kebangsaan makin teruk dihentam. Yang bebal agama pun ingin bersuara. Apakah jadah mereka yang tak punya autoriti juga ingin mencelah.Sila hantar kereta anda pada tukang jahit.Bodoh!!
5. Parti yang memerintah sudah makin parah. Bekas ketua gerombolan sudah naik marah. Ingin dedahkan nama perasuah. Ya, politik wang dalam parti. Masakan orang begini ingin jadi pemimpin pada tanah air ku. Lalu, masih ingin salahkan juga pada tokey babi?
6.Gaji sudah masuk? Sudah seronok membeli-belah? Atau masih lagi belum puas. Ingat tak saudara yang susah? Ermm...Susah....Haha..
7.Aku dah abis idea. Lain kali sambung..

31-Yoga yang dah tak yoga lagi dah

KUALA LUMPUR 26 Nov. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini meminta semua pihak memahami intipati fatwa yang diumumkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan berkaitan amalan yoga dan tidak memutarbelitkan fakta sehingga membuat rakyat terkeliru. Perdana Menteri berkata, bagi umat Islam yang mengamalkan senaman yoga tetapi tidak menggunakan sebarang bentuk mantera, mereka boleh meneruskan aktiviti tersebut kerana ia adalah untuk kebaikan kesihatan mereka.“Saya ingin tegaskan bahawa amalan fizikal tanpa sebarang unsur-unsur pemujaan boleh diteruskan, ertinya tidak diharamkan.

Lamputih cakap - SIS tu sape? apa yang dia reti? Nak bikin Malaysia bala ke? Mari tengok komen Ustaz Zamihan di sini.

Point yang paling aku suka baca adalah: Illahnya ialah : jika umat Islam tidak membaca mentera sekalipun tidak semestinya Yoga itu halal. Walau ada maksud yoga iaitu tujuan kesihatan. Ini kerana pengamalan yoga telah sinonim dgn sejarah keagamaan hindu, pertapaan hindu, formasi tertentu dewa-dewi hindu dan matlamat kebersatuan dgn Tuhan (dlm doktrin hindu) sesekali tidak boleh diakui dan diamalkan oleh penganut Islam.


Justeru, kandungan mantera sahaja bukan menggambarkan indikasi keseluruhan yoga. Dan hukum pula tidak diambil secara juziyyah sahaja. Maknanya, mantera dan amalan kesihatan bukanlah alasan untuk menghalalkan yoga. Saya kira Pak Lah dan awam masyarakat terbabas dalam masalah ini. Mereka nampaknya lupa dgn kaedah : 'Matlamat tidak menghalalkan cara'. Serta cuba memahami Yoga melalui pendekatan Liberal. Asal rasional...ia dilihat baik. Ketahuilah, inilah yang dikatakan Imam al-Syafi'ie : Manis tahsana faqad syarrak" (Barangsiapa yang menganggap baik sesuatu perkara (yang tidak jelas) dia sebenarnya telah meletakkan hukum syarak." Menghalalkan sesuatu yang jelas haram juga boleh dikatakan sebagai mubtadi' (pembuat bid'ah). Manakala amalan tersebut merupakan bid'ah dholalah (rekacipta yang sesat) kerana ia bukan dari Islam. Bahkan bertentangan dgn Islam. Oleh itu 'fatwa' Pak Lah tidak boleh dipakai sama sekali. Dan Umat Ini wajib menjauhi amalan yoga serta merta atas dasar iman dan taqwa. Semoga Allah menunjukkan kita ke jalan yang benar.

30-Suatu pendapat yang bernas dari Aduka Taruna walaupun dah lama

Oleh : AdukaTaruna

Sekali lagi, diingatkan bahawa Melayu adalah genetik yang bangang. Kalau ikut Melayu, dalam isu babi, maka kita akan mengikut jalan yang bangang. Melayu tak makan babi bukan kerana Allah, tetapi kerana jijik dan dimomokkan benda yang jijik.

Sebab itu separuh Melayu meminum arak dan kesemua yang meminum arak itu sesekali tidak akan memakan babi. Malah membenci haiwan ciptaan Allah itu secara total. Begitulah bodoh dan bangangnya genetik bernama Melayu ini.

Jadi, setelah kita mengetahui fakta dan kenyataan bahawa keturunan kita ini adalah genetik yang bangang, maka, jalan penyelesaian setiap masalah ialah mengikut Islam. Tidak perlu ada pejuang bangsa Melayu, pejuang bahasa Melayu, pejuang bangsa India, pejuang bahasa Urdu, pejuang bangsa Israel, pejuang bahasa Hebrew.

Universal. Setiap kita, setiap bangsa, setiap bahasa adalah sama di sisi Allah. Iman dan takwa menjadi pemisah. Kaizen. Setiap yang lebih baik, dalam Islam, perlu diamal dan disampaikan, dan ditambah-baikkan (RnD).

Jika bahasa Inggeris lebih baik untuk subjek Matematik, maka, bahasa lembab dan berjela-jela ciptaan Melayu perlu ditukar ganti. Kaizen. Kalau ikut falsafah universal Allah lah. Kalau ikut falsafah ulama gen Melayu….. kita wajib pertahankan bahasa Melayu.

Ternak babi.

Hak non muslim diiktiraf oleh Islam. Babi makanan mereka. Keperluan mereka. Kalau ikut Melayu, maka, amuk, marah, melatah, gopoh, bodoh akan menguasai tindakan. Apa beza ternakan babi zaman UMNO dengan ternakan babi zaman PAS?

Zaman UMNO ternakan babi disenyapkan, tidak dipantau, berselerak, menyusahkan komuniti muslim dan non muslim sendiri. Kesan terhadap alam sekitar tidak pernah dipedulikan, melainkan Karam Sigh Walia bersuara.

Jadi, adalah tepat dan bijak apabila ternakan babi dikumpulkan di satu tempat, menggunakan teknologi moden. Hak non muslim terjaga, hak alam sekitar terbela. Apa masalahnya? Babi adalah babi dan Melayu adalah Melayu.

Fatwa.

Kepada non muslim, fatwa dalam Islam adalah kegunaan komuniti Islam. Jika terdapat sebarang perbezaan terhadap fatwa tersebut, perbezaan itu hanyalah antara pendapat sesama kami. Kami berhak memilih antara pilihan-pilihan pendapat tersebut. Kerana ianya adalah kegunaan kami semata.

Islam adalah satu agama, bukannya adat keturunan. Islamnya kami, bermakna kami, tidak dapat tidak, perlunya mengikut arahan Allah. Islamnya kami, bermakna kami, tidak dapat tidak, perlunya mengikut arahan Allah supaya menghormati hak-hak bukan Islam selagi kami tidak dianiaya dan diperangi.

Malah, sekiranya perang yang dibalasi perang, Islamnya kami, kamidiarahkan Allah supaya tidak berperang dalam rumah-rumah ibadah, menganiaya orang awam seteru kami itu dan beberapa arahan lagi. Cuma, kekeliruan dalam tajuk ini, adalah laporan media, propaganda yang sampai kepada dunia awam sahaja.

Kesimpulannya, fatwa kami adalah hak milik kami. Untuk kegunaan kami sahaja. Mengikut profesionalnya, anda semua tidak boleh mencampuri hak milik kami. Tetapi keuniversalan Islam itu mengiktiraf hak kalian semua melahirkan kekeliruan kalian kepada Islam supaya ianya dapat dijawab oleh kami.

Tidak kira ianya dijawab dalam bahasa apa, sama ada bahasa Melayu, Mandarin, Urdu, Hebrew, Inggeris, ianya adalah jawapan yang sama. Dalam Islam tiada pejuang bahasa, dan tiada pejuang bangsa. Mana yang lebih baik, lebih terbaik, maka perlulah diamalkan dan disampaikan.

Be a muslim, not a Malay. Islam is universal.

Wallahualam.

Thursday, November 27, 2008

29-Budak tak betul

Pejadah yang ko buat tu bai?

28-Jepun dah gila

Klik sini atau sini dan juga sini

27-Lagu merapu Mat Salleh 2

Haha..datang jugak ye mat salleh hari ni ke konti Sinar. Tapi pehal nyanyi lagu yang dah sudah ulang tayang? Takder modal ke?

26-Kisah akan berlaku atau tidak untuk kita yang masih lagi leka dan lena

Gambar ini kredit pada http://slumberaja.blogspot.com
Slumberaja cakap - Nampaknya betullah apa yang dikatakan oleh ramai, rakyat Amerika tidak sepandai yang disangkakan. Mereka mengundi mengikut emosi dan bukannya akal yang mengakibatkan kepada keruntuhan ekonomi mereka sendiri.

Lamputih cakap - Korang rasa ekonomi Amerika berapa lama lagi bertahan? Kalau diaorang jatuh, agak-agak sapa yang akan naik sebagai kuasa besar menggantikan Amerika? Jepun? China? Peranchis? Venezuela?.

Letaklah China yang akan naik. Bagaimana dengan polisi luar mereka pada negara-negara kelas ketiga macam kita? Adakah kita masih lagi boleh bertahan?

Orang dulu-dulu cakap yang kehidupan ini umpama roda. Kadang-kadang di atas dan kadang-kadang dibawah. Yer tak?

Harapan aku agar pemimpin-pemimpin kita lebih bijak menafsir kemungkinan yang akan berlaku lebih dari kita semua.

25-Kisah aku dan luahan aku.

Aku mempunyai background agama. keluarga aku juga. Belajar setakat degree adalah dalam bidang agama. Namun sekarang aku bekerja ditempat yang lari jauh dari apa yang aku belajar di universiti. Berada di tempat baru ini membawa aku kepada luas pergaulan dan mengenal perangai orang. Bodohlah aku tidak boleh mengenal orang sedangkan aku belajar lebih dari SPM. Walhal aku sedar bahawa aku juga tidak sentiasa betul.

Blog baru aku ini aku buat hanya sekadar aku ingin berubah selera kepada genre yang lebih mencabar. Aku pernah buat blog tentang hobi, agama, politik dan merapu serta yang sewaktu dengannya. Aku tak kata sia-sia, tapi apa yang aku lihat ia tidak merubah apa-apa. Orang kita masih berada jauh di alam fantasi berbanding dengan orang yang berada di luar negara ini.

Adakah aku menegur korang semua secara sinis? jawapan aku tidak kerana ia lebih ditujukan pada diri aku sendiri. Lama aku leka dan lalai dalam fasa-fasa remaja ini.

Pertamanya mari kita berfikir secara serious. Kita di mana sekarang? Apa yang sedang kita buat? Agama kita bagaimana? Stabilkah politik negara kita? Ekonominya bagaimana? Baguskan sosio-kehidupan kita serta orang disekeliling kita?. Hendak atau tidak kita terpaksa jawab dan merenung kembali benda yang lepas agar di masa hadapan kita akan menjadi lebih baik dan mulia disisi masyarakat. Betul tak?

Ini yang aku akan kupas dalam entry-entry yang akan datang dalam blog yang tak terkenal ni serta aku akan lampirkan blog-blog yang bagus untuk kita semua kunjungi sebagai rencah bacaan kita seharian. Baca jika punyai kelapangan dan aku perlukan kritikan dan sokongan yang membina dari saudara-saudara sekalian agar dari usaha kita yang sekecil ini kita mampu membuat perubahan.

,

Amacam?

24-Dari Dr. Fadzilah Kamsah

Assalammualaikum. .......
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...
Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ......either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan.... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...
Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ....mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .......makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..
Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...
Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.
"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly....
Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam... Terima Kasih,

Lamputih cakap - Aku memanjangkan benda ini untuk panduan kita semua. Banyak kes yang berlaku tentang budak-budak sekarang yang dah tak berapa nak hormat ibubapa.. Hati aku tersentuh bila terkenang mak bapak yang semakin hari semakin dimamah usia. Semoga anda semua pun macam saya. Kita sama-sama menginsafi diri.
Kredit to http://isuhangat.blogspot.com/

23-Dunia semakin tidak selamat

Baca sini dan sinun. Ini adalah sebab manusia makin terdesak ingin mencari sesuap rezeki tanpa menghiraukan belas-kasihan pada orang lain. Berita aku petik dari sini. Kredit pada tuan punya blog ye. Bagus isinya....

Iklan - Dari Email


Hehe.Syukurlah apa yang kita ada kan..Takyahlah ngikut orang

22-Korang rasa orang jahat ni perasan tak yang diaorang sebenarnya tengah buat jahat

Dulu masa naikkan harga minyak kata kerajaan terpaksa naikkan sebab harga minyak dunia melambung. Skang ni bila harga minyak dunia menjunam turun lambat-lambat pulak nak kasi turun. Macam-macam alasan diberi, Kesian kat pengusaha minyak la, terkejut la.

,

Skang ni kata pulak rakyat Malaysia tamak! Alahai tok uban..

21-Dari tukartiub Hishamuddin Rais

kah kah kah…. kalau mahafirauan melawan rasuah… samalah macam umi ufilda masih dara sunti… kah kah kah….

Lamputih cakap - Dr Mahathir cakap dia ada senarai orang UMNO yang terlibat politik wang untuk pertandingan kali ni. Korang rasa Mukhriz anak dia ada dalam list tak?

20-Aku malas nak ulas sebenarnya

Hari-hari kalau kita baca suratkhabar mesti kita jumpa pelbagai cerita-cerita yang agak tak masuk akal, tak logik, merapu, dan lain-lain lagi. Kadang-kadang cerita tu jugak lebih bersifat seperti pelaris produk atau ntah apa-apa ntah. Aku rasa macam rugi pulak kalau beli akhbar sedangkan berita yang dihidangkan tahap bangkai nilainya. Ataupun sang empunya diri hanya ingin publisiti murahan.
Tapi makin hari makin banyak keluar akhbar-akhbar picisan macam ini walaupun yang ada sekarang sampai tak terbeli.

,

Apa kisah mawi sekarang? Tak cukup-cukup kaya lagi ke?

19-Aku masih belajar lagi

Walaupun lama aku dengan blogspot ni namun aku masih lagi boleh dikategorikan sebagai pemalas.Sebab baru ni aku tau blogger ader buat auto publish. Jadi bila korang boleh baca entri ni bermaksud aku sudah berjaya...hahaha



,



ceh..poyo tak ingat betul aku ni..

Wednesday, November 26, 2008

18-Kita bagaimana dengan krisis ekonomi global?

Mengenai langkah kerajaan menghadapi krisis ekonomi dunia sekarang, Ahmad Shabery berkata di Malaysia tidak kedengaran berlakunya pembuangan pekerja besar-besaran seperti di negara Barat.

"Perkara ini kita tidak dengar di negara kita kerana sistem ekonomi lebih mapan dan persiapan kerajaan jauh lebih baik daripada apa yang dibuat oleh negara Barat," katanya.


HANYA 500,000 SYARIKAT AKTIF : SSM – berita hairan

KUCHING : Sejumlah 35 peratus syarikat berdaftar di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) didapati tidak aktif atau berhenti dari menjalankan sebarang aktiviti perniagaan yang membolehkan pendaftaran syarikat berkenaan dibatalkan.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) SSM, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, berkata pihaknya boleh mengambil tindakan ke atas syarikat berkenaan termasuk memba-talkan pendaftarannya seperti yang diperuntukkan mengikut undang-undang syarikat.

Katanya, sehingga 18 November tahun ini, sejumlah 833,508 syarikat direkodkan berdaftar dengan SSM dengan lebih 500,000 syarikat masih aktif menjalankan aktiviti perniagaan.

ASW 2020 TAWAR SATU BILION UNIT MULAI ESOK – berita hairan

KUALA LUMPUR: Satu bilion unit baru Amanah Saham Wawasan 2020 (ASW 2020) akan ditawarkan mulai esok bagi memberi peluang lebih ramai rakyat melabur dalam saham amanah itu.

Unit baru saham amanah yang dibuka kepada semua rakyat Malaysia itu, boleh dilanggan mulai jam 8 pagi di pejabat Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) seluruh negara dan 1,627 cawangan ejennya.

Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Permodalan Nasional Bhd, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman, berkata dalam tempoh tawaran sehingga 3 Disember ini, pelaburan maksimum dihadkan 10,000 unit seorang.


Lamputih cakap - Apa maksud menteri tu? Adakah ini penipuan? Sejak bila kita handal dalam serba-serbi? Rasanya bola lawan dengan Vietnam pun kita kalah inikan pula bila berbicara soal ekonomi? ASNB tu kerajaan nak cari modalkah?

17-Belanja sesiapa yang kita mampu

Ada sekali tu aku naik bas pergi jalan-jalan sekitar Kaherah. Pergi dengan kawan-kawan je. Tak ingat ulak dengan siapa. Semua berkobar-kobar maklumlah duit baru di pump oleh mak bapak. Aku je masa tu bukan guna duit yang di pump oleh mak bapak. Sebabnya, mudah kalau dapat duit dari sedara-mara ni. heh!!

,

Hari ni keluar lunch dengan seseorang yang istimewa. Gaji dia dah masuk dan gaji aku jugak dah masuk. Tapi kenapa dia yang belanja hah?


p/s lain kali habiskan makan tu ye..hehe

16-Kalau arahan tu dari siapa?

Dulu kalau masa budak-budak cukup degil kalau arahan tu dari orang tua. Ni bila dah jadi orang tua baru tahu perasaan bila budak-budak melawan,membantah,jegil bijik mata, takpun pedajal. Dulu kalau guru suruh buat kerja rumah, macam-macam alasan diberi kalau kerja tak siap. Ni bila dah jadi cikgu barulah tahu langit tu tinggi atau rendah.

,

Boss suruh buat kerja macam-macam untuk hari ni. Aku nak lawan atau tak? Rasa-rasa ada harapan jadi boss tak?

Tuesday, November 25, 2008

15-Sandarkan pada kenangan

Best ke lagu ni?

Che Sue marah2 dari semalam pasal perangai arab yang bodoh sombong dan tak makan saman. Kesian aku tengok dia marah-marah sebab hancur lunyai barang-barang packing dia dari Malaysia. Tapi apa yang kita boleh buat melainkan dengan hanya tumpang simpati.

Dulu kat Mesir ada gak berapa kali aku hilang sabar dengan Arab. Hendak la jugak bertumbuk. Suatu hari aku pergi ke pendaftaran untuk masuk Final year aku kat U. Beratur punyalah penat dari pagi, Datang pulak satu mangkuk ayun mana ntah tiba-tiba potong barisan. Elok pulak depan aku dia landing. Maka jiwa Hang Tuah aku pun meninggi la selaras dengan cuaca yang meninggi secara kebetulan.

Aku-Aku pun cakapla dengan dia suruh beratur.
Arab-Terus dia menjawab dia lagi lama tunggu dari aku.*menipu la tu.
Aku-Aku cakap dengan dia aku tunggu sejak dari pukul 7 pagi lagi. (Intazir munzu saah saabiah)
Arab- Dia cakap dia tunggu dari semalam (ana munzu ayyam)
Perghh...menipu arab ni. aku terus jawab (ana munzu itik)


Terus arab tu balik tak cakap pape.

14-Bond melayu dari melayu minimalis

Melayu minimalis memang aku suka baca. Banyak idea dan benda yang boleh buat aku ketawa. Terbaru aku baca sebab apa orang Melayu tak boleh jadi James Bond?. Sesuai sangat sebab kebetulan cerita terbaru bond ada kat panggung sekarang. Sapa rasa berkelapangan pergilah tengok. Pendapat aku, tak lah rugi duit korang tengok aksi2aksi gila si bond dalam cerita tu.

Point yang paling best adalah sebab Bond melayu tak punyai kereta secanggih Bond orang putih. Kahkahkah...memangla kalau setakat nak harapkan kereta nasional yang asik problem tingkap dengan pintu. Sudahnya mati kering je dalam kereta.

Apa yang aku merepek ni??

13-Ahli Umno diminta tidak hukum calon

BANGI: Ahli Umno diminta tidak menghukum calon yang bertanding pemilihan Umno Mac tahun depan sebelum mereka didapati bersalah terbabit dalam rasuah, politik wang atau salah guna kerana ia akan menjejaskan peluang mereka dalam pertandingan.

Lamputih cakap - Haha..ada ke takda ni politik wang? ada ke takda ni rasuah?

12-Ikrar bakal Perdana Menteri Malaysia

LIMA: Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berikrar untuk mempertingkatkan daya saing Malaysia dan mengembalikan majoriti dua pertiga bagi Barisan Nasional (BN) apabila mengambil alih jawatan tertinggi dalam kerajaan.

Lamputih cakap - Ikrar yang dulu pun tak pernah tercapai kan? Macam ikrar nak rampas Permatang Pauh!! Hahahaha.....

11-Kita bijak berbelanja

LUMUT: Pembinaan kumpulan kedua kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) akan diteruskan selepas semua enam kapal peronda kumpulan pertama diserahkan kepada TLDM pada awal 2010, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi

Lamputih cakap - Pada semua dunia pening kepala ekonomi tak menentu, Amerika demam nak bailout bank-bank dalam negara. Malaysia terus bijak berbelanja. Itulah kehebatan menteri ekonomi yang baru

10-Siasatan terhadap angkasawan ditangguh

SERDANG: Siasatan Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar berhubung dakwaan angkasawan pertama negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor mengumpul RM1.2 juta menerusi ceramah di seluruh negara akan ditangguhkan hingga minggu depan bagi membolehkan kementerian mengumpul maklumat lanjut.

Lamputih cakap - Aku pegang cakap ko maximus. Jangan pulak minggu depan ko buat lupa. Ramai orang menanti dalam geram ni. Habis duit puluh juta hantar orang main gasing kat sana. Pejadah!!

9-United terpaksa lupakan khidmat Berbatov

MADRID: Manchester United hilang khidmat penyerang tercedera, Dimitar Berbatov untuk aksi Liga Juara-juara Eropah, hari ini, ketika situasi tidak menentu juga masih membelenggu kelibat Cristiano Ronaldo.

Lamputih cakap - Penting sangat ke dia tu? dia pandai main ke? Takpe ke kalau tak menang? haha..

8-Masyarakat kita hanya pandai kritik

Semuanya tidak kena tetapi tidak pernah beri sokongan filem tempatan yang memang bermutu

APA kurangnya filem Wayang arahan Profesor Hatta Azad Khan. Ia menceritakan soal seni, budaya dan warisan dengan menjadikan wayang kulit sebagai subjeknya.


Lamputih cakap - Apa yang bermutu? Bukan syok sendiri ke?

7-Membanteras politik wang dalam parti

LIMA: Umno akan mengambil langkah tambahan yang lebih komprehensif untuk membanteras politik wang dalam parti, tetapi semua pihak perlu menyedari usaha itu memerlukan kekuatan politik dan komitmen yang kukuh, kata Datuk Seri Najib Razak,

Timbalan Presiden Umno berkata, semua pihak juga perlu realistik kerana usaha berkenaan tidak mudah dan tidak boleh dilakukan dalam tempoh yang singkat.

"Perjuangan menghapuskan gejala rasuah dan politik wang mesti dilakukan secara komprehensif dan ia satu proses membabitkan tempoh masa tertentu.

"Saya percaya ada beberapa langkah tambahan yang boleh kita lakukan untuk membanteras politik wang dalam parti," kata Timbalan Presiden Umno itu selepas menghadiri Sidang Kemuncak Pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec), di sini semalam.


Lamputih cakap - hehe..langkahnya ialah kuburkan puak-puak ni dengan takeover gomen yang macam cibai skang. DSAI, apa lagi? Amik la cepat!!!

6-Bosan-bosan macam ni kat ofis, Ada idea?

5-Jangan bogelkan Wanita

JOHOR BAHRU 24 Nov. - Semua pihak diminta tidak 'menelanjangkan' Pergerakan Wanita UMNO dengan menyebarkan keburukan dan fitnah terhadap Tan Sri Rafidah Aziz dan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil bagi menghangatkan lagi pertandingan jawatan Ketua Wanita UMNO pada pemilihan parti itu Mac depan.

Lamputih cakap - Kalau ditelanjangkan pun ada ke orang nak tengok?

4-Dunia tak hormat kita

Shah Rukh Khan telah membatalkan kedatangan untuk menerima anugerah Datuk dari kerajaaan Melaka.

lamputih cakap - Mamat ni kenapa? Best sangat ke dia? haha..dia memang best pun. Orang yang panggil dia aje yang tak best

3-Apakah kita menuju kehancuran?

LIMA 23 Nov. Krisis kewangan global yang berlaku sekarang menunjukkan komuniti ekonomi dunia telah tersilap langkah kerana tidak menerima cadangan Malaysia sejak 10 tahun lalu untuk membuat pembaharuan kepada struktur sistem kewangan yang dikawal selia oleh Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan institusi-institusi Bretton Woods lain.

BERCAKAP KEPADA WARTAWAN MALAYSIA Malaysia selepas hari pertama sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di sini semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau memberitahu perbincangan para pemimpin APEC itu bahawa kawal selia sistem kewangan dunia kali ini, seperti juga yang diperlihatkan dalam krisis kewangan Asia 1997-1998, telah gagal mengesan lebihan belanja yang keterlaluan dalam sistem kewangan antarabangsa.


Lamputih cakap - Mamat ni dulu belajar ekonomi kat mana? Sebelum ni dia pegang jawatan guru ekonomi ke? oooo...lupa, bini dia pakar beli-belah shoping complex

2-Apsal 2 hari dah abang Jam tak datang studio

Hari ni dengan semalam masih lagi terkejut-kejut bawak keta. Heh! Fobia lagi kot aku ni.
Puas hati aku dapat delete blog yang dah hampir 5 tahun aku jaga,belai dan manjakan. Tapi, kenapa aaaa????

1-Lagu merapu Mat Saleh


Blog lama aku dah padam. Kadang-kadang bosan ulang benda yang lama. Selamat Datang