Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Wednesday, June 30, 2010

Selamat tinggal Asia.

Kini Asia tiada wakil untuk melangkah suku akhir dan wtf!! masih ada yang ulas pasal kekalahan England????

Yang sudah tu sudah la....

Paraguay boleh tahan bersungguh dan Jepun bukan lekeh punya pasukan cume mereka adalah newbie. Esok-esok ada lagi.

Tunggu lepas ni pula. Dua dua team gua minat corak permainan namun Spain perlu menang. Gua hanya nakkan kemeriahan pasukan gergasi. Itu aje.

Harap esok gua tak tersungkur di pintu pejabat..

Tuesday, June 29, 2010

Arghh.. Saja la tu nak bagi Jepun kalah.

Gua memang alergic tambahan masa ni. Kebiasaannya pasukan pilihan gua pasti tumbang. Nak pulak kalau sampai level penalti. Suwey weh!

Gua harap keajaiban Jepun je skang ni. Tak kisah la kalau nak ungkit pasal pelempang Jepun sekalipun.

UMNO tu pun macamlah mulia sangatkan?

Bomba yang WTF!

Khas pada bakal pengguna iPhone 4

Maaf lambat nak berkongsi keceriaan Jerman.

Hehe..

Monday, June 28, 2010

Tevez vs Klose next..

Menepati ramalan gua maghrib tadi.

Ok, jom tido

Sunday, June 27, 2010

Inilah kesudahannya..




- Posted using Mobypicture.com

Tengah tak pedulik hal lain skang.

Penat pagi tadi kemas longkang tak abis tapi gua tetap gagah shopping jersey tuan rumah kat pekan koboi di Mangaung. Tahu kat mana Mangaung? Lemah betul la.

Tiket untuk menyaksikan pertemuan agung Jerman aka Podolski lawan England aka Robert Green. Dan gua sokong Argentina. Kehkehkeh.. Kot game macam sial kang gua keluar stadium pegi makan capati Afrika. Orang kata kuah dia ada kick. Jangan letak babi sudahlah.

Melaporkan dari Bloemfontein di Free State Stadium saya menjangkakan ada 4 kad merah akan dilayangkan malam ni agar mereka lumpuh dalam pertemuan bertemu Argentina di suku akhir.

Gua harap Jerman menang malam ni agar dendam World Cup lepas terbalas.

Sapa yang menarik?




- Posted using Mobypicture.com

Saturday, June 26, 2010

Abg Maradoana buat apa tu?

Hehe.. Selamba je ye

Friday, June 25, 2010

UMNO kini kaya dengan ulama'. Kalah PAS.

40 tu beb. Fadhlan gua tak kenal tapi Fathul Bari gua cam. Ada dalam entry lepas gua ulas isu beliau kena tahan di Kuala Pilah isu mengajar tanpa tauliah.

Apa pun syabas UMNO. Gua tunggu Drogba dengan Fernando Torres pulak join UMNO.. Haha..

Oh Jepun!

Gila! Free kick cun gila. Macam jelmaan Ronaldinho tapau Seaman.

Kalau gua kaya semestinya gua beli Honda, sumbat pegi Arsenal.

Tengok tu, Man U nak kacau daun.. Macam harem!

Kira abis ganas la bila buat pesta liar tu?

Keluar dalam akhbar dan keluar juga dalam blog berkenaan parti liar anak VIP. Memang kecoh bila ia dikaitkan dengan anak-anak pemimpin politik dan ahli perniagaan terkenal. Gua tak mau sebut sebab kang tak pasal-pasal gua kena saman. Bukan ada duit gua ni apatah lagi memegang jawatan anak VIP.

Yang gua gelihati bila liar yang dimaksudkan itu adalah mabuk-mabuk sampai muntah, main dadah pil jenis ectasy dan kemungkinan seks bebas.

Nampak sangat masih budak-budak tu semua. Minum pun muntah. Pengalaman masih kurang gua kira. Anak manja gua syak sebab mungkin di rumah agam mereka bibik mereka buatkan milo takpun horlick.

Dadah? Haha.. apa barang pil ectasy. Tak ganas langsung. Whitney Houston pun layan heroin masa tengok tv dengan laki dia. Barulah mafia.

Seks bebas? Eleh, budak felda pun pandai.

Maknanya tak la gah mana hiburan anak-anak VIP ni. Sumber dan input yang dapat dan masuk dalam kepala otak diorang tak se advance mana pun. Level-level mat rempit gak otak ngan nafsu diaorang cuma tempat je yang bayar mahal-mahal dan pegi ke port tu mesti naik keta jenis yang mahal-mahal. Kaki-kaki google gak gua syak budak-budak ni. Yang pompuan tu mesti berangan nak jadi Paris Hilton kan?.

Cait!!!

Anak VIP je pun.. kot gua usung pegi kebun gua mau demam seminggu macam Lukut. Apa barang muntah-muntah, pitam terus la.. ada bran?
Haha��

****
Lu agak, LRT ngan BMW mana mahal?

Tanah takda lagi dah ke kat kl?

"Setelah hampir 20 minit, dengan bantuan si penggali kubur yang menetap di dalam kawasan perkuburan itu, kubur arwah abang gua berjaya gua temui. Bukan lagi di penghujung jalan berturap, kerana hampir 10 meter jalan berturap tersebut sudah pun bertukar menjadi lot-lot kubur. Penuh dan sempit. Sangat sesak. Gua mengukur jarak antara dua kubur yang bersebelahan, tidak cukup untuk memuatkan lebar kaki Melayu gua. Ditambah dengan tabiat orang Melayu Islam yang suka berhabisan wang menghias kubur, maka setiap kubur di kawasan itu gua lihat, seakan bercantum antara satu sama lain.

Itu di Kuala Lumpur. Tanah perkuburan yang ditadbir dan diuruskan sepenuhnya oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Yang gaji pekerjanya dibayar oleh wang cukai warga. Yang gaji Pengarahnya dibayar menggunakan wang hasil titik peluh rakyat. Bukan salah pekerja dan bukan salah pengarahnya. Maaf.

Apakah sudah kehabisan tanah di Kuala Lumpur ini untuk dijadikan tanah perkuburan? Apakah sudah kehabisan tanah di Kuala Lumpur ini untuk dijadikan tempat kediaman? Lama betul gua berhenti menulis, sehingga ramai yang menghantar e mail bertanya khabar. Gua ingatkan blog buruk ini tiada pembaca, rupanya masih ada yang sudi membuang masa di sini. Khususnya kalangan mereka yang berfikiran dangkal dan bercakap tanpa menggunakan akal. Gua pasti mereka adalah orang Melayu produk United Malay National Organization. Lembap dan sangat kurang mahir berfikir.

Untuk mereka, gua ingin bertanya dua soalan tadi, apakah sudah kehabisan tanah di Kuala Lumpur itu untuk dijadikan tanah perkuburan, dan apakah sudah kehabisan tanah di Kuala Lumpur ini untuk dijadikan tempat kediaman? Kalau ada Cina yang bertanya atau menegur, nanti Ibrahim Ali akan suruh orang Melayu mengasah parang. Apabila ada orang India yang menegur atau cuba mempersoalkan, maka nanti kumpulan Melayu bebal bersongkok tinggi akan keluar berdemonstrasi menggenggam penumbuk di hadapan Istana Negara. Apabila ada orang Melayu yang menegur, mempersoalkan dan cuba untuk mengajak berfikir secara rasional, orang Melayu itu akan dituduh sebagai tidak sayangkan bangsa, nak jadi Cina, perlu dihalau tinggal di Singapura, dimaki segala keturunan dan sebagainya.

Bodoh dan bebal memang dua sifat penting kumpulan penjilat najis dalam UMNO. Dan sekarang PERKASAM. Tanpa dua sifat penting ini, lu tidak layak untuk menjadi ahli. Atau sekurangnya digelar sebagai penyokong.

Tanah kubur tadi adalah satu contoh bagaimana nasib orang Melayu, di tanahair sendiri. Rumah-rumah kediaman yang sempit dan menyesakkan, yang ditadbir dan diuruskan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, juga adalah sebahagian contoh bagaimana nasib orang Melayu di tanahair sendiri. Negara kita miskin dan tidak punyai wang untuk membina kediaman yang lebih baik untuk warganya? Negara kita kekurangan tanah untuk membina tanah perkuburan yang lebih selesa dan teratur untuk warganya?

Kasihan orang-orang Melayu bebal yang merepek memberikan komen di blog gua. Gua tidak ketawa membaca komen-komen mereka, bahkan gua sedih kerana masih ada lagi bangsa Melayu yang tidak boleh menerima hakikat bahawa mereka telah selama ini diperbodohkan oleh United Malays National Organization. Dan sekarang PERKASAM. Gua sedih kerana kebanyakan mereka ini, gua sangat pasti, adalah kalangan Melayu yang rumahnya tidaklah sebesar kediaman Khir Toyo, bahkan gua juga pasti mereka ini bukanlah kalangan orang Melayu yang memiliki 2 biji Lamborghini serta 4 biji Mercedes Benz dalam garaj mereka. Gua sangat pasti, kerana golongan tersebut tidak akan membuang masa mereka memberikan komen-komen dangkal, sebaliknya mereka lebih suka melihat orang-orang Melayu marhaen, kelas bawahan, pekerja am, buruh kasar, golongan pertengahan pembayar cukai terus diperbodohkan demi kelangsungan dinasti mereka.

Dalam posting gua sebelum ini, dengan jelas gua paparkan muka Ibrahim Ali dan Mahafiraun. Ah! Betapa hinanya jari-jari gua ini kerana sanggup menaip nama Ibrahim Ali. Lu mahu mengangkat Ibrahim Ali sebagai pejuang Melayu? Lu mahu mengangkat Mahathir Mohamed sebagai pejuang Melayu? Dua manusia itu, tidak tinggal di kediaman-kediaman sempit di Kuala Lumpur. Dan apabila mati, dua manusia itu tidak dikebumikan di tanah-tanah perkuburan sempit di Kuala Lumpur. Janganlah jadi bodoh, atau masih terus mahu jadi bodoh dan diperbodohkan oleh PERKASAM dan Mahafiraun ini.

Tanah-tanah orang Melayu, yang menjadi peneroka bandar, dirampas atas nama kemajuan. Dirampas atas nama pembangunan. Di mana PERKASAM dan Ibrahim Ali? Kemudian orang-orang Melayu dihantar menetap di rumah-rumah pangsa PPRT. Kemudian bercambah masalah social. Kemudian bercambah masalah jenayah. Orang Melayu akan terus dibelenggu dengan masalah ini. Kemudian PERKASAM dan UMNO akan tiba untuk menghulurkan bantuan bermusim. Mereka akan datang menghiburkan hati untuk seketika. Membawa anak-anak muda Melayu bermotosikal mengeliling kotaraya. Hati gembira untuk sehari dua.

Kekal berkuasa dan segala masalah akan timbul semula. Ibrahim Ali dan PERKASAM akan terus hidup senang dan stabil. Mahathir Mohamed masih terus menetap di Seri Kembangan. Mat-mat rempit akan kembali ke rumah pangsa ibu dan ayah mereka. Pulang hanya untuk tidur di ruang tamu kerana kediaman yang sempit. Ada adik perempuan dan satu bilik untuk ibu dan ayah bergomol. Mat rempit keluar kerana bosan, kerana tidak selesa. Kerana kediaman yang hanya sesuai untuk dua manusia dan seorang anak menetap, tapi keluarganya ada 6. Sudah habiskah tanah-tanah di Kuala Lumpur untuk membina kediaman yang selesa? Atau negara ini tidak punyai wang untuk memberikan keselesaan buat rakyatnya?

Apakah di tapak Penjara Pudu itu nanti akan dibina rumah teres kos rendah untuk penempatan rakyat? Atau tanah itu sudah ada towkey-towkey besar yang punya? Yang kemudiannya melahirkan jutawan-jutawan segera Melayu hasil tandatangan dan surat sokongan mereka. Tidak cukup tanah untuk rumah teres kos rendah? Yang dibuat kerajaan untuk rakyatnya? Mengapa tanah-tanah hutan di Bukit Jalil boleh dimusnahkan, dijarah untuk pembinaan kediaman mewah? Mengapa tanah di Hulu Kelang boleh dijadikan kediaman-kediaman mewah tapi tidak untuk kediaman warga kelas pertengahan dan bawahan? Mengapa?

Apakah hanya orang kaya sahaja dalam Malaya ini yang perlu hidup selesa? Apakah orang kaya sahaja yang perlu mati dan dikebumikan dengan selesa? Jangan salahkan rakyat kerana Malaya bukanlah sebuah negara miskin. Jangan salahkan rakyat kerana tanah Malaya ini subur. Jangan salahkan rakyat kerana bumi Malaya ini masih luas. Sangat luas. Jangan. Tapi salahkan pemimpin-pemimpin Melayu penipu yang saban hari terus kembung poketnya, yang saban hari terus memperbodohkan orang Melayu untuk mereka kekal berkuasa. Yang saban hari terus merompak harta-harta rakyat atas nama pembangunan. Bukan sahaja di Kuala Lumpur, bahkan di Jelebu, di Kamunting, di Bakun bahkan di seluruh Malaya.

Rizab tunai Felda dalam tempoh 4 tahun telah berkurangan sebanyak hampir RM3 bilion. Siapa yang menjadi peneroka Felda? Siapa yang ada akses untuk menjaga rizab tunai Felda? Kalau dipanggil bodoh, kamu marah. Tapi memang sebenarnya kamu bodoh kerana terus ditipu. Ibrahim Ali dan Mahafiraun berada dalam majlis PERKASAM ini bukan dengan agenda penting untuk membela orang Melayu. Tolonglah faham. Ibrahim Ali tahu dalam pilihanraya akan datang, dia perlukan satu platform untuk bertanding dan kekal sebagai Ahli Parlimen. Takkan mahu bertanding di Sabah atau Sarawak. Jadi dia perlukan PERKASAM untuk menjadi satu medium yang sekurangnya akan menjadi penyambung hayat untuk 10 tahun yang akan datang. Jangan cakap Ibrahim Ali sudah kaya dia tidak perlu menjadi Ahli Parlimen lagi. Kaya dan Ahli Parlimen adalah dua benda yang berbeza. Kaya tidak cukup tanpa kuasa. Dan kaya akan susut jika tidak ditambah. Untuk menambah perlukan kuasa.

Mahafiraun pula hanya mahu memastikan dinasti dan dirinya sendiri tidak dibicarakan rakyat. Percayalah, tiada siapa yang mahu selepas matinya orang menghina. Tiada siapa yang mahu selepas matinya, segala keturunannya akan dicerca, akan dibicara. Dengan medium PERKASAM, Mahafiraun akan dilihat sebagai terus membela nasib orang Melayu, walaupun melalui air tangannya beliau sendirilah, orang Melayu mulai menderita, sedikit demi sedikit dan akhirnya tenat. Tak percaya?

Jangan tuduh Karpal Singh atau Lim Kit Siang sebagai penderhaka kepada sultan-sultan Melayu. Lihat dahulu apa yang dilakukan Mahafiraun kepada sultan-sultan Melayu. Lihat dahulu bagaimana rakusnya Mahafiraun menguasai minda orang Melayu. Terus ditakutkan dengan kemiskinan. Terus ditakutkan dengan penguasaan Cina. Terus ditakutkan dengan isu agama. Lihatlah mangkuk hayun mana yang mengubah dasar pertanian negara? Lihatlah mangkuk hayun mana yang menyebabkan orang-orang Melayu kehilangan tanah-tanah rizab mereka, atas nama Dasar Pandang ke Timur. Atas nama pembangunan kilang-kilang industry, yang kini sibuk menggaji Bangladeshi, Nepal dan Indonesia, dan bukan lagi anak-anak muda Melayu. Apa jadi kepada tanah-tanah pertanian yang sebahagian besarnya adalah milik orang Melayu?

Mengapa negara yang sangat subur ini, terpaksa mengemis untuk mengimport beras. Untuk mengimport gula. Orang Melayu bising apabila harga beras naik. Orang Melayu seperti mahu menghadap hari kiamat apabila bekalan gula berkurangan. Mengapa negara ini yang subur buminya terpaksa bergantung kepada bekalan gula dan beras dari luar? Apakah padi dan tebu tidak subur tumbuhnya di Malaya? Gua bersetuju jika gula dan beras itu diimport dari banjaran Alps atau pun padi yang hanya boleh hidup di Finland. Tapi tidak, kita hanya mengimport beras dan gula dari Thailand. Tebu dan padi boleh hidup subur di Thailand, yang hanya seberang sempadan. Yang tanah dan cuacanya sama. Kerja siapa? Mahu menjadikan siapa kaya?

Kalau perlu diimport, mengapa tidak Lembaga Pertubuhan Peladang sahaja yang menjadi pengimport beras? Biar ia diurus dan ditadbir rakyat. Mengapa tidak biarkan sahaja gula diimport oleh MARA? Biar gula diniagakan oleh MARA? Kenapa mesti diberikan kepada pengusaha gula dan pengusaha beras? Kalau 100 ribu pengusaha gula dan beras diberi lessen mengimport, bukankah ia lebih baik daripada seorang sahaja? Mahu memberikan kekayaan kepada siapa dan mahu menyusahkan siapa? Mengapa tanah-tanah pertanian ini tidak dimajukan sebaliknya pak menteri hanya megah bertopi koboi melawat sambil melancong menghantar isteri membeli belah di ladang-ladang pertanian di Australia, di Holland dan di Switzerland?

Mengapa negara yang kaya dengan hasil sumber bumi ini masih ketinggalan dalam masalah pengangkutan awam? Mengapa rakyat perlu terus bersesak dalam system pengangkutan awam yang �festy�, atau jaringan jalanraya berlubang-lubang yang tidak diselenggara? Banggakah kamu dengan Jelebu yang sejak 10 tahun yang sudah, berdepan dengan masalah pengangkutan awam? Banggakah kamu dengan perkhidmatan awam yang telah ketinggalan 10 tahun di belakang? Apakah Malaya ini tidak mampu? Jika Malaya mampu membeli kapal selam buruk dengan harga berbillion Euro, apakah Malaya tidak mampu membeli 10 biji bas untuk pengangkutan awam di Jelebu? Dan membeli tren serta memperluaskan jaringan LRT serta komuter agar lebih efisyen? Menampal dan menurap jalanraya berlubang yang menjadi penyebab kematian penunggang motorsikal? Memajukan system pendidikan negara agar semua rakyat termasuk orang Melayu, tidak lagi perlu mempersoalkan mengenai meritokrasi, kuota bumiputera ke university dan sebagainya? Takkan orang bodoh mahu diberi peluang ke university hanya semata bapanya seorang Ketua Bahagian UMNO?

Orang-orang Melayu bebal dan bodoh, terus diperbodohkan oleh Ibrahim Ali dan Mahafiraun. Terus diperbodohkan oleh PERKASAM dan UMNO. Hanya megah dengan title Melayu. Hanya megah dengan title bumiputera. Hanya megah melaungkan slogan Hidup Melayu. Ketika satu orang Melayu hidup selesa dan 10 orang Melayu hidup menderita. Ketika sepuluh orang Melayu dikebumikan di tanah-tanah wakaf sempit, dan hanya seorang pembesar Melayu yang matinya, ditanam di Bukit Kiara."

Sumber cut n paste dari http://jordan2jelebu.blogspot.com

Ganas ustaz ni..

"Bagi saya tiada. Dia nak jadi mufti, hendak jadi menteri, nak jadi Batman, Ultraman, Superman... dia punya hal".

****

dah jom gi solat Jumaat.

Lagi mati akibat buli.

Terbaru pelajar MTD mati akbat di buli. Sapa buli masih lagi dalam siasatan. Dulu kita digemparkan sekali kes sebegini rupa dari sebuah sekolah agama dan sekarang tragedi yang sama berulang kembali.

Post-mortem yang diadakan terjadi tuding-menuding jari antara ibu-bapa-guru-rakan sebaya-pengaruh tv dll. Tidak selamat kini hatta duduk kat asrama sekali pun. Dalam balai polis pun boleh mati, dalam kem PLKN pun boleh mati, masa pegi rombongan sekolah pun boleh mati. Bukan menolak ajal tapi kot punca adalah dari kes bertumbuk dan bergomol kejadah apa nak salahkan takdir?

Sosial makin buruk dan membarah. Hilang sudah nilai-nilai murni dalam diri orang melayu. Manakan tidak, tv hari-hari tayang cerita tahap 50% Ariel-Luna Maya-Cut Tari pada bebudak sekarang. Kalau wayang pulak citer V3 rempit yang sampai sekarang kalau supervisor Ph.D gua suruh cari nilai-nilai murni dalam citer tu, sah-sah gua fail dari semester pertama lagi. Kejadah apa bra warna pink Intan Ladyana pun nak tunjuk? Langsung takda cerita-cerita yang boleh menaikkan semangat patriotik. Kalau ada pun Dato� Jalaluddin Hassan jadi hero, nak buat apa? Bubuhlah Dafi ke takpun Akim�

Weh sabun, lu nak kena tendang????

Gua stop dulu, ada orang dah marah�.

Skill maut!

Dan boleh juga membawa maut!


- Posted using Mobypicture.com

Thursday, June 24, 2010

Memang palat!

Pehal World Cup game hanya tayang kat Astro? ni memang palat.

Tau tak harga gula dah naik? Pakej sukan pun awal tahun hari tu pun naik gak..

Lu agak-agak berapa kos tengok world cup sambil minum nescafe dan teh o segelas? Kena sebulan dah berapa?

Dah la kedai mamak pun macam palat dia punya harga. Kedai tomyam pulak boleh takda astro. Tak ke rasa nak mencarut tengah-tengah malam ni.

Masa ni kalau lampard datang promosi astro hd, sah-sah kena pelempang!

Merepek bola time-time maghrib. (tak elok di baca sebenarnya)

Yang fanatik bola semua dah tahu. England akan bertemu Jerman juga akhirnya. Kalau ikut sejarah peperangan Jerman ni dulu adalah dari paksi yang jahat manakala England dari golongan suci. Arghhh... pedulikanlah. Ini bola sepak la. Sudahnya DPR Korea tapau 7-0 dengan Partugal. Nampak matang sikit dunia sekarang.

Kedua-dua pasukan gua tak ambil pedulik. Pernah tahun 1994 gua fanatik dengan Jerman., tapi itu kisah lama. Minat gua kini lebih kepada Messi. Sebab Messi comel.....

Gay kah aku?

Antara dua pasukan tadi nampaknya akan balik awal. Mustahil sesangat akan bertemu final maka sejarah merakamkan World Cup kali ini adalah terbaik dalam sejarah. Sebabnya Ariel telah dibuktikan sebagai pelaku Video yang hangat kini dan pastinya akan mengganggu prestasi pemain Eropah yang rata-rata gemar bermain bersepah-sepah.

Laluan mudah untuk Diego Maradona bersama anak buahnya ke FINAL. Senyum gua pastinya bertambah lebar.

Pasti lebih menarik andainya Maradona itu isterinya adalah Madonna. Pasti sweet kan?

Orang tua tu apa hal?




- Posted using Mobypicture.com

Yang hangat di Indonesia, hangat juga di Malaysia kan?

Memang kecoh betul minggu ni ye. Di Indonesia kecoh pasal Ariel yang kantoi buat cerita blue sendiri manakala di Malaysia pula hangat tentang ura-ura kemasukan Dr. Asri kedalam UMNO beserta 100 ulama' yang lain.

Berdasar sumber yang saheh, benarlah pelakunya itu Ariel vokalis kumpulan Peterpan. Di barat mereka menggelarnya sebagai Ariel Peterporn. Lantaklah. Di katakan juga pelakon porno terkenal dari negara barat (Norway tak salah saya) bernama Vicky Vettel mempelawa beliau bergandingan bersama dalam menghasilkan video lucah terbaru. Itu pengetahuan anda Vicky itu masalahnya tidak seayu atau secatik Cut Tari dan Luna Maya. Pastinya video tersebut tidak akan blockbuster. Apa gila orang nak layan citer blue sebab pelakon lelaki?!!!!

Di Malaysia, debaran berkenaan Dr Asri belum tamat. Tamatnya esok. Kita tunggu sesambil layan bola malam ni dan pagi esok. Pastu terlajak subuh bawak ke maghrib dan lupa pasal Dr Asri masuk atau tidak. Hahaha… ok tak? Komen gua ialah masuk atau tidak beliau ke dalam UMNO atau PAS sekalipun takdelah gua heran sangat. Biasalah kan hati manusia ini berbolak-balik. Kuasa tuhan itu semua.

Sebab banyak lagi dalam dunia ini perkara-perkara yang lebih menghairankan gua seperti contoh kenapa gula mahu disorok? Kan lebih baik menyorokkan anak dara orang. Berlebih-lebih lagi nikmatnya.

Ini merepek petang namanya.

Nasib baik lu pakai spendar!

Kalau tidak.. Jobo lak ai!


- Posted using Mobypicture.com

Argentina memang handal.

Apa? Gua lambat update? Eleh..

Gua bukannya fanatik. Tengok, yang gua tau ketiga2 game selamba badak diaorang sapau. Menang lawan sape gua tak pedulik. Haha..

Bukan macam penyokong team belah sana tu, dah menang baru nak update bola, baru nak kata pasukan pilihannya gagah perkasa. Kalau tak tu muka macam pakcik yang minum air kopi ajaib buatan belalang. Ketat! Blog pulak sunyi macam baru kena lepas bom! Haha..

Gua cool. Macam Aaron Aziz..

Wednesday, June 23, 2010

Yang dituduh pengganas sudah menjawab kini kita menilai si penuduh pulak. Adil kan?

Jangan kata apa-apa pada gua. Gua hanya copy paste dan sebagai orang yang mengaku cerdik kita nilai sama-sama hujah kedua-dua belah pihak.

Dan ingin gua tegaskan yang gua tak kata bahawa PAS & JIM itu pengganas ye. Jangan nak memandai-mandai pulak.

Disediakan oleh Zamihan Mat Zin Al-Ghari.

Wahai Pemimpin Tersayang. Ketahuilah 100 Fatwa Ulama Bahawa Wahabi Adalah MILITAN
SEBAHAGIAN ORANG JAHIL DITIPU OLEH PENJAHAT WAHABI KONONNYA WAHABI ADALAH JEMAAH YANG ADIL, TIDAK CEPAT MENGHUKUM ORANG, IKUT SUNNAH, TAAT PADA PEMIMPIN, BERILMU DAN BAGUS SETARAF DENGAN SAHABAT NABI. Fuh!

BOHONG ! DAN DUSTA ! PENGKHIANAT ALLAH TIADA LAIN KECUALI WAHHABI. KAMI YANG MENGKAJI MENDAPATI WAHABI GEMAR MENGKAFIRKAN ULAMA ISLAM DAN UMAT ISLAM. PEMIMPIN ISLAM SEMUANYA DIHUKUM OLEH WAHHABI SEBAGAI KAFIR HALAL UNTUK DIBUNUH. TIDAK CUKUP DENGAN ITU SEJARAH KEZALIMAN DAN KEKEJAMAN WAHHABI TERHADAP ULAMA ISLAM DAN UMAT ISLAM MASIH MENGALIR BAHANG PANASNYA DARAH MEREKA DISETIAP DETIK KEHIDUPAN KAMI. SIAPA AKAN MEMBAYAR DARAH ITU?!

WALLAHI YA IKHWAN! KITA AHLI SUNNAH TIDAK PERNAH MENJENTIK SEORANG PUN WAHHABI WALAUPUN RATUSAN ULAMA DAN PULUHAN RIBU UMAT ISLAM DIBUNUH OLEH WAHHABI. KITA TIDAK MEMBALAS WALAUPUN DARAH PARA ULAMA ISLAM YANG DIBUNUH WAHABI TIDAK DIBAYAR. YANG KITA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH MAHUKAN ADALAH KEHARMONIAN DAN KEMANTAPAN AKIDAH UMAT ISLAM DAN MEMBERI PERINGATAN AGAR TIDAK TERPENGARUH DENGAN WAHABI MILITAN INI.

Fatwa Khas Ulama-ulama Terkenal Bahwa Wahabi Adalah Militan, Pengganas, Radikal dan Perosak Agama Islam Dan Umat islam:-

1- Dr. Syeikh Ahmad Toyyib Syeikh Akbar Al-Azhar Universiti menyatakan bahawa pandangan seluruh ulama Al-Azhar yang mewakili ribuan ulama Al-Azhar mengfatwakan bahawa Wahabi adalah MILITAN & PENGGANAS. Rujuk:

2- Dr. Syeikh Ali Jumah Mufti Mesir menyatakan bahawa Wahabi itu ada kaitan dan jaringan yang besar dengan militan&pengganas. Rujuk:

3- Dr. Syeikh Ramadhan Al-Bouty fatwakan bahawa Wahabi adalah militan & pengganas yang merupakan agent kafir Britain dihantar untuk merosakkan Islam dari dalam. Rujuk:


4- Dr. Yusuf Qardawi menghukum Wahabi Salafi sebagai PENGGANAS & MILITAN memerang&membunuh umat Islam, kafir Yahudi pula dibiarkan. Rujuk: ( http://abu-syafiq.blogspot.com/2010/06/pengkhianatan-wahhabi-tahrir-di.html )

Video kenyataan Yusuf Qardawi dalam tv Al-Jazeerah.

Berkata Dr. Yusuf Qardawi apabila ditanya mengenai peperangan yang berlaku antara HAMAS dan WAHHABI (Masjid Ibnu Taimiah&Golongan Ansarrullah&SalafiyyahWahhabiyyah)

Dr. Yusuf Qardawi menjawab:

" Saya amat yakin bahawa HAMAS dalam melawan tindakan terhadap golongan itu (Wahhabiiyyah Salafiyyah) HAMAS telah melakukan sesuatu yang amat benar, HAMAS telah banyak kali menasihat jemaah tersebut ( SalafiyyahWahhabiyah) agar tidak menyerang saudara Umat Islam, memadai umat Islam menentang dan meyerang Yahudi Israeil sahaja bukan bergaduh sesama sendiri.

HAMAS telah banyak kali membawa para ulama dan pemerintah Islam berbincang dengan jemaah ini (SalfiyyahWahhabiyya) tetapi mereka (Wahhabi) tidak mempedulikan dan tidak pandai/ Mereka (SalafiyyahWahhabiyyah) itu tidak pandai mengenai Fiqh Jihad sama sekali. Kepada merekalah saya tujukan kitab Fiqh Jihad. Kerana mereka (SalafiyyahWahhabiyyah) memahami fiqh jihad itu adalah memerangi umat Islam. Buktinya ketikamana Yahudi merampas Gaza kita langsung tidak mendapati mereka (salafiyyahWahhabiyah) itu membantu umat Islam Palestin samaada secara pergorbanan,peperangan atau apa-apa sumbangan mereka langsung tidak ada terhadap umat Islam di Gaza yang diserang Yahudi.

Malangnya kita dapati mereka (SalafiyyahWahhabiyyah) menyumbangkan pembunuhan dan peperangan keatas umat Islam pula. Mereka mendakwa mahukan Daulah Islamiah atau Khilafah Islamiah. Apa ini?! Merdeka dahulu Palestin baru kita bicara mengenai itu semua!. Kita dapati mereka (SalafiyyahWahhabiyah) di Palestin bila tokoh mereka berkhutbah sehingga sampai mengangkat senjata dengan pakaian serba hitam, ini adalah suasana yang tidak sepatutnya...."- TAMAT KENYATAAN DR.YUSUF QARDAWI.

5- Ulama Malaysia Tuan Guru Abdullah Fahim mewakili seluruh ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia yang bilangannya jutaan atau lebih mengatakan bahawa Wahabi itu militan, pengganas dan KHAWARIJ. Rujuk: Jabatan Agama islam Pulau Pinang Tokoh-tokoh Ulama' Semenanjung Melayu (2); Terbitan Majlis Ugama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan; Cetakan Tahun 1996; Halaman 37 dan 38.

Selebihnya lagi ulama bersama karangan mereka yang mengfatwakan bahawa Wahabi adalah MILITAN dan Pengganas serta Khawarij…:

6- Fasl al-Khitab fi Radd 'ala Muhammad ibn Abdil Wahhab oleh Syaikh Sulaiman ibn Abdil Wahhab. Inilah merupakan kitab yang pertama yang menolak fahaman Wahhabi yang ditulis oleh saudara kandung pengasas fahaman Wahhabi.

7- As-Sowa'qul Ilahiyyah fi Raddi 'ala al-Wahhabiyyah oleh al-'Alim al-'Allamah al-Syaikh Sulaiman ibn 'Abdul Wahhab al-Najdi.

8- Fitnah al-Wahhabiyyah oleh al-'Alim al-'Allamah al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan (kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Ustaz Muhammad Fuad bin Kamaluddin ar-Rembawi)

9- Ad-Durarus Saniyah fi al-Raddi 'ala al-Wahhabiyyah oleh al-'Alim al-'Allamah al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan (kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu, maaflah ambo lupa tajuknya)

10- Khulasatul Kalam fi Bayani 'Umara` al-Balad al-Haram karangan al-'Alim al-'Allamah al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan

11- Saif al-Jabbar oleh Syaikh Fadhlur Rasul

12- Al-Aqwal al-Mardiyyah fi al-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh al-Syaikh al-Faqih 'Atha' al-Kasam al-Dimashqi al-Hanafi

13- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Sholeh al-Kuwaisy al-Tunisi

14- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Abu Hafs Umar al-Mahjub

15- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Muhammad Sholeh al-Zamzami al-Syafie

16- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Ibrahim ibn Abdul Qadir al-Tarabulasi al-Riyahi al-Tunisi

17- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Mufti Madinah Zubir di Bashrah - Syaikh Abdul Muhsin al-Asyniqiri al-Hanbali

18- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Mufti Fez - Syaikh al-Makhdum al-Mahdi

19- Ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh Qadhi Jamaa'ah di Maghribi - Syaikh Ibn Kiran

20- Ar-Radd 'ala Ibni Abdil Wahhab oleh Syaikhul Islam Tunisia- Syaikh Ismail al-Tamimi al-Maliki

21- Ar-Radd 'ala Ibni Abdil Wahhab oleh Syaikh Ahmad al-Misri al-Ahsa'i

22- Ar-Radd 'ala Ibni Abdil Wahhab oleh al-'Allamah Barakat al-Syafie al-Ahmadi al-Makki

23- Ar-Radd 'ala Muhmmaad ibn Abdil Wahhab karangan Muhammad ibn Sulaiman al-Kurdi asy-Syafie, guru dan syaikh bagi Ibn 'Abdul Wahhab. Disebut oleh Ibnu Marzuq asy-Syafie: Syaikhnya ini telah berfirasat bahwa dia akan menjadi orang yang sesat dan meyesatkan seperti mana firasat syaikhnya Muhammad Hayat as-Sindi dan dan ayahnya [ayahnya Muhammad ibn 'Abdul Wahhab].

24- At-Taudhih 'ala Tauhid al-Khallaq fi Jawab Ahli al-Iraq 'ala Muhammad ibn 'Abdul Wahhab karangan Syaikh 'Abdullah Affendi al-Rawi

25- Al-Haqiqah al-Islamiyah fi ar-Raddi 'ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Abdul Ghani ibn Sholeh Hamadah.

26- Ad-Dalil Kafi fi ar-Radd 'ala al-Wahhabi oleh Syaikh Misbah ibn Muhamad Syabqalu al-Beiruti

27- Radd Muhtar 'ala Durr al-Mukhtar oleh Ibn 'Abidin al-Hanafi al-Dimasyqi

28- Al-Haq al-Mubin fi ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyin oleh Syaikh Ahmad Sa'id al-Faruqi al-Sirhindi al-Naqsyabandi
29- Al-Haqaiq al-Islamiyah fi Radd 'ala Maza'im al-Wahhabiyyah bi Adillah al-Kitab wa al-Sunnah al-Nabawiyyah oleh Syaikh Malik ibn Syaikh Mahmud.

30- Ar-Rudud 'ala Muhammad ibn Abdul Wahhab oleh al-Muhaddits Sholeh al-Fullani al-Maghribi. Telah berkata Sayyid 'Alawi ibn Ahmad al-Haddad bahwa kitab yang besar ini mengandungi risalah dan jawapan daripada para ulama' mazhab yang empat, Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali dalam menolak pendapat/fahaman Muhammad ibn Abdul Wahhab.

31- Ar-Radd 'ala Muhammad ibn Abdul Wahhab oleh Syaikh Abdullah al-Qudumi al-Hanbali al-Nablusi

32- Risalah fi Musyajarah baina Ahl Makkah wa Ahl Nadj fil 'Aqidah oleh Syaikh Muhammad ibn Nasir al-Hazimi al-Yamani

33- Sa'adah ad-Darain fi ar-Radd 'ala Firqatain – al-Wahhabiyyah wa Muqallidah al-Zhahiriyyah oleh Syaikh Ibrahim ibn Utsman ibn Muhammad al-Samhudi al-Manshuri al-Misri

34- Al-Saif al-Batir li 'Unuq al-Munkir 'ala al-Akabir oleh al-'Allamah al-Habib 'Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Irsyad al-Habib 'Abdullah bin 'Alwi al-Haddad.

35- As-Suyuf al-Masyriqiyyah li Qat'ie A'naaq al-Qailin bi Jihah wa al-Jismiyah oleh Syaikh 'Ali ibn Muhammad al-Maili al-Jamali al-Tunisi al-Maghribi al-Maliki

36- Raudh al-Majal fi al-Radd 'ala Ahl al-Dholal oleh Syaikh Abdurrahman al-Hindi al-Delhi al-Hanafi

37- Sidq al-Khabar fi Khawarij al-Qarn al-Tsani Asyara fi Itsbathi 'an al-Wahhabiyyah min al-Khawarij oleh Syaikh al-Syarif 'Abdullah ibn Hassan Basya ibn Fadhi Basya al-'Alawi al-Husaini al-Hijazi

38- Al-Minhah al-Wahbiyyah fi Raddi al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Daud bin Sulaiman al-Baghdadi an-Naqsyabandi al-Khalidi

39- Al-Haqaaiq al-Islamiyyah fi ar-Raddi 'ala al-Mazaa'im al-Wahhabiyyah bi Adillah al-Ktab wa as-Sunnah an-Nabawiyyah oleh al-Hajj Malek Bih ibn Asy-Syaikh Mahmud, Mudir Madrasah al-'Irfan, Kutbali, Mali

40- Misbah al-Anam wa Jala-uz-Zhalam fi Raddi Syubah al-Bid'i an-Najdi Allati Adhalla biha al-'Awwam oleh al-'Allamah al-Habib 'Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Irsyad al-Habib 'Abdullah bin 'alwi al-Haddad. Di dalam kitab ini, pada halaman 3, beliau berkata bahawa kesesatan Muhammad bin 'Abdul Wahhab telah disampaikan oleh ramai ulama secara tawatur dalam tulisan-tulisan mereka daripada orang-orang yang tsiqah dari kalangan ulama-ul-akhyar (terpilih) dan selain mereka, yang telah melihat dengan matanya sendiri dan mendengar dengan telinganya sendiri akan kesesatan Muhammad bin 'Abdul Wahhab dan pengikut-pengikutnya dan juga dari tulisan-tulisan, perkataan, perbuatan dan perintah Muhammad bin Abdul Wahhab dan pengikut-pengikutnya. Pada halaman 15, al-Habib berkata: Aku telah diberitahu oleh seorang tua yang bersinar wajahnya kerana kesholehannya dan sudah melebihi 80 tahun umurnya, salah seorang pemuka kita keluarga Abu 'Alawi yang lahir dan membesar di Makkah dan kerap berulang alik ke Madinah. Nama beliau Musa bin Hasan bin Ahmad al-'Alawi berketurunan Sayyidina 'Uqail bin Salim, saudara Sayyidina Quthubus-Syahir asy-Syaikhul Kabir Abu Bakar bin Salim. Beliau berkata:- "Aku dahulu berada di Madinah belajar kepada asy-Syaikh Muhammad Hayat (as-Sindi al-Madani). Muhammad bin 'Abdul Wahhab juga berulang-alik ke majlis Syaikh Muhammad Hayat seperti murid-murid lainnya. Aku mendengar daripada orang-orang sholeh dan ulama, sebagai kasyaf daripada mereka, firasat mereka mengenai Muhammad bin 'Abdul Wahhab di mana mereka menyatakan bahawa dia akan sesat dan menyesatkan Allah dengannya orang yang dijauhkan dari rahmatNya dan yang dibinasakanNya"

41- An-Nuqul as-Syar'iyyah fi Raddi 'alal Wahhabiyyah oleh Hasan ibn 'Umar ibn Ma'ruf as-Shatti al-Hanbali

42- Nasiha li Ikhwanina Ulama Najd oleh as-Sayyid Yusuf ibn Sayyid Hasyim ar-Rifaie

43- Tahakkum al-Muqallidin bi Mudda`i Tajdid ad-Din karangan Syaikh Muhammad bin 'Abdur Rahman bin 'Afaliq al-Hanbali, seorang ulama yang sezaman dengan Muhammad ibn Abdul Wahhab dan telah mencabar keilmuannya sehingga Ibnu 'Abdul Wahhab membisu seribu bahasa
44- Saiful Jihad li Mudda`i al-Ijtihad karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Abdul Lathif asy-Syafi`i

45- Tarikh al-Wahhabiyyah oleh Ayyub Sabri Pasha (meninggal dunia tahun 1308H/1890M). Beliau adalah merupakan Laksamana Armada Laut di zaman pemerintahan Sultan 'Abdul Hamid Khan II. Kitab karangan beliau ini menceritakan tentang Wahhabi secara terpeinci. Sebahagian kandungan kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu dengan tajuk Faham Wahhabi dan Penyelewengannya. Beliau juga merupakan pengarang kitab Mir'ah al-Haramain

46- Faydul Wahhab fi Bayan Ahl al-Haq wa Man Dhalla 'an ash-Shawab karangan Syaikh 'Abdur Rabbih bin Sulaiman asy-Syafi`i

47- As-Sarim al-Hindi fi 'Unuqin-Najdi karangan Syaikh 'Atha` al-Makki;

48- As-Sarim al-Hindi fi Ibanat Tariqat asy-Syaikh an-Najdi karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Isa bin Muhammad as-San`ani

49- Al-Basha`ir li Munkiri at-Tawassul ka Amtsal Muhammad ibn Abdul Wahhab karangan Syaikh Hamd-Allah ad-Dajwi

50- Risalah Irsyadul Jaawiyyin ila Sabilil 'Ulama-il-'Aamiliin karangan Tuan Guru Haji 'Abdul Qadir bin Haji Wangah bin 'Abdul Lathif bin 'Utsman al-Fathoni

51- Sinar Matahari Buat Penyuluh Kesilapan Abu Bakar al-Asy'ari [pelopor fahaman Wahabi di Perlis] karangan Syaikh Abdul Qadir bin 'Abdul Muthalib al-Mandili

52- Tajrid Saif al-Jihad li Mudda'I al-Ijtihad karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Abdul Lathif asy-Syafie. Beliau menolak pendapat Muhammad bin 'Abdul Wahhab ketika hayatnya.

53- Al-Mazhab atau Tiada Haram Bermazhab karangan Syaikh Abdul Qadir bin 'Abdul Muthalib al-Mandili

54 Kitab Senjata Syari'at karangan Ustaz Abu Zahidah bin Haji Sulaiman dan Abu Qani'ah Haji Harun bin Muhammad as-Shamadi al-Kalantani. Kitab ini telah ditaqridz oleh Syaikh 'Abdullah Fahim, Tuan Guru Haji Ahmad bin Tuan Hussin Kedah dan Tuan Guru Haji 'Abdurrahman Merbuk, Kedah.

55- Al-Fajr ash-Shodiq fi al-Radd 'ala al-Maariq karangan Syaikh Jamil Affendi Shodiqi az-Zuhawi.

56- Al-Ushul al-Arba'ah fi Tardid al-Wahhabiyyah/ Al-'Aqaid as-Shohihah fi Tardid al-Wahhabiyyah karangan Muhammad Hasan, Shohib al-Sirhindi al-Mujaddidi.

57- Al-Awraq al-Baghdadiyyah fi al-Jawabat an-Najdiyyah karangan Syaikh Ibrahim ar-Rawi al-Baghdadi.

58- Al-Bara'ah min al-Ikhtilaf fi ar-Radd 'ala Ahli asy-Syiqaq wa an-Nifaq wa ar-Radd 'ala Firqah al-Wahhabiyyah al-Dhallah karangan Syaikh Zainul 'Abidin as-Sudani.

59- Al-Barahin as-Sati'ah karangan Syaikh Salamah al-'Azzami

60- Risalah fi Ta'yid Madzhab as-Sufiyyah wa ar-Radd 'ala al-Mu'taridhin 'Alaihim karangan Syaikh Salamah al-'Azzami

61- Risalah fi Jawaz at-Tawassul fi ar-Radd 'ala Muhammad ibn 'Abdil Wahhab karangan al-'Allamah Syaikh Mahdi al-Wazaani, Mufti Fez, Maghribi.

62- Risalah fi ar-Radd 'ala al-Wahhabiyyah karangan Syaikh Qasim Abi al-Fadhl al-Mahjub al-Maliki

63- Al-Risalah ar-Raddiyyah 'ala at-Tho'ifah al-Wahhabiyyah karangan Syaikh Muhammad 'Atholah yang dikenali sebagai Ato ar-Rumi

64- 'Iqd Nafis fi Radd Syubhat al-Wahhabi al-Ta'is karangan Syaikh Ismail Abi al-Fida` at-Tamimi at-Tunisi. Beliau adalah seorang yang faqih dan ahli sejarah.

65- Al-Madarij as-Saniyyah fi Radd al-Wahhabiyyah karangan Maulana Aamir al-Qadiri, guru di Darul Ulum al-Qadiriyyah, Karachi, Pakistan

# Dan banyak lagi kitab dan kenyataan ulama yang menolak fahaman Wahhabi yang ditulis ulama sejak dari tercetusnya fahaman ini. Dan sampai sekarang pun masih ada ulama yang menulis kitab untuk menolak fahaman Wahhabi dan menyifatkan Wahabi sebagai MILITAN dan PENGGANAS.

Perihal promosi byond HD

Lu perasan iklan Astro tentang 2 bintang datang umah promosi produk byond HD? Ala yang ada Lampard dan Zul Nordin tu? Arghh silap pulak. Messi la.

Gua rasa kalau yang datang tu Robert Green confirm decoder tu dah bersepai kat kepala suami yang buat muka macam kambing jamnapari tu kan?

Keke..

Selamat jalan Afrika Selatan..

Padan muka, memekak la lagi. Kan dah kena sumpahan vuvucibai..

Click where?

Copy paste punya kerja la ni. Pemalas!


- Posted using Mobypicture.com

Monday, June 21, 2010

Kisah dari luar padang..

Member gua sms, "apa cerit korea lu? Barai aku tengok"

Gua balas selaju kereta proton satria neo CPS, "******la"


Bila masa gua cakap gua sapot Korea ha?

Censored (mencarut loghat negeri)

Tiba-tiba gua rasa sedih.

Lihat sahaja wajah-wajah penyokong Korea Utara..

Kasihan bukan?

Lantaklah kalau mereka Komunis sekali pun..

Korea Utara, perasan tak?

Goal keepernya pakai seluar panjang, bukannya seluar pendek.

Klasik la..

Saturday, June 19, 2010

Nape gua tak sokong England?

Pertamanya sebab mereka seri lagi malam tadi..

Khalas.... Hehe

Friday, June 18, 2010

4 isu panas dalam negara sepanjang gua leka layan World Cup!!!

Maaf kepada pembaca blog gua sekalian kerana kurang nak ngapdet berita politik yang panas-panas. Kesibukan satu hal juga sebenarnya namun penangan World Cup membuatkan gua lalai dalam menunaikan tanggungjawab. Maafkan gua ye.

Isu panas terbaru dan sekarang tak berapa panas dah adalah isu Kelantan Fiesta yang caca-merba majlisnya lantaran kurang ajar dengan tuan rumah. Padan muka. Tu lah, konpiden sesangat macam Sepanyol kan dah kena toron... Harapnya jadi pengajaran.

Hussam Musa memang bijak. Mengajak negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat agar membubarkan sendiri Dun masing-masing agar kuasa mengadakan Pilihan raya tak letak pada Najib seorang. Haha... Dia ingat dia handal?!!!!

Yang ketiga isu Tian Chua MP Batu. Takpelah gua rasa. Confirm juga SPR serba salah sebenarnya. Majoriti ( ribu tuuuuuuuu.... Haha...

Isu Anwar? Huh... Isu liwat pun nak main GAY!!!!

Dah, jom layan bola balik..

Benda alah ni memang menyakitkan hati gua.




- Posted using Mobypicture.com

Thursday, June 17, 2010

Malam ni malam En. Maradona ye.

Memang cantik. 4-1 dah..

Wednesday, June 16, 2010

World Cup 2010

3 minit lagi..

Tuesday, June 15, 2010

Gajah yang laju.

Hehe..

Kata-kata hikmah hari ini.

"Orang Cina memang suka berjudi. Jika tanpa lesen, tiada cara untuk tentukan aktiviti perjudian tidak terlalu berleluasa," katanya menyokong tindakan kerajaan yang bercadang mahu meluluskan pemberian lesen judi baru itu. - Dr Mahathir

Penang opposition leader is the hypocrite one

…. and also the stupid one!

hey i was right! my prediction came true! in my post dated 29 may, i mentioned:

another thing is when LGE banned sports gambling, the fear is that some umno (or BN) people might come out to say why not also ban other form of gambling e.g. the 4-digits numbers betting from magnum, magnum, toto.

azhar umnoputera, the penang oppostion leader now accused penang's CM, lim guan eng (LGE), of being a hypocrite for baning sports betting but then did not ban magnum, sports toto, pan malaysian (big sweep).

it's stupid to bring in these existing gaming companies to compare with sports betting which hasn't started at all? we are talking about sports betting which is not present in penang, which has not started yet in penang – thus when the proposal of granting ascot the license for sports betting, the penang govt. say no. there's nothing hypocritical about that. further, LGE had said it's peoples' rights to indulge in gaming activities, so since the 3 already existed, so leave them be BUT they will not ADD another one – thus the ban of ascot.


lucialai.org/2010/06/15/penang-opposition-leader-is-the-hypocrite-one/

Tidak baik bersilat ketika bermain bola sepak tau anak-anak.




- Posted using Mobypicture.com

Gam bukan sahaja boleh buat lalok!




- Posted using Mobypicture.com

Maaf sebab hambar pengupdate-an gua minggu lepas.

Gua ingat minggu lepas nak buat liputan Muktamar kat Putik tapi pas untuk blogger tak dibaginya. Apatah lagi pas perwakilan dan pas pemerhati ye tak?

Perasan gak aduka berlelah sana sini cari Hadi.. Hehe..

Nasib takda jual vuvuzela..

Sunday, June 13, 2010

Argentina memang cun!

Apa? England? Huh..

Friday, June 11, 2010

Kemeriahan bakal bermula.

Nampak pakcik tua tu? Apa maksudnya?

Fabio Capello? Heh..

Thursday, June 10, 2010

Menderita nak sarapan macam ni.

Terlalu banyak sangat main tarik tali..

Rosmah pun tak malas macam ni.




- Posted using Mobypicture.com

Bangsat punya idea.

Nak bina bangunan Parlimen baru pada kata negara nak bankrap. Nak hapus subsidi kepada rakyat!!!

Apa ke jadah nak buat bangunan baru pulak kalau yang lama boleh pakai?? Mana datangnya duit? Yang manjang nak membazir ni aper ke hal?

Kalaulah ahli Parlimen Malaysia ni kelas dunia takpelah jugak. Tengoklah muka Rafidah tu? Brader Bung? Arghhh.........

Nak bagi 20sen kat rakyat pun kemut..........

Memang celaka sapa yang undi UMNO lepas nih.....

Datang dah angin gua nak maki UMNO balik..

Apa? Nak buat bangunan Parlimen baru?

Kata nak bankrap tahun 2019. Yang nak bazir duit lagi buat apa?

Pundek la BN!

Tuesday, June 8, 2010

Bukti yang menunjukkan gua skang berada di UNITEN.

Ntah hape-hape kan?

Pahlawan telah bersara.




- Posted using Mobypicture.com

30 tahun telah berlalu..




- Posted using Mobypicture.com

Monday, June 7, 2010

WTF!

Wednesday, June 2, 2010

Subsidy removal: more questions than answers

After the public relation exercise and biased designed opinion poll that was done at KLCC Convention Center, I spent sometime going through Idris Jala slide presentation which was down loaded from PEMANDU website.


Apart from the many "justification" and "scare tactic" slides, one slide is of particular interest to me. The slide shows that the nation debt has increased steadily from RM 90 bill in 1997 to over 407 in 2010. To find a solution that is reasonable and does not burden the average Joe we need to understand what led to the massive increase in debt. Can we say that the nation financial was badly managed that led to the current state. Bear in mind, the government that was ruling us is the same government all the while. Every child that is born in Malaysia today will shoulder now has to shoulder this debt. The debt that was created by the few elitist.


I expect the media and the experts to question on the snowballing of the nation debt. Since yesterday, I did not see any. Everyone was to focus on the fact that the price of good and services is going up. It is as if that there are no other solutions in sight. No one bothered to ask why the snowballing of debt took place. We have oil from the ground and from the trees and yet we live on debt! Something is seriously wrong somewhere here.


I think we need to address the issue by reducing our nation debt in a structured manner. I had been following the actions of Kevin Rudd the Australian premier in addressing the government expenditure deficit. He has raised the mining tax by another 10%. Going by what is being done in Australia, why can't the government follow the same strategy in certain high income sector like banking?


I hope the people in PM department read blogs. If we can increase our taxation net to a wider area, we should collect more. Right now, this is a major weakness. The government is too dependable on the individual income tax as well as the declared income tax by companies. I have only one issue at this stage on subsidy removal. Why should we burden the ordinary people and increase government coffers for the sake of a few people to abuse it! To solve the current debt problem we need to understand what happened between 1997 and 2010.

rights2write.wordpress.com/2010/05/29/subsidy-removal-more-questions-than-answers/

Tak paham bukak kamus. Gua pun tak paham. Main kopipes je. Haha..

Lagi bukti Nuar bersekongkol dengan Yahudi!

Sumber HarakahDaily

KUALA LUMPUR, 2 Jun: Sebuah pertubuhan Yahudi yang berpengaruh di Amerika meminta negara itu agar menyenaraikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai musuh Amerika berikutan tindakannya mendedahkan hubungan kerajaan dengan APCO dan Asia Soft di Dewan Rakyat baru-baru ini.Menurut surat B'nai B'rith International's,

The Global Voice of the Jewish Community, yang mempunyai 200,000 ahli dan penyokong itu, mereka sangat kesal dengan kenyataan anti-Sematic yang dikeluarkan oleh Anwar itu.

Melalui surat yang ditandatangani oleh Dennis W. Glick, Presiden dan Daniel S. Mariaschin, Naib Presiden Executif B'nai B'rith International's itu, mereka mendesak kerajaan Amerika memutuskan hubungan dengan Anwar.

Surat yang bertarikh 25 Mei itu ditujukan kepada John F. Kerry, Pengerusi dan Richard G. Lugar, Ahli utama Jawatankuasa Hubungan Antarabangsa Amerika Syarikat.

Dalam surat itu, pertubuhan itu melahirkan rasa prihatinnya dengan sikap anti-Sematic Ketua Pembangkang Malaysia, Anwar Ibrahim.

Menurutnya, Anwar yang telah menghabiskan beberapa tahun tinggal di Amerika dan membina imej pro-Barat telah menggunakan kedudukannya untuk menyebarkan propaganda anti-Sematic.

Anti-Sematic adalah istilah yang digunakan oleh Yahudi untuk melebelkan pihak-pihak yang anti Yahudi atau Israel.

Bagi pertubuhan itu, langkah Anwar mengkritik Perdana Menteri Najib Razak dengan memasukkan unsur-unsur fitnah anti-Yahudi dan anti-Israel adalah tidak boleh diterima.

"Contohnya, kenyataannya pada 30 April yang perisik Israel terlibat secara langsung dalam menguruskan kerajaan.

"Contoh lain adalah, dia mendakwa agen perisik Israel dalam unit IT pasukan Polis," kata surat itu.

Mereka juga berkata, Anwar mendakwa kerajaan menggunakan khidmat syarikat perhubungan awam yang dikawal oleh Yahudi di Parlimen.

Selain itu, mereka mendakwa Anwar pernah membuat kenyataan kepada Islam Online yang dia mempunyai bukti kerajaan menyokong lobi Yahudi di Amerika dan sesetengah pihak di Israel.

"Memandangkan peranan Anwar dalam kebangkitan anti-Sematic dalam politik Malaysia, kami memohon semua pegawai Amerika menggantung sebarang hubungan dengan Anwar Ibrahim," kata surat pertubuhan Yahudi itu.

Sementara itu, pertubuhan ini jugalah yang menyalahkan Flotilla Gaza dan melebelkan Hamas sebagai pertubuhan pengganas.

Bagi pertubuhan ini, Flotilla ini adalah satu provokasi oleh kumpulan pro-Hamas yang berlindung di sebalik bantuan kemanusiaan bertujuan untuk memusnahkan negara Yahudi yang dianggap mereka sah itu.

Orang tua poyo tak bertempat!




- Posted using Mobypicture.com

Gerakan dulu ada ke bagi macam ni kat Penang?

Good governance based on Competency, Accountability and Transparency ( CAT ) that upholds 5 core principles of Justice, Freedom, Truth, Social Welfare and Piety In GOD.

The first 10 out of 30 policies implemented by the Pakatan Rakyat Government during the last two years.

Enabling The People

1. Penang wireless initiative to make Penang the first wifi state in Malaysia that is provided free to all the citizens in Penang.

2. Establishing a 200 acre education hub to make Penang the centre of educational excellence to serve as an incubator to develop knowledge, skills and human capital.

3. Recognition and cash encouragement to top students in SPM and STPM as well as huffaz (those who memorise the Quran).

4. Establishing a Penang Science Council driven by industry that projects Penang as a center of engineering and scientific excellence.

5. Annual financial assistance of RM11.3 million to Sekolah Agama Rakyat, Chinese, Tamil and missionary schools and independent Chinese secondary schools.

6. Providing land for Sekolah Agama Rakyat, Chinese and Tamil primary schools with construction costs funded by the Federal Government.

7. Gender-friendly and equality programmes that breaks the glass ceiling and promotes capable women such as the first female President of a local authority in Peninsular Malaysia, Ar. Hajah Patahiyah binti Ismail of Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

The first female District Officer in Penang, Puan Rohani binti Hassan of Seberang Perai Selatan District Office.

General Manager of Invest Penang, Puan Wan Zailena Mohd Nordin.

Managing Director of Penang Global Tourism, Ms. Ooi Geok Ling.

Head of the Urban Services Department of MPPP, Dr. Judy Shoba Naidu.

8. Providing disabled-friendly facilities where Penang has been acknowledged by United Nations Development Programme (UNDP) as the best in Malaysia.

9. Providing funds to acquire land for mosques and provide places of worship for non-muslim.

10 Establishing women centres and child care centres to allow women to be independent, self sufficient and the opportunity to work and pursue their careers.

Maaflah, sumbernya gua lupa pulak alamatnya. Harap minta halal ye.

Surat Terbuka Kepada Tok Jib (Mesti Baca!!)

Dear Tok Jib,

Kehadapan tok jib PM yang disanjungi semoga berada didalam keadaan sihat hendaknya..

Buat pengetahuan Tok jib saya dan rakyat mahrean semuanya berada keadaan sihat walafiat walaupun ada sedikit batuk dan selsema akibat peratus kualiti udara dan suhu yang semakin teruk.

Tak apa lah, kami tahu yang tok jib mungkin terlalu sibuk untuk meninjau keadaan ini kerana ianya isu yang kerdil sekerdil kami ini.

Oh ya! sebelum kami terlupa, Nenek suruh sampaikan pesanan. Nenek kami sedih kerana banyak hutan simpan yang dahulunya mengelilingi perumahan kami sudah pun ditebang dan bukitnya di paras menjadi padang jarak. Nenek kata rumah semakin panas dan habuk melekat di tingkap dan dinding rumah. Nenek kata lagi bila bangunan tu dah siap pintu utama ke kawasan elit itu berada dihadapan perumahan nenek. sudah banyak kereta-kereta yang lalu lalang dan adakalanya rumah nenek pun dijadikan tempat letak kereta oleh orang ramai.

Tok jib, nenek kata lagi pasu bunga dan pokok bunga kertas yang nenek sayang habis di lenyek oleh tayar kereta-kereta ini. Sejak merdeka nenek kata dia bertambah susah bukan bertambah senang. senang dari segi wang tapi susah dalam hati, sering sakit dan hidup tidak tenteram...

Susah jugak nak hidup di negara tanah air sendiri. nenek kata datuk dulu askar melayu masuk keluar hutan tu perkara rutin dan adakalanya nenek tak jumpa datuk sampai 8 bulan. bila datuk pulang, ayat yang sama datuk laungkan kepada ayah dan nenek iaitu "aku kerja bukan main-main, aku nak bagi anak cucu aku senang kemudian hari tak takut untuk bekerja dan senang untuk ngaji"...

Betul jugak kata arwah datuk, walupun dah 3 kepala peluru tembus dalam daging dia tapi sifat kepahlawanan melayu memang bersarang sebati didalam jiwa. tak mudah mengaku kalah demi masa depan cucu cicit melayunya.

Tok jib, bila datuk pencen askar kerajaan hanya bagi sagu hati seribu ringgit dan pencen bulanan RM78 sebulan. dengan wang sebanyak itulah datuk simpan sikit-sikit dan berjaya buka sebuah kedai runcit di Kampung baru pada tahun 1972. datuk dengan bangganya memberitahu kepada setiap pelanggannya yang dia sudah banyak membantu dalam membentuk malaysia yang makmur dan mengharapkan kemakmuran Malaysia ini akan menjadi lubuk rezeki kepadanya pula. mungkin dia terlalu mengharapkan jasanya itu dibalas dengan adil.

sehari demi sehari perniagaan datuk semakin baik tetapi apa yang di persoalkan olehnya kenapa tokey cina yang membekalkan barangan runcit kepada kedai datuk kerap menaikkan harga barang sedangkan kedai cina yang lain masih lagi dengan harga yang sama.

datuk kata, semasa dia berjuang didalam hutan tidak terlintas sedikitpun dalam fikirannya untuk membeda-bedakan keselamatan org awam tanpa mengira warna kulit bahkan 3 peluru yang masih tertanam di bahu dan di peha datuk adalah kerana tindakanya menyelamat seorang gadis cina yang hendak diperkosa oleh tentera jepun. adakah mereka tidak pandai menilai pengorbanan seseorang?

tahun 1986 ketika datuk sudah tua benar dimana umurnya telah mencecah 80 tahun semangat tenteranya tidak pernah pudar. acap kali dia katakan "a soldier will never quit untill he die".

Tok jib, datuk telah meninggal lama dahulu dengan pencen RM78 sebulan dan dengan berkat jimat dan berusaha keras lah datuk telah memiliki beberapa rumah sewa dan kedai di kampung baru. walaupun datuk meninggal di Kedah tetapi nostalgia Kampung baru tidah pernah luput dari ingatannya kerana kampung baru telah menyaksikan hilai tawa, derai tangisan, jatuh bangun dan kejayaan insan yang bernama bangsa melayu.. bangsa yang selalu dihina dan di jadikan bahan eksperimen oleh pemerintahnya sendiri.

Tok Jib, datuk kata Kampung baru adalah kota terakhir masyarakat melayu di Kuala Lumpur. Hilangnya nama kampung baru di peta kuala lumpur bermakna hilanglah kerajaan Melayu di Malaysia kelak nanti....

Yang benar,

Cucu Datuk dan nenek


*surat di atas adalah dipetik dari forum mykmu

edyes wrote:

Sejak isu tanah Kampung Baru meletup, saya ada juga belek-belek forum mykmu untuk melihat apakah khabarnya rakan-rakan seperjuangan kita di sebelah sana yang siap sedia mempertahankan UMNO pada bila-bila masa. Namun mykmu hari ini sudah mempunyai perbezaan ketara berbanding suatu ketika dahulu. Jika dulu, segala macam komen yang tidak menyebelahi mereka akan dipadam setelah entri atau post tersebut dibaca oleh moderator yang dilantik. Hari ini, mungkin moderator-moderatornya telah by-pass tugasan mereka kerana tersedar dari lamunan.

Percayalah, apa yang diperjuangkan rakan kita iaitu penyokong tegar UMNO di forum mykmu tidak jauh bezanya dengan apa yang kita juangkan dalam Pakatan Rakyat. Ianya termasuklah mempertahankan kedaulatan negara serta menjaga nama baik agama kita. Beza yang ketara cuma, mereka mengharapkan UMNO dan BN untuk memartabatkan bangsa sedangkan kita yang telah lama tersedar bahawa, tiada harapan lagi untuk sebuah parti yang dinaungi orang puteh sewaktu di awal penubuhannya. Ramai juga yang penyokong tegar UMNO masih mempertahankan tindakkan pemimpin mereka, tetapi jumlah ini berkurangan berbanding jumlah yang mengkritik dan mempertikai. Dapat juga kita lihat, hanya mereka yang tidak rasional dari posting-postingnya, masih ditakuk lama menyokong kebejatan UMNO.

Situasi seperti ini agak jarang berlaku memandangkan forum mykmu adalah kubu kuat mereka. Adalah begitu payah bagi pendakwah Pakatan Rakyat untuk menembusi mykmu dengan selesa dan acapkali capaian mereka dinafikan melalui penggantungan login id dan ada yang dihapuskan terus dari forum tersebut. Kali ini, kesedaran itu hadir sendiri dikalangan orang kuat mykmu sepertimana yang pernah saya lalui sekitar tahun 2005.

Mungkin senarai isu besar di bawah menjadi faktor pendorong yang utama kerana ia terbit dalam masa yang hampir serentak, antaranya ialah;

1. Isu penyerahan beberapa blok/wilayah minyak yang berharga pada kerajaan Brunei.

2. Penyerahan tanah KTMB (satu2nya tanah kepunyaan Melayu/Malaysia di Singapore) pada kerajaan Singapore.

3. Isu ramalan Malaysia akan bankrup dalam masa sembilan tahun lagi oleh Menteri Umno. (Malaysia diramal bankrup tahun 2019 sebelum diishtihar Malaysia maju 2020?..sungguh lucu Wawasan 2020 Tun M)

4. Isu GST dan penarikan balik subsidi kerajaan kepada rakyat (segala yg berkaitan dengan 'Barang Naik', termasuk desas desus harga minyak akan naik)

5. Isu kerajaan Umno/BN merestui pertaruhan judi bola sempana Piala Dunia 2010

6. Isu penyerahan 40% kouta hak pemilikan tanah orang Melayu di Kampung Baru kepada bukan Melayu.

Fakta-fakta yang berbentuk point di atas saya petik dari blog sahabat iaitu priamalaya. Sebagai seorang aktivis blogger, pastinya fakta di atas terkesan dengan mendalam malah ia juga memberi kesan yang signifikan terhadap saki baki penyokong UMNO. Hanya mereka yang berkepentingan sahaja masih bersama kapal yang kian karam, selebihnya adalah manusia yang kurang cerdik dalam menilai erti sebuah perjuangan.

Semua perkara di atas menambahkan lagi kebencian terhadap retorik 'juara rakyat' dan juga retorik 'rakyat didahulukan'. Tetapi perkara ke-enam yang menyentuh isu pemilikkan Kampung Baru Kuala Lumpur adalah isu yang membuatkan saya sebak lagi hiba. Kampung Baru Kuala Lumpur merupakan bidang-bidang tanah terakhir orang melayu di pusat bandaraya. Sepatutnya warisan terakhir ini dijaga, dikawal rapi dan dibela sepenuhnya.

Saya bukan berniat untuk menidakkan hak bangsa lain untuk berniaga di Kg Baru, tetapi cuba pertahankan hak orang melayu di atas tanah orang melayu itu sendiri. Apabila kerajaan menyerahkan 30-40% pembangunan moden Kg Baru supaya diusahakan oleh bangsa lain, ia umpama kerajaan telah underestimate kebolehan peniaga melayu. Menyerahkan Kg Baru kepada bangsa lain untuk diusahakan dengan alasan bangsa lain itu mempunyai keupayaan untuk melabur dengan jumlah yang besar adalah tidak masuk akal sama sekali. Ia boleh disamakan dengan tindakkan kerajaan selama ini menarik pelabur kapitalis barat ke atas bumi Malaysia. Setiap orang melayu harus merasa malang apabila status tanah reserved yang khas untuk melayu telah bertukar tangan, lebih malang jika tanah itu adalah warisan terakhir kita iaitu Kampung Baru.

Kerajaan harus sedar bahawa orang melayu juga mampu menjadi pelabur di Kg Baru. Empayar Naza sebagai contoh, telah lama bertapak di Kampung Baru dan apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan ialah memberi lebih ruang kepada Naza Group dan konglomerat melayu lain untuk membangunkan Kampung Baru. Kerajaan juga mempunyai banyak syarikat GLC yang serba melayu seperti Khazanah Berhad dan Tabung Haji, mengapa tidak syarikat-syarikat ini diberi jalan untuk ke Kampung Baru? atau kerajaan mempunyai motif lain yang tidak lain dan tidak bukan, menguntungkan individu tertentu?

Harus diingat, kebanyakkan bandar-bandar utama di Kuala Lumpur telah dikuasai oleh bangsa lain seperti di Bukit Bintang, Cheras, Pudu dan Petaling. Apakah kita mempunyai 30-40% daripada perniagaan mereka di sana? Maka wajarkah Kg Baru diserahkan bulat-bulat demi wang ringgit yang banyak? Kg Baru harus dipertahankan, demi mewujudkan kawasan melayu mutual di tengah Bandaraya Kuala Lumpur. Kg Baru menjadi lambang peninggalan khazanah bangsa kita.

Maka sedarlah, Tanah Rizab Melayu sudah makin berkurangan, blok-blok minyak di lautan juga diserah pada Brunei, Pulau Batu Puteh dah terlepas selain tanah Tanjung Pagar di perkarangan pulau juga dah tergadai, kini nasib Kampung Baru bagaikan telur dihujung tanduk. Melayu akan tinggal di flat yang dibangunkan sekitar Kampung Baru di kala condominium mewah beserta pub dan disko bersama pakej sarang maksiat lain akan dibangunkan, juga di kampung yang sama iaitu Kampung Baru. Itulah nasib melayu, melukut di tepian gantang.

Ramai yang dah sedar, betapa kurangnya cerdik kita melambung tinggi kejayaan 50tahun merdeka. Ramai yang telah sedar, betapa kurangnya cerdik kita menyokong retorik 'juara rakyat', yang akhirnya melingkupkan bangsa.

Setelah sedar, bangkitlah memberi yang terbaik demi anak bangsa. Selamatkanlah saki-baki khazanah negara untuk bangsa sebelum ia dijual sehabisnya. Kita masih punya masa sekiranya bangkit hari ini. Kita tunjukkan kepada mereka bahawa bukan semua jiwa itu boleh dibeli dengan janji palsu semata. Berjanjilah bahawa kita sudah sedia untuk bangkit menentang kezaliman yang serba halus lagi menyeksakan. Lawan tetap Lawan!!

Sokonglah gabungan alternatif untuk selamatkan negara ini disebalik pilihan yang terhad. Jikapun memilih Pakatan Rakyat itu adalah sesuatu yang meresahkan, maka bertindaklah dengan bijak. Satu penggal untuk Pakatan Rakyat! Nilailah 5 tahun itu berbanding 50tahun yang telah dilalui.

Tumbangkan Barisan Nasional, itu sahaja harapan yang kita ada! Mari bersama Pakatan Rakyat melalui PAS, PKR dan DAP, kita berjuang demi anak bangsa! Yakinlah dengan perjuangan!!


EDYES - 2 JUNE 2010 - 4.46am

edyesdotcom.blogspot.com

Subsidi kepada rakyat punca negara bankrap? Fakk la!

Tambahnya, tindakan meletakkan bebanan kewangan negara kepada pemberian subsidi adalah tidak adil sedangkan banyak faktor yang boleh menyebabkan bankrap terutama berlakunya ketirisan dan kelemahan perancangan kerajaan. "Bayangkan berapa banyak wang yang lesap akibat daripada penyelewengan dalam syarikat kerajaan dan ketirisan dalam pengurusan ekonomi. Faktor ini tidak diambil kira dan disenyapkan faktanya. "Akhir-akhir ini kita didedahkan terlalu banyak isu termasuk kerugian besar Sime Darby. Malangnya apabila berhadapan krisis ekonomi kerajaan meletakkan bebanannya kepada rakyat, ini tidak adil," katanya. Tuan Ibrahim turut mendesak kerajaan mengkaji balik bentuk pengurusan negara yang membabitkan banyak agensi yang bertindih fungsinya sehingga boleh membebankan kewangan negara. "Banyak saya lihat pertindihan tugas atau fungsi di jabatan kerajaan, sebagai contoh penguatkuasaan di jalan raya, di sektor pertanian dan sebagainya. Keadaan itu mungkin boleh dikaji balik dan boleh menjimatkan wang negara," katanya.(harakahdaily)
****

Kalau minyak patutnya rakyat dapat subsidi pun nak ditarik, baik tak payah ada company minyak. Compare pulak harga minyak kat Singapore padahal orang tu air minum pun takda.. Pandai benar la tu?

Lepas tu jual kereta yang sendiri buat kepada rakyat 2,3 kali ganda mahal dari jual kat negara orang lain, baik tak payah ada kilang kereta.

Lepas tu komplen takda duit, bila taja 2 pasukan F1 ada pulak duit?

Gila babi punya bangang!

Sempat lagi melawak tu..




- Posted using Mobypicture.com

Tuesday, June 1, 2010

K.I.T.A Carefree

Pad tadah haid pompuan pun leh jadi tajuk drama..

Memang betul-betul global!

Mavi Marmara part 2

"Best jugak nama kapal tu ye. Ingat kat pagar umah aku nak buh tanda "Teratak Mavi Marmara" la" ucap satu brader sambil berkepul-kepul asap rokok masa gua kuar lunch tadi.

"fuck la.." sindir gua dalam hati.

**kantoi la pulak gua keluar lunch pukul 12.. Hehe

Freedom Flotilla

Maaf gua lambat ulas isu ini disebabkan gua baru dapat tahu yang gua kena khianat dengan member gua sendiri. Tak perlulah gua cerita pasal tu sebab tajuk entry pun dah lain.

Konvoi Kemanusiaan untuk penduduk Gaza di Palestine telah diserang. Bunyinya memang sadis tapi bila ia diserang oleh Israel rasa terkejut tu berkurangan. Sapa saja yang tak tahu perangai si laknatullah tu pegilah tadika balik. Bertahun kita digesa mengutuk, boikot, ludah yahudi kot nampak mana-mana, terajang pusat awek-awek yahudi yang berpeleseran kat KLCC, daftar sukarelawan, sumbang apa yang patut (wang ringgit, baju lawa, buku tulis 80 ms, pen marker dll), lagi berani kayuh bot pegi Palestine angkat senjata. Sesama muslim perlu kita ambil berat dan saling bantu-membantu.

Benda dah lama. Dari tahun 64 mereka dibantai dan dibedil. Bukan kita tak tahu. Ada ke cikgu sekolah buat lawatan sambil belajar ke Palestine? Ada? Jadi, kutukan dengan air liur aje tak memadai.

Bercerita pulak pasal Kerajaan Malaysia yang serba lembab ni terutama Najib dan kabinet dapurnya lagi buat badan menggigil seluruh badan. Arghhh… judi pun dihalalkan apa la sangat peluru menusuk ke perut bayi anak-anak Palestine ye tak? Kilang Coca-Cola pun dia rasmi demi pelaburan kepala tok nenek dia apa la sangat pasal Mavi Marmara ye tak?

Cuma kepada aktivis pembebasan Palestine, gua salute pada lu. Nak jadi macam lu orang memang gua tak berkederat, Cuma sumbangan dan doa dari gua untuk lu yang setakat ni mampu gua lakukan…..

(Maklumat tak berapa terkini ada gua sumbatkan kat twitter gua. Kalau rajin kliklah untuk berita penuh paparan blog asal)