Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Thursday, March 31, 2011

Sesekali bergelak ketawa

Thechive.com

Antara clock alarm yang agak kreatif.


Find it hard to wake up in the morning? This clock should definitely get you on your feet. At the appointed time, it goes off with a loud ( and extremely annoying )siren and launches a rotor into the air that flies around the room. Even if you hit the snooze button, it will take off again, so it will undoubtedly get you out of bed. In order to turn it off you have to get up, find the rotor and place it back on the clock.

Be warned. Don't use this if you have an open window by your bed or if your room-mate is a former viet war vet given to " 'Nam flashbacks ".

***

Boleh jadi menyesal beli pun ada gak..

Kreatif: dari 1 kotak isinya boleh memuatkan peralatan 1 bilik.

Email-junk

Wednesday, March 30, 2011

Aku Tak Sembahyang....Tetapi Aku Berjaya... ( Muhasabah )

Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?

Maka saya hendak bertanya kepada anda.

Adakah anda tahu apa itu istidraj?

Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? Apakakah maksud istidraj?
Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya.

Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT.

Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Kita lihat contoh yang mudah. Qarun. Apakah anda kenal kepada Qarun? Dia ini adalah seorang manusiayang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia.

Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan.
Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab,

“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku”

Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba.

Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran.

Nah… Apakah itu yang kita mahu?

Sebab itulah, saya hendak mengajak saudara-saudari berfikir, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian?

Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?”
Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj.

Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya.



Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. Terdapat satu kisah yang saya suka baca ketika saya masih kecil.

Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu.

Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH.

“ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa”
ALLAH menjawab,

“ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya”

Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah studi, gagal dalam perniagaan walau kemas menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman,

“ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…”

Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita.

Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita.
Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj?

Saya yakin tidak..

Anda tenang sekarang?

Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT.

Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita.

Mari kita sama-sama duduk, dan bermuhasabah semula.

How to write a paper in college/university


1. Sit in a straight, comfortable chair in a well lit place in front of your computer.

2. Log onto MSN and ICQ (be sure to go on away!). Check your email.

3. Read over the assignment carefully, to make certain you understand it.

4. Walk down to the vending machines and buy some chocolate to help you concentrate.

5. Check your email.

6. Call up a friend and ask if he/she wants to go to grab a coffee. Just to get settled down and ready to work.

7. When you get back to your room, sit in a straight, comfortable chair in a clean, well lit place.

8. Read over the assignment again to make absolutely certain you understand it.

9. Check your email.

10. You know, you haven't written to that kid you met at camp since fourth grade. You'd better write that letter now and get it out of the way so you can concentrate.

11. Look at your teeth in the bathroom mirror.

12. Grab some mp3z off of kazaa.

13. Check your email. ANY OF THIS SOUND FAMILIAR YET?!

14. MSN chat with one of your friends about the future. (ie summer plans).

15. Check your email.

16. Listen to your new mp3z and download some more.

17. Phone your friend on the other floor and ask if she's started writing yet. Exchange derogatory emarks about your prof, the
course, the college, the world at large.

18. Walk to the store and buy a pack of gum. You've probably run out.

19. While you've got the gum you may as well buy a magazine and read it.

20. Check your email.

21. Check the newspaper listings to make sure you aren't missing something truly worthwhile on TV.

22. Play some solitare (or age of legends!).

23. Check out bored.com.

24. Wash your hands.

25. Call up a friend to see how much they have done, probably haven't started either.

26. Look through your housemate's book of pictures from home. Ask who everyone is.

27. Sit down and do some serious thinking about your plans for the future.

28. Check to see if bored.com has been updated yet.

29. Check your email and listen to your new mp3z.

30. You should be rebooting by now, assuming that windows is crashing on schedule.

31. Read over the assignment one more time, just for heck of it.

32. Scoot your chair across the room to the window and watch the sunrise.

33. Lie face down on the floor and moan.

34. Punch the wall and break something.

35. Check your email.

36. Mumble obscenities.

37. 5am - start hacking on the paper without stopping. 6am -paper is finished.

38. Complain to everyone that you didn't get any sleep because you had to write that stupid paper.

39. Go to class, hand in paper, and leave right away so you can take a nap.

Mengenali Istilah pemerintahan berdasarkan contoh

Politics Explained

FEUDALISM: You have two cows. Your lord takes some of the milk.

PURE SOCIALISM: You have two cows. The government takes them and puts them in a barn with everyone else's cows. You have to take care of all of the cows. The government gives you as much milk as you need.

BUREAUCRATIC SOCIALISM: You have two cows. The government takes them and put them in a barn with everyone else's cows. They are cared for by ex-chicken farmers. You have to take care of the chickens the government took from the chicken farmers. The government gives you as much milk and eggs as the regulations say you need.

FASCISM: You have two cows. The government takes both, hires you to take care of them and sells you the milk.

PURE COMMUNISM: You have two cows. Your neighbors help you take care of them, and you all share the milk.

RUSSIAN COMMUNISM: You have two cows. You have to take care of them, but the government takes all the milk.

CAMBODIAN COMMUNISM: You have two cows. The government takes both of them and shoots you.

DICTATORSHIP: You have two cows. The government takes both and drafts you.

PURE DEMOCRACY: You have two cows. Your neighbors decide who gets the milk.

REPRESENTATIVE DEMOCRACY: You have two cows. Your neighbors pick someone to tell you who gets the milk.

BUREAUCRACY: You have two cows. At first the government regulates what you can feed them and when you can milk them. Then it pays you not to milk them. Then it takes both, shoots one, milks the other and pours the milk down the drain. Then it requires you to fill out forms accounting for the missing cows.

PURE ANARCHY: You have two cows. Either you sell the milk at a fair price or your neighbors try to take the cows and kill you.

LIBERTARIAN/ANARCHO-CAPITALISM: You have two cows. You sell one and buy a bull.

SURREALISM: You have two giraffes. The government requires you to take harmonica lessons.

(Original source unknown . . . this version expanded and Illuminated by SJ.)

Hiburkan Hati Anda Pagi Ni

Sumber Internet

Perempuan

Sumber dari Internet

Ntah apa-apa



Sunday, March 27, 2011

Adil atau tidak sebenarnya..

Memang geram dan sakit hati..bila Ketua Polis Negara kata, trio yang mendedahkan dan menayangkan video lucah yang menfitnah DS Anuar Ibrahim tidak di tahan dengan alasan belum cukup bukti. Kalau sampai masa cukup bukti dan sudah disahkan kesalahan mereka, barulah kita bertindak ikut undang-undang, itulah kenyataan KPN yang saya petik dari Malaysiakini.

Kita  nak tanya kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, orang-orang yang ditahan reman dalam lokap tu semuanya dah cukup bukti ke akan kesalahan mereka? Yang sudah-sudah bila barang syarikat hilang, orang yang mula-mula kena tahan adalah pengawal keselamatan. Adakah polis ada bukti mereka itu mencuri? Pegawal keselamatan yang membawa duit ke bank, tiba-tiba kena rompak tengah jalan, pegawal itu dulu yang kena tahan lokap. Mana buktinya polis tahan mereka? Begitu juga jika orang membuat laporan polis tentang kecurian di rumah mereka. Mula-mula polis akan tanya siapa yang kita syakki? Kalau kita beritahu si A, kena lokaplah si A sebagai suspek, sedangkan buktinya belum ada lagi.

Kalau begitulah kenyataan Ketua Polis Negara, jom lepas ni kita nak tengok polis sumbat atau tidak seseorang itu dalam lokap kerana DISYAKI semata-mata melakukan sesuatu kesalahan tanpa bukti.

***
Wahai Encik Pulis...

Jangan la nampak sangat bodoh tu. Kalau ye pun nak menjilat bontot UMNO tu skali pun agak-agak la jugak. Meluat dah tengok sandiwara double standard ni berulang kali.

Begitu cepat kalau kena pada Anwar. Anwar sampai takda peluang nak bagi jelas dan defend diri sendiri. Apa yang zalim sangat?????

Orang yang dedah video tak kena pape tapi Anwar nak jawab tiba-tiba semua orang panas punggung. Apesal???

Cuba ada orang dedah salah-laku pemimpin UMNO, apa akan terjadi????? Sejarah sedang merakam ni.

Cepat jatuh hukum bersalah kalau pada Anwar.. pada UMNO??????????????????? MAKSOM LA PLAK...

BINGAI!!!

posted from Bloggeroid

Zul Kulim dah poning..

ZUL Kulim nampaknya sudah mula berputar lidah apabila terang lagi bersuluh terkantoi kenyataannya di TV yang percaya 110 % pelaku itu adalah pemimpin pembangkang yang kontroversi yang semua orang faham maksudnya adalah Anwar. Apabila kes video seks ini kantoi juga dengan pengakuan `Three Strooges' Datuk T, maka kelam kabut Zul Kulim minta kita percaya apa yang dia tulis di dalam blog, bukan apa yang dia cakap di dalam TV.

Ertinya, yang bercakap di dalam TV itu bukan Zul Kulim, mungkin hantu syaitan berkopiah agaknya. Zul Kulim yang betul adalah di dalam blog beliau. Bijak tidak boleh diikut loyar ini. Jika benar TV tersebut yang menyiarkan gambar dan kenyataannya itu diputar belitkan, masakan Zul Kulim seorang peguam tidak mahu mengambil tindakan menyaman TV berkenaan? Mudah dibaca langkah pencak silat sumbang MP Kulim yang tidak berparti ini.

Beliau menulis berkaitan video seks yang kantoi itu dipetik begini, "
"Bolehkah mike percaya isu Jantan-X menyudu dalam videoseks tu dikatakan perbuatan kerajaan. Masuk akai ke yop? Berapa lama nak kena bohong dan kelentong yop? Orang yang menamakan diri dia Datuk T tu kata dia kawan Anwar. Dia yang diminta Anwar ambil jam yang tertinggal dalam bilik hotel tempat menyudu" tersebut. Kawan Anwar ni yang jumpa video tu. Kawan Anwar ni yang buat kenyataan akhbar tu. Kawan Anwar ni yang tunjuk videoseks itu kepada wartawan. Kawan Anwar ni yang ugut Anwar supaya letak jawatan. Kawan Anwar ni juga yang kata setelah melihat video itu dia yakin Anwar tidak layak menjadi pemimpin. Kawan Anwar ni yang desak dia dan bini dia supaya berundur. Itu semua dibuat oleh Datuk T iaitu kawan Anwar sendiri. Takde kena mengena dengan sesiapa pun, apatah lagi Kerajaan".

Hujah saya, mana Zul Kulim tahu Datuk T itu kawan rapat Anwar? Siapa dia di antara `three strooges' itu kawan rapat Anwar? Mungkin Anwar ada berurusan dengan salah seorang daripada mereka sewaktu dahulu tetapi adakah itu bermakna kawan rapat? Berapa banyak kawan rapat Anwar? DS Anwar sendiri beritahu tiada seorang pun di antara mereka itu kawan rapatnya. Tiba-tiba Zul Kulim yang lebih tahu sepertimana dia tahu dan percaya 110 % pelaku Seks di dalam video berkenaan. Cukuplah berbohong wahai lebai malang !!

Apabila terkantoi di dalam isu video seks, Zul Kulim beralih kepada isu DNA. Bersungguh benar Zul Kulim mahu DS Anwar serahkan DNAnya untuk membuktikan air mani siapa yang bertakung di dalam dubur `haji' Saiful.

Petikan tulisan Zul Kulim seterusnya begini;
"Yang penting sekarang ialah; Anwar wajib berikan sampel darah dia untuk ujian DNA bagi menentukan siapa Jantan-Y yang mengunyitkan Saiful dan meninggalkan airmani bertakung dalam karung Saiful!!! Period!!! Full stop!!! "

Hujah saya, mengapa Zul Kulim bertanya tentang jantan Y sahaja? Mengapa tidak bertanya jantan J, K, L, M, N, O, P, Q yang dikatakan terlalu banyak DNA nya di lubang belakang `haji' Saiful? Hipokrit sungguh lebai malang ini. Jelas, sasaran Zul Kulim hanya Anwar sahaja. Beliau tidak mahu ambil tahu betapa `haji' Saiful mungkin telah `dianiayai' oleh beberapa orang lagi. Sebagai seorang lebai jika tidak ustaz sekali pun, sepatutnya Zul Kulim patut mencadangkan agar kes liwat seperti ini hendaklah kembali kepada kaedah Islam. Itu pun jika Zul Kulim masih yakin dengan perundangan Islam atau mahkamah Syariah. Jika tidak, apa bezanya Zul Kulim dengan beberapa pemimpin DAP yang menentang hukum Islam itu?

Tulisan Zul Kulim tersebut ternyata hanya sebagai `cover line' setelah banyak orang mula mencacinya kerana terlibat dengan tuduhan jahat terhadap Anwar tanpa usul periksa. Apa-apa pun, kita ucapkan tahniah kepada beliau kerana dikhabarkan baru sahaja mendapat anugerah Datuk dari Pahang. Mudah-mudahan anugerah itu akan menyelamatkan lebai ini di depan Rabbul Jalil nanti. FULL STOP.

wfauzdin.blogspot.com

posted from Bloggeroid

Tiba-tiba lucah itu ok

Sebabnya pelakon yang dikatakan terlibat adalah pemimpin pembangkang Malaysia. Kalau kena kat tubuh menteri BN?

BUKAN DOUBLE STANDARD KE NI???

BANGANG BANGANG BANGANG!!

posted from Bloggeroid

Saturday, March 26, 2011

Kad kredit... wow, nak satu!

Sumber dari mana ntah..

Susulan kes kopi buh gelatin babi di dalamnya.

Ramai Trauma Kopi Campur Gelatin Babi

Susulan mengenai pendedahan serbuk kopi bercampur gelatin babi oleh sebuah akhbar tabloid (Harian Metro) semalam, ramai yang tersentak kerana selama ini mereka tidak mengetahui lansung bahawa kopi yang mereka minum mempunyai unsur yang tidak halal.

Ada yang trauma, kerana telah beberapa kali mengunjungi kedai tersebut yang menghidangkan kopi bercampur gelatin babi kerana tidak menaruh apa-apa syak untuk sebuah kedai yang hanya menyediakan minuman ringan sekalipun tidak mempunyai logo HALAL dipamerkan di kedai berkenaan.

Semalam, akhbar tersebut menyiarkan berita sebuah kedai kopi popular di negeri ini yang beroperasi sejak kira-kira 70 tahun lalu dan dikunjungi lebih 80 peratus pelanggan beragama Islam rupa-rupanya menghidangkan kopi bercampur gelatin babi.

Perkara menjijikkan itu terbongkar selepas Jabatan Agama Johor (JAJ) menjalankan pemeriksaan terhadap premis itu berikutan aduan orang ramai.
Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman yang dihubungi oleh akhbar berkenaan turut mengesahkan memang ada gelatin babi dalam serbuk kopi disediakan di kedai berkenaan.

Bagaimanapun, kata Zainal, pihaknya tidak boleh mengambil tindakan terhadap pengusaha terbabit melainkan menasihati peniaga supaya memastikan produk mereka halal serta mendapatkan sijil halal.
“Pelanggan beragama Islam perlu berwaspada dalam memilih lokasi untuk menjamu selera, pastikan premis berkaitan mempunyai logo halal,” katanya.

Di dalam sebuah lamanweb, hazrey.com yange memetik beberapa perbincangan di Facebook mencatatkan:
Sumber sumber di Jabatan Agama Islam Johor yang aku hubungi tadi mengesahkan jabatan itu sudah memperolehi keputusan dari Jabatan Kimia di mana terdapat gelatin babi dalam kopi terkenal itu.
Manakala madu yang digunakan terdapat kandungan alkohol.
Aku dah puas melantak kopi Kluang railway ni. Adehhh..Hawau tul lah.
Hakikatnya, enforcement perlu lebih tegas dan penyiaran maklumat seperti ini perlu dihebahkan supaya umat Islam tak terperdaya.

Sebuah portal yang dikendalikan oleh WakTafa bernama Selatan Online turut menyalin semula artikel yang tersiar di blog ini semalam dan seorang pengunjung yang menggunakan nama buluhkasap7-1 menulis di ruangan komentar:

Ya ALLAH, hamba MU yang kurang membuat pemeriksaan sudah dua kali ke cafe tersebut. Semasa bertugas di Kluang dulu, hamba Mu boleh di kata kan setiap petang melantak kopi dan roti bun di perkarangan Railway Station Kluang. Di kala itu cafe tersebut belum wujud lagi.
Hamba Mu ke cafe tersebut gara gara kerana mengikut sahabat yang tinggal di Kluang menyatakan bahawa di cafe tersebut kesemua yang di sajikan itu halal. Hamba MU juga di maklumkan bahawa mee rebus yang di jual di sediakan oleh orang melayu penduduk sebuah taman di Kluang.

Ya ALLAH, kepada MU hamba berserah dan kepada Mu jua hamba Mu memohon keampunan.
Hari ini sebuah akhbar tabloid lain, Kosmo pula menyiarkan berita bahawa pihak pengusaha kedai minum tersebut membuat laporan polis kerana katanya pretasi pernigaannya terjejas teruk akibat penyiaran berita berkenaan.
"Kami tidak tahu apa-apa. Kami tidak dapat sebarang surat atau maklumat daripada Jabatan Kesihatan atau Jabatan Agama Johor (JAJ)."
Demikian tegas seorang pengusaha kopitiam terkenal di sebuah daerah di Johor yang hanya mahu dikenali sebagai Ah Chong apabila diajukan soalan mengenai laporan bahawa premisnya dikatakan menghidangkan kopi bercampur gelatin babi, Kosmo dipetik.

Menurutnya, dia telah menerima banyak khabar angin termasuk melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan Internet mengenai isu tersebut sejak beberapa hari lalu.
Sehubungan itu, Ah Chong memberitahu, dia telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Kluang pada Rabu lalu mengenai penyebaran perkara tersebut kerana ia telah menjejaskan nama baik perniagaannya.

"Hari ini (semalam) kakitangan Jabatan Kesihatan dari Johor Bahru telah datang ke premis kami dan beberapa kedai lain untuk mengambil sampel baru," katanya ketika dihubungi semalam.
Menurut Ah Chong, keputusan ujian sampel tersebut akan dikeluarkan dalam tempoh dua minggu dan berharap orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi mengenainya sebelum keputusan dikeluarkan.
Persoalan kini, telah ramai umat Islam terpedaya dengan hidangan minuman berkenaan kerana tidak ada sebarang tanda di kedai berkenaan yang menyatakan ia menyajikan bahan yang tidak halal.

Ada juga umat Islam yang tidak memperduli sangat hal berkenaan dan mengambil sikap bersahaja mengenainya. Masih terus mengunjungi untuk menghirup kopi yang dikatanya "sangat sedap" kerana sudah ketagih dengannya.

Yang perihatin terhadap agamanya pula, sudah enggan untuk meminumnya lagi dan tidak dapat membayangkan betapa bahan tidak halal itu sudah mendarah daging di dalam tubuhnya.


Moralnya pendedahan ini: Bahawa kita perlu peka dan perihatin terhadpa apa juga bahan pemakanan yang kita ambil sehari-hari, daripada mana hidangannya, siapa menyediakan dan yang lebih penting apa pula kandungannya.
Kita tidak dapat menyalahkan 100% kepada pengusaha tersebut lantaran kemungkinan beliau tidak menyedari bahawa umat Islam adalah amat sensitif terhadap hal-hal yang menyangkut permakanan.

Namun adalah terlebih baik bagi beliau memohon status HALAL dan kemudian mengizinkan kedainya disperiksa oleh Jabatan Agama Islam negeri secara berkala bagi mempastikan dia tidak terjebak di dalam memperdayakan rakyat beragama Islam mengambil sesuatu yang diharamkan oleh agama mereka.

Ada yang menghantar email kepada GB apa yang perlu dilakukan kerana selama ini mereka tidka tahu menahu lansung mengenai kehadiran gelatin babi berkenaan.

Gb tidak mempunyai authoriti untuk menjawab tetapi sebagai umat Islam, selepas tersedar melakukan kesilapan kita sewajarnya bertaubat dan tidak mengulanginya lagi.

Yang lepas itu lepas, dan semuga Allah mengampuni dan memaafkan kesalahan kita lantaran kejahilan dan kealpaan kita untuk meneliti sebelum melakukannya.

Hadith Nabi s.a.w. yang maksudnya berbunyi :
Dari Ibnu Abbas r.a, bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:”Sesungguhnya Allah memaafkan bagiku dari umatku akan kesilapan atau kelupaan atau apa yang dipaksakan mereka atasnya.” (Ibnu Majah dan al-Baihaqi)

Greenboc.blogspot.com

posted from Bloggeroid

Video Seks : Pertembungan Fakta Dan Pembabitan Pimpinan Umno



Saya merujuk kepada kenyataan yang dibuat semalam oleh Dato’ Shazryl Eskay Abdullah, salah seorang dari tiga dalang yang menamakan diri mereka “Dato T” berhubung pembabitan mereka di dalam skandal seks video yang memfitnah Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Dato’ Eskay menyatakan bahawa dia juga turut dirakam di dalam video tersebut. Ini mengesahkan teori bahawa lelaki yang pada awalnya dilihat sedang mengaturkan sesuatu di dalam bilik dan disyaki bertanggungjawab memasang alat perakam adalah Dato’ Eskay sendiri. Ia juga selari dengan persoalan yang ditimbulkan oleh Dato’ Johari Abdul semalam bahawa si pelaku tahu perbuatan seks akan dirakamkan kerana pada awalnya dia dirakam bersama-sama seorang lelaki lain yang disyaki sedang menyiapkan peralatan rakaman.

Pengakuan Dato’ Eskay menimbulkan keraguan besar kepada jalan ceritanya iaitu kononnya dia disuruh oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil jamnya yang tertinggal, lalu terjumpa peralatan rakaman semasa mencari jam tersebut.

Jelas bahawa itu pembohongan kerana dia sendiri mengaku bahawa dia adalah lelaki terbabit yang disyaki bertanggungjawab memasang alat rakaman di permulaan rakaman video tersebut. Dakwaannya kononnya dia terjumpa video itu adalah penipuan semata-mata dan tidak masuk akal.
Saya juga mendesak Perdana Menteri sendiri memberi maklumbalas kepada satu laporan bahawa ketiga-tiga orang dalang ini berjumpa dengan Perdana Menteri di Pejabat Perdana Menteri di Parlimen untuk berbincang mengenai perkara ini. KEADILAN telah dimaklumkan bahawa Perdana Menteri mempengerusikan mesyuarat Biro Politik UMNO di pejabatnya di Parlimen petang semalam, maka Perdana Menteri memang berada di Parlimen ketika ketiga-tiga dalang ini dilihat di Parlimen semalam.

Perkara ini menimbulkan tanda tanya yang serius mengenai setakat manakah pembabitan pimpinan kerajaan dalam pembikinan dan penayangan video seks ini, yang melanggar beberapa peruntukan undang-undang secara jelas.

Keengganan kerajaan mengambil tindakan tegas dan segera ke atas semua dalang yang terbabit menguatkan lagi persepsi rakyat bahawa ada penglibatan pimpinan kerajaan yang serius di dalam konspirasi ini, tidak ubah seperti mana konspirasi tahun 1998 dahulu.
Demi membersihkan namanya dan UMNO, Perdana Menteri perlu membuat kenyataan segera mengenai hasil perbincangannya dengan ketiga-tiga dalang video seks yang memalukan Malaysia ini.

NIK NAZMI NIK AHMAD
PENGARAH KOMUNIKASI PKR
24 MAC 2011

posted from Bloggeroid

Nyaris Anwar di tangkap..

Berita sebenar ialah anwar hampir ditangkap, diselamatkan oleh org ramai yg melindungi Anwar hingga berjaya menyusup keluar dari sejumlah polis yang ramai.
Punca edyes terlepas berita Anwar ditangkap ialah dari sumber twitter yg telah di RT oleh YB Chang Lih Kang. Harap Maklum, sedangkan Blog TT juga biasa lebih pantas dari berita sebenar...
Skarang ini DSAI telah berada di tempat yang selamat. Di tapak ceramah pula menyaksikan sebilangan besar anggota polis bersama hampir sepuluh trak FRU.
Saya yakin, penangkapan DSAI sekiranya benar berlaku, pasti akan bawa malapetaka kepada kem Najib dan koncunya.
EDYES
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

posted from Bloggeroid

Friday, March 25, 2011

Anak sapa la bangang sangat ni

Semua pihak termasuk pembangkang tidak berhak mengeluarkan kenyataan bahawa rakaman video seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin pembangkang adalah palsu.

Hishammuddin Hussein menegaskan, adalah menjadi satu kesalahan mengeluarkan kenyataan awal seperti itu kerana mereka tidak tahu kesahihannya.

“Mereka tidak berhak mengeluarkan kenyataan untuk menentukan kesahihan video tersebut kerana ketulenannya hanya dapat ditentukan selepas pihak polis selesai melakukan siasatan.

“Mengapa hendak menghakimi kes ini, sedangkan orang yang mengeluarkan kenyataan itu sendiri berkemungkinan besar belum tengok lagi rakaman itu,” jelasnya"

posted from Bloggeroid

Thursday, March 24, 2011

Entry ini betul-betul buat saya terkesima..



Mengapa Tidak Terus Mengambil Dari Al Quran Dan Sunnah?




Oleh : Ustaz Nazrul Nasir

Tertarik dengan satu risalah yang saya terima daripada seorang rakan. Risalah tersebut menceritakan sebuah kisah berkenaan pertemuan seorang pemuda yang mengaku bahawa dia adalah pengikut ajaran Salaf dengan seorang Kiyai @ Tuan Guru di sebuah pesantren di Indonesia.

Apa yang menarik tentang kisah ini ialah bagaimana sikap seorang guru ketika memberi didikan kepada seorang yang datang menempelak dan mencemuhnya. Sabar, setia mendengar setiap yang diluahkan dan pelbagai sikap yang baik yang patut diteladani oleh para pendakwah sekarang daripada Kiyai tersebut. Inilah manhaj sebenar Ahlussunnah Wal Jamaah . Tidak melenting malah memberikan peluang kepada mereka untuk berbicara.
Sikap pemuda yang mengaku mengikut ajaran Salaf ini juga patut diteladani dalam satu aspek iaitu mendengar kembali apa yang diterangkan oleh Kiyai tersebut dan mengakui bahawa dirinya ada melakukan kesalahan. Berbeza dengan sikap pemuda-pemuda sekarang yang mengaku bahawa mereka adalah pengikut ajaran Salaf , yang langsung tidak mahu menerima pandangan orang lain malah menuduh bahawa para ulama sekarang banyak membawa Bid’ah dan sebagainya.




Di sini saya akan mengolah semula cerita tersebut sebagai panduan kepada kita semua. Kisahnya begini :

Suatu hari, datang seorang pemuda ke sebuah Pesantren di Indonesia bertujuan untuk bertemu dengan Kiyai di Pesantren tersebut. Maka berlakulah dialog di antara pemuda dan Kiyai di ruang tamu rumah Kiyai itu.

Pak Kiyai : Silalah duduk anak muda, siapa namamu dan dari mana asalmu?

Pemuda : Terima kasih Pak Kiyai. Nama saya Abdullah dan saya berasal dari Kampung Seberang.

Pak Kiyai : Jauh kamu bertandang ke sini, sudah tentu kamu punya hajat yang sangat besar. Apa hajatnya mana tahu mungkin saya boleh menolongmu?

Pemuda tersebut diam sebentar sambil menarik nafasnya dalam-dalam.

Pemuda : Begini Pak Kiyai, saya datang ke sini, bertujuan ingin berbincang beberapa permasalahan dengan Pak Kiyai. Pendeknya, permasalahan umat Islam sekarang. Saya ingin bertanya, mengapa Kiyai-Kiyai di kebanyakan pesantren di Indonesia, dan Tuan-Tuan Guru di Malaysia serta Pattani dan Asia umumnya sering kali mengajar murid-murid mereka dengan lebih suka mengambil kalam-kalam atau pandangan para ulama? Seringkali saya mendengar mereka akan menyebut : “ Kata al-Imam al-Syafiee, kata al-Imam Ibn Ato’illah al-Sakandari, Kata al-Imam Syaikhul Islam Zakaria al-Ansori dan lain-lain”

Mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah ? Bukankah lebih enak kalau kita mendengar seseorang tersebut menyebutkan “ Firman Allah taala di dalam al-Quran, Sabda Rasulullah sallallahu alaihi wasallam di dalam hadis itu dan ini?”

Ulama-ulama itu juga punya kesalahan dan kekurangan. Maka mereka juga tidak lari daripada melakukan kesilapan. Maka sebaiknya kita mengambil terus daripada kalam al-Ma’sum iaitu al-Quran dan al-Sunnah.
Pak Kiyai mendengar segala hujah yang disampaikan oleh pemuda tersebut dengan penuh perhatian. Sedikitpun beliau tidak mencelah malah memberikan peluang bagi pemuda tersebut berbicara sepuas-puasnya. Sambil senyuman terukir di bibir Pak Kiyai, beliau bertanya kepada pemuda tersebut,

Pak Kiyai : Masih ada lagi apa yang ingin kamu persoalkan wahai Abdullah?

Pemuda : Setakat ini, itu sahaja yang ingin saya sampaikan Pak Kiyai.

Pak Kiyai : Sebelum berbicara lebih lanjut, eloknya kita minum dahulu ya. Tiga perkara yang sepatutnya disegerakan iaitu hidangan kepada tetamu , wanita yang dilamar oleh orang yang baik maka disegerakan perkahwinan mereka dan yang ketiga si mati maka perlu disegerakan urusan pengkebumiannya. Betul kan Abdullah?

Pemuda : Benar sekali Pak Kiyai .

Pak Kiyai lalu memanggil isterinya bagi menyediakan minuman pada mereka berdua. Maka beberapa detik selepas itu minuman pun sampai di hadapan mereka.

Pak Kiyai : Silakan minum Abdullah.

Sebaik dipelawa oleh Pak Kiyai, maka Abdullah pun terus mengambil bekas air tersebut lalu menuangkan perlahan-lahan ke dalam cawan yang tersedia.

Pak Kiyai terus bertanya : Abdullah, kenapa kamu tidak terus minum daripada bekasnya sahaja? Kenapa perlu dituang di dalam cawan?

Pemuda : Pak Kiyai, mana bisa saya minum terus daripada bekasnya. Bekasnya besar sekali. Maka saya tuang ke dalam cawan agar memudahkan saya meminumnya.

Pak Kiyai : Abdullah, itulah jawapan terhadap apa yang kamu persoalkan sebentar tadi. Mengapa kami tidak mengambil terus daripada al-Quran dan al-Sunnah? Ianya terlalu besar untuk kami terus minum daripadanya. Maka kami mengambil daripada apa yang telah dituang di dalam cawan para ulama. Maka ini memudahkan bagi kami untuk mengambil dan memanfaatkannya.

Benar kamu katakan bahawa mengapa tidak terus mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah. Cuma persoalan kembali ingin saya lontarkan kepada kamu. Adakah kamu ingin mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie dan para ulama yang kamu sebutkan tadi mengambil hukum selain daripada al-Quran dan al-sunnah? Adakah mereka mengambil daripada kitab Talmud atau Bible?

Pemuda : Sudah tentu mereka juga mengambil daripada al-Quran dan al-Sunnah.

Pak Kiyai : Kalau begitu, maka sumber pengambilan kita juga adalah daripada al-Quran dan al-Sunnah cuma dengan kefahaman daripada para ulama.

Pak Kiyai : Satu lagi gambaran yang ingin saya terangkan kepada kamu. Saya dan kamu membaca al-Quran, al-Imam al-Syafie juga membaca al-Quran bukan?

Pemuda : Sudah tentu Pak Kiyai.

Pak Kiyai : Baik, Kalau kita membaca sudah tentu kita ada memahami ayat-ayat di dalam al-Quran tersebut bukan? Al-Imam al-Syafie juga memahami ayat yang kita bacakan. Maka persoalannya , pemahaman siapa yang ingin didahulukan? Pemahaman saya dan kamu atau pemahaman al-Imam al-Syafie terhadap ayat tersebut?

Pemuda : Sudah tentu pemahaman al-Imam al-Syafie kerana beliau lebih memahami bahasa berbanding orang zaman sekarang.

Pak Kiyai : Nah, sekarang saya rasa kamu sudah jelas bukan? Hakikatnya kita semua mengambil daripada sumber yang satu iaitu al-Quran dan al-Sunnah. Tiada seorang pun yang mengambil selain daripada keduanya. Cuma bezanya, kita mengambil daripada pemahaman terhadap al-Quran dan al-Sunnah tersebut daripada siapa? Sudah tentu kita akan mengambil daripada orang yang lebih dalam ilmu dan penaakulannya. Ini kerana mereka lebih wara’ dan berjaga-jaga ketika mengeluarkan ilmu.

Kamu tahu Abdullah, al-Imam al-Syafie radhiyallahu anhu pernah ditanya oleh seseorang ketikamana beliau sedang menaiki keldai , berapakah kaki keldai yang Imam tunggangi?

Maka al-Imam al-Syafie turun daripada keldai tersebut dan mengira kaki keldai tersebut. Selesai mengira kaki keldai berkenaan, barulah al-Imam menjawab : “ Kaki keldai yang aku tunggangi ada empat”. Orang yang bertanya tersebut merasa hairan lalu berkata “ Wahai Imam , bukankah kaki keldai itu sememangnya empat, mengapa engkau tidak terus menjawabnya?” al-Imam al-Syafiee menjawab : “ Aku bimbang, jika aku menjawabnya tanpa melihat terlebih dahulu, tiba-tiba Allah taala hilangkan salah satu daripada kakinya maka aku sudah dikira tidak amanah di dalam memberikan jawapan”

Cuba kamu perhatikan Abdullah, betapa wara’nya al-Imam al-Syafie ketika menjawab persoalan berkaitan dunia. Apatah lagi kalau berkaitan dengan agamanya?

Al-Imam Malik radhiyallahu anhu pernah didatangi oleh seorang pemuda di dalam majlisnya di Madinah al-Munawwarah. Pemuda tersebut mengatakan bahawa dia datang daripada negeri yang jauhnya 6 bulan perjalanan daripada Madinah. Pemuda itu datang untuk bertanyakan satu masalah yang berlaku di tempatnya.
Al-Imam Malik radhiyallahu anhu, mengatakan bahawa “ Maaf, aku tidak pandai untuk menyelesaikannya”
Pemuda tersebut hairan dengan jawapan Imam Malik, dan dia bertanya : “ Bagaimana aku akan menjawab nanti bilamana ditanya oleh penduduk tempatku?”

Maka kata al-Imam Malik : “ Katakan kepada mereka bahawa Malik juga tidak mengetahui bagaimana untuk menyelesaikannya”

Allah.. Cuba kamu lihat Abdullah betapa amanahnya mereka dengan ilmu. Berbeza dengan manusia zaman sekarang yang baru setahun jagung di dalam ilmu sudah mendabik dada mengaku bahawa seolah-olah mereka mengetahui segalanya.

Pemuda : MasyaAllah, terima kasih Pak Kiyai atas penjelasan yang sangat memuaskan. Saya memohon maaf atas kekasaran dan keterlanjuran bicara saya .

Pak Kiyai : Sama-sama Abdullah. Semoga kamu akan menjadi seorang yang akan membawa panji agama kelak dengan ajaran yang benar InsyaAllah.

Sumber : http://nazrulnasir.blogspot.com/2011/01/mengapa-tidak-terus-minum-daripada.html

posted from Bloggeroid

Nuklear itu barang mainan agaknya.

Lagi mahu bicara tentang selamatnya loji nuklear padahal keselamatan penumpang bas pun kelam-kabut. Rancang macam-macam padahal satu haram habuk pun tak buat.

Itulah, bila ditegur akan peranan rasuah boleh menghancurkan negara ditibainya pembangkang sampai isu kek pun jadi muka depan akhbar. Tapi selamba badak pula bila juara rasuah dilantiknya jadi pengerusi FELDA. Kata bangang kang dituduhnya kita mahu kasi hancur sama ini negara. Standard BN otaknya kalah dengan otak udang.


Loji Nuklear Gebeng: Kalau Selamat Suruh Semua Menteri Pindah Ke Sana http://bit.ly/h07UR7

posted from Bloggeroid

Anda penat layan isu Datuk T? Moh sesama kita hilangkan kusut dikepala..






Gambar gua cilok dari Barnorama.com

posted from Bloggeroid

Video itu walau apa pun, kredit tetap pada Anwar dan PR.

Permainan video seks ini aku nampak ia mula memakan UMNO kembali. Katalah sungguh pemimpin UMNO tidak terlibat langsung dalam permainan ini namun kredit tetap dapat pada Pakatan Rakyat.

Suara-suara pundek dari Zul Kulim kita tinggalkan sebentar.

Katakan video ini adalah serangan dari Anwar, mustahil aku rasa kerana dalangnya adalah Rahim Thamby Chik ini memang totok birunya. Mustahil aku rasakan dia sudi jadi player disini.

Persoalan Eskay itu adalah kawan Anwar langsung juga tidak relevan kerana Najib dan Mahathir juga dulu satu kapal dengan pemimpin PKR tersebut.

Kenyataan Ummi Hafilda yang beliau memiliki 18 video xxx Anwar pula membuatkan aku senyum. Lagi lambat KDN bertindak untuk melakukan apa yang sepatutnya dilakukan maka rakyat dibawah ini tidaklah terlalu bodoh untuk menilai.

Media perdana yang terlalu obses dengan perangai jerung tak cukup makan itu pula, yang gelojoh tak tentu hala ketika highlight pada berita ini kononnya rahmat pada UMNO pun satu hal jugak.. sendiri mau ingat.

Sekarang kita tunggu aje politik bangsat yang busuk ini. Maruah jadi mainan dan fitnah jadi jenaka. Kita telah tinggalkan sejarah yang hitam buat generasi yang akan datang. Semuanya kerana nafsu yang tidak pernah kenal erti puas pada sekadar yang ada.

Pada yang luar sana. Kalau pun buruklah PKR, DAP atau PAS sekalipun. Namun tidaklah sejijik kotornya UMNO untuk negara ini. Pilihannya cuma 2. Samada PR atau BN.

Kembalikan kuasa pada rakyat.

posted from Bloggeroid

Wednesday, March 23, 2011

Inilah yang dinamakan kreatif.

Barnorama.com

Gila punya lawak berita ni..



Thechive.com

posted from Bloggeroid

Berita yang boleh dikira hangat hari ini.

Di Jepun bahaya radioaktif telah menular ke dalam air laut. Saintis disana cukup risau kerana tahap pencemarannya sangat tinggi. Bahana ikan yang ditangkap seperti ikan kembung contohnya boleh jadi bahaya kalau kita telan. Namun, usah lah kita risau kerana pasti ikan itu tidak mampu untuk berenang sampai ke persisiran negara kita. Terlalu jauh..

Lagi berita yang lain pula adalah diberitakan identiti Datuk T telah dikenal pasti. Bunyinya macam Eskay. Lantaklah, apa gua peduli. Tetapi yang best nonton porno tak salah mana pun kata seorang ulama UMNO bernama Nazri.

Berita lain pula ialah keputusan SPM 2010 keluar hari ini. Sebab lama dah SPM ni gua tinggalkan maka pedulik apa gua. Namun tahniah pada calon yang berjaya serta cuba lagi buat calon yang dapat keputusan tidak memuaskan. Guru Besar jangan nak pening-pening kepala ye. Bukan ko yang ngajar. Ko pandai ngarah aje..

Khir Toyo dan Zulkifli Nordin apa khabar?

Anwar punya kes pula ialah Saiful boleh menarik lafaz lega kembali. 3 barangan asal bukti telah diterima oleh mahkamah manakala dna pula hakim tak bagi. Jadi pandai-pandai la gobok mana tempat yang boleh dapat salinan yang dulu-dulu tu. Jangan nak ek bodoh pula. Ada masa terluang tu pegi baca buku.

posted from Bloggeroid

Wujud lagi nampaknya Khir Toyo ni

Khir Toyo: "Justeru saya khuatir ialah kemungkinan video sebegini dicipta oleh mereka yang mahu memerangkap BN"

Pasti menggelupor geng-geng APCO skang ni...

Kahkahkah...


Tuesday, March 22, 2011

Zulkifli Nordin

Yang salah macam sumpah-sumpah depan tv ngan mintak dna 18 kali kita tinggalkan.

Yang benar macam buat laporan polis, fight kat mahkamah kita ikut.

Membaca la sket.

Porn-porn ni gua tak masuk campur. Zulkifli Nordin boleh jelaskan.

posted from Bloggeroid

Monday, March 21, 2011

Justin Bieber





Melawok ye..

posted from Bloggeroid