Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Wednesday, June 29, 2011

RM160, 000 dan apa yang anda boleh lakukan dengan wang sebanyak itu

Berapa inci besarnya tv di rumah Najib dan Rosmah?
Peti sejuknya itu adakah boleh memuatkan sebiji kereta?
Lampu kalimantangnya, adakah boleh menerangi sebuah stadium bola sepak?
Wujudkah aircond dalam store barangan dalam rumah itu?

Semuanya seakan-akan tidak masuk dek akal. Semuanya seolah-olah tidak munasabah. Rm160, 000 untuk bayaran elektrik selama sebulan untuk seunit rumah/istana. Semuanya kerana mahu memberi keselesaan pada dua individu yang sibuk mentadbir negara. Terkesima.

Sungguh menyakitkan hati kerana 2 individu inilah yang menggesa kita supaya berjimat cermat. Mereka ini yang kita disuruh ambil sebagai idola. Mereka ini yang selalu bercerita tentang kebangkrapan negara dek bencana subsidi.

Sekarang kita masih malas mahu gunakan otak untuk berfikir. Berfikir samada masih relevan atau tidak 2 individu ini di Sri Perdana..

Tuesday, June 28, 2011

BERSIH 2.0: Melangkah Ke Zaman "Kuku-Besi"

Sejak tahun lepas, Jawatan-kuasa BERSIH 2.0 telah menetapkan bahawa Perhimpunan BERSIH 2.0 akan diadakan pada 9hb. Julai, 2011 di Bandaraya Kuala Lumpur sepertimana Perhimpunan Sejuta BERSIH 2007 sekiranya Suruhanjaya Pilihan-Raya gagal memenuhi 8 Tuntutan BERSIH 2.0 dalam menambah-baik sistem Pilihanraya di Malaysia.

Ketika itu, PERKASA dan Pemuda UMNO Malaysia diam membisu. Suruhanjaya Pilihan-Raya pula dalam tempoh tersebut sentiasa berdolak-dalik setiap kali rundingan antara Jawatan-kuasa BERSIH 2.0 dan Suruhanjaya Pilihan-Raya cuba diadakan.

Sementara tempoh tersebut, Jawatan-kuasa BERSIH 2.0 sentiasa mengadakan rundingan dengan Suruhanjaya Pilihan-Raya disamping mengadakan Roadshow BERSIH 2.0 yang berbentuk Majlis Penerangan betapa perlunya rombakan dan penambah-baikkan dalam sistem Pilihanraya Negara Malaysia.

PERKASA dan Pemuda UMNO dalam tempoh tersebut, diam membisu langsung tak peduli akan apa yang cuba diusahakan oleh Jawatankuasa BERSIH 2.0 jauh lagi berusaha untuk membantu Jawatankuasa BERSIH 2.0 dalam usaha mereka menambah-baik sistem Pilihanraya Negara Malaysia yang sering dipersoalkan pihak Pakatan Rakyat.

KERAjaan Malaysia pimpinan UMNO/BN pun sejak tamat Pilihanraya Umum ke-12 juga langsung tak peduli pada BERSIH 2.0.

Sebelum ini langsung tak pernah ada mana-mana pihak yang mempersoalkan "Siapa itu Ambiga". Tak pernah keluar dalam mana-mana Media Perdana atau Blog pro KERAjaan "Siapa itu Ambiga" dan Ambiga bersama Jawatankuasa BERSIH 2.0 terus bergerak mengikut jadual dan perancangan awal.

Perhimpunan BERSIH 2.0 dilancarkan secara rasminya pada 19hb. Jun, 2011 setelah rundingan dengan Suruhanjaya Pilihan-Raya gagal mencapai persetujuan.Bukan sahaja gagal mencapai persetujuan malah permohonan untuk mengadakan rundingan pun ditolak mentah-mentah oleh Suruhanjaya Pilihan-Raya.

9hb. Julai, 2011 secara rasminya telah diisytiharkan sebagai Hari Himpunan BERSIH 2.0 dan semua rakyat yang mahukan sebuah Negara Malaysia yang lebih baik dijemput untuk bersama dengan NGO BERSIH 2.0 berkumpul menyatakan sokongan terhadap 8 Tuntutan BERSIH 2.0.

Tiba-tiba PERKASA timbul...

See Video: http://www.youtube.com/watch?v=-njX6gHppc0

PERKASA isytihar akan berhimpun pada tarikh yang sama dan menjelaskan tanpa berselindung, akan berlaku pertembungan... Tiba-tiba PERKASA prihatin pada isu Murtad.

See Video: http://www.youtube.com/watch?v=8e0MC20AfYI

Pemuda UMNO muncul dan mengumumkan juga akan berkumpul pada tarikh yang sama...

See Video: http://www.youtube.com/watch?v=QTZup-4l-nE

Sampai ke saat artikel ini ditaip, hampir 90 individu pro BERSIH 2.0 telah ditahan oleh pihak Polis atas kesalahan "Memakai Baju Kuning BERSIH 2.0", hampir 20 pimpinan dan aktivis BERSIH 2.0 pula telah dipanggil untuk memberi keterangan di beberapa balai Polis berkenaan dengan Himpunan BERSIH 2.0.

Di pihak BERSIH 2.0 sehingga kehari ini, masih tiada gerakan-gerakan Agresif... apa yang ada hanyalah majlis-majlis penerangan BERSIH 2.0 dan juga majlis Pelancaran BERSIH 2.0 peringkat Negeri dan kawasan tanpa ada berlaku apa-apa insiden yang menggugat ketenteraman awam.

Walau bagaimanapun, tangkapan terus berlaku di pihak BERSIH 2.0.

PERKASA yang terang-terangan "mengugut" untuk bertembung - masih bebas dan tidak dipanggil untuk memberi apa-apa keterangan diatas kenyataan-kenyataan mereka yang jelas agak mengganggu ketenteraman awam.

Pemuda UMNO pula, malam tadi telah mengumpul sejumlah hampir 200 biji motor dan hampir 20 biji motokar berarak dan berkumpul dihadapan Ibu Pejabat KeADILan dengan berbaju merah bertulisan "Patriot" sambil melaung-laungkan kata-kata ugutan akan memecah dan membakar Ibu Pejabat PKR sambil pihak Polis sekadar memerhati tanpa apa-apa tindakan.

See Video: http://www.youtube.com/watch?v=AUnBeaxV7mc

Gua pasti dan yakin bahawa gua sekarang berada dibawah pemerintahan Kuku-Besi.

Original Page: http://www.perisik-rakyat.com/2011/06/bersih-20-melangkah-ke-zaman-kuku-besi.html

Monday, June 27, 2011

Makin ramai yang bangang memunculkan diri

Ini adalah hasil dari hati nurani gua.

Seperti semua sedia maklum bahawa demo Bersih akan berlangsung di kota raya pada 9 Julai ini. Pakatan Rakyat sudah bersetuju untuk turut serta manakala dari pihak kerajaan hanya Pemuda UMNO di bawah arahan ketuanya juga akan turun. Bukan untuk menyokong rally Bersih tetapi untuk membantah.

Perkasa di bawak kepimpinan Jeneral perangnya iaitu Ibrahim Ali juga dengar kabornya nak henjut dengan ribuan ahlinya untuk turut serta. Tag team bersama kj bagi menentang Bersih. Mahaguru Omar Din juga sudah membunyikan semboyan dengan kira-kira sejuta ahli seni silat Lincah akan turut serta. SEJUTA!!!!!! memang gila babi punya ramai.

Faedahnya apa? Apa pasal tak buat pada 8 atau 10 Julai? Kenapa mahu bertembung? Mahu bergaduh? Memang nampak bangangnya kaldai-kaldai ini semua. Mereka (Bersih) hanya mahu menuntut Pilihan Raya yang lebih bersih dan telus maka itu sebab UMNO, Perkasa dan SSL mahu membantah dan membanteras? Kenapa sampai mahu jadi begini?

Dari pihak kerajaan pulak, hari-hari di bantainya NGO dan Parti yang menyokong Bersih, apa pasal tidak pada Perkasa atau UMNO itu sendiri? Tahukah anda kalau semua aspirasi ini berjaya apa akan jadi pada Kuala Lumpur? Kenapa tidak diluluskan sahaja permit mengikut giliran? Maka kini jadilah himpunan Bersih vs Perkasa, UMNO dan SSL sebagai perhimpunan yang haram. Kecoh memang kecoh. Elok brader Jengka nak niaga tebu maka harapan kini tinggal harapan. Boleh jadi badan kena beduk dek batang tebu.

Serangan peribadi keatas Ambiga dan gua juga dapat email yang mengecam teruk wanita hindu tersebut. Kenapa selepas beliau lancarkan Bersih baru di hantam, kenapa tidak sebelum-sebelumnya lagi? Akal kat lutut?

Memang ramai yang celaka nampaknya....

Saturday, June 25, 2011

Tiada Sial dan Majal Dalam Islam.


Apa guna dipanggil kemajuan dan kemodenan sekiranya pemikiran, akhlak, cara hidup dan sifat mulia kemanusiaan semakin terhakis? Kemajuan teknologi contohnya sepatutnya menjadikan sesuatu maklumat disebar untuk kebaikan tetapi disalah guna untuk tujuan yang salah.

Dalam mengejar kemajuan, akhlak murni perlu dijaga. Maka amat perlu sekali kita menilai kembali erti kemodenan yang sedang kita impikan. Kemodenan yang hakiki ialah kebebasan akal menerawang mengenali. Cukup membimbangkan jika kita menikmati kemajuan dengan minda dan pemikiran yang beku dan jumud.

Hidup ini tertakluk kepada peraturan yang sarat dengan nilai mulia sejagat, sesuai di semua tempat di samping hidup berpandukan peraturan yang tahan diuji sepanjang zaman. Bukan saja bertahan, lama tapi berjaya menyisihkan cara hidup buatan manusia yang amat terbatas; sekejap ada dan sekejap tidak ada, kadang-kadang putik dan kadang-kadang berulat serta buruk.

Lebih mendukacitakan, adakah kita dipanggil moden sekiranya pemikiran masih dibayangi perkara dengan sial dan majal terhadap sesuatu yang langsung tidak punya kuasa? Bukan sekadar terbelenggu, tetapi sudah percaya dan sudah termasuk sebagai rujukan dan penentuan dalam membuat sesuatu sebarang keputusan.

Bayangkan ada yang percaya kepada nombor membawa sial dan majal.

Dalam hal ini, Imam Bukhari pernah meriwayatkan daripada Rasulullah, yang bersabda yang bermaksud: "Tiada sial dan majal dalam Islam".

Dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Tiada sial pada sesuatu burung".


Malah, mempercayai sial dan majal membawa kepada syirik sebaliknya Allah menggantikan dengan konsep tawakal.Adakah wajar seseorang yang bersiap untuk ke tempat temuduga tiba-tiba sampai ke tempat itu, dia mendapati bilik temu duga berkenaan bernombor 13 lalu tidak meneruskan sesi temu duga terbabit kerana merasakan nombor itu membawa sial.

Begitu juga dengan perkahwinan, ada yang percaya berkahwin pada bulan Safar membawa sial. Ia amat bercanggah dengan prinsip agama.

Sesetengah daripada kita tidak jadi hendak membeli rumah semata-mata kerana dianggap sial. Dalam suasana payah hendak mendapat kerja dan pasangan, ada yang percaya dengan memakai gelang dia akan memberi 'semangat'.

Tidak kurang juga yang percaya kepada kuasa bunga dengan nama 'mandi bunga'. Bunga untuk hiasan dan kecantikan bukannya ada kuasa luar biasa. Islam tidak pernah menolak kemajuan yang berasaskan kajian dan penemuan moden. Perubatan moden diharuskan. Namun begitu kuasa penyembuh hanyalah pada kuasa Allah.

Doktor hanya merawat dan berikhtiar tetapi yang menyembuh hanyalah Allah. Kita boleh memilih doktor mana yang serasi untuk merawat kita, tetapi bukan dia yang menyembuh. Jika betul ikhtiar dan ubat serta bertepatan dengan kehendak Allah maka sembuhlah apabila sampai masanya.

Menjadi kesalahan besar sekiranya seorang gadis atau wanita sanggup berbuat apa sahaja, terpaksa menyerah maruah dan diri demi menagih cinta dari kekasihnya. Fikirnya jika tidak ikut kehendak si dia nanti tidak dicintai pula dan ada risiko ditinggalkan.

Yang menentukan jodoh bukannya manusia. Manusia hanya merancang kerana yang menentukan adalah Allah. Kekolotan minda akidah remaja inilah menyebabkan berlakunya pelbagai masalah yang akhirnya mereka sendiri yang merana.

Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi menyatakan, amalan memberi rasuah membawa syirik. Ia bukan sekadar dosa besar, sebab yang membawa kepada syirik kerana anggapan pemberi rasuah 'jika aku tidak beri, maka pasti tidak dapat'.

Ini yang rosak iman kerana anggapan pemberi rezeki sudah beralih daripada Allah kepada manusia. Bagi melariskan kedai perniagaan pekedai mula guna pelaris termasuk ayat seribu dinar. Peniaga mungkin terlupa bagaimana nabi menjalankan perniagaan, untung besar tetapi tidak guna pelaris. Begitu juga sahabat nabi, Abd Rahman bin Auf buat untung besar tanpa menggantung apa-apa ayat.

Tiada rahsia khusus kerana kejayaan sesuatu itu adalah berpunca daripada ilmu, usaha keras, kemahiran serta tawakal kepada Allah.

nota: walau berada dalam zaman moden, ramai yang terpelajar tetapi minda melayu hutan masih ramai lagi beb.... hahaha...

Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/co/iCpH/~3/kmrIq3kkWCg/tiada-sial-dan-majal-dalam-islam.html

Majlis Peguam Pertikai Mahkamah Benarkan Tayangan Semula Video Seks

Kes Datuk T: Majlis Peguam terkejut tayang video seks di mahkamah

KUALA LUMPUR, 25 Jun — Presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee (gambar) menegaskan Mahkamah Majistret tidak sepatutnya membenarkan tayangan semula rakaman video seks, yang pelakunya didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana trio Datuk T telah pun mengaku bersalah.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Lim berkata tindakan mahkamah membenarkan tayangan rakaman video seks itu dalam perbicaraan pagi semalam adalah sesuatu "amat luar biasa."

Ini kerana jelas beliau, sepatutnya sekiranya tertuduh mengaku bersalah mana-mana bahan bukti tidak perlu didedahkan.

"Tidak perlu buat macam itu sebab mereka sudah mengaku bersalah, saya hairan kenapa rakaman video seks itu disiarkan dalam mahkamah.

"Ini satu prosedur yang amat luar biasa, saya terkejut kenapa ia berlaku... kalau sudah mengaku bersalah sepatutnya tidak perlu (dedahkan bahan bukti)," kata beliau lagi.

Pagi semalam, ketiga-tiga Datuk T telah mengaku bersalah menayangkan rakaman video seks dan dikenakan denda keseluruhan RM5,500.

Hukuman dijatuhkan oleh Majistret Aizatul Akmal Maharani selepas mendengar hujah-hujah yang dikemukakan pihak tertuduh.

Ketiga-tiga tertuduh — ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim dan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik mengaku bersalah atas tuduhan yang dikenakan ke atas mereka.

Shazryl didenda RM3,000 atau penjara tiga bulan sementara Shuib dan Abdul Rahim masing-masing RM1,500 atau dua bulan dan RM1,000 atau satu bulan.

Shazryl dan Shuib didakwa secara bersama menayangkan bahan lucah secara terbuka di hotel Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Sementara, Abdul Rahim pula didakwa secara berasingan atas tuduhan bersubahat dengan mereka untuk melakukan kesalahan tersebut.

Mengulas lanjut, jelas Lim, tindakan mahkamah itu juga tidak selari dengan prosedur biasa yang dilakukan dalam kes sedemikian.

"Dan, ini tidak selari dengan prosedur biasa, lagipun biasanya kalau mahu dedahkan bahan bukti ia dibuat ketika perbicaraan ketika pesalah tidak mengaku bersalah, sedangkan hari ini (semalam) mereka mengaku bersalah.

"Kalau kita ikut prosedur biasa, pesalah akan didakwa, kemudian hakim akan tanya sama ada mereka mengaku bersalah atau tidak dan jika mengaku bersalah hukuman akan terus dijatuhkan.

"Hukuman pula berdasarkan dengan kesalahan yang mereka lakukan, jadi tidak perlu untuk mahkamah bawa bahan bukti," katanya.

Ditanya mengenai hukuman yang dikenakan terhadap Datuk T, Lim berkata, keputusan tersebut relevan dengan kesalahan yang dilakukan.

"Dalam kes ini, saya merasakan hukuman yang dikenakan kepada mereka bertiga relevan, tiada masalah dengan itu.

"Cuma tindakan yang menayangkan video seks itu yang jadi persoalan," katanya.

Datuk T telah menggemparkan negara apabila bertindak mempertontonkan rakaman video seks itu kepada media di hotel Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari, 21 Mac lalu.

Mengikut laporan media, peguam Datuk Muhammad Shafee Abdullah yang mewakili Abdul Rahim berkata, lelaki dalam video seks adalah "99.99 peratus" Anwar.

Shafee memberitahu pakar video Amerika yang dirujuk Polis Diraja Malaysia telah membandingkan imej lelaki dalam video itu dengan sekeping gambar Anwar dan mengesahkan yang kedua-dua adalah seiras.

"Ini bererti A and B adalah orang yang serupa," katanya sambil mendakwa mengikut laporan 4 Jun lalu, Profesor Hany Farid dan Lorenzo Torresani dari Dartmouth College di Hanover, New Hampshire, terdapat keirasan 99.99 peratus lelaki dalam klip video itu dengan bagi foto Anwar.

Shafie menunjukkan salinan laporan tersebut kepada wartawan tetapi enggan membenarkan salinan dokumen itu dibuat.

Dalam fakta kes yang dibacakan di mahkamah, mahkamah juga mendengar bahawa pakar tersebut mengesahkan bahawa video itu tulen tanpa pengubahsuaian dan ia dirakam dengan perakam DVR milik Shazryl. -TMI

Original Page: http://greenboc.blogspot.com/2011/06/majlis-peguam-pertikai-mahkamah.html

BERSIH 2.0: Kempen pra-BERSIH 2.0 - Hari Sabtu Pakai Kuning


Mengikut Kenyataan Rasmi Dewan Pemuda PAS Pusat, kempen pra-BERSIH 2.0 akan dimulakan pada hari Sabtu 2hb. Julai, 2011 dimana pada hari tersebut, rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keadilan diseru supaya memakai baju kuning sebagai simbol perjuangan menuntut keamanan dan keadilan dalam sistem demokrasi di Malaysia.

Masa lepak dekat Brickfields dengan geng-geng kepala pengat malam tadi, kami telah sebulat suara bersetuju untuk memulakan kempen pra-BERSIH 2.0 lebih awal dari yang dijadualkan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat iaitu pada hari Sabtu 25hb. Jun, 2011 (esok).

Anda dicadangkan supaya memakai baju berwarna kuning pada hari esok, tidak ada lokasi yang dikhaskan untuk berkumpul dan anda sebenarnya tidak perlu berkumpul kerana kita tidak mahu menyusahkan pihak berkuasa pada hari esok. Biarkan mereka berehat bersama keluarga masing-masing selepas penat bekerja.

Anda cuma perlu berada dikhalayak ramai dimana sahaja anda mahu tanpa perlu mengangkat sebarang banner atau melakukan lain-lain aktiviti yang tidak cool. Gua cadangkan kepada sesiapa yang menyertai kempen pra-BERSIH 2.0 esok supaya rajin-rajin bergambar dengan sesiapa sahaja yang anda temui dimana-mana yang juga berpakaian berwarna kuning atau apa-apa sahaja yang berwarna kuning.

Ini akan merapatkan hubungan kita sesama rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keadilan. Gua juga mencadangkan supaya seboleh-bolehnya cubalah untuk bergambar versi warna kuning bersama rakyat Malaysia berlainan bangsa.

Gambar-gambar santai anda dengan baju kuning bolehlah diemailkan kepada pihak kami di email poji2ya@gmail.com atau tukartiub@gmail.com dan akan diupload kedalam Blog dan Facebook... Anda juga boleh mengupload gambar-gambar tersebut di Facebook masing-masing.

"Hari Sabtu Pakai Kuning".


Original Page: http://www.perisik-rakyat.com/2011/06/bersih-20-kempen-pra-bersih-20-hari.html

Friday, June 24, 2011

Apa maksudnya demokrasi itu?

Bila kita tidak setuju dengan keputusan kerajaan adakah bermakna kita menentang kerajaan?

Bila kita mengundi pembangkang adakah kita mengkhianati negara?

Bila kita tidak setuju dengan Ibrahim Ali adakah kita benci Melayu?

Bila kita turun ke jalan raya adakah kita memalukan negara?

Apa bincek sebenarnya maksud demokrasi itu?

Malaysia tumbangkan Lubnan

Gua dapat tahu dari tweeter malam tadi. Happy memang happy tapi gua sedih sebab Taib Mahmud tak happy.

Himpunan Bersih semakin menjelma. Makin ramai meroyan terutama Jeneral Perang Ibrahim Ali dan pahlawan dari Umno. Haram sana dan haram sini tapi cd blue buat tak pedulik. Ambiga pulak dikatakan penghapus ketuanan Melayu. Hek eleh.. Merepek apo bai??

Selamat bersubuh..

Wednesday, June 22, 2011

Bancian berkenaan Bersih

Memang bukanlah bukti kukuh. Tapi lebih baik dari pengakuan Ibrahim Ali yang mengaku dia mewakili suara melayu..

Wtf!!!

Bukan takat nak bakar kereta baling batu, siap nak bakar kedai!

Malaysian Insider semalam melaporkan berita bertajuk "Khairy: Ibrahim Ali tak wakili majoriti Melayu". Ketua Pemuda Umno itu boleh jadi betul bila dia kata gitu. Malah, ramai orang Melayu dan orang Kelantan yang merasa malu bila Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali dikaitkan dengan bangsa mereka atau negeri mereka. Ramai orang Melayu yang malu nak mengaku satu bangsa dengan Ibrahim. Ramai orang Kelantan yang malu nak mengaku satu negeri dengan Ibrahim. Bagi mereka, alangkah baiknya kalau Ibrahim bukan orang Melayu dan bukan orang Kelantan.

Tetapi, Khairy Jamaluddin yang kelihatan semakin out of touch dengan Umno nyata tidak ada kemampuan untuk melihat hakikat sebenar. Dia langsung tak nampak hakikat bahawa Ibrahim sebenarnya mewakili majoriti Umno.

Nak tengok macam mana kelaku Umno, tengok Ibrahim. Nak tengok macam mana perangai Umno, tengok Ibrahim. Nak tengok betapa gedebenya Umno bila depa ramai-ramai atau terasa dah ramai dapat depa perbodohkan, tengok Ibrahim. Nak tengok kelaku Umno yang cari makan atau jadi penumpang business tauke Cina tetapi berlagak macam wira Melayu, tengok Ibrahim.

Saya nak tanya balik kawan dari Taman Melawati yang bercerita tentang sifat Ibrahim bila dia sorang-sorang atau tak ramai. Saya dengar sekali lalu sahaja masa bersembang di Restoran Thaqwa tadi. Kena tanya lagi. Tapi, lebih kurang dia cerita, Ibrahim, yang juga tinggal di Taman Melawati pernah kena jerkah, kena hamun di salah satu kawasan kedai di taman tersebut ketika dia masih lagi menjadi Timbalan Menteri. Bila dihamun dan dijerkah begitu, terus Ibrahim lari masuk ke dalam kereta. Saya harap cerita itu tak benar.

Kalau cerita itu benar, itu ketika dia sorang-sorang. Boleh jadi kalau hampa terserempak dengan Ibrahim sorang-sorang, dan hampa jerkah dan maki dia cukup-cukup macam nak debik dia, terkengkang-kengkang dia lari.

Tetapi ada jenis manusia bila depa mesyuarat sesama depa, bukan main lagi. Ada orang beritahu saya bahawa perbincangan dalam mesyuarat puak tertentu telah bocor. Katanya, bukan takat nak bakar kereta dan baling batu 9 Julai ni, tetapi siap nak bakar kedai!

Patutlah orang panggil Barisan Neraka!

Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/penarikbeca/~3/i-oofsbxQXU/bukan-takat-nak-bakar-kereta-baling.html

Saturday, June 18, 2011

Demo Bersih, Hishamuddin beri amaran kepada Khairy


Tindakan ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mahu menyertai demonstrasi Bersih pada 9 Julai nanti disekat oleh partinya sendiri apabila Hishamuddin Hussein memberi amaran perhimpunan oleh Pemuda Umno juga bakal berdepan tindakan polis.

Menurut Hishamuddin, sebarang perhimpunan yang tidak mempunyai permit dianggap haram termasuk anjuran Pemuda Umno.

Pihak polis menyatakan tidak akan mengeluarkan sebarang permit untuk perhimpunan pada 9 Julai.

Khairy sebelum ini mengumumkan mahu menggerakkan perhimpunan anti-Bersih kedua dengan tujuan yang dilihat menyokong pendirian gerakan menuntut perubahan dalam sistem pilihan raya itu.

Umno dan kumpulan propemerintah berpendapat perhimpunan besar-besaran pada 9 Julai nanti akan mencetuskan masalah sosio-ekonomi dan mampu menjejaskan keselamatan negara.

Ratusan laporan polis juga telah dibuat menentang perhimpunan besar-besaran anjuran Bersih. Rancangan perhimpunan Pemuda Umno akan menambahkan lagi bilangan peserta perhimpunan pada 9 Julai nanti.

Tindakan Khairy itu merupakan yang terbaharu menyamai pendirian pembangkang selepas kritikannya terhadap apa yang disifatkan pembaziran oleh kerajaan tidak lama dulu.
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Ketua Pemuda Umno itu terus menjadi tokoh tidak popular dalam parti disebabkan hubungannya dengan perdana menteri sebelum ini dan peranannya yang didakwa menyumbang kepada kekalahan besar Barisan Nasional dalam pilihan raya umum lalu.

Tindakan mahu menyertai protes diketuai PAS itu mencetuskan perbezaan pandangan yang hebat dalam partinya, kerana boleh dilihat mewajarkan protes yang ditentang hebat Umno dan Perkasa yang juga mewakili pandangan Umno.

Original Page: http://kerabubersuara.blogspot.com/2011/06/demo-bersih-hishamuddin-beri-amaran.html

Thursday, June 16, 2011

Negara Berkebajikan mengikut feqah politik Islam

Oleh Subky Latif

SEPANJANG pimpinan Dr. Burhanuddin al-Hilmy dalam PAS banyak yang disarankannya tentang pengisian sebuah negara merdeka Islam mengikut konsep Baldatun Toyibatun Warrabun Ghaffur yang diterjemahkannya sebagai membentuk negara berkebajikan yang mendapat restu – keredhaan – Allah.

Dalam Muktamar PAS ke 57 awal Jun lalu Presidennya Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang menyarankan sasarannya dalam muafakat Pakatan Rakyat bagi Membangun Negara Berkebajikan sebagai thema Ucapan Dasarnya.

Sarjana lepasan Oxford yang memimpin Pemuda UMNO mengira saranan negara kebajikan yang PAS hidupkan semula itu telah lari dari pejuangan asalnya bagi mendirikan negara Islam.

Menteri Nazri Aziz mengiranya ia meniru apa yang UMNO/BN laksanakan selama ini. Perdana Menteri Najib mengira ia bukan suatu yang bagi kerajaan dan parti yang diwarisinya, manakala Muhyiddin Yassin pula mengira PAS cuba buat yang sama dengan yang UMNO buat.

Ustaz Haji Hadi berjaya menarik perhatian semua pemimpin Barisan Nasional apabila sekaliannya segera memberi reaksi yang berbagai-bagai mengikut pengajian dan fahaman mereka.

Sarjana lepas Oxford ternyata gagal memahami ajaran Islam tentang kenegaraan dan pemerintahan. Atau cetek pengetahuannya mengenai subjek itu sekali pun dia pernah berkhidmat dengan ISIS, satu istitusi yang menghilang semua pemikiran dan perkembangan dunia.

Tidak sampai pengajian orang di Universiti Oxford bahawa pengisian negara berkebajikan itu adalah antara isi negara Islam. Kalau negara Islam itu ditakuti oleh orang-orang jahil kerana disangka kerjanya adalah untuk memotong tangan pencuri dan merejem penzina tetapi dengan tertegaknya negara kebajikan mengikut feqah politik Islam dapat menambah jelaskan bentuk dan corak negara Islam itu.

Yang takut kepada Islam selama ini mulai melucutkan perasaan itu hingga ramai yang mendaftar diri menjadi anggota Dewan Himpunan Penyokong PAS. Masyarakat bukan Islam dunia sendiri kian bersungguh menerima konsep makanan halal dan sistem perbankan Islam.

Semuanya itu adalah sebahagian dari pengisian muamalat Islam dalam cara pemerintahan Islam. Bukanlah Islam itu sekadar solat, jihad, puasa dan menutup aurat bagi wanitanya saja, tetapi dalam negara Islam itu ada konsep negara kebajikannya.

Kalau negara Islam itu menyukarkan orang memahaminya tetapi negara kebajikan itu menyenangkan orang menyukainya. Kafir Quraisy Mekah enggan menerima perdamaian Hudaibiyyah yang dibuat dengan Muhammad Rasulullah tetapi bersetuju dengan perjanjian yang dibuat dengan Muhammad saja sekali pun isi perjanjian itu sama.

Kalau Islam digeruni oleh kebanyakannya tetapi kebajikan itu disukai oleh semuanya. Dalam pendekatan dakwah, apa saja kaedah yang menarik orang ramai yang tidak bercanggah dengan sunnah Allah dan sunnah RasulNya adalah wajar dan dikehendaki.

Tidak berbangkit kebajikan yang disarankan PAS meniru mana-mana politik dunia kerana kebajikan yang hendak diserlahkan adalah bersandar kepada feqah politik Islam.

Negara berkebajikan yang mendapat restu-keredhaan Allah adalah ajaran al-Quran yang sudah disebutkan oleh Dr. Buhanuddin sejak sebelum negara merdeka dan sebelum bonda dan ayahanda Khairy Jamaluddin kahwin. Demikianlah tuanya konsep negara berkebajikan itu pada PAS.

Tiadalah meniru PAS akan konsep itu dari UMNO kerana kebajikan yang difahami dan diamalkan oleh UMNO ialah mengikut politik dunia dan sekular yang menghalalkan cara sedang kebajikan PAS itu adalah mengikut kehendak feqah politik Islam.

Kalau ulama yang tidak berpijak kepada feqah politik Islam boleh terjerumus dalam UMNO maka apa lagilah yang sekadar mengaji di Oxford dan Cambridge serta yang sekadar bersekolah atap dan tidak pernah menjejak kaki di tangga sekolah pondok.

Amat dibimbangi ulama yang tidak memahami feqah politik Islam lebih lemah fahamannya tentang politik Islam dari anggota Dewan Himpunan Penyokong PAS. Mungkin yang layak berdebat dengan ulama UMNO adalah anggota kelab menyokong PAS – bukan ulama PAS.

Tentang perintahan kebajikan yang Ustaz Hadi sarankan itu ialah 'PAS wajib menghapuskan budaya mendapat hasil secara membebankan rakyat yang menjadi amalan kerajaan UMNO/BN sehingga mengambil kesempatan mendapatkan hasil melalui rukun hidup rakyat. Rakyat yang berniaga terpaksa berdepan dengan kerajaan yang berniaga. Kerajaan yang berniaga melalui GLC pula mengagihkan keuntungan kepada pemegang saham kroni tertentu, manakala kerugian peniagaan ditanggung oleh kerajaan, yang akhirnya dibebankan kepada rakyat menerusi sistem cukai yang menekan mata pencarian hidup rakyat biasa.'

Sistem kebajikan UMNO membawa kepada duiawi dan rasuah, sistem negara berkebajikan yang PAS mahu bagi membawa pahala dan menjauhkan dosa.

Original Page: http://kerabubersuara.blogspot.com/2011/06/negara-berkebajikan-mengikut-feqah.html

Wednesday, June 15, 2011

Si bangang agama memang ramai di Malaysia


Tahap hotak kartunis pencacai. Kalau yer pun dah jahil, jangan la tunjuk dan promosi ke merata alam. Nak jahil- jahil sorang-sorang sudah laa. Tapi dah jenis selipar pakai kat telinga, tu pasal jadi macam tu ! - radens

Persatuan Ulama kecam karikatur Utusan Malaysia, dakwa hina Islam

TERKINI @ 07:45:30 PM 15-06-2011
Oleh Syed Mu'az Syed Putra June 15, 2011 MalaysianInsider

Karikatur disiarkan Utusan Malaysia di halaman 15 hari ini.

KUALA LUMPUR, 15 Jun – Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mengecam karikatur bertajuk "Kekeliruan Kes Rogol" yang disiarkan dalam Utusan Malaysia hari ini sambil menyifatkan ia menghina agama Islam.

Yang Dipertuanya Datuk Sheikh Abdul Halim Abd Kadir berkata, penyiaran karikatur itu yang menggambarkan mangsa rogol membuat laporan kepada pihak dalam dua situasi berbeza secara jelas menghina golongan ulama dan Islam.

Karikatur itu yang disiarkan pada muka surat 15 Utusan Malaysia, menyaksikan dua situasi berbeza yang terpaksa dialami oleh mangsa rogol.

Dalam situasi pertama, mangsa rogol telah mengemukakan aduan kepada jabatan agama, namun ditolak kerana menurut karikatur itu mangsa memerlukan empat orang saksi sedangkan mangsa hanya mempunyai rakaman video.

Sementara itu dalam situasi kedua, mangsa telah membuat laporan polis dan pegawai yang menguruskan kes itu berkata rakaman video boleh dijadikan bukti.

Dialognya berbunyi "Bagus... Alat itu pun boleh jadi bukti!"

Jelas Sheikh Abdul Halim, tindakan Utusan Malaysia melepaskan karikatur itu adalah tidak wajar dan boleh menyebabkan perpecahan antara umat Islam.

Justeru beliau mahu Majlis Fatwa Kebangsaan memandang serius perkara ini dan mengambil tindakan susulan ekoran keberanian pelukis dan Utusan Malaysia menyiarkan karikatur begitu.

Selain itu, tegas Sheikh Abdul Halim, pihaknya juga mahu pelukis dan Utusan Malaysia didakwa kerana menghina Islam.

Setiausaha Agung PUM Dr Mohd Roslan Mohd Nor pula berkata sepatutnya pelukis karikatur itu perlu tahu bahawa tindakannya akan mengundang rasa marah umat Islam yang lain.

Dalam pada itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan juga mengecam sekeras-kerasnya Utusan Malaysia.

Kata beliau, jelas sekali mesej yang ingin disampaikan oleh rakaman tersebut ialah betapa zalim dan primitifnya Islam yang menggariskan syarat empat orang saksi lelaki yang adil dalam penghakiman kes zina serta liwat dan rogol.

Tambah beliau, akhbar seperti Utusan Malaysia yang mendakwa membela Islam pula yang menjatuhkan maruah Islam dan memperlekehkan aspek penghakiman dalam kes zina dan rogol dengan menyiarkan lakaran kartun seperti ini.

Justeru, kata beliau, pihaknya menuntut supaya Utusan Malaysia menarik balik lakaran kartun ini dan memohon maaf kepada seluruh umat Islam di Malaysia di atas kebiadapan menghina Islam dan sistem perundangannya.

Ini tahap babi punya ampu

Tanpa segan silu maka Nazri pun bertindak. Mengampu si badak pada masa yang sangat-sangat tidak relevan. Pada orang tergoogle-google apa maksudnya Berkin itu. Disampuk hantu kopek gamaknya.

Fokus Malaysian kini pada Demo BERSIH 2.0. Rata-rata bersemangat dengan darah yang menyirap. Mamat-mamat mekD dan starbuck berlagak cool dan urban. Maklumlah poket tebal. Apa dia orang kisah pun masalah masyarakat. Politik demokrasi pun buta kayu rasanya.

Tersentak dengan tindakan gila Nazri memuji rosmah pada saat cuaca panas berdenting ini. Mungkinkah Nazri terbau peluh kopek serta ketiak rosmah lalu otaknya pun jadi biol dan telengong? Hanya dia sahaja boleh menjawab.

Satu kesimpulan yang kita dapat. UMNO kini histeria. Badi Mat Sabu terlalu membunuh

Kahkahkah

*****
Penglibatan isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor dalam pelbagai konvensyen mahupun seminar antarabangsa dilihat sebagai sesuatu yang positif dalam memartabatkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa, persidangan Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata undangan sebegitu seharusnya dilihat sebagai pengiktirafan dan penghormatan kepada Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai dasar, strategi dan pelaksanaan yang baik dalam bidang pendidikan, pendidikan awal dan penjagaan kanak-kanak serta aspek pembangunan wanita dan kebajikan.

Beliau berkata melalui penglibatan dan pendekatan sebegini, Malaysia dapat berkongsi pengalaman dan pencapaian dalam bidang tersebut.

"Secara tidak langsung, ia juga akan dapat meyakinkan persepsi antarabangsa terhadap pencapaian Malaysia dalam bidang berkenaan," katanya ketika menjawab soalan Datuk Juslie Ajirol (BN-Libaran).

Juslie ingin tahu mengenai persepsi antarabangsa berhubung penglibatan Rosmah yang pro-aktif menyertai forum, konvensyen dan seminar global sebagai suara hak wanita, pembangunan modal insan dan masyarakat di peringkat dunia.

Dalam pada itu, Mohammad Nazri berkata peranan anggota Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Menteri dan Timbalan Menteri (BAKTI) adalah sama seperti yang dilakukan semasa ia diterajui oleh Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.

Beliau berkata pada ketika itu, BAKTI banyak memainkan peranan dalam menjalankan kerja-kerja amal untuk membantu masyarakat di Malaysia dan peranan itu kekal hingga sekarang.

"Kita telah lihat bahawa ia diterima baik dan tiada pertikaian pun mengenai peranan mereka. Oleh itu, sekarang BAKTI juga melakukan perkara yang sama seperti yang dilakukan dulu dan tiada perbezaan antara dulu dan sekarang," katanya.

- Bernama

Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/166988

Esok gerhana bulan

Gua tak pasti waktu yang tepat. Gerhana yang kini kerap apakah petanda?

Minta jauh dari segala bala dan bencana. Moga Allah merahmati atas amalan soleh kita.

Kenapa selalunya blog ini mencela Barisan Nasional

Kerana Barisan Nasional itu adalah satu kumpulan yang diberi tanggungjawab memerintah tapi terlalu gagal kerana masalah korupnya yang dia sendiri tidak boleh nak selindungkan.

Negara ini adalah demokrasi maka kita ada pilihan. Di beri peluang hampir 5 tahun sekali dan kenapa kita tidak ambil peluang keemasan ini.

Iya betul mungkin Pakatan Rakyat juga korup serta rasuah. Namun dengan otak yang di kurniakan ini bukan masa untuk kita bergurau dan berlawak. Ini adalah sangat sensitif. Kesilapan kita mungkin, akan ada yang makan pasir atau akan gugur satu sistem yang positif.

Lebih 50 tahun UMNO dan BN itu memerintah, kita menyaksikan satu persatu sistem demokrasi itu layu, patah serta gugur. Kerana kerakusan mereka dalam pemerintahan sedikit demi sedikit negara ini semakin rendah kualiti jika di bandingkan dengan negara-negara yang pada asalnya kita tinggalkan jauh dalam sudut integriti, moral, kekayaan sumber , keadilan, keterbukaan dll.

Tiada negara yang lebih baik sistemnya melainkan pasti berlaku penukaran parti yang memerintah. Kenapa itu perlu anda runsing? Sumbernya tetap sama dan tiada apa yang berubah. Yang berubah cuma corak pentadbiran dan batang tubuh individu terlibat. Tiada banggunan yang bertukar dan tiada tiang lampu yang akan di alihkan. dan kita di beri peluang untuk menukar corak itu setiap lima tahun. Tidak lama dan tidak sempat untuk kita bangkrap kerana itu. Percayalah. Namun kalau kita bagi lagi UMNO dan BN peluang selama 50 tahun untuk mentadbr negara ini barulah justifikasi yang kukuh untuk melihat kehancuran itu.

Zaman maklumat yang tidak terbatas ini kita dapat lihat perubahan. Peralihan sokongan di bandar dan bekunya statistik untuk menukar lambang di kalangan orang luar bandar. Logiknya cukup mudah untuk kita faham. Siapa yang silap dan siapa yang benar dalam memangkah calon. Bukan bermakna yang di bandar tidak pandai/tidak berterima kasih/populasi kaum tetapi banyak mana penerimaan maklumat itu yang diterima. Maka gerak gempur kini perlu di luar bandar. Fokus perlu jadi 70/30 hanya di luar bandar.

Support bersih. Betulkan kembali dahan SPR yang telah layu. Biar pertarungan dalam PRU13 ini menggambarkan kekuatan parti yang bertanding secara asli dan muktamad. Dan kita pencenkan Ibrahim Ali yang busuk hati itu. Mahathir juga perlu fokus pada cucu-cicitnya pula.

Nanti gua sambung lagi....

Tuesday, June 14, 2011

Rantaian maklumat hari ni

Gempa di Sumatera gegarkan Malaysia. Hukum alam mengajar manusia agar tidak rakus. Memberi erti ada lagi yang berkuasa dari kita.

Jamil Khir : Permohonan murtad 135 orang diluluskan. Kita perlu bertindak cool kononnya atas nama kebebasan agama. Puak-puak yang mengaji quran tunggang-langgang biasanya setuju dengan statement gua kat atas. Dapatla saham jadi bekal kat akhirat esok. 24 jam kat internet satu dakwah pun tak buat dan bila jadi begini disambutnya bagaikan ini seperti kes lawak. Depan gua memang berselinsing tangan la jawabnya.

Hackers yang menggelarkan diri mereka anonymous kononnya ingin hack laman rasmi Malaysia berdalil kerana kerajaan Malaysia tidak bebas dalam informasi dan keterbatasan maklumat pada rakyatnya. Yang ni gua rasa Ibrahim Ali boleh defend. Dia hari tu ishtihar perang salib pun KDN membisu. Biarlah Ibrahim Ali berjuang dalam hal ni. Gua yakin dengan kemampuan Ibrahim Ali.

Nelayan mogok dengan kerajaan. Ada gua kesah? Sokong la BN lagi. Kan tu lu orang punya Tuhan. Hanya diaorang aje boleh bantu.

Gua fokus tang lain sebenarnya ni.

RM1.8 juta... untuk laman Facebook?

Kementerian Pelancongan sekali lagi 'panas' apabila ahli-ahli parlimen hari ini membidas tindakan kerajaan yang membelanjakan RM1.8 juta bagi membina dan menyelanggara laman Facebooknya.

Anthony Loke (DAP-Rasah) berkata sebegitu banyak wang dihabiskan sebegitu sahaja untuk laman sosial yang boleh dibuat secara percuma.

"Semakan terakhir saya mendapati ada hanya 20,308 peminat di laman Facebook kementerian. Secara bandingan laman Facebook 'Visit Penang', yang mana kerajaan negeri Pulau Pinang tidak membelanjakan satu sen pun tetapi mendapat 100,000 peminat. Kenapa belanja RM1.8 juta?" soalnya semasa sesi soalan.

Loke berkata adalah sukar untuk mempercayai kononnya tidak ada sesiapun di kementerian itu yang mempunyai pengetahuan untuk mengemas-kinikan akaun Facebook sehingga kerajaan terpaksa memberikan kontrak kepada pihak ketiga.

Katanya, kerajaan dengan mudah boleh mendapatkan nasihat daripada pelbagai pihak termasuk BN dan juga ahli parlimen Pakatan yang sebahagian besar mereka pengguna rangkaian laman sosial yang aktif.

"Tak perlu tanya ahli sebelah sini (pembangkang). Terdapat ramai di kalangan penyokong kerajaan seperti Kota Belud dan Rembau... mereka boleh dibawa sebagai perunding," katanya merujuk kepada ahli parlimen Umno Abdul Rahman Dahlan dan Khairy Jamaluddin, yang kedua-dua mereka kerap menggunakan Twitter.

Timbalan Menteri Pelancongan Datuk James Dawos Mamit berkata kontrak RM1.8 juta itu ditenderkan kepada syarikat, Impact Creations Sdn Bhd, untuk selama tiga tahun iaitu bermula 2011 hingga 2013.

Khairy, dalam soalan tambahannya bersetuju dengan Loke bahawa peruntukan RM1.8 juta itu adalah satu pembaziran dan berkata kurangnya minat laman Facebook kementerian itu tidak mencerminkan jumlah besar yang dibelanjakan.

Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/166890

Pemilihan AJK Masjid Pulau Pinang: Apa Masalahnya..?

Puak UMNO Penang kecoh bila Pemilihan AJK Masjid Pulau Pinang bakal diadakan dalam bentuk Pilihanraya.

Jadi apa masalahnya dekat sini..? Bagi gua perkara begini sangat baik untuk perkembangan Agama Islam di Pulau Pinang. Kalau nak sebut berlaku perlanggaran Perlembagaan bagi gua, ianya langsung tak tepat.

Perlembagaan menetapkan, sebagai Negeri yang tiada Sultan, segala HAL EHWAL UGAMA ISLAM perlulah mendapat PERKENAN Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong sebagai KETUA UGAMA ISLAM di Malaysia.

Kita juga sedia maklum bahawa bagi setiap lantikan yang mengikut Perlembagaan, nama-nama individu TIDAK DINAMAKAN SENDIRI oleh mana-mana Sultan, Agung mahupun Yang Di Pertua sebab nama-nama tersebut dipilih oleh 1 Jawatankuasa kemudian di PERSEMBAHKAN kepada Sultan, Agung ataupun Yang Di Pertua untuk di PERKENANKAN.

Puak-Puak UMNO Khawarij ni jenis tak paham Bahasa Melayu, tak leh nak beza antara DIPILIH dengan DIPERKENAN. dasar bongok.

Kalau ikut sistem pengundian, penduduk setempat atau Qariah Masjid akan memilih mana-mana individu untuk memegang Jawatan-Jawatan yang bakal diisi dan bagi gua sistem ini sangat-sangat relevan untuk dipraktikkan di Malaysia.

Qariah masjid setempat pasti tahu siapa yang layak memegang jawatan tersebut... Qariah Masjid pasti kenal ilmuan-ilmuan agama yang "Kaki Masjid" dan berkelayakan memegang jawatan berdasarkan kepada ilmu mereka melalui pergaulan dengan masyarakat setempat.

Kalau nak ikut cara UMNO Khawarij alamatnya - Ketua Cawangan je lah yang bakal pegang jawatan... lepas tu jangan harap la nak nampak muka AJK Masjid lantikan UMNO dekat Masjid teruttamanya waktu solat subuh.

Biasa kalau pergi Masjid yang AJK nya adalah lantikan puak-puak UMNO Khawarij, yang nampak muka dekat masjid waktu subuh cuma Imam, tu pun kadang-kadang...

Ada jugak puak UMNO Khawarij yang mainkan isu kununnya DAP cuba mencampuri urusan Agama bila sistem pengundian AJK diadakan nanti dan ianya juga adalah cubaan untuk memecah belahkan "Bangsa Melayu".

Ni gua nak tanya... Yang bakal dipilih memegang jawatan nanti dah tentu beragama Islam... Jadi apa masalahnya..? Kalau yang terpilih nanti tu berbangsa Cina atau India atau Siam atau Mamak atau lain-lain bangsa tetapi beragama Islam, berpendidikan dan berkelulusan Pengajian Islam... Apa masalahnya..?

Yang tu 1.000.000 kali lagi bagus dari dapat AJK Melayu UMNO yang tak de pendidikan dan kelulusan Pengajian Islam tetapi cuma seorang Ketua Cawangan UMNO.

Ketua Cawangan UMNO yang tak de pendidikan atau kelulusan agama Islam nak jadi AJK..? nak jadi Imam..? Nak pimpin jemaah..? Nak ajar anak-anak bawah Qariah mengaji Al-Qur'an..?

Piiiiiirah mabuk..!

Original Page: http://www.perisik-rakyat.com/2011/06/pemilihan-ajk-masjid-pulau-pinang-apa.html

Otak Katak Ibrahim Ali!!

Apalah yang boleh dikatakan kepada Ibrahim Ali dan Perkasa. Sebuah pertubuhan yang sememangnya perkakas UMNO sampai mati. Bayangkan perhimpunan aman BERSIH 2.0, yang inginkan pilihanraya yang lebih baik untuk negara dianggap 'pengacau'.
Nampaknya Ibrahim Ali dan Perkasa berotak katak kemetot dan pendek akal dengan amarannya. Awal-awal lagi sememangnya Perkasalah yang ingin membuat kekacauan, mereka akan "lawan habis-habisan' bagi menghalang perhimpunan itu jika penganjurnya berkeras untuk turun ke jalanan di Kuala Lumpur pada 9 Julai ini.
"Saya tak boleh bayangkan, bila ramai yang berhimpun, mereka akan baling batu, bakar kereta... Perkasa akan turun ke jalannan dan halang mereka (perhimpunan BERSIH)," kata Ibrahim.
Otak katak Ibrahim hanya fikirkan tentang baling batu, bakar kereta. Ini mungkin berlaku sekiranya provokasi polis dan orang-orang Perkasa perkasam sendiri. Bagaimana pula caranya Perkasa ingin menghalang mereka. Nampaknya kalau ingin bertempur, lebih baiklah Ibrahim dan Perkasa berundur awal-awal.
Agak-agaknya berapa ratus ribu yang Ibrahim katak dapat kumpulkan ahli-ahli Perkasa!!

Original Page: http://www.ekele.net/2011/06/otak-katak-ibrahim-ali.html

Monday, June 13, 2011

The Vulgar Parrot

A young man named John received a parrot as a gift. The parrot had a bad
attitude and an even worse vocabulary. Every word out of the bird's mouth
was rude, obnoxious and laced with profanity.

John tried and tried to change the bird's attitude by consistently saying
only polite words, playing soft music and anything else he could think of to
"clean up" the bird's vocabulary.

Finally, John was fed up and he yelled at the parrot. The parrot yelled
back. John shook the parrot and the parrot got angrier and even ruder.

John, in desperation, threw up his hands, grabbed the bird and put him in
the freezer. For a few minutes the parrot squawked and kicked and screamed.
Then suddenly there was total quiet. Not a peep was heard for over a minute.

Fearing that he'd hurt the parrot, John quickly opened the door to the
freezer. The parrot calmly stepped out onto John's outstretched arms and
said, "I believe I may have offended you with my rude language and actions.
I'm sincerely remorseful for my inappropriate transgressions and I fully
intend to do everything I can to correct my rude and unforgivable behavior."

John was stunned at the change in the bird's attitude. As he was about to
ask the parrot what had made such a dramatic change in his behavior, the
bird continued, "May I ask what the turkey did?"

Original Page: http://su.pr/29CiTD

Sunday, June 12, 2011

Ek ele... Bodohnyer

Ek ele... bodohnyer menteri ni. Apa ke benda yang mamat ni melalut ni....?? Huru hara ler... hapa ler... Eeee... bodohnyer!!

Hello brother... berdemonstrasi ialah hak bersuara dan hak mengekspresi diri rakyat dalam sebuah negara demokrasi. Kerajaan 1Malaysia Najib, mendabik dada kononnyer mereka sebuah kerajaan yang mendokong demokrasi. So... apa masalahnya Bersih nak buat demo bagi menuntut piliharaya yang adil dan saksama??

Weh... tugas polis ialah menjaga ketenteraman awam. Be professionallah dalam menjalankan tugas. Jangan jadi macam lembu kena cucuk hidung. Fokus tugas korang ialah keselamatan rakyat. Rakyat nak berdemonstrasi.... kau kawallah keselamatan agar tak berlaku keadaan kelam-kelibut.

Bersih nak buat demo.... kasi jer lah permit. Janganler bagi permit pada golongan yang tak menyokong pada masa yang sama. Bagi peluang kepada mereka untuk berdemo pada waktu yang lain pulak. Barulah tidak akan berlaku pertembungan. Barulah adil..... Cuma, polis kena ler lebih cekap dan kerja lebih kuat sikit. Oppss... bukan sikit tetapi banyak, agar semuanya berjalan dalam suasana aman dan teratur.

Jangan ler double standard. Bersih cuma nak berdemo secara aman, agar suara mereka didengari dan diambil perhatian oleh pihak berwajib, apa salahnya..... tak gitu?? Nama pun demonstrasi secara aman, so logiknya... takkan mereka pulak yang nak bikin havoc dan huru-hara. Tak masuk akai, kalau mereka nak sabotaj demo yang mereka bersusah payah anjurkan. Biasanya, yang nak sabotaj ialah mereka yang tak sehaluan dengan Bersih.

Jadi tugas polis... be alert dan jaga serta awasi pihak-pihak yang cuba provoke para pendemo Bersih. Tangkap mereka yang buat provokasi, bukan mereka yang berdemonstrasi. Ini tidak... selalunya yang jadi mangsa tangkapan, kekasaran, pukulan belantan polis, semburan air kimia dan bom asap polis ialah para pendemonstrasi.

Lebih malang lagi, ada dalam kalangan pihak yang provoke itu ialah SB-SB polis sendiri. Apa maknanyer ini?? Sendiri mahu tau ler...

Cer amati apa yang gembala kepada polis-polis ini kata. Belum apa-apa lagi, dia sudah assume negara akan huru-hara jika demonstrasi ini diadakan. Weh.... just do your job agar ia tidak berlaku. Hak rakyat kena hormatlah sikit. Tetapi, inilah masalahnya dengan para pemimpin kerajaan 1Malaysia ini, they just refuse to respect hak rakyat. So... arrogant!! Mereka seboleh-bolehnya tak nak tembelang mereka terdedah. Jadi... deny Bersih their rights untuk berdemo bagi menuntut keadilan dalam pilihan raya.

Nak tau mengapa?? Sebab... demonstrasi Bersih ini hanya akan menghuru-hara kuasa dan kerajaan yang mereka pimpim. Tuntutan Bersih akan dapat membuka mata rakyat akan kepincangan yang berlaku dalam sistem pilihan raya di Malaysia dan ini berkait rapat dengan peranan jijik SPR dan barua-barua mereka yang lainnya. Tugas mereka.... lakukan apa saja agar UmporNO@BN dapat terus menggenggam kuasa politik.

Banyak ketidakadilan ini telah berlaku dalam proses pilihan raya di negara kita. Bersih telah cuba berbincang dan berunding secara professional dengan SPR tetapi hampa. Tuntutan-tuntuan yang dibuat oleh mereka mengikut saluran yang sah, telah tidak diendahkan. Janji-janji SPR hanya tinggal janji. Jadi... apa pilihan yang Bersih ada, selain menganjurkan demonstrasi secara aman di jalan raya. You can't blame them, can you??

Nak berdemo pun, mereka terpaksa lalui banyak songeh daripada KDN. Ha ha ha... ada ke dia suruh buat demo dalam stadium?? Bangang!! Weh... dalam stadium, tengok bola boleh ler.

Persoalannya sekarang, mengapa mereka begitu takut dengan demonstrasi Bersih ini?? Well... soalan mudah dan senang dijawab. Jika pilihan raya diadakan secara bersih, maka alamatnya UMporNO akan terkuborler!!

Jadi, kalau komer nak tengok UMporNO cepat masuk kubor, jom support Bersih dengan beramai-ramai turun berdemo pada 9 Julai ini nanti. Pasti happening gilerrr!!!

Original Page: http://motherof3mohd.blogspot.com/2011/06/ek-ele-bodohnyer.html

Malaysia Sekat 10 Web Download

ISUHANGAT.NET – Kerajaan Malaysia telah mengumumkan akan menyekat 10 laman download di atas sekyen 41 Akta Hakcipta 1987 menurut The Star. Kononnya laman-laman tersebut gemar diakses oleh rakyat Malaysia untuk memuat turun movie-movie.

Pada 30 May 2011, SKMM telah menghantar surat kepada semua penyedia perkhidmatan internet di Malaysia mengenai arahan tersebut yang ditandatangani oleh Surat itu ditandatangani oleh Pengarahnya Eneng Faridah Iskandar.

Laman-laman P2P tersebut ialah

Warez-BB.org
ThePirateBay
Movie2k
MegaVideo
PutLocker
DepositFiles
DuckLoad
FileServeFilesTube dan
MegaUpload

Saya salah seorang yang suka akses laman-laman tersebut terutama Megaupload berasa sedih dengan pengumuman tersebut. Ini kerana saya tidak pernah muat turun movie tetapi video-video,ebook, fail-fail digital di situ. Saya juga selalu upload fail yang besar-besar untuk simpanan sendiri atau dikongsi.

Jadi tiada isu akta hakcipta di sini.

Di harap dengan hasrat kerajaan untuk memajukan industri broadband di Malaysia, langkah ini adalah ibarat mengundur setapak ke belakang. Walhal dunia sudah mengakui bahawa semua bentuk hakcipta multimedia jika ianya bukan untuk tujuan komersil seperti pendidikan dan perkongsian misalnya tidak menjadi kesalahan jika di muat turun atau diguna seadanya.

Untuk Akta Hakcipta, rasanya ada cara lain untuk menyekatnya seperti perang dengan DVD cetak rompak yang masih berleluasa. Mereka yang membuat DVD cetak rompak ini tidak semestinya menggunakan laman P2P di atas. Mereka masih boleh menggunakan banyak cara lain seperti direct access ke FTP server yang membuat perniagaan ini dan penyekatan ini tidak bermakna DVD cetak rompak akan berjaya dihapuskan.

Untuk menarik penonton ke pawagam dan menarik orang ramai membeli CD lagu yang original adalah dengan membuat cerita dan lagu-lagu yang benar-benar kualiti. Dengan harga CD yang mahal tetapi hanya satu dua lagu sahaja lagu yang sedap adalah antara punca orang ramai membeli CD cetak rompak.

Sebuah page yang tidak bersetuju dengan tindakan MCMC di Facebook telah di bina iaitu http://www.facebook.com/DontBlockFS?sk=app_4949752878 dan telah dilike oleh 7,229 orang.

Walau bagaimanapun dengan langkah kerajaan ini diharap akan melajukan internet di Malaysia kerana proses download ini akan membuatkan internet menjadi slow kerana memuat turun fail yang begitu besar akan menggunakan banyak bandwith.

Original Page: http://www.isuhangat.net/2011/06/malaysia-sekat-10-web-download/

Best Quote Of 2006?

"You know the world is going crazy when the best rapper is a white guy, the best golfer is a black guy,the tallest guy in the NBA is Chinese, the Swiss hold the America's Cup, France is accusing the U.S. of arrogance, Germany doesn't want to go to war, and the three most powerful men in America are named Bush, Dick, and Colon. --Comedian Chris Rock

Original Page: http://su.pr/1HtM0L

Ermm.. boring


Saturday, June 11, 2011

Ron 95 To Increase Next Month?


Is the government/cabinet stupid or what? With over 50 ministers & deputies and you can't figure this out? In the end, you'll let some Presiden Persatuan tell us a hike in fuel price. Ron 95 to increase from RM 1.90 to RM 2.05.

The minister like to compare us with our neighboring partner, of course we're cheaper BECAUSE WE FUCKING HAVE OIL IN OUR TERRITORY! If you want to compare that too, why not the tax implied on imported cars? Our neighbors don't have it. Yet we're succumbed to buying el-cheapo Proton and Perodua that turtles and can't roll down windows after 3 months installment.

Seriously, I can't emphasize this any further, we are protecting 30,000 jobs over 20 million people? Seriously? Dungu sial. Proton has been shielded for 25 years. I don't see other companies get treated the same way.

As for the subsidy for IPP, it's said that RM 29 billion was paid out to generate cheaper power for us. How about this, take out all the subsidy, let businesses pay a premium rate than citizens. This will force employers to be more GREEN and learn to cut cost.

What really doesn't make sense is, who are we paying the subsidies to? Petronas for mining oil? No, they are like bangla collecting durians. The petrol station? No, bangla delivers durian to them, they act like tokey. So who do we pay? Appreciate if someone knowledgeable to enlighten me.


Original Page: http://www.noktahhitam.com/ron-95-to-increase-next-month.html

Kenapa beg ini sangat istimewa?

Jangan pakai masa naik kapal terbang ye





Friday, June 10, 2011

Demo BERSIH

Demo BERSIH tak lama je lagi. UMNO pun mula dah menggelupur. Yang sawan babi pun ramai. Apa pasal nak takut kalau tak buat salah? Adakah kerana penganjurnya Pakatan Rakyat? Bukankah Barisan Nasional juga diundang agar turut serta.

Ketidakpuasan hati diluahkan di jalan raya. Bukannya ajak bergaduh atau berperang. Berdebat pun kamu wahai UMNO tidak mahu. Media juga kamu kuasai. Demokrasi apa namanya ni?

Jangan kamu fikir yang kamu itu Tuhan!!

Thursday, June 9, 2011

Melampau sungguh kreatifnya

Haha.. enjoy ye


Anda kenal Jamie

Sila google tengok


Harga minyak, elektrik naik tapi Petronas untung RM241 bilion


KUALA LUMPUR: Ketika minyak petrol RON97 dinaikkan beberapa kali oleh kerajaan Umno-BN dan terbaru gas asli yang menyaksikan kenaikan tarif elektrik sebanyak 7.12 peratus,  Petronas dicatat mengaut keuntungan RM241 bilion.

Petronas dilapor memperoleh keuntungan lebih tinggi bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2011, didorong kenaikan harga semua produk dan jumlah daganganyang tinggi.

Presiden dan ketua pegawai eksekutif Datuk Shamsul Azhar Abbas berkata perolehan Petronas meningkat 14.4 peratus kepada RM241.2 bilion daripada RM210.8 bilion.

Sementara keuntungan pracukai juga dikatakan meningkat 34.5 peratus kepada RM90.496 bilion daripada RM67.3 bilion sebelum ini.

Syarikat minyak negara itu dalam masa sama turut mengumumkan dividen RM30 bilion kepada kerajaan.

Pada April lalu, petrol RON 97 dinaikkan sebanyak 20 sen kepada RM2.70 seliter yang merupakan kenaikan kali kelima sejak harga bahan api itu diapungkan dan kenaikan kedua sejak 31 Januari lalu.

Sementara itu, kerajaan Umno-BN menaikkan tarif elektrik dengan purata 7.12 peratus bermula 1 Jun lalu sebagai usaha menarik balik subsidi daripada rakyat, meskipun Tenaga Pengeluar Bebas (IPP) memperoleh RM19 bilion hingga RM22 bilion setahun.

Gas asli pula dinaikkan RM3 setiap mmBtu setiap enam bulan sehingga mencecah harga pasaran pada 2016, apabila harganya diapung sepenuhnya.

Pimpinan Pakatan Rakyat sebelum ini menyelar kenaikan itu dan mendesak supaya kerajaan mendedahkan perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) antara Tenaga Nasional Berhad dan IPP yang lebih menguntungkan syarikat korporat tersebut.

Dalam masa yang sama pula, Petronas dikatakan menanggung subsidi gas sehingga mencecah RM131 bilion akibat daripada perjanjian berat sebelah tersebut, apabila dipaksa menjual gas dengan harga yang lebih rendah kepada IPP.

Original Page: http://www.keadilandaily.com/harga-minyak-elektrik-naik-tapi-petronas-untung-rm241-bilion/

Be Honest...

A successful business man was growing old and knew it was time to choose a successor to take over the business.

Instead of choosing one of his Directors or his children, he decided to do something different. He called all the young executives in his company together.

He said, "It is time for me to step down and choose the next CEO. I have decided to choose one of you. "The young executives were Shocked, but the boss continued. "I am going to give each one of you a SEED today - one very special SEED. I want you to plant the seed, water it, and come back here one year from today with what you have grown from the seed I have given you. I will then judge the plants that you bring, and the one I choose will be the next CEO."

One man, named Jim, was there that day and he, like the others, received a seed. He went home and excitedly, told his wife the story. She helped him get a pot, soil and compost and he planted the seed. Everyday, he would water it and watch to see if it had grown. After about three weeks, some of the other executives began to talk about their seeds and the plants that were beginning to grow.

Jim kept checking his seed, but nothing ever grew.

Three weeks, four weeks, five weeks went by, still nothing.

By now, others were talking about their plants, but Jim didn't have a plant and he felt like a failure.

Six months went by -- still nothing in Jim's pot. He just knew he had killed his seed. Everyone else had trees and tall plants, but he had nothing. Jim didn't say anything to his colleagues, however, he just kept watering and fertilizing the soil - he so wanted the seed to grow.

A year finally went by and all the young executives of the company brought their plants to the CEO for inspection.

Jim told his wife that he wasn't going to take an empty pot. But she asked him to be honest about what happened. Jim felt sick to his stomach, it was going to be the most embarrassing moment of his life, but he knew his wife was right. He took his empty pot to the board room. When Jim arrived, he was amazed at
the variety of plants grown by the other executives. They were beautiful -- in all shapes and sizes. Jim put his empty pot on the floor and many of his colleagues laughed, a few felt sorry for him!

When the CEO arrived, he surveyed the room and greeted his young executives.

Jim just tried to hide in the back. "My, what great plants, trees and flowers you have grown," said the CEO. "Today one of you will be appointed the next CEO!"

All of a sudden, the CEO spotted Jim at the back of the room with his empty pot. He ordered the Financial Director to bring him to the front. Jim was terrified. He thought, "The CEO knows I'm a failure! Maybe he will have me fired!"

When Jim got to the front, the CEO asked him what had happened to his seed - Jim told him the story.

The CEO asked everyone to sit down except Jim. He looked at Jim, and then announced to the young executives, "Behold your next Chief Executive Officer! His name is Jim!" Jim couldn't believe it. Jim couldn't even grow his seed.

"How could he be the new CEO?" the others said.

Then the CEO said, "One year ago today, I gave everyone in this room a seed. I told you to take the seed, plant it, water it, and bring it back to me today. But I gave you all boiled seeds; they were dead - it was not possible for them to grow.

All of you, except Jim, have brought me trees and plants and flowers. When you found that the seed would not grow, you substituted another seed for the one I gave you. Jim was the only one with the courage and honesty to bring me a pot with my seed in it. Therefore, he is the one who will be the new Chief Executive Officer!"

* If you plant honesty, you will reap trust

* If you plant goodness, you will reap friends

* If you plant humility, you will reap greatness

* If you plant perseverance, you will reap contentment

* If you plant consideration, you will reap perspective

* If you plant hard work, you will reap success

* If you plant forgiveness, you will reap reconciliation

So, be careful what you plant now; it will determine what you will reap later.

sumber : email yahoo

Original Page: http://anadinmu.blogspot.com/2011/06/be-honest.html

Wednesday, June 8, 2011

Karpal Singh

Dr Mahathir yang sedang "meniti usia yang senja" sepatutnya menggunakan sisa-sisa kehidupannya supaya bertaubat atas segala salah laku silamnya.

"Dia banyak buat kesalahan (semasa menjadi perdana menteri) dan sepatutnya menggunakan sisa-sisa kehidupannya untuk bertaubat kerana banyak bersalah kepada negara dan rakyat," - Karpal Singh

Gadget yang aku kira sangat menarik.

Tak tau la korang punya citarasa macam mana pulak.

Kelam-kabut jadinya..

Moral of the story??

Not So Dumb Blonde


A blonde and a lawyer are seated next to each other on a flight from Los Angeles to New York.

The lawyer asks if she would like to play a fun game. The blonde, tired, just wants to take a nap, so she politely declines and rolls over to the window to catch a few winks. The lawyer
persists and explains that the game is easy and a lot of fun.

He says, "I ask you a question, and if you don't know the answer, you pay me five dollars, and vice versa."

Again, she declines and tries to get some sleep.

The lawyer, now agitated, says, "Okay, if you don't know the answer, you pay me $5, and if I don't know the answer, I will pay you $500."

This catches the blonde's attention and, figuring there will be no end to this torment, agrees to the game.

The lawyer asks the first question: "What's the distance from the earth to the moon?"

The blonde doesn't say a word, reaches into her purse, pulls out a $5.00 bill, and hands it to the lawyer.

"Okay," says the lawyer, "your turn."

She asks, "What goes up a hill with three legs and comes down with four legs?"

The lawyer, puzzled, takes out his laptop computer and searches all his references ... no answer. He taps into the air phone with his modem and searches the Internet and the Library of Congress ... no answer. Frustrated, he sends e-mails to all his friends and coworkers but to no avail.

After an hour, he wakes the blonde and hands her $500.

The blonde thanks him and turns back to get some more sleep.

The lawyer, who is more than a little miffed, stirs the blonde and asks, "Well, what's the answer?"

Without a word, the blonde reaches into her purse, hands the lawyer $5, and goes back to sleep.

Original Page: http://su.pr/347Tl3

Shared from Read It Later

Six Funny Life Lessons


This was posted back in April, 2007. Shortly after, people liked it so much it got to the Digg front page. Until this day, many many people come and read these lessons everyday. Enjoy!

Lesson 1: Naked Wife

A man is getting into the shower just as his wife is finishing up her shower when the doorbell rings. The wife quickly wraps herself in a towel and runs downstairs. When she opens the door, there stands Bob, the next door neighbor. Before she says a word, Bob says, "I'll give you $800 to drop that towel." After thinking for a moment, the woman drops her towel and stands naked in front of Bob.

After a few seconds, Bob hands her $800 dollars and leaves. The woman wraps back up in the towel and goes back upstairs. When she gets to the bathroom, her husband asks,…

"Who was that?" "It was Bob the next door neighbor," she replies. "Great!" the husband says, "Did he say anything about the $800 he owes me?"

Moral of the story:
If you share critical information pertaining to credit and risk with your shareholders in time, you may be in a position to prevent avoidable exposure.


Lesson 2

A sales rep, an administration clerk, and the manager are walking to lunch when they find an antique oil lamp. They rub it and a Genie comes out. The Genie says, "I'll give each of you just one wish" "Me first! Me first!" says the administration clerk. "I want to be in the Bahamas, driving a speedboat, without a care in the world." Poof! She's gone. "Me next! Me next!" says the sales rep. "I want to be in Hawaii,relaxing on the beach with my personal masseuse, an endless supply of Pina Coladas and the love of my life." Poof! He's gone. "OK, you're up," the Genie says to the manager. The manager says, "I want those two back in the office after lunch."

Moral of the story: Always let your boss have the first say.


Lesson 3

A priest offered a lift to a Nun. She got in and crossed her legs, forcing her gown to reveal a leg. The priest nearly had an accident. After controlling the car, he stealthily slid his hand up her leg. The nun said,"Father, remember Psalm 129?" The priest removed his hand. But,changing gears, he let his hand slide up her leg again. The nun once again said, "Father, remember Psalm 129?" The priest apologized "Sorry sister but the flesh is weak." Arriving at the convent, the nun went on her way. On his arrival at the church, the priest rushed to look up Psalm 129. It said, "Go forth and seek, further up, you will find glory."

Moral of the story: If you are not well informed in your job, you might miss a great opportunity.


Lesson 4

A crow was sitting on a tree, doing nothing all day. A rabbit asked him,"Can I also sit like you and do nothing all day long?" The crow answered: "Sure, why not." So, the rabbit sat on the ground below the crow, and rested.

A fox jumped on the rabbit and ate it.

Moral of the story: To be sitting and doing nothing, you must be sitting very high up.


Lesson 5: Power of Charisma

A turkey was chatting with a bull "I would love to be able to get to the top of that tree," sighed the turkey, but I haven't got the energy." "Well, why don't you nibble on my droppings?" replied the bull. "They're packed with nutrients." The turkey pecked at a lump of dung and found that it gave him enough strength to reach the lowest branch of the tree. The next day, after eating some more dung, he reached the second branch. Finally after a fourth night, there he was proudly perched at the top of the tree. Soon he was spotted by a farmer, who shot the turkey out of the tree.

Moral of the story: Bullshit might get you to the top, but it wont keep you there.


Lesson 6

A little bird was flying south for the winter. It was so cold the bird froze and fell to the ground into a large field. While he was lying there, a cow came by and dropped some dung on him. As the frozen bird lay there in the pile of cow dung, he began to realize how warm he was. The dung was actually thawing him out! He lay there all warm and happy, and soon began to sing for joy. A passing cat heard the bird singing and came to investigate. Following the sound, the cat discovered the bird under the pile of cow dung, and promptly dug him out and ate him.

Moral of the story:
1. Not everyone who shits on you is your enemy
2. Not everyone who gets you out of shit is your friend
3. And when you're in deep shit, it's best to keep your mouth shut!


*EXTRA* Lesson 7: Popularity can be harmful (by Digg user outhouseinput)

A man decides to write a funny and informative collection of stories meant to drive home some interesting life lessons. While he was writing them, his wife came by and asked what he was doing. He explained to her that he wanted to send his friends something interesting to chat about at work the next day. His wife advised him to post it on an internet blog for fun. The husband took her advice, but negligently set up his own server without properly analyzing the potential for an instantaneous burst of Digg traffic. The site, therefore, went down in flames hosting a few paragraphs of text.

Moral of the story:
Don't listen to your wife.


Done reading? Head over to my new site: thegadgetsite!

Original Page: http://su.pr/2X1Fhc

Shared from Read It Later

Ada sapa-sapa boleh tolong jawapkan?

Gua dapat persoalan ini dari blog pak bakaq.

Tetapi yang menang besar ialah tokoh yang tidak hadir dan bukan pun ahli PAS. Ianya ialah Karpal Singh. Perjuangannya supaya PAS gugurkan matlamat untuk mendiri negara Islam PAS yang akan kuatkuasakan hukum hudud sudah pun tercapai. Karpal tidak perlu mati untuk PAS langkah mayatnya. Belum pun ia mati PAS sekarang sudah menjadikan perjuangan untuk negara Islam dan hukum hudud tidak lagi perkara utama. Sekarang PAS akan berjuang untuk negara kebajikan. "Mahathir Mohamad "


Tak Tahan!! Ahli Politik Hantar Foto Berahi Guna Twitter

NEW YORK, 7 Jun — Anggota Dewan Perwakilan Kongres Amerika Syarikat (AS) Anthony Weiner semalam sambil menitiskan air mata mengakui ada menjalin hubungan 'tidak sepatutnya' dengan beberapa wanita menerusi Internet tetapi menegaskan, tidak akan meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat.

Weiner, wakil parti Demokrat dan suara liberal utama di Dewan Perwakilan, yang sebelum ini disebut-sebut akan bertanding kerusi Datuk Bandar New York City pada 2013, mengakui ada menjalin hubungan tidak sewajarnya dalam dunia siber dan perbualan telefon dengan enam wanita.

Bagaimanapun beliau menegaskan, kenalan itu tidak membawa kepada hubungan fizikal dengan wanita-wanita berkenaan.

"Saya sangat kesal dengan apa yang saya telah lakukan dan saya tidak akan meletakkan jawatan," kata Weiner, yang dilihat sebagai pemimpin Demokrat yang semakin terserlah, sambil mengesat air mata pada sidang media di sini, semalam.

"Saya telah menghantar gambar diri saya (yang berahi) menerusi Twitter, saya mahu menghantar mesej langsung sebagai sebahagian daripada jenaka kepada seorang wanita di Seattle," kata beliau mengenai imej seorang lelaki dengan hanya berseluar dalam, yang mencetuskan skandal sejak seminggu lalu.

"Sebaik saja saya menyedari saya telah muat naik (foto itu) di Twitter, saya telah panik. Saya telah mengeluarkannya dan mengatakan bahawa (akaun) saya telah digodam.

"Kemudian saya terus berpegang pada cerita itu, yang mana ia satu kesilapan yang dikesali," katanya.

"(Lelaki dalam) gambar itu adalah saya, dan saya telah menghantar gambar itu," katanya lagi.
Paparan laman web Biggovernment.com menunjukkan gambar tidak berpakaian anggota Kongres AS Anthony Weiner yang dihantar kepada seorang pelajar kolej. — Foto Reuters

Sambil mengatakan tindakannya itu sesuatu yang "amat bodoh" dan "destruktif", Weiner menekankan, beliau tidak pernah mengadakan hubungan seks dengan mana-mana wanita terbabit.

Weiner telah mendirikan rumah tangga dengan Huma Abedin, pembantu yang telah lama berkhidmat dengan Setiausaha Negara Hillary Clinton.

Pasangan itu melangsungkan majlis perkahwinan di hadapan bekas presiden AS Bill Clinton.

"Saya sangat mencintai isteri saya dan kami tiada hasrat untuk berpisah kerana perkara ini," katanya sambil menambah, beliau kecewa dengan tindakannya.

Minggu lalu, Weiner menafikan telah menghantar foto seorang lelaki dalam aksi seolah-olah seorang peninju ketika sesi pengenalan tinju kepada seorang pelajar kolej wanita 21 tahun.

Bagaimanapun pada awalnya beliau mendakwa akaunnya telah digodam.

Weiner berkata hubungannya dengan wanita-wanita terbabit telah dijalin beberapa tahun menerusi Twitter, Facebook, e-mel dan telefon.

Antara lain beliau mengakui pernah menghantar kepada mereka gambar-gambar berahi dirinya. — Reuters

Original Page: http://www.ekele.net/2011/06/tak-tahan-ahli-politik-hantar-foto.html

Shared from Read It Later

Pendedahan Ini Harus Merangsang Kebangkitan Rakyat !!

U don't need to go to a fanciful Bussiness School to figure out why we need a tariff hike-----just re-visit the terms given to some IPPs. With the take or pay clause and wth the 40% excess reserve that we have today, one has to only produce half of one's capacity and be paid 80% of the agreed capacity. Well done the then EPU--The Economic Plundering Unit.

Atau dalam bahasa melayunya lebih kurang begini;

Anda tidak perlu pergi ke Sekolah Perniagaan serba fancy untuk mengetahui mengapa kita memerlukan kenaikan tarif ----- Hanya melawat kembali istilah (perjanjian) yang diberikan untuk beberapa IPP. Dengan mengambil atau membayar klausa dan bersama cadangan 40% lebihan (tenaga) yang kita miliki saat ini, kita harus hanya menghasilkan setengah daripada kapasiti seseorang(cukong) dan dibayar 80% (lebih) dari kapasiti yang diluluskan.


Walaupun pendedahan telah dibuat sendiri oleh saksi hidup TNB, kerajaan masih lagi tidak mengambil tindakkan terhadap IPP yang merompak keperluan rakyat. Separuh daripada apa yang dibayar IPP sebenarnya adalah milik rakyat.

Teringat kembali kejadian sabotaj stesen janakuasa di Paka, Terengganu sekitar tahun 1994/95 yang menyebabkan seluruh negara gelap gelita. Hari ini setelah hampir 20 tahun kejadian itu, ada ura-ura yang mengatakan 'hikmah' di sebalik kejadian sabotaj itu sebenarnya telah memberi ruang kepada IPP beroperasi. Sedangkan menurut TS Ani Arope, TNB sendiri ingin membina stesen janakuasa di Johor yang berfungsi sebagai back up, tetapi dihalang oleh Unit Perancang Ekonomi. Ini semua berlaku ada sebabnya!

Rakyat Bangkit !

Rakyat Malaysia harus bangkit dan sedar, kita dirompak setiap tahun setiap masa tanpa disedari. Sedarlah bahawa kita sebenarnya dibunuh secara halus dan perlahan-lahan oleh regim jahat, nescaya teknik pembunuhan sedemikian rupa sebenarnya lebih dasyat daripada pembunuhan sekelip mata yang dilakukan oleh regim Pol Pot.

Dari kacamata ini, dapat dilihat rakyat sudahpun sedar dan bangkit. Hanya masih memberikan peluang terakhir kepada kerajaan supaya pilihanraya akan datang dipakejkan bersama satu sistem pilihanraya yang adil. Pilihanraya yang bersih dan adil itu haruslah mengambil kira seberapa banyak tuntutan BERSIH 1.0 yang diterjemah di jalanan pada November 2007 dan BERSIH 2.0 yang bakal berlangsung 9 Julai 2011.

Jika tuntutan ini masih tidak dipeduli, dan regim masih menang di atas padang yang tidak sama rata bersama teknik penipuan yang di luar jangkaan, maka bersiap sedialah wahai regim jahat. Rakyat memberi peluang, memberi ruang untuk perbetulkan sistem korup pilihanraya. Namun jika peluang ini disia-siakan, tidak mustahil Malaysia bakal di'Mesir'kan dengan jayanya !!

Himpunan BERSIH 2.0 menjemput semua rakyat Malaysia melepasi batasan kaum dan fahaman politik, untuk sama-sama mengembalikan demokrasi yang hilang atau sebenarnya belum pernah dikecapi selama 54 tahun kemerdekaan...

EDYES @ edyesdotcom


Tuesday, June 7, 2011

Perang salib di petang hari

Gua tertunggu pelawaan si hero mahu berperang salib.

Tiada siapakah yang mahu menyahut?

King of Porn misalnya.

Saja nak ingatkan

Takkan senyap bila dah diketahui siapa yang edar vcd lucah? Atau tidak salah sebenarnya?

iOS5 announced, everything old is new again [the competition]

Dah den kobarkan... kahkahkah.....


Nak tahu lebih lanjut? nak tahu apa yang copy catnya? kahkahkah.... klik link kat bawah

Apple vs Android????

Malam ni kemain la sibuk apple fan boys ye. Takjub dengan teknologi yang dibawa oleh kroni Steve Jobs?

Kahkahkah. So tertinggal la dowh!!!

Adakah benar kini apple lebih advance dari android???

Kita boleh guna otak untuk menilai. Nokia pun canggih gak. Ada snaptu. Kahkahkah..

Anda faham entry gua malam ni? Tak paham? Abaikan...

Dunia ni sume... Dorongan kapitalis ni jangan dilayan. Boleh terbarai anak bini dibuatnya..

Sila cool aje apa yang ada. Bahgia aje nanti. Percayalah kata-kata gua ni.

Percayalah..... Kahkahkahkah.

Sunday, June 5, 2011

Minta Maaf Najib

Saya tidak dapat undi kamu lagi