Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Sunday, July 31, 2011

Perutusan Ramadhan YAB TG Nik Aziz : Ramadhan Bulan Hidayah

Firman Allah SWT :

ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.." – Al-Baqarah, ayat 183

Alhamdulillah, sekali lagi tetamu mulia bernama Ramadhan menjenguk ke dalam ruang hidup kita. Sesungguhnya hidup ini merupakan satu perjalanan, tiba di destinasinya ia akan terhenti walau apa pun usaha untuk menegahnya daripada berhenti. Syukur kepada Allah SWT, ia masih belum terhenti sehingga ke saat ini untuk membenarkan kita sekali lagi bertemu dengan Ramadhan. Syukur kerana bulan ini ialah bulan yang menjanjikan hidayah dan ganjaran yang besar buat sesiapa yang memburunya.

Sebagaimana yang seringkali saya nyatakan sebelum ini, Ramadhan tidak usah lagi disebut sebagai bulan puasa. Kadang-kadang sebutan bulan puasa lebih terkenal dari sebutan bulan Ramadhan menyebabkan masyarakat hanya akan mengingati Ramadhan sebagai bulan untuk berpuasa. Justeru, ramai yang menganggap puasa sahaja dengan menahan lapar dan dahaga tanpa mengerjakan tuntutan-tuntutannya sudah cukup bererti di dalam menyambut Ramadhan. Ini merupakan satu kesilapan dalam memahami tuntutan Ramadhan.

Perkara paling penting dalam menyambut Ramadhan ialah taqwa kerana itulah matlamat daripada ibadat puasa. Taqwa tidak lahir melainkan dengan hidayah. Dan hidayah hanya tumpah ke dalam hati dengan izin Allah SWT. Hati yang mendapat hidayah akan memandu anggota untuk melakukan kebaikan. Kaki akan dipandu untuk ke masjid, lidah akan dipandu untuk membaca al-Quran, tangan akan dipandu untuk bersedekah dan begitulah anggota-anggota yang lain.

Hidayah ialah satu benda yang tidak diajar dalam sekular, komunis, kapitalis mahupun sosialis. Tidak pernah ideologi sekular mengajar penganutnya berusaha mencari hidayah. Kapitalis hanya mengajar penganutnya mencari harta kekayaan tetapi tidak pernah menyebut persoalan hidayah. Umat Islam yang terpengaruh dengan ideologi-ideologi ini hanya akan meratibkan soal-soal lahiriah tanpa menyentuh soal hidayah. Bahkan ia akan dilabel sebagai hak peribadi yang tidak boleh disentuh oleh sesiapa sekalipun.

Inilah silapnya pemikiran kebanyakan individu masyarakat pada hari ini. Sedangkan hidayah ialah satu nikmat daripada Allah SWT. Di dalam surah al-Fatihah yang wajib dibaca di dalam setiap kali solat, kita diminta untuk membaca permohonan mendapatkan hidayah atau petunjuk ke jalan yang lurus. Firman Allah SWT :

اهدنا الصراط المستقيم

Yang bermaksud : "Tunjukilah kami jalan yang lurus.." – Surah al-Fatihah, ayat 6

Sekiranya hidayah ialah persoalan yang tidak penting, maka apa perlunya untuk dipohon di dalam solat? Apa perlunya untuk sentiasa diangkat permohonan ini kepada Allah SWT berbelas-belas kali dalam sehari? Jawabnya, hidup ini tidak akan bererti melainkan dengan hidayah daripada Allah SWT. Justeru, mereka yang mendapat hidayah dianggap sebagai orang-orang yang mendapat nikmat yang besar. Firman Allah SWT :

صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين

Yang bermaksud : (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. – Surah al-Fatihah, ayat 7

Dan siapa pula orang-orang yang mendapat nikmat tersebut? Mereka bukan semestinya orang-orang yang kaya, berpangkat dan berpengaruh yang pada hari ini dipandang mulia di hadapan manusia kerana kekayaan, jawatan dan pengaruhnya. Mereka ialah orang-orang yang disebut oleh Allah SWT :

مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ

Yang bermaksud : "Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. dan mereka Itulah teman yang sebaik-baiknya.." – Surah an-Nisa', ayat 69

Selain memohon untuk diberikan hidayah, semarakkanlah Ramadhan dengan bacaan al-Quran sebanyak-banyaknya. Selain membaca, fahamilah makna dan beramallah dengan kandungannya. Al-Quran ialah manual yang diturunkan Allah SWT untuk manusia menjalani kehidupan di muka bumi ini. Ini kerana bumi ini diciptakan oleh Allah SWT dan manual penggunaannya hanya dikeluarkan oleh Allah SWT. Memahami al-Quran membawa kita mengenali di antara dosa dan pahala, syurga dan neraka. Ia umpama lampu suluh yang menyuluh gelap pekat jahiliyyah. Sebagaimana kita akan mencari lampu suluh untuk menyuluh laluan pada saat malam pekat, demikian juga laluan hidup perlu disuluh agar bercahaya. Lampu suluh kehidupan ialah al-Quran. Inilah penyuluh yang akan menerangi laluan di dunia, alam kubur bahkan apabila bangkit di akhirat nanti. Mereka yang menolak al-Quran hakikatnya menolak lampu suluh yang disediakan oleh Allah SWT. Mereka perlu bersedia untuk menghadapi kegelapan di alam kubur dan kegelapan di hadapan Allah SWT kelak.

Bahayanya masyarakat yang hidup tanpa lampu suluh ini sangat besar. Pengalaman saya bermusafir ke Uzbekistan baru-baru ini cukup mengajar saya bagaimana teruknya masyarakat apabila mengenepikan al-Quran selaku manual hidup. Di bumi yang tersemadinya jasad muhaddis agung al-Imam al-Bukhari Rahimahullah itu, hari ini masih ditadbir dengan nilai-nilai komunis sekalipun Uzbekistan telah merdeka dari Soviet Union,ia masih mengekalkan beberapa dasar yang begitu sekali memberikan kemudharatan kepada Islam. Bumi ini yang pernah melahirkan ulama-ulama besar seperti Imam Bukhari, Abu Laits As Samarkandi, Imam Bahaudin, Imam Muslim, Imam Nasai, Imam Tirmizi, Imam Nakhai dan lain-lain, hari ini seolah-olah kehilangan kesemua kebanggaan yang pernah dicatat di dalam sejarah. Masjid-masjid cukup besar namun sunyi dari diimarahkan. Lebih teruk apabila anak-anak di bawah umur 18 tahun tidak dibenarkan datang ke masjid dengan alasan belum cukup umur. Akhirnya pendidikan Islam semenjak kecil tidak disemai dan melahirkan masyarakat yang hanya Islam pada nama tetapi tidak pada amalan kehidupan.

Inilah rupa wajah masyarakat yang tidak dibentuk dengan acuan al-Quran. Bagaimanapun, usaha-usaha untuk menyemarakkan dakwah mula berjalan dan saya berharap suatu hari nanti bumi Uzbekistan ini berjaya mengulangi sejarah kegemilangannya insya-Allah.

Apa yang penting, perkongsian ini untuk mengingatkan kita bahawa begitulah bahayanya apabila al-Quran dikesampingkan. Ditambah pula dengan para ulama yang tidak mahu turun ke medan menegakkan pemerintahan yang berlandaskan Islam, sedikit demi sedikit nilai Islam akan dicabut. Apabila ia berjaya dicabut, ia akan mengambil masa yang lama untuk disemai semula.

Justeru, jadikanlah Ramadhan sebagai ruang untuk menyemarakkan al-Quran. Ibubapa berperanan di rumah, guru-guru di sekolah dan kerajaan pula di dalam negara. Semua pihak perlu bekerjasama dan insya-allah saya yakin dengan usaha berterusan, masyarakat umat Islam dapat kembali menghayati al-Quran dalam kehidupan.

Akhir kata, selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan tahun ini akan lebih mesra Qalbu bagi diri kita berbanding dengan Ramadhan yang telah berlalu.

YAB Tuan Guru Dato Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Al-Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 27 Julai 2011

Original Page: http://kerabubersuara.blogspot.com/2011/07/perutusan-ramadhan-yab-tg-nik-aziz.html

Friday, July 29, 2011

Najib PM Terakhir Dari UMNO

Negara ini sebenarnya selama 50 tahun diperintah oleh golongan bangsawan".
- A. Samad Said, Sasterawan Negara.

Ketika orang berdedai-dedai turun ke jalan raya dengan si tua kelaparan, anak muda tak berpekerjaan, bayi kesejukan kala malam dan satu-satunya harapan politik terakhir ialah berdemontrasi, Saif al-Islam Gaddafi bergilir ditemuramah wartawan dari ruang Istana Presiden.

Saif, 39, adalah anak kedua Presiden Libya, Muammar Gaddafi. Babak-babak ini berlaku hanya beberapa bulan sebelum di Kuala Lumpur, demonstrasi bersejarah 9 Julai lalu terjadi - BERSIH 2.0.

Saif yang boleh bertutur Inggeris dengan telo Arab ditugas berhadapan dengan wartawan dan media antarabangsa; menjawab dan menjelaskan kepada dunia apa yang "sebenarnya" terjadi. Seperti yang terduga, omongan penguasa totalitarian di mana-mana pun sama.

Saif menuduh pendemonstran yang menentang bapanya adalah dari rangkaian pengganas al-Qaeda. Mereka juga kata Saif, "pengkhianat" yang bermunculan daripada pendalaman - sedangkan di Tripoli, ibu negeri, sentiasa aman.

Tuduhan "pengkhianat" mahupun "al-Qaeda" tak ubah seperti tuduhan pentadbiran Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak kepada mereka yang turun ke jalan raya kelmarin dalam demontrasi BERSIH 2.0. Di sini, pemimpin dan aktivis yang ditangkap di bawah Ordinan Darurat (EO) tak boleh bertemu meski dengan anak-isteri.

Revolusi di beberapa negara Arab awal tahun ini antara lain menyelongkar perasaan yang terbuku di hati rakyatnya. Bukan sahaja soal korupsi, pembolotan kekayaan negara oleh segolongan elit, tetapi gaya politik legasi-nipotisme juga mulai ditolak. Mesejnya ialah, sama ada di Tunisia, di Mesir dan Libya, dalam lubuk sanubari manusia mereka menolak pemimpin politik yang mahu mewariskan pemerintahan kepada darah keturunan sendiri.

Sedar tak sedar, antara latar kebencian dan penentangan menjurus kepada Husni Mubarak adalah persoalan ini. Dia ditumbangkan kalamana Mubarak khabarnya dalam proses peralihan kuasa kepada pewaris yang dia sudah siapkan dari rahim isterinya, Suzanne. Menjadi rahsia umum di Mesir bahawa anak sulung Mubarak, Gamal, akan menggantikan si bapa sebagai Presiden.

Faham ala-maharaja dan rendah tamadun sebegini nampak berlaku di mana-mana. Mungkin sahaja, keresahan Sasterawan Negara, Pak Samad ada asasnya. Orang Malaysia, terutama sebelum krisis politik-ekonomi 1997-98, juga berfikiran feudal dan lapuk sebegitu. Rakyat kebanyakan (yang sekaligus memegang kuasa undi terbesar), dengan mudah-mudah melepaskan kuasa politik-pemerintahan kepada kelompok kelas atas, atau apa yang disebut Pak Samad sebagai "golongan bangsawan".

Cacatnya golongan ini mudah, iaitu mereka (yang dibesar dalam lingkungan elit) takkan dapat merasakan denyut-nadi rakyat sampai ke bawah-bawah. Jauh lagi untuk fahami. Bukan juga rahsia apabila golongan bangsawan itu tak mahu anak-anak mereka bersekolah di sekolah mahupun universiti kebangsaan. Sementara sistem pendidikan yang mereka cipta dan mahu rakyat mendukung, mereka sendiri tak memakainya.

Pak Samad menamakan dari PM pertama, Tunku Abdul Rahman Putra yang lahir di anjung istana, sehingga kepada PM hari ini, Najib yang orang tuanya juga perdana menteri. Menurut Pak Samad, yang terlepas daripada lingkungan keluarga bangsawan (barangkali) cuma Mahathir Mohamad. Abdullah Badawi yang sempat berkuasa sekelip mata, yang lahir daripada tatanan agamawan juga ditanda sebagai cebis-cebisan golongan bangsawan.

Rakyat selalu diwar-warkan, dipaku di dalam fikiran dan hati bahawa anak kepada seorang perdana menteri, misalnya, sediakala arif soal politik dan pentadbiran. Dia boleh meneruskan apa yang baik, yang pernah dilakukan oleh bapanya. Semua keyakinan ini tertanam sejak awal-awal lagi, dan, tak pernah dipersoal entah iya entahkan tidak. Padang permainan tak pernah sama rata…

Memandang kepada susur-galur Dato' Onn Jaafar, kalau diangkat sebagai contoh, baik anak Dato' Onn iaitu Hussein Onn mahupun si cucu, Hishamuddin Hussein; keduanya tak nampak tanda menginsafi idealisme leluhur mereka. Masing-masing buat endah tak endah terhadap antara idea utama Dato' Onn iaitu gagasan mahu menjadikan Umno sebagai parti pelbagai kaum. Masing-masing hanya menggunakan bayangan ayah sebagai batu loncatan.

Gamal si anak Mubarak itu misalnya, dia memulakan kerjaya sebagai pegawai pelaburan perbankan di Bank Amerika. Di dalam parti yang dikuasai bapanya, Parti Demokratik Nasional, sedari awal Gamal dilantik sebagai timbalan setiausaha agung - di samping kuncu-kuncunya mulai diposisikan di jawatan-jawatan berpengaruh.

Dalam kes Najib, jejak politik beliau pertama kali menjadi ahli parlimen ialah pada umur 23 tahun; menggantikan sang bapa yang meninggal dunia mengejut. Malah sejak pulang belajar dari England, Najib sudah bertugas di Bank Negara dan Petronas.

Pencapaian-pencapaian Najib pernah dijadikan dokumentari propaganda; ditayang di TV1 seawal beliau memegang jawatan. Antara tujuan dokumentari itu antara lain untuk menimbulkan rasa "gerun" di hati rakyat terbanyak - sedangkan boleh dipersoal, separuh pencapaian Najib tak lain kerana dia anak seorang PM.

Apakah tanpa nama Razak di belakang nama Najib, beliau boleh jadi Menteri Besar Pahang pada umur 29, mahupun sebagai timbalan menteri pada umur 25?

Dengan semua kemudahan dan peluang luar biasa yang terbentang itu, Najib tentulah tak pernah berfikir dan bersusah-payah sepertimana ramai anak muda seangkatannya. Jauh lagi mengharap Najib benar-benar merasai perih-payah sebagai orang bawah. Kalau di kampung saya, anak ketua kampung yang berangan untuk juga menjadi ketua kampung akan dicemuh kawan-kawan…

Betapa presiden-presiden Filipina yang masuk-keluar Istana Malacanang juga berlegar-legar selingkar sembilan keluarga tuan-tuan tanah di Filipina. Bangsawan ini mampu miliki kekayaan, tanah serta ladang maha luas diwarisi sejak zaman penjajah Sepanyol. Presiden Filipina sekarang, Benigno C. Aquino III pun bukanlah seorang yang terkenal cemerlang gagasan pembangunan dan politik ke atas bangsanya, meski keperibadian-politiknya beliau tetap sahaja seorang yang dikatakan demokratik.

Kini sedikit-sebanyak kita boleh bertanggapan bahawa "lusuhnya" Rumah Putih tak lain apabila George W Bush si anak memasuki dan mendiaminya selama dua penggal. Tak biasa dalam sejarah kepresidenan Amerika Syarikat, anak-beranak atau suami-isteri bergiliran memegang jawatan presiden. Berbanding Bush si ayah yang tak sempat melancarkan perang ke atas Iraq, Bush Jr jualah yang lengkapkan misi itu. Saya kira itulah sumbangan terbesar Bush kepada tamadun manusia.

Dengan layanan buruk, kecaman melulu dan tindakan anti demokrasi menjelang demonstrasi BERSIH 9 Julai lalu, dilatari kemunafikan elit penguasa, Pak Samad melontar sebuah harapan. Katanya dalam temubual yang sama dengan portal Malaysiakini, "Bapak harapkan dalam pilihanraya yang akan datang ini mereka (kerajaan UMNO-BN pimpinan Najib) mundurlah ataupun jatuh."

Rakyat tak pernah memilih Najib sebagai PM. Abdullah Badawi yang memberikan kunci Seri Perdana kepadanya - sementara era politik anak-cucu dan menantu sudah mulai dipertikai.

Maka PRU ke-13 bakal jadi tanda aras sama ada rakyat bersedia meleraikan sistem pemikiran politik feudal atau tidak. Dari kata-kata Pak Samad, fahamlah kita bahawa biarlah Najib jadi PM terakhir dari UMNO yang mewakili sistem sebegini. Selepas lebih 50 tahun, sekarang peluang bagi bangsa kita bebas dari cengkaman golongan bangsawan dengan sebuah zaman baru yang waras dan adil perlu segera ditempa.

*Hasmi bin Hashim, 35 - seorang aktivis politik, aktif memain peranan sebagai intelektual awam dengan kritikan sosial, politik-kekuasaan dan kebudayaan. Di dalam arena penulisan lirik lagu, beliau antara lain memakai nama pena Buddhi Hekayat. -jalantentawi.com

Original Page: http://greenboc.blogspot.com/2011/07/najib-pm-terakhir-dari-umno.html

CUKUR SAMPAI BOTAK


DAH BOTAK PAKAI WIG

KENYATAAN MEDIA : ROSMAH TERUS MENCUKUR NEGARA

Respon kepada kenyataan i Rosmah Mansor sewaktu lawatannya ke Pokok Sena semalam, yang turut dilaporkan portal berita Free Malaysia Today (FMT) 'Permata mahu lebih peruntukan' - saya meminta Najib Razak merujuk perkara ini ke sidang Parlimen terlebih dahulu sebelum meluluskan atau membuat sebarang keputusan mengenainya.

Ini kerana, peruntukan sebanyak RM111 juta yang diperuntukkan buat Permata dalam Belanjawan 2011 lalu juga telah habis diguna pakai tanpa sebarang laporan rekod kewangan dan perbelanjaan dibentangkan.

Najib selaku Menteri Kewangan sendiri harus tahu bahawa laporan kewangan dan rekod perbelanjaan ini penting bagi mengawal aliran perbelanjaan negara, sekaligus mengelakkan pembaziran yang melampau dan berterusan.

Beliau harus mengawal dan menghalang isterinya dari terus mencukur wang rakyat. Wang rakyat dan pembayar cukai tidak seharusnya digunakan untuk tujuan pubkisiti dan peribadi - eg. beg tangan RM1juta dan cincin permata RM74juta.

Maka, saya menggesa agar Najib membentang dan mendebatkan perkara ini di sidang Parlimen terlebih dahulu sebelum meluluskan atau membuat sebarang keputusan mengenainya kerana ianya akan melibatkan jutaan ringgit dana awam.

Laporan kewangan, data keberhasilan dan indikator pencapaian program Permata ini juga seharusnya dibekalkan kepada semua Ahli Parlimen agar kajian penambah baikkan yang menyeluruh juga dapat dibuat.

Sekian. Terima kasih.

YB Hajah Zuraida Kamaruddin
Ketua Wanita Keadilan Malaysia
Merangkap Ahli Parlimen Ampang

Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/TukarTiub/~3/f5Dc-8u3GEc/cukur-sampai-botak.html

Awkward Agama : Finale - Hidup Ikut Perintah Tuhan Menjadikan Hidup Ini Boring Nak Mampus

Kan?Sebagai seorang Melayu (aku tak suruh fikir sebagai seorang Islam),apa saja larangan Tuhan menjadikan hidup kita....rasa tak berapa happening,betul? Tuhan kata .....

1. Jangan pegi disko
2. Jangan minum arak
3. Jangan berzina
4. Jangan pegi "happy ending."
5. Jangan layan hiburan yang melalaikan
6. Jangan tengok benda tak senonoh
7. Jangan buat benda jahat
8. Jangan makan rasuah
9. Jangan salah gunakan kuasa

dan bermacam-macam lagilah "larangan" yang orang Melayu yang "majoritinya" itu Islam tidak boleh buat.Selalunya alasan yang dipakai siap letak hadis dan ayat Quran untuk membenarkan benda-benda ni terjadi adalah,"Biarlah diorang buat semua tu..asal agama diorang still Islam lagi.." kata sesetengah Ustaz.

Mudah kan jadi orang Islam ni?Minum arak pun takpelah...asal dia masih lagi Islam.Asal dia tak murtad.Nak berzina pun berzinalah berapa ratus kali pun....nanti2 boleh taubat.Mohon keampunan dengan Allah....

Kenapa orang Melayu macam tu?Kenapa kita selalu menghalalkan kesalahan yang kita lakukan semata-mata sebab kita tau Allah akan bagi kita chance untuk tebus?

Kau borak lah dengan pegawai polis yang dah pencen..kau boraklah dengan pegawai kerajaan yang dah bersara....selalunya ayat diorang akan sama...Lepas dah pencen ni...lepas dah bersara barulah boleh kembali ke jalan yang benar...membetulkan balik apa-apa kesalahan yang diorang pernah buat.
Sewaktu ada dalam sistem tu...ramai yang admit diorang "terpaksa" makan rasuah..diorang "kena" ikut cara yang dilakukan...

Apa guna bersuara pasal tak puas hatinya kau dengan dasar Kementerian yang suruh kau pejam mata dengan kesalahan2 yang jadi depan mata lepas kau bersara?

Ramai orang Melayu yang hanya akan dekat dengan Tuhan apabila dia sudah tidak punya apa-apa kepentingan lagi.Waktu tu barulah nak belajar agama sket-sket,nak mintak tebus balik silap2 yang dah terjadi...Nasib baik Tuhan still bagi kau masa.Macam mana nak berlaku perubahan dalam sistem Malaysia ni kalau pegawai polis hanya berani bersuara selepas dah hilang kuasa?Pegi tanya mana-mana pegawai polis,"kerja polis ni banyak dosa ke kena buat?" Ramai akan kata "ya" tapi dosa2 tu dibenarkan dibuat..untuk "tanggungjawab" atau orang atasan punya arahan.

Inilah benda yang paling teruk dalam pentadbiran Malaysia ni.Dosa halal.Dosa yang wajib dilakukan semata-mata kerana nak memelihara sistem dan nafkah keluarga.Tuhan bagi panduan hidup ni senang aje.Jangan buat dosa.Tapi orang Melayu selalu mengover-complicatekan diri dengan menyertai perbuatan "dosa halal" ni semata-mata takut dengan nasib diri dan anak bini.

Orang Melayu ni kurangnya integriti dalam diri diorang kerana sudah membesar dalam sistem yang ajar "kena buat dosa sket2 untuk jaga kepentingan diri.."Dan dari situ lah kita boleh nampak satu budaya yang paling terkenal dalam masyarakat kita..."Bila dah tua-tua baru nak ke masjid.."Aku,kau dan mana-mana generasi 70 an dan 80 an membesar dengan mengetahui "waktu muda adalah waktu mencari wang" dan "waktu tua adalah waktu untuk beramal ibadat.."

Apa saja yang perlu dilakukan..akan dilakukan tak kiralah salah atau betul.

Dan kau boleh nampak sekarang ni (mungkin dari dulu lagi) cara Kerajaan sekarang memerintah penuh dengan dosa.Politik kita penuh dengan orang yang naik dengan membuat dosa.Kalau diorang tak buat dosa direct dengan Tuhan sekalipun..diorang mesti pernah buat dosa dengan orang lain.

Even cara hidup pemimpin kita pun kau boleh nampak kat mana letaknya agama dalam diri diorang.That is the pulling power of power.Dosa mesti dilakukan kalau nak berkuasa.Orang yang bersih takkan kekal lama dalam sistem Malaysia.Mereka yang pertahankan kebaikan akan ditekan...lebih-lebih lagi kalau individu itu jaga agamanya.Lagilah cepat dijatuhkan.

Macam mana kita nak bahagia?

Sistem sekarang ni melahirkan masyarakat yang suka buat dosa tapi "cuba-cuba jaga agamanya." Sebab tu kau akan jumpa ADUN yang pakai songkok dan pandai cakap pasal buat baik tapi senyap-senyap makan duit bawah meja.Kau juga nampak menteri yang suruh orang ramai bersatu tapi dia sendiri setiap masa fikir macam mana nak cantas orang atas dia.Apa cara sekalipun..halal.

Dan kita?

Bukak TV,bila-bila masa kau nak tengok perempuan seksi,kau dapat tengok.Kau nak berhibur?Konsert berlambak-lambak.Kau nak enjoy? Pegi aje mana-mana disko. Kau nak perempuan? Ada duit aje kau boleh pegi.

Memang kita tak terpelihara dari dosa...sebab ada individu tertentu aje yang terpelihara dan maksum ni.Kita....akan buat dosa.Tapi,adakah sebab kita tak terpelihara dari dosa,membolehkan kita buat dosa? Macam mana kita,boleh menghalalkan buat salah...semata-mata untuk pastikan hidup kita terus bahagia di dunia?Sama lah jugak golongan mangkuk yang pegi disko... dia kata "Rilek la bro..aku minum coke aje sana.." Menghalalkan yang haram..kerana apa yang dia buat tak seburuk mana pun, .....pada dia la....

Bila hidup kat dunia ni...kalau ikut 100% perintah Tuhan...hidup jadi bosan..kan?
Sepanjang masa duk teringat Tuhan aje....macam mana nak enjoy life?

Original Page: http://cursingmalay.blogspot.com/2011/07/awkward-agama-finale-hidup-ikut.html

Thursday, July 28, 2011

Promosi kelas Dr Zul di Surau Pondok Rasah



Bulan puasa ni takda ye..

Bodoh yang dibawa kemati

Mereka makin teruk dan makin dayus. Dalil di balas tohmah. Hujah sekeping itupun bersandar pada mimpi. Dasar bodoh yang memang tak makan di ajar.

Di mana silapnya? Siapakah yang sudah berubah? Siapakah yang sedang senang dengan kesilapan?

Haha.. Aku menunggu.. Kalau aku langgar memang tetap aku langgar.

Wednesday, July 27, 2011

Berm@in dengan gambar

Kapal selam punya hal



KUALA LUMPUR, 25 Julai: Komisen ketiga pembelian kapal selam Scorpene yang dibayar 'pegawai peringkat tinggi' kerajaan Malaysia akan didedahkan ketika perbicaraan rasuah  itu di mahkamah Perancis, September ini.

Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel sebelum ini mendedahkan bukti baru  bahawa komisyen ketiga itu dibayar lebih besar daripada sebelumnya kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd, yang berjumlah RM540 juta, lapor KeadilanDaily.

Perimekar dimiliki sepenuhnya Ombak Laut, syarikat Abdul Razak Baginda iaitu kenalan rapat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang terlepas dari hukuman gantung kerana membunuh warga Mongolia, Altantuya Shaariibu.

Penyiasat persendirian yang pernah bertugas dengan Abdul Razak, P Balasubramanian pernah mendedahkan dalam akuan bersumpahnya yang Najib mempunyai hubungan dan turut terlibat dengan pembunuhan itu.

Cynthia ketika dihubungi berkata, perbicaraan di mahkamah Perancis itu juga dijangka mendedahkan individu ketiga yang menaiki penerbangan ke Macau pada 2002.

Individu 'misteri' itu bersama  Abdul Razak dan Altantuya dikesan menaiki pesawat ke pulau itu bagi urusan pembelian kapal selam berkenaan.

"Melalui mahkamah kita dibenarkan untuk akses kepada dokumen syarikat yang menjalankan urusniaga," kata Cynthia kepada Keadilandaily. - hdaily


Panggilan sapena terhadap Najib akan memberi impak yang sangat besar dan untuk mengimbangi impak tersebut, Najib memerlukan sebuah kerajaan baru yang mempunyai mandat lebih besar. Dalam masa yang sama, pembubaran Parlimen akan mengalih perhatian rakyat daripada perbicaraan di Perancis yang dijangka berlangsung akhir bulan September.

BN menjangkakan mereka masih mempunyai kekuatan di kawasan majoriti melayu terutamanya di luar bandar. Sementara mereka masih memiliki 'cengkaman' ke atas pengundi melayu yang tidak bermaklumat, Najib mengharapkan BN masih berjaya bertahan di Putrajaya dalam PRU kali ini walaupun dengan hanya majoriti mudah sepertimana pilihanraya Mac 2008.

Najib sememangnya tidak mempunyai banyak pilihan kerana apabila di'sapena' oleh mahkamah Perancis, samada Najib hadir atau tidak hadir ia pasti mengundang kemusnahan besar ke atas kempen BN untuk pertahan Putrajaya terutamanya kehilangan sokongan pengundi melayu. Ini tidak mungkin dibenarkan berlaku oleh Najib dan hanya pilihanraya dalam masa terdekat sahaja yang boleh menyelamatkan Najib.

Baru-baru ini Muhyidin juga telah memberi klue yang cukup jelas dengan mengatakan pilihanraya akan berlaku dalam masa dua-tiga bulan lagi. Sebelumnya, dapat dilihat pelbagai persediaan telah di atur oleh pihak kerajaan termasuklah pengenalan sistem biometrik untuk pilihanraya umum ke-13, satu sistem yang sangat diragui berbanding cara manual dakwat kekal.

Justeru itu, Pakatan Rakyat harus lebih bersedia menghadapi sebarang kemungkinan besar yang bakal berlaku. Pertembungan yang berbentuk 'sistem dua parti' dalam PRU-13 dikatakan satu pertembungan paling sengit dalam sejarah. Juga hebat diperkatakan yang Barisan Nasional akan tumbang buat kali pertama dan terakhir...

EDYES @ edyesdotcom



Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/edyesdotcom/~3/aFB8KxdjoEY/pecah-berita-pru13-september.html



--
Sent from Kaiten Mail for Android. Please excuse my brevity.

DIAMLAH BINI ROSMAH!


SHUT THE FAK UP!

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit... MANA MUNKEE MB PAHANG... kah kah kah...

kah kah kah...KATA NAK BUAT FACEBOOK BODEK MAT MONGOL... kah kah kah..

kah kah kagh...KATA ADA 3 JUTA AHLI AKAN MASUK... kah kah kah..

kah kah kah.....TUNGGU TUNGGU TAK ADA?.... kah kah kah..

kah kah kah... BUJET DUA JUTA RINGGIT TAK KAN TAK CUKUP.... kah kah kah..



DARI TOPENG PERAK

Akhirnya satu Malaysia.com Di Godam Juga...

Lewat tengah malam tadi gua terima berita dari geng-geng Hackers - 1Malaysia.com dah kena hacke... Content tak diubah, tapi database dah release.

Hahaha... Gua cuma jawab - cool.

Bila dah kena hacke, gua tertanya-tanya berapa owner website bodoh ni dah habiskan untuk bayar 9 orang pakar IT untuk handle website ni.

9 orang..? ya..! Malumat dari hackers mengatakan bahawa website 1Malaysia dikendalikan oleh 9 orang "pakar IT" dan buat masa ni, ke 9-9 "pakar IT" tersebut, masing-masing tak tahu bahawa server mereka dah ditembusi oleh hackers.

Gua bagi jelas sikit la... Sebelum ni, owner website 1Malaysia.com telah memberi kepercayaan kepada 9 orang "pakar IT" bagi mengendalikan website tersebut.

Itu sebelum ni iaitu sebelum website tersebut dihacke... setelah dihacke, gua tak rasa website tersebut sedang dikendalikan oleh 9 orang "pakar IT".

Korang ingat geng-geng hackers ni kerja sorang ke..? diorang pun ada group jugak beb... Bila dah dapat tembus server satu Malaysia.com, gua tak rasa budak-budak hackers ni akan kemut sorang-sorang je akses ke server 1Malaysia.com...

Mesti la masuk ramai-ramai beb...

Tapi gua respek pada "etika" geng-geng hackers... Masing-masing masih bertahan tak kan buat kacau sampai "tiba masa"nya.

Sampai masa nanti, kita tengok apa akan jadi pada website 1Malaysia.com.

Gua nak tengok Bini RosMah garu kepala. Hahaha...!!!
5 hours ago

SHUT THE FAK UP!



Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/TukarTiub/~3/mILaLjPOfzM/diamlah-bini-rosmah.html

Filem sulung Namewee di pawagam 8 Sept

Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee akan menayangkan filem sulung arahannya - Nasi Lemak 2.0 - pada 8 September di 60 pawagam di seluruh negara.

Filem sepanjang 148 minit itu - arahan Wee sendiri dan
membabitkan kos RM1 juta - mengandungi dialog dalam bahasa Melayu, bahasa Inggeris, Tamil, Mandarin dan lain-lain dialek Cina di Malaysia.

"Walaupun penggambaran filem itu kebanyakannya dalam Mandarin dan Kantonis, kita juga masukkan bahasa Melayu, Inggeris dan Tamil, yang mungkin menjadikannya filem paling banyak pelbagai bahasa," katanya.

Wee, 28, berkata beliau bernasib baik kerana mendapatkan penajaan syarikat-syarikat korporat untuk memulakan penggambaran filem tersebut, walaupun usahanya untuk mendapatkan pelbagai jenis pembiayaan kerajaan ditolak tahun lalu.

"Sebahagian daripada mereka membiayai saya sikit selepas
saya siarkan video tentang kekurangan bajet saya tahun lalu," katanya merujuk kepada video 'Namewee mahu bertemu PM Malaysia'.

Filem Namewee antaranya, dibintangi Afdlin Shauki, Adibah Noor, Nur Fathia, vokalis Alleycats Datuk David Arumugam, penyanyi Karen Kong, Reshmonu, dan model Felixia Yeap, antara lain.

Penerbit eksekutif filem itu, Fred Chong, berkata 'Nasi Lemak 2.0' dipilih sebagai tajuknya kerana dicipta oleh rakyat pelbagai kaum di Malaysia.

"Nyonya mencipta sambal, orang India memperkenalkan kari dan orang Melayu pandai menggunakan ikan bilis, inilah caranya kita menghasilkan sepinggan nasi lemak," katanya.

[Baca berita penuh]



Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/171181


Sunday, July 24, 2011

Qasidah semalam yang mana saya hadiri dan saya dengar.


Memang sangat best.

Saturday, July 23, 2011

INI BARU NUMBER 19

Dari TukarTiub

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit…INI BERITA AMAT PELIK…. kah kah kah..

kah kah kah…MALAYSIA NUMBER 19…. DIKATAKAN AMAT SELAMAT… kah kah kah..

kah kah kah…..AGAKNYA BAGAIMANA NEGARA NUMBER 20 , 21, 22. 23. 25… kah kah kah…

woit…DALAM NEGARA NUMBER 20 INI BERAPA RAMAI AGAKNYA MATI MACAM BENG HOCK … kah kah kah..

woit…DALAM NEGARA NUMBER 21…BERAPA RAMAI KENA TEMBAK MACAM AMINULRASHID… kah kah kah..

woit.. DALAM NEGARA NUMBER 23… BERAPA RAMAI AMAH KENA ROGOL… kah kah kah…

woit… DALAM NEGARA NUMBER 24.. BERAPA RAMAI PENUNJUK PERSAAN MATI KENA TEMBAK GAS… kah kah kah

woit… DALAM NEGARA 25.. BERAPA RAMAI MODEL KENA BOM…. kah kah kah

woit..KALAU NUMBER 19 .. KITA DAH DAPAT MALAPETAKA… kah kah kah..

kah klah kah…BAYANG KAN NUMBER 20 DAN SETERUSNYA…. kah kah kah..

kah kah kah...NUMBER 20 KEATAS MESTILAH NERAKA DUNIA... kah kah kah..

TERUSKAN PERJUANGAN KITA

Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/TukarTiub/~3/nPBHE4LFprQ/ini-baru-number-19.html

Friday, July 22, 2011

Peguam 'Scorpene' ditahan di KLIA

Peguam Perancis William Bourdon, yang berada di Pulau Pinang malam tadi untuk bercakap tentang urusniaga kontroversi pembelian kapal selam Scorpene yang didakwa melibatkan sogokan berjuta ringgit kepada pegawai kerajaan Malaysia, ditahan Jabatan Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Menurut Pengarah Suaram, Cynthia Gabriel, pegawai imigresen masuk ke dalam pesawat untuk menahan Bourdon (kiri) sebaik sahaja beliau mendarat di KLIA.

"Beliau kini dibawa ke pusat tahanan imigresen di KLIA," kata Gabriel.

Pada mulanya, pegawai imigresen tidak membenarkan isteri Bourdon, juga seorang peguam, mengikutnya ke pusat tersebut.

Selepas beberapa rundingan, beliau dibenarkan menemani suaminya.

Menurut Gabriel, pegawai imigresen "menyoal Bourdon".

Bourdon mendarat di Pulau Pinang semalam dan berucap mengenai 'Ops Scorpene' di Bayan Baru malam tadi.

Peguam Perancis yang berkhidmat dengan pertubuhan tanpa keuntungan - Sherpa - dan mengkhusus dalam membela hak asasi manusia dan jenayah menentang kemanusiaan.

Bourdon dijangka mendedahkan butiran kontroversial mengenai pembelian kapalselam negara dengan firma gergasi pertahanan Perancis DCNS.

Syarikat itu didakwa membayar komisyen "yang amat tinggi" kepada pegawai kerajaan Malaysia yang terbabit dalam perjanjian yang dimeterai pada 2002 itu.

Bayaran komisyen kepada pegawai kerajaan dianggap satu jenayah mengikut undang-undang Perancis.

Suaram berharap dapat mengumpulkan dana sebanyak RM100,000 daripada majlis berkenaan yang juga dijadualkan di Ipoh dan Kuala Lumpur hari ini dan esok, bagi membiayai kos perundangan dalam kes yang difailkan di Paris yang akan dibicarakan di mahkamah terbuka pada September ini.

Kes berkenaan difailkan tahun lalu oleh Suaram, melalui Bourdon dan pasukannya mengenai dakwaan DCNS membayar RM540 juta sebagai komisyen kepada Perimekar.

Perimekar adalah subsidari KS Ombak Laut Sdn Bhd, yang mana pemegang saham utamnya adalah isteri Abdul Razak Baginda (kanan).

Abdul Razak pula adalah rakan rapat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak yang didakwa terbabit dalam pembunuhan penterjemah warga Mongolia Altantuya Shariibuu tetapi kemudiannya dibebaskan.


Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/170693

Thursday, July 21, 2011

Kegilaan-kegilaan di Malaysia

1. 13 waran tangkap pada pemimpin politik berkenaan demo bersih walhal mereka tidak pun menerima notis pada awalnya.

2. Teoh Beng Hock adalah membunuh diri.

3. Mat Sabu mencederakan diri sendiri. Polis tak langgar pun beliau.

4. Kematian arwah Baharudin Ahmad tiada kena mengena dengan polis ketika demo bersih berlangsung

5. Gua pening.

Ulasan/jawapan pada pihak yang terbabit lu orang pegilah cari sendiri kat internet. Tak pun tanya mana-mana orang yang ada blackberry

Cerita betoi dari Pak Samad, sayuuu jaa... demi anak cucu...

KUALA LUMPUR, 18 Julai: Sasterawan Negara Datuk A Samad Said yang terkenal dengan sikap kelembutannya kini menyimpan satu perasaan benci kepada kerajaan.

Ini berikutan tindakan polis menyuraikan perhimpunan Bersih 2.0 genap seminggu lalu melibatkan kecederaan dan kehilangan nyawa rakyat.

"Tidak pernah saya rasakan begitu bencinya saya pada kerajaan. Itulah waktunya saya lebih benci," katanya yang lebih mesra dengan panggilan Pak Samad yang mengimbau kembali pengalamannya di KL Sentral, tempat beliau mula-mula bertembung dengan polis.

Beliau menyifatkan tindakan polis menangani perhimpunan damai itu secara bengis.

Katanya, seluruh rakyat Malaysia yang telah menyertai himpunan itu terus mengkritis kerajaan Umno BN apabila melihat keganasan yang dilakukan oleh pihak polis.

Justeru, beliau kesal kerana pemimpin Umno BN membuat berbagai helah menyatakan polis yang menjalankan tugas ketika itu tidak melakukan tindakan yang kasar kepada rakyat sebaliknya menuduh rakyat yang bertindak kasar.

"Kata-kata itu menjadi luka berdarah buat rakyat Malaysia dan saya percaya Umno BN akan terkubur dalam PRU ke 13 nanti," katanya.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap dalam Majlis Pelancaran Yellow Saturday di Markaz Tarbiyah PAS di Taman Melewar malam kelmarin. Turut berucap ialah dua Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar serta anggota Unit Amal yang difitnah membawa pisau semasa himpunan Bersih 2.0, Abdul Razak.

Pak Samad juga menceritakan pengalamannya dalam himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

"Sebelum (gas) ditembak, ada himpitan dari belakang, kelompok polis juga. Jadi kami agak tersepit, seperti di (Hospital) Tung Shin, (kami) tiada jalan alternatif lain, jadi go through saja.

"Menghabiskan hari yang panjang daripada pagi sehinggalah disekat polis kali terakhir kira-kira 300 meter daripada Istana Negara di sebelah petang untuk menyampaian Memorandum yang merupakan amanah rakyat untuk di sembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, amat mengecewakan tiada pertimbangan yang sebaiknya oleh polis.

"Mata saya telah mengalami kecederaan akibat tembakan gas water cannon, mereka (polis dan FRU) nampak saya ketika itu, kalau boleh mereka hendak makan saya.

"Berbeza dengan demonstrasi pertamanya pada Mac 2007 bagi membantah dasar pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), kali ini saya rasakan ujiannya terlalu kuat dengan menempuh pelbagai rintangan.

"Sepatu Nike saya juga hilang apabila dihimpit dengan ramai rakyat disitu lebih-lebih lagi apabila polis datang mengejar rakyat yang berhimpun di situ.

"Saya bukan sahaja hilang capal, tetapi peralatan yang saya bawa seperti garam, tuala kecil dan air mineral yang dibawa sebagai alat pelindung saya tepaksa diberikan orang lain apabila salah seorang peserta himpunan disitu kelihatan nafasnya menjadi sesak meminta-minta agar diberikan bantuan.

"Saya berikan semua peralatan saya kepada beliau untuk menyelamatkan dirinya, jika tidak mungkin orang itu juga mengalami nasib yang serupa seperti arwah Baharudin.

"Saya seharusnya diapit dua orang peguam, (tetapi) mereka juga hilang apabila kami semua dikejar oleh polis dan FRU untuk mengelak diri daripada ditembak dengan gas.

"Pada Sabtu itu, pakaian saya sudah basah lencun akibat hujan dan dengan tembakan meriam air, saya terus berjalan kira-kira 10 kilometer menuju ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

"Saya berkaki ayam separuh jalan, berbatu-batu. Ada beberapa anak muda yang nampak saya ketika itu hendak beri saya sepatu Nike tetapi saya menolaknya kerana saya fikir sepatu itu cantik sangat dan biarlah saya bersusah payah untuk masa depan anak bangsa saya sendiri.

"Kemudian saya didatangi oleh seorang lagi anak muda dengan memberi saya sepatu yang besar, saya menerimanya kerana saya fikir perjalanan saya jauh dan banyak halangan yang perlu saya tempuhi untuk menyerahkan Memorandum kepada Agong. Ini merupakan satu pengalaman pahit dan tidak mungkin saya lupakan.

"Tidak pernah saya melihat satu kelompok orang muda yang berbilang bangsa itu bersatu oleh satu cita-cita. Itu sangat membanggakan.

"Saya berpesan berulang kali kepada generasi muda terutamanya kalian seharusnya bertekad bersatu hati untuk mengubah pentadbiran demokrasi Negara ini dalam pilihanraya umum ke -13 nanti, demi masa depan anak cucu kita.

"Orang tua mungkin tidak mampu lagi untuk bekerja kuat, namun kita akan sentiasa memberi sokongan padu bagi menukar pentadbiran kerajaan baru," kata Pak Samad Said disambut laungan Allahu akbar hadirin.

Original Page: http://shalehudin.blogspot.com/2011/07/cerita-betoi-dari-pak-samad-sayuuu-jaa.html

Tuesday, July 19, 2011

Apo Cito ni Bang Jib?

Sekumpulan 365 rakyat Malaysia yang beragama Kristian, termasuk penganut Katolik telah menandatangani sepucuk surat kepada Pope Benedict XVI, bagi mengadu tindakan keras Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada perhimpunan aman BERSIH 2.0 9 Julai lalu.

Mereka juga melahirkan kebimbangan Najib mempolitikkan lawatannya ke Vatican.

Mereka juga khuatir bahawa lawatan Najib ke Vatican pada masa ini dilihat sebagai usaha mencari sokongan popular menjelang pilihan raya umum ke-13 yang mesti diadakan sebelum pertengahan 2013 dan boleh menyaksikan beliau terus berkuasa.
Malaysiakini

Ape ke hal Melaka maju ni?

Pada orang berlumba-lumba mencari kelebihan Ramadhan, Melaka jadi terbalik. Pada orang sensitif isu agama, Melaka buat selamba. Mungkin inikah namanya kemajuan? Standard pada yang cinta kepada agama dan yang sebaliknya diberi 2 standard yang berbeda. Padahal pemimpinnya sama agama dengan Hang Tuah.

Mungkin malu Hang Tuah kalau dia masih hidup

Monday, July 18, 2011

Pergilah dikau dengan aman. Semoga Allah merahmatimu. :(

 

Menurut anak allahyarhamah, Muhd Fawwaz, jenazah akan diuruskan di Masjid al-Akram, Datuk Keramat pagi esok. Solat jenazah akan disolatkan esok pada jam 10.00 pagi di Masjid Al Akram, Keramat.

"Insya allah, akan dikebumikan pada waktu pagi di Tanah Perkuburan Islam Datuk Keramat," tulisnya melalui sistem mesej singkat (SMS) kepada Harakahdaily.

Pada Mac lalu, arwah Dr Lo'Lo' ada memberi memo kepada Timbalan Speaker Dewan Rakyat Ronald Kiandee "Tolong bagi saya peluang berucap. Saya takut inilah kali terakhir saya berucap kerana tidak sihat"

Beliau sentiasa tersenyum bila disapa di Parlimen. Tidak pernah kasar. Cuma paling marah bila nampak orang merokok. Masih segar dalam ingatan ketegasan beliau menegur Ahli Parlimen yg merokok di dalam Bangunan Parlimen. Pedas dan tegas.

Menurut seorang rakan wartawan, selain YB Dr Siti Mariah, Dr Lo'Lo' juga antara insan yang bertanggungjawab dalam minta kepimpinan PAS untuk menambah calon wanita di dalam pilihanraya.

Sesungguhnya Allah lebih menyayangi beliau.

Kredit : Harakah,MSO,AnthonyLoke

Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/EmpulakDah/~3/yNitD8byK1c/menanti-ketibaan-jenazah-dr-lolo.html

Sunday, July 17, 2011

note


BERSIH nampaknya semakin relevan di London. Ini mungkin kerana London itu jauh daripada ibu pejabat fru. Hishammuddin confirm sekarang sedang panas hati.

kahkahkah.

Saturday, July 16, 2011

Cool: Printer 3D

Dunia yang sangat indah


Sumber

Thursday, July 14, 2011

Cool..

Dari kerabubersuara.blogspot.com

Wednesday, July 13, 2011

Kenali 'wirawati' BERSIH 2.0 - Makcik Anne

Antara ratusan gambar dan video yang merakamkan BERSIH 2.0 - satu yang agak menonjol - ia memaparkan seorang wanita berpakian kuning yang basah kuyup sambil memegang sejambak bunga kekwa putih.

Wanita itu adalah sorang bekas guru bahasa Inggeris, Anne Ooi, 65 tahun yang terkena pancutan air berkimia polis di luar bangunan Hospital Tung Shin di ibu negara Sabtu lalu.

Di alam siber, beliau kini dilabel sebagai 'Makcik BERSIH' ataupun 'Lady of Liberty' Malaysia.

Menurut jurugambar Hugo Teng yang merakamkan gambar itu, beliau terlihat wanita itu melarikan dirinya ke arah Wisma Magnum dari Hospital Bersalin Cina supaya tidak ditangkap oleh polis.

Hospital Bersalin Cina itu terletak bersebelahan Hospital Tung Shin Hospital, manakala Wisma Magnum pula terletak bertentangan dua hospital di Jalan Pudu, Kuala Lumpur.

"Saya sedang cuba ke Hospital Bersalin Cina tetapi ternampak anggota polis meluru mengejar orang ramai, jadi saya bertukar fikiran dan berlari ke Wisma Magnum. Dalam perjalanan saya terlihat seorang wanita berusia yang dikejar oleh ramai polis pencegah rusuhan.

"Tiba-tiba tergerak di hati saya untuk merakamkan gambar itu tetapi polis mula menembaknya dengan meriam air... dia tidak terdaya menahannya dan terus berjalan beredar dari kawasan itu."

Katanya, Makcik Anne dikesan pada awal perhimpunan itu kerana statusnya sebagai warga emas.

"Sebab itu, banyak juga gambarnya yang berdear di Internet. Bukan saya sahaja yang merakamkan gambarnya pada hari itu," kata Teng, bekas jurugambar akhbar harian Cina Oriental Daily News.

Malaysiakini sempat mewawancara Makcik Anne ketika beliau berjalan seorang diri di Jalan Petaling pada perhimpunan Sabtu itu. Katanya, lebih "mudah jika berjalan seorang diri".

"Saya sudah tua tetapi terus berjalan kerana mereka merampas kebebasan saya. Sekarang saya tak boleh pakai baju kuning sekalipun," katanya.

"Semasa muda saya tidak berbuat apa-apa. Saya dalam perkhidmatan pendidikan dan terpaksa menerima apa sahaja (arahan kerajaan) kerana mereka bayar gaji saya."

Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/169829

Video yang menceritakan segalanya..


Dan ketika video ini bertebaran di internet dan kerajaan tahu rakyat berupaya mencapainya, kenapa masih lagi mahu menipu? Dapat apa?

Kenapa suka sangat bila kena maki dan di gelar si bodoh yang pembohong?

Monday, July 11, 2011

Nothing is sadder when the protector preys upon its own people.


iReport —
Annie, from setapak, took a bus ride down to KL, ALONE, in support of the rally. she was stopped 4 times, being asked her IC, and questioned by the police on why she's wearing yellow. "why can't I wear yellow?" was her reply. she didn't know what time the rally was scheduled to start, she didn't know where, she has no one with her; all she knew was to get down to KL, and stand for what she believes in.  the first thing she asked when she sat on our table, "what are you guys doing here?"  Anne teaches English in government schools for about 35 years (if i remember correctly). but her passion is really singing and dancing; and what she values most in her life now is freedom.  Anne has rallied in bersih 2007. she was disappointed as to why no one else was wearing yellow that day. we said chill lah.. that's cuz if we do, we'd be stopped by the cops even before we get the chance to enter KL. "it's so sad.. it's so sad that the police are treating our rakyats like these."  "When you come to rallies, there's a spirit of unity... something i cannot describe... when everyone is united for a cause. you don't even get this sort of unity in church."  She left me with a question that still resides in my heart. now may i impose on you to think about it. "Why do we have to feel so scared (and threatened) in our own home land.. and by own countrymen?"  by Charlotte Hew

iReport

Kerugian angkara demo BERSIH

Kuala Lumpur, 10 Julai – Para peniaga di sekitar Kuala Lumpur hari ini mendakwa mereka kerugian hampir mencecah RM 40 billion gara-gara perhimpunan haram BERSIH semalam.

Makcik Ros, seorang peniaga karipap mendakwa beliau kerugian kira-kira RM 56.898.56 sen juta selepas perniagaan terpaksa ditutup bagi mengelakkan bertembung oleh peserta perhimpunan haram BERSIH.

"Selalunya Makcik buka jam 8 pagi dekat Central Market, tutup jam 12 tengah hari dengan jualan purata RM 30 juta hari biasa, dan RM 50 juta hari minggu", kata Makcik Ros dengan nada kecewa.

Manakala seorang penjaja aiskrim, En Din Yasin, merungut jualannya merosot mendadak daripada RM 7 billion setiap hari, tetapi semalam hanya RM 68.90 sahaja.

Selalunya pada hujung minggu ramai kanak-kanak akan membeli aiskrim miliknya, tapi semalam ia berkurangan.

"Saya amat marah kepada BERSIH", kata En Din Yasin dengan nada tegas.

"Selalunya jualan kami mencecah RM 37 juta sehari, tapi hari ini terpaksa makan sendiri sahaja...", kata Kak Ros dan Pak Jib ketika membuat sidang media selepas BERSIH.

Peniaga cendol, Pak Jib pula hampir sama ceritanya, beliau menganggarkan kerugian yang dialami semalam kira-kira RM 65 juta untuk cendol biasa, RM 38 untuk cendol special serta RM 96 untuk cendol aiskrim.

"Semalam saya tidak berani untuk membuka gerai cendol saya di Puduraya", kata Pak Jib kesedihan.

Sementara itu, Berniaga Roti Canai dan Kebab Kuala Lumpur (BERANCOK) Encik Ibrahim berkata, setakat laporan yang diperoleh lewat petang semalam, anggaran kerugian penjaja-penjaja roti canai seluruh Kuala Lumpur dianggarkan RM 28 billion.

"Ia adalah anggaran sahaja untuk roti canai biasa, dan tidak termasuk roti telur, roti sardin, roti tirai, roti pelempang dan lain-lain", kata Encik Ibrahim sambil menepuk meja.

Dari tukartiub

Sunday, July 10, 2011

Kasihan kepada keadilan

BERSIH 2.0

A man who won't die for something is not fit to live.

Martin Luther King, Jr.

Alahaai, Hisham


Beliau kesal dengan tindak-tanduk kumpulan itu namun bersyukur dengan langkah yang diambil Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana berjaya mengelak berlakunya perbalahan, kecederaan dan sebarang kemungkinan lain yang lebih serius seperti pertumpahan darah serta kehilangan nyawa.

"Pihak polis juga telah berjaya melaksanakan tugas dengan baik walau dicabar dan menerima provokasi oleh mereka yang berdemonstrasi," katanya dalam satu kenyataan.

Hishammuddin berkata kumpulan itu sehingga di saat akhir, jelas tidak mengambil inisiatif untuk berhimpun secara aman di salah sebuah lokasi yang tetap, walaupun kerajaan berulang kali memberi jaminan mereka boleh berbuat demikian di mana-mana stadium di luar ibu negara.

Nasihat serta pandangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga tidak dipatuhi dan ditolak bulat-bulat oleh mereka, katanya.

Hishammuddin berkata kritikan terhadap peranan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak kedengaran dalam insiden hari ini, manakala penganjur perhimpunan hilang peranan serta gagal mengawal keadaan.

"Bukan lagi soal SPR yang timbul, tapi sebaliknya penglibatan pemimpin-pemimpin parti politik pembangkang telah menjadi lebih menonjol dengan agenda yang jauh berbeza dengan apa yang mereka umumkan sebelum ini.

"Mereka terus-menerus melaungkan 'Reformasi' dan mencetuskan kacau ganggu," katanya sambil menambah dan penganjur perhimpunan perlu bertanggungjawab di atas kejadian yang dicetuskan.

Beliau berkata pembangkang ternyata bertujuan jahat dan hanya mahu mencetuskan kekacauan dengan satu matlamat, iaitu agar masyarakat antarabangsa mempunyai persepsi negatif terhadap negara ini.

Hishammuddin berkata polis melaksanakan tugas di bawah lunas undang-undang dan beliau berpuas hati dengan tindakan yang diambil terhadap mereka yang melanggar peraturan serta undang-undang.

"Kerajaan mempunyai sepenuh kepercayaan kepada pasukan keselamatan untuk menegakkan undang-undang negara dan memelihara ketenteraman awam," katanya.

Beliau berkata kerajaan akan mempertahankan sistem raja berperlembagaan, demokrasi berparlimen, prinsip ketertinggian perlembagaan serta kedaulatan undang-undang melalui penggunaan segala peruntukan undang-undang sedia ada daripada sebarang anasir yang cuba merosakkan dan mencabuli kehendak majoriti rakyat.

"Kebimbangan saya bahawa kemungkinan ada pihak ketiga, termasuk pertubuhan antarabangsa asing, akhirnya tidak kelihatan dan tidak berpeluang untuk mengambil kesempatan daripada apa yang berlaku disebabkan ketegasan pihak PDRM," katanya.

Bernama/mk

Original Page: http://mountdweller.blogspot.com/2011/07/alahaai-hisham.html

Nik Aziz: Umno hanya tambah kebencian rakyat

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata tindakan keras pihak berkuasa ke atas penyokong gerakan BERSIH 2.0, termasuk menahan pemimpin-pemimpin politik Pakatan Rakyat, hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap Umno.

"Saya tegas untuk menyatakan bahawa tindakan yang dilakukan ini hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap Umno," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan dari Mekah.

Nik Aziz berkata sekalipun yang bertindak ialah polis, tetapi semua pihak mengetahui bahawa alat kawalan jauhnya dipegang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengetuai kerajaan dan juga merupakan presiden Umno.

"Padahal, apa masalahnya dengan berhimpun?" soalnya.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan menyoal sedangkan "Presiden Umno baru saja mengumpulkan sejuta belia beberapa minggu yang lalu tanpa ada sedikitpun halangan?"

"Sejuta belia yang dikhabarkan hadir dengan penuh layanan mesra oleh pihak berkuasa tiba-tiba hari ini hanya untuk mengumpulkan 300,000 orang dibalas dengan gari dan semburan gas?

"Bukankah orang yang sama juga pernah menjanjikan bahawa himpunan akan dibenarkan jika dibuat dalam stadium bahkan diberikan keizinan untuk 'melalak sampai pagi'?" sindir beliau lagi.

Justeru kata Nik Aziz, beliau yakin apa yang berlaku pada 9 Julai itu hanya akan menaikkan kemarahan rakyat kepada Umno.

Hati remuk

Beliua juga merupakan seorang daripada 91 individu yang dikenakan larangan perintah mahkamah daripda memasuki Kuala Lumpur.

"Buatlah setakat mana yang boleh dibuat, sesungguhnya kezaliman yang boleh dilakukan ini hanya setakat kehidupan di dunia sahaja.

"Di akhirat, setiap tangan yang digari, tubuh yang disakiti dan maruah yang dicalari akan dituntut bayar di hadapan Allah SWT," katanya.

Nik Aziz menambah, "kepada mereka yang dizalimi, jangan lupa menuntut balasannya di hadapan Allah SWT nanti.

"Umno barangkali tidak tahu bahawa orang yang dizalimi mempunyai senjata yang ampuh iaitu doa," kata Nik Aziz lagi.

Dalam kenyataannya, Nik Aziz juga berkata hatinya cukup remuk apabila mendengar pemimpin-pemimpin tertinggi PAS dan Pakatan Rakyat ditangkap oleh polis kerana menyertai BERSIH 2.0.

"Hati saya cukup remuk mendengar nasib yang sedang dihadapi oleh sahabat-sahabat pimpinan pada saat ini.

"Jangan menyangka gari dan peluru boleh menakutkan semua orang," katanya.

Antara ribuan yang ditangkap itu termasuk empat pemimpin tertinggi PAS.

Mereka ialah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, timbalannya Mohamad Sabu dan dua naib presiden iaitu Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

Semuanya dilaporkan dibebaskan sebelum tengah malam semalam.

Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/169448

Suara Rakyat Malaysia

Memang sengal juga bila membaca kenyataan Hishamuddin ni. Saje la tu nak bakar line. Kenyataan polis pun sama.

Malas gua nak ulas panjang, biarlah mereka dengan keseronokkan sementara mereka itu. Yang pandai akan menilai dan gua yakin ramai yang buka mata.

Syabas pada mereka yang hadir semalam. Anda telah menunjukkan apa itu suara rakyat. Malaysia berbangga dengan anda

Saturday, July 9, 2011

Update BERSIH 2.0 (2) : From Around the blog and tweeter (Refresh Button Always)

the END

DR Zul: Tok Guru Haji Hadi Berada Di Balai Polis Jinjang. Allahukhbar! http://bit.ly/oXPkhQ

RT @RajaPetra: Headless Bersih rally still growing at stadium http://bit.ly/o2LNx3

RT @obefiend: No one can find IBRAHIM ALI....... fuck me! Silat LINCAH fucking WORKSSSS!! Meleis Ninja kenot be detected by PULIS! Respect! #LOL

Rakyat BERSIH yg bayar letrik guna wang sendiri http://bit.ly/qzftbK

Pak Samad Ketuai BERSIH 2.0 Serah Memo Jam 4.00 Ptg http://bit.ly/pWlBke

A Samad Said Tiba Bersama Para Demo Di Stadium Merdeka! Allahukhbar! http://bit.ly/r5M214

RT @mbnizar: FRU directed the tear gas shooting straight to us, pandemonium in KL Sentral, real cruel by PRDM, YB khalid serious head injury.

Dari kotak penalti stadium merdeka ni, gua tengok semua laluan ke stadium ditutup. Mereka masih belum menemui jalan makrifat. Pak Samad pun dah sampai. (via Firdaus Abdillah Hamzah)

RT @RajaPetra: Thousands at Jalan Hang Tuah and Jalan Hang Jebat, heading for Stadium Merdeka. A Samad Said already there.

Euphoria in Misery http://bit.ly/r3b200

Khalid Samad Dikejarkan Ke Hospital. Allahukhbar! http://bit.ly/mZxGaO

Rakyat BERSIH datang dengan ongkos sendiri http://bit.ly/nCEXxS

Live! Anwar Dihantar Ke Hospital Pantai. Teruskan Perjuangan! http://bit.ly/nMJtkE

Perhimpunan haram: Ambiga, Hadi, Mat Sabu, Tian Chua ditahan http://bit.ly/qXCOjH

Perhimpunan haram: Azeez ditahan kerana sertai Patriot http://bit.ly/q2mZEK

RT @ernamh: Malaysians mudah lupa: our forefathers rallied against the Malayan Union. You lot failed history ah?

RT @m2dayorg: Cops seize Ambiga, Pakatan leaders mid-march: (The Malaysian Insider) - KUALA LUMPUR, July 9 — Datuk Ambiga Sree... http://bit.ly/q53mhj

RT @IshamRais: PAK SAMAD JANGGUT: INI BUKAN ISREAL INI KUALA LUMPURNOTA:pejuangan diteruskanhalangan di lintasitembok di robohk... http://bit.ly/mQKh6k

[Bergambar & Video] FRU Semakin Mengganas, Pemimpin PAS Termasuk Ust Hadi Ditahan http://bit.ly/rlI9gV

Live! Tok Guru Haji Hadi Juga Ditahan! Allahuakhbar! http://bit.ly/pog2Sf

RT @obefiend: RACIST! Shame on you MELEIS -- RT @Reenamuhamad: Tangkap ambiga, kasi rogol sama dia. Mungkin laki pun tak lalu nak rogol sama dia.

RT @ShibliVision: Tips : kalau nak kena tangkap dgn polis, cakap je saya adik kepada abang long ayahanda bukit bintang. nama dia abang long fadhil... #LOL

RT @RajaPetra: Photo of Dataran Maybank: http://lockerz.com/s/118410065

RT @obefiend: #BSamadSyed Aku seperti kamu , Bangsa Malaysia merdeka, Ali, Lim, Barieng dan Ramu , berpegang tangan tanpa sengketa

RT @n_izzah: I can't believe how inhuman d police hv become. Tear gas fired directly at us; KU direct target. His bodyguard badly hurt, shielded dad.

Semakin ganas dan panas nampaknya - gua

Update BERSIH 2.0 : From Around the blog and tweeter (Refresh Button Always)

RT @FarisImadi: Bersih haram, kuning haram, himpun haram. Arak Halal, gay halal, rasuah Halal. Gitu?

RT @RajaPetra: Seorang wartawan TV Selangor, Radzi Razak dikasari pihak polis. Beliau didakwa dipijak beberapa anggota polis.

RT @anwaribrahim: FRU tear against directly towards the demonstrators.My staff Fayad badly injured.Salute to Malaysians.Bersih!

Raja Petra Kamarudin (RajaPetra): Polis masih lagi menggempur peserta di kawasan Dataran Maybank Pudu. Peserta kini menuju ke Jalan Bukit Bintang.

PAK SAMAD JANGGUT http://bit.ly/qEQv0Q

Najib puji rakyat yang menentang perhimpunan haram http://bit.ly/qn0qHs

Shibli Nuqman (ShibliVision): Najib jugak hebat. Malaysia kecoh dia lari pi luar negara kononnya ada lawatan.. so the blame is all on Muhyiddin Sembab.. good troll Najib!

Effi Obefiend (obefiend): RT @kepukTx: Ramai selebriti tweet suruh cintai dan hargai keamanan dan kesejahteraan negara kita. ayat ikhlas atau cari makan?

KL yang 'GILA' - (13) Himpunan mula mengalir darah ? http://bit.ly/pByZtC

Terkini! Gambar Anwar Ibrahim Dan Bodyguard Dipukul Berdarah! http://bit.ly/qKWFZY

Shibli Nuqman (ShibliVision): Perhimpunan Patriot Pemuda UMNO untuk lawan #Bersih hanya 200orang.... I LOLed.... #FAIL

Raja Petra Kamarudin (RajaPetra): 5,000 trapped at Tung Shin Hospital in Pudu, police moving in.

Shibli Nuqman (ShibliVision): Anwar Ibrahim dipukul? Okay ini memang lancau main personal attack... http://t.co/UdO6jvk

Raja Petra Kamarudin (RajaPetra): More than 600 arrested so far.

644 ditangkap sehingga 2 petang http://bit.ly/rdhI3c

Blocking Bersih has hurt BN, says deputy minister: By Shannon Teoh, The Malaysian Insider

Huge crowd in front of Pudu. Great Photo by Oliver. http://yfrog.com/klj48ixj

"kenapa dulu takde benda macam ni? ini semua salah kuning" "dulu kita dungu tengok TV. telan sahaja. Sekarang ada intenet sudah celik"

God sends the rain. Tear gas does not work in the rain. The Lord moves in mysterious ways.

Patriot march from Bukit Bintang KFC towards Merdeka Stadium...err...no action from FRU? Why the double standard?

Tian Chua arrested. Big group stuck in Tung Shin hospital car park. Tear gas fired on them.

Ketika BERSIH 2.0

Scenario 1
BERSIH 2.0 akan berjaya seiring dengan tangkapan besar-besaran. Jumlah yang turun melebihi jumlah peserta Perhimpunan Agung United Malays National Organization. Media-media lahanat peliharaan UMNO akan mencaci dan menghina – BERSIH punca ketidakstabilan ekonomi, pelabur asing bimbang, banyak pusat perniagaan ditutup, perkhidmatan pengangkutan awam terganggu, para peniaga yang ditemuramah mengatakan mereka rugi kerana tiada pelanggan, kerosakan harta benda awam akan dilaporkan, seperti tong-tong sampah yang terbalik ditendang oleh FRU, pokok-pokok yang tercabut daunnya akibat semburan air oleh FRU, juga contengan-contengan graffiti yang jumlahnya jauh lebih kecil berbanding iklan "Honey Massage". BERSIH 2.0 akan terus dipersalahkan untuk tempoh beberapa lama, temuramah dengan the so-called "cendekiawan" kaki jilat dan pengampu, penganalisis statistic dan macam-macam benda so-called "academia". Malangnya, sampai ke sudah tiada seekor pun kalangan anjing-anjing penjilat KERAjaan United Malays National Organization ini menyentuh isu undi pos, isu pendaftran pemilih, ketelusan perjalanan pilihanraya, bio-metrik dan kaum kerabatnya, dakwat kekal dan yang sewaktu dengannya.

Scenario 2
BERSIH 2.0 berjalan seperti dirancang dengan jumlah tangkapan yang besar tetapi jumlah peserta yang dapat tiba ke lokasi yang dirancang adalah minima. Maka media-media (baca: anjing-anjing) peliharaan United Malays National Organization akan menyalak mengatakan BERSIH 2.0 tidak mendapat sambutan (bagi peluang gua memaki sekejap; kepala hayah kau tak dapat sambutan) kerana jumlah pesertanya terlalu sedikit. Ramai yang berkumpul di pelbagai tempat yang tidak direncanakan, ketika pelbagai sekatan jalanraya seperti mahu mencari beruang terlepas dari Zoo Negara diadakan, ketika polis-polis menjadi sukarelawan penjual tiket LRT, bertanya anda mahu ke mana, dan atas tujuan apa. Para so-called cendekiawan akan ditanya, member pendapat, memperlekehkan BERSIH 2.0 dan mempersalahkan Anwar Ibrahim. Dan media juga akan terus mempersalahkan Anwar Ibrahim untuk selama-lamanya, tanpa seekor pun so-called cendekiawan ini, mahu pun media-media anjing peliharaan United Malays National Organization ini, yang mahu menyentuh mengenai perjalanan pilihanraya yang adil dan bersih. Oh, mungkin ada seekor binawe yang akan mengatakan jika pilihanraya tidak adil dan bersih, mana mungkin Selangor boleh diperintah Pakatan Rakyat.

***********
Peluang tidak hanya datang sekali. Jika gagal hari ini tidak bermakna kamu akan gagal untuk selamanya. Apa yang paling penting, kepala hotak mesti sentiasa terbuka, boleh menimbang satu perkara daripada pelbagai sudut, secara logic dan penuh pertimbangan, bukan dibayangi satu mazhab, satu parti, satu Firaun, atau pun satu bangsa. Demokrasi bukan sekadar pilihanraya, jangkauannya lebih daripada itu. Demokrasi bukan sekadar kewujudan sebuah bangunan Parlimen, atau sebuah institusi KERAjaan yang mempunyai Perdana Menteri dan ISTERI. Demokrasi bukanlah sekadar mempunyai stesen televisyen dan akhbar, atau memberikan lesen penerbitan majalah. Demokrasi bermula dengan seorang individu, seorang warga, yang bebas untuk melahirkan dan menzahirkan pendiriannya, yang kemudian ditimbang dengan akal dan kewarasan, bukan oleh rasisme mahu pun kebimbangan kehilangan kedudukan.

Original Page: http://jordan2jelebu.blogspot.com/2011/07/ketika-bersih-20.html

Pada gua BERSIH 2.0 ini sudah di kira berjaya

Kalau nak di ikutkan BERSIH ni sudah berjaya sebenarnya. Mesej telah sampai lantaran hasil promosi dari media perdana, menteri-menteri serta juga polis. Tinjauan gua pada ratusan blog dan tweet yang diterima rata-ratanya hanya berkisar pada demo BERSIH. Totally win...

Sakit juga hati bila baca komen atau pendapat yang bangang-bangang berkenaan isu ini tapi itu kerana mereka mungkin tidak cukup susu ibu masa diaorang kecil-kecil dahulu gamaknya.

Feeds fb gua juga ramai yang fokus pada BERSIH. Fenomena yang sangat best gua rasakan dalam 2,3 hari ni. Gua pasti secara langsungnya ramai yang celik mata pada isu politik dan perjalanan pru di negara ini.

Dan andaikata demo ini terjadi, dua kali win la nampalnya..

Problem???

Bersih 2.0 now officially started

Let's move!!!

Friday, July 8, 2011

BERSIH 06 : Aku Peduli Hapa Kau Tak Ada Boyfriend,Cinta Kau Beralih Arah atau Kau Dilamar Datuk?Get Lost Please.

Waktu tu,hidup aku agak casual.Aku masih belajar dan aku tak berapa peduli pasal agama.Member perempuan peluk aku,panjat2 aku,aku biarkan aje sebab member,bukan aku ada rasa apa-apa pun.Sedap ada la.Member aku mengandung sebab main dengan boifren dia,aku salahkan member aku.Aku hidup dalam dunia yang agak sosial.Duduk serumah dengan perempuan?Semua aku dah nampak tapi syukur....aku tak pernah buat.Kau nak tau apa rasanya bila bangun pagi kau keluar bilik tengok member serumah pakat tidur dengan awek masing-masing?Macam cilaka

Tapi sebab member...aku tak nak tegur.Polis ada la datang tegur sekali sekala tapi...sex,drugs and rock n roll la...

Aku rasa kesedaran aku nak berfikir balik mengenai perjuangan ni adalah apabila aku tengok member aku ramai yang hanyut.Masalah dia ada 3 aje..perempuan,arak dan dadah.Dua benda yang aku selalu kondem KAW-KAW (kecuali dadah sebab aku suka layan orang yang baru hisap ganja)...my point is....arah pembangunan Malaysia tak berapa menitik beratkan nilai moral.Dan entahlah macam mana sampai satu masa,aku benci orang Melayu.Ramai yang hipokrit.

Boleh kata kesedaran aku datang daripada environment aku yang macam tu...dan aku juga dipengaruhi oleh seorang member baik aku,seorang budak Cina yang mak dia sakit dan tak larat nak buat kerja tetapi digagahkan jugak buat kerja untuk support family.Bapak dia dah takde.Aku ingat lagi,aku berborak dengan dia...dia kecewa sebab tak dapat masuk IPTA...jadi dia cerita kat aku...mak dia kata,"kalau tak dapat masuk IPTA it's okay.IPTS here no quality,I'll send you overseas." Dia tak nak,dia kata masuk aje la IPTS mana2,save duit...tapi mak dia berkeras tak percaya IPTS Malaysia ni. Jadi...mak dia..yang sakit,yang dah tua ni,habiskan saving dia sebanyak RM200 ribu lebih...hantar member aku ni gi oversea.Mak dia langsung takde duit lepas tu tapi berbaloi..dia grad US sekarang ni dia jadi pendidik lepas bosan kerja engineering.

Adakah orang Melayu mampu buat benda camtu dekat anak dia?Mana ada.Orang Melayu akan ambik jalan yang disediakan oleh government,kemudahan dah ada.Tak perlu susah payah.Kecuali orang yang ada kroni la...itu,lain cerita dia.Mak member aku tu nobody.Rumah kecik aje kat Setapak.Tapi dia mampu hantar member aku gi oversea tanpa memerlukan sesen pun bantuan kerajaan atau mana2 scholarship.Sangat impressive.

Dari situ aku sedar...the system in Malaysia it's actually not working for the Malay's as we felt we are the beneficiary..but actually,we are not.Macam orang putih selalu cakap..kau bagi ikan dekat seseorang dia makan sehari,kau bagi pancing dekat dia..dia makan setiap hari.

Orang Melayu dibesarkan dengan dibagi makan ikan setiap hari.

Apa yang aku harapkan,is that anda generasi muda,takkan ulang kesilapan aku yang aku pernah buat.Aku tak pernah berani tegur member2 aku dulu bila diorang berpeluk dengan awek masing2 masa tidur.Anda,generasi muda..akan depat kesedaran untuk berdikari lebih awal.Sebab once kau dah berdikari,minda kau akan lebih cepat matang.Bila minda kau dah matured,kau nampak benda tak betul kau akan suarakan pendapat kau...sebab kau tau benda betul,benda salah.Sebab tu orang Cina akan terus mendahului orang Melayu..because their race development are more matured than us Malay's.

Gangster Orang Cina fikir nak buat duit jual DVD,samseng orang Melayu fikir macam mana nak pau budak2 sekolah untuk dapatkan duit.Aku selalu tulis peumpamaan ni sebab they are the lowest of the low in a society.Asal dapat ikan setiap hari cukup bagi pukimak Melayu macam ni....

It's good to know here that our young mind are open to a political thinking.Good to know that.

Jadi,bila kau dah kahwin..kau dah ada anak...ajar anak pasal agama,ajar anak kau macam mana nak berfikir.Macam mana nak pilih yang baik dan tolak yang buruk.Bila kau dah ajar anak kau fikir macam tu,Insya Allah dia akan sayang agama dia sebab agama adalah benda baik dan dia akan tau apa yang betul dan apa yang salah.Tapi pastikan anak kau tau benda wajib terlebih dahulu.Paksa dia accept benda yang wajib sebab a must is a must.Takde alasan lain

Look around us.Look at what our Malays society has become.Kenapa orang yang tak betul takut nak tegur orang yang salah?Kenapa orang baik takut nak lawan orang jahat?Kenapa kita takut nak tegur kalau kita nampak budak sekolah berpeluk dekat shopping kompleks?

Sebab that is where our Malaysia is going dan aku rasa sebab tu orang Melayu jadi bahan ketawa.We are the majority,kita panggil diri kita orang Islam, kita marah bila Islam kena kutuk,kita bangun tentang orang lain yang tentang agama kita...tapi budak Melayu peluk2 kat shopping mall kita tak larang sebab kita takut.

Kita melatah pasal orang Cina yang mintak kesamarataan....tapi kita tak pernah justify dekat orang Cina tu layak ke tidak orang Melayu dapat keistimewaan tu?They have the right to argue,kan? They are also Malaysian citizens..
Back to basics please.Melayu majoriti tapi gagal menghasilkan generasi yang baik,yang pandai berfikir dan yang tak bergantung dengan orang lain.Kita hidup dalam satu sistem yang menguntungkan sambil melalaikan kita tapi whether we deserve or not living inside that system...itu terpulang kepada kita.

So,mulakan dari hari ini.Pastikan anak anda nanti tak perlu pinjam PTPTN.Tak payah join pun SSPN tu.Merapu aje semua tu.Sebab apa?

Sebab orang Cina boleh buat.Kita Melayu juga sepatutnya boleh buat.PTPTN is another system yang memberikan kemudahan untuk orang Melayu yang tak mampu.Aku pun mangsa dia,sure ramai yang jadi mangsa dia.Cuma sama ada anda nak atau tidak keluar daripada sistem tu...itu terpulanglah kepada berapa lama anda suka nak duduk dalam sistem yang dah diguna pakai di Malaysia sekarang ni.PTPTN is just one example kemudahan yang disedikan.

Once kau ambik kemudahan yang disediakan,bagaimana dengan hati kau? Gembira dapat bantuan untuk sambung belajar?All these benefits one day will bite us back as we will create a laidback society yang tau kita tak usaha pun,kita akan ada jalan nak sambung belajar.Aplikasikan teori tu dekat mana2 benefit yang orang Melayu sedang dapat...the conclusion will always be the same.

One day,kesannya akan datang balik gigit bontot kita.

Ajar anak-anak anda berfikir macam mak aku cuba buat kat aku satu masa dulu waktu aku tak berfikir. Bila difikir balik apa yang aku lalui sebelum aku mampu berfikir sendiri,kelakar rasanya.

Aku,tersedar lepas umur aku 21 tahun.Percepatkan kesedaran ni di kalangan anak orang Melayu.

Kau cuba bayangkan kalau kau boleh berdebate mengenai right or wrong,politics dan kehidupan dengan seorang budak Melayu tingkatan 1 atau 2,dan kau tewas lalu perlu admit dia betul.Itu adalah sesuatu yang perlu digalakkan dalam masyarakat kita dan tak perlu rasa malu.Sebab benda ni pernah jadi kat aku.Dan budak tu aku ajar dia tuisyen.Seorang budak Cina perempuan tingkatan 2...Tapi bila aku mengajar satu kelas budak Melayu semuanya yang dah berumur 19 tahun,the first thing that they want to discuss is Akademi Fantasia atau Naruto.

Sebab tu aku tak suka direction perjuangan UMNO bagi orang Melayu.If betul2 nak perjuang Melayu....haramkan Mangga dan Pancaindera dulu...itu adalah virus orang Melayu yang paling laknat sekali sekarang ni...menghasilkan society yang sukakan hiburan dan gosip.Dan taktik itulah yang digunapakai oleh UMNO untuk mengekalkan kuasanya.Melemahkan orang Melayu yang tak reti nak berfikir sendiri.Aku tak suka sistem ni.Who the fuck care what the artist is feeling,doing,who's dating who and whether she's menstruating regularly or not? Dumb people.UMNO suka pak turut.

Bersih haram...tapi majalah Mangga tak haram2 lagi.Dah berapa lama virus ni meresap dalam masyarakat kita?

Kalau orang Cina ada yang berani mintak kerajaan haramkan majalah Mangga,aku akan sokong dia.Masalahnya nanti,akan ada la orang Melayu yang bangun dan kata "dia Cina,apasal dia nak sibuk hal majalah untuk orang Melayu?Suka hati la orang Melayu nak baca majalah apa!"

Itu society Melayu Islam kita sekarang.
We are blind because of races making our ideology become corrupted.
Tak nampak benda betul benda salah.

Original Page: http://cursingmalay.blogspot.com

Politik yang Bersih

Macam-macam cara mahu disekatnya perhimpunan BERSIH. Macam-macam mahu ditohmahnya pada pemimpin yang menyokong bersih walhal kita semua tahu situasi politik yang tidak seimbang ini adalah kerana kesalahan mereka sendiri.

Perjalanan demokrasi itu sendiri terumbang-ambung dek rakusnya mereka pada harta dan kuasa. Pendedahan demi pendedahan telah dibuat namun kerana tertutupnya akses masyarakat pada maklumat, berterusanlah sial ini berlaku. Belum lagi hal Perkasa yang melalut-lalut.

Menuntut pilihanraya yang bersih dan adil itu kenapa dihalang setelah banyak sangat lopong-lopong dalam perjalanan pilihanraya itu sendiri. Terlalu buruk dan hodohnya sampaikan tidak boleh ditutup lagi. Adakah mereka sedar hanya pada media perdana itu sahajakah wasilah rakyat pada hal-hal pentadbiran Kerajaan Barisan Nasional? Betapa mereka yang berdarah UMNO itu terlalu bodoh kalau menafsir begitu.

Sampai bila hanya kamu sahaja yang relevan wahai Barisan Nasional?

Pra-BERSIH 2.0

Impian paling besar untuk KERAjaan pada hari ini ialah, untuk terus memerintah warga yang bodoh, bebal dan tidak tahu membantah. Bagi warga yang bebal, kenyataan gua ini akan dibaca sebagai – jika KERAjaan mahu rakyat terus menjadi bebal dan bengap, mengapa KERAjaan mewujudkan university, institusi pendidikan, sekolah, dan Malaya terus menyaksikan kelahiran graduan dan manusia berpendidikan?

Bodoh bebal dan bengap bukan sekadar diukur dengan tahap pendidikan. Kecerdikan juga bukan dinilai dengan berapa tinggikah CGPA atau berapa tebalkah tesis. Untuk menjadi warga yang cerdik dan tidak bengap, anda tidak perlu melanjutkan pelajaran ke M.I.T mahu pun Harvard. Gunakan sahaja sedikit kurniaan Tuhan yang ada pada otak kamu semua bagi menilai sesuatu perkara secara logic dan analektikal.

Sebab itu gua katakan, KERAjaan mempunyai impian untuk terus memerintah warga yang bebal, bengap dan bodoh. Kumpulan ini senang ditangani, senang untuk diuruskan dan yang paling menarik sekali, senang untuk ditipu (baca; diperbodohkan).

Tangan gua memang gatal nak menaip, tapi selalu tak punyai peluang. Masalah negara datang dan pergi, tak pernah gua punyai ruang untuk mencelah. Semua ini juga berpunca daripada pengurangan kadar makhluk Tuhan yang bodoh bebal dan bengap di bumi Malaya lewat ini. Mereka yang sudah pandai membantah dan bersuara ini, semakin ramai yang menulis, maka gua hampir-hampir termasuk perangkap, kembali menjadi manusia yang bebal dan bengap, tidak mahu mencurahkan pandangan walau sedikit, pada ruang yang sangat dicemburui oleh penguasa yang zalim. Faham?

Kumpulan manusia yang bebal ini, ditambah dengan ubat-ubat membodohkan otak keluaran TV3, RTM dan Utusan Melayu, apabila melihat bantahan, melihat demonstrasi, mereka akan melihat huru hara, melihat kacau bilau, melihat pertumpahan darah atau dalam kata yang lebih mudah dan bebal, mengancam keselamatan negara. Ini macam rombongan masuk meminang, baru tengok keluarga lelaki datang naik kereta-kereta "biasa", keluarga perempuan dah membuat penilaian negative, tapi kalau mereka tiba dengan kereta-kereta yang "luar biasa" maka persepsi yang positif lantas tercetus, tanpa mengetahui kereta-kereta itu mungkin dipinjam daripada boss, atau pun si lelaki seorang tokey dadah. Contoh, faham?

Akibat ubat-ubat supplementary pelembap otak keluaran TV3, RTM dan Utusan Melayu, maka konklusi mudah warga yang bebal ialah, BERSIH itu cuba menimbulkan kekacauan, bakal mencetuskan huru hara, mengancam keselamatan negara dan menggugatkan kestabilan politik tanahair. Akibat ubat-ubat pelembap otak itu, mereka lupa bahawa setiap kita punyai keluarga, punyai orang yang disayangi dan orang yang menyayangi, punyai mata pencarian, punyai hutang kredit kad, punyai loan kereta dan rumah serta pelbagai komitmen sepanjang hayat yang lain. Letaklah sebesar mana sekali pun kepentingan politik, kuasa dan kekayaan, tanggungjawab sebagai seorang manusia, tidak akan mampu terhakis sebegitu sahaja. Pakcik-pakcik dan makcik-makcik PAS yang tiba dari sejauh Marang dan Mersing, anak-anak muda yang berduyun datang dari Kemaman dan Kuala Klawang, juga ibu-ibu dan bapak-bapak dari seluruh pelusuk Lembah Klang, mereka ada komitmen dalam hidup, mereka ada semua yang gua senaraikan di atas, yang tidak mungkin dapat dihapuskan dengan kepentingan politik atau pun kuasa, seperti juga pencacai-pencacai United Malays National Organization yang lain, cuma beruntungnya mereka, ialah mereka punyai sedikit kesedaran. Mereka punyai sedikit rasa simpati, punyai tanggungjawab. Simpati dengan masa depan negara, kesedaran untuk melihat perubahan, dan tanggungjawab sebagai warga untuk memberi secebis sumbangan dalam membuat perubahan.

Percayalah, tiada seorang pun dari kalangan kita yang mahukan ketidakstabilan dan kekacauan, kecuali Ibrahim Ali. Percayalah, tiada kalangan kita umat manusia ini, yang terfikir untuk menjadikan kuasa politik melangkaui sempadan nyawa dan keselamatan peribadi. Mendengar dendangan ubat-ubat pelembap otak ciptaan Mahathir Mohamed memang begitu lah kesudahannya. Apabila rakyat semakin cerdik dan pandai menilai, maka ketika itu lah keselamatan negara akan terancam. Apabila rakyat sudah bijak membantah kebobrokan penguasa, maka ketika itulah kestabilan negara akan tergugat. Walhal, setiap kita akan meletakkan kepentingan diri sendiri terlebih dahulu, keluarga sendiri terlebih dahulu, dalam apa jua keadaan, kerana itu lah secebis akal yang diberikan, berupaya mencetus kesedaran untuk melakukan perubahan. Untuk siapa, kalau bukan untuk diri sendiri dan keluarga sendiri. Janganlah melihat dalam skop yang terlalu besar. Orang tidak akan mahu mati dan cedera secara sia-sia. Faham?

Untuk itu, kaedah mereka akan ternyata berhasil, apabila wujud kalangan manusia yang bebal ini, mengatakan BERSIH adalah punca segala kesesakan jalanraya seawal pagi, atau individu-individu yang dominan dalam penganjurannya, dipersalahkan secara total sebagai punca segala kerumitan (apatah lagi Ambiga, yang secara langsung kita akan menyentuh semangat rasisme mereka), padahal, makhluk pertama yang mendendangkan masalah keselamatan, masalah kerumitan kepada massa, dan kekacauan ialah polis dan penguasa sendiri. KERAjaan. Mereka yang seawal pagi menjadi punca kesesakan lalulintas, 4 hari sebelum Sabtu 09th July 2011 bukanlah para penunjuk perasaan tetapi penguasa sendiri.

Wahai anjing-anjing UMNO sekalian, gua nak tanya, mengapa tiada larangan untuk sejuta Belia berkumpul dan tiada sebarang cetusan kebimbangan keselamatan yang kamu salak kan? Mengapa ketika itu kamu tidak bercakap apa akan berlaku jika sejuta Belia itu yang tinggal dalam khemah-khemah "sedap" selama 3 hari 2 malam akan "bersedap-sedapan" sekaligus menimbulkan ketidaktenteraman kepada warga sekeliling? Oh, kerana mereka ada tujuan yang murni untuk berkumpul. Atau kerana mereka dinaungi Najib Razak? Mengapa mereka boleh berkumpul dan kami tidak boleh berkumpul? Cuba ketuk sedikit ubun-ubun kepala kamu tu dengan tukul besi dan kemudian tanya semula, mengapa mereka dibenarkan tetapi pembangkang tidak?

Begitulah juga kisahnya dengan mereka yang mahu mengadu nasib ke jalanraya 09th July 2011 ini. Mereka juga punya niat yang murni, atas pertimbangan akal dan kewarasan mereka. Mengapa kamu semua yang bebal dan bengap ini tidak pernah mahu membicarakan tujuan murni mereka? Mengapa tidak kamu sanggup perbahaskan usul yang mereka bawa? Kenapa yang kamu canangkan ialah isu keselamatan dan ketenteraman? Mengapa kamu begitu asyik menyebut keadaan yang huru hara tetapi tidak pernah menyentuh mengenai suasana demokrasi yang lebih stabil dengan sistem pilihanraya yang adil? Di sinilah wujud nya ruang luas, antara akal kamu yang cuba bercakap tanpa berfikir, dengan pakcik-pakcik PAS juga anak-anak muda yang punyai kesedaran untuk melihat sebuah demokrasi subur tersemai seadilnya di bumi Malaya ini. Oh, jika tiada demokrasi bagaimana mungkin Pakatan Rakyat boleh menafikan majority 2/3 di Parlimen?

Bebal dan bodoh sekali lagi menguasai minda makhluk-makhluk peliharaan UMNO ini. Jika pilihanraya di Malaya ini, dilakukan dengan adil dan tidak berat sebelah, maka ketika ini UMNO hanya memerintah di Johor dan Borneo. Di mana mata dan telinga kamu wahai mahkluk-makhluk bebal, ketika UMNO menggerakkan seluruh jentera KERAjaan, makcik-makcik KEMAS berstatus andartu, pegawai-pegawai Jabatan Penerangan yang kantoi tahun akhir di univerisiti, juga media-media peliharaan, saban hari menyalak untuk berkempen menipu warga pada setiap kali munculnya pilihanraya? Mengapa ini tidak kamu semua sebut? Cuba sekali lagi ketuk ubun-ubun kepala kamu dengan tukul besi dan tanyakan soalan tersebut sekali lagi kepada diri kamu.

Perlukah gua bercakap tentang ketelusan senarai pengundi, pendaftaran pemilih yang menyebabkan bini gua didaftarkan di Felda Lok Heng sedangkan dia tidak punyai saudara di sana DAN tidak pernah langsung mendaftar mengundi, atau perlukah gua bercakap tentang dakwat kekal serta penggunaanya? Undi pos yang berguni-guni? Arghhh semua itu tidak tercapai dek akal manusia-manusia bebal yang makanan hariannya ialah Utusan Melayu, RTM dan TV3.

Bukanlah keselamatan, atau kestabilan dan keamanan yang menjadi priority KERAjaan, tetapi mereka bimbang, sekiranya jumlah warga yang sedar semakin bertambah, jumlah mereka yang punyai akal semakin meningkat, mengatasi kumpulan mereka yang bebal dan bengap. Ini agak menyukarkan lagi tugasan mereka untuk mengawal dan memperbodoh. Moga kamu semua sedikit bongkar, faham?

Original Page: http://jordan2jelebu.blogspot.com/2011/07/pra-bersih-20.html

Wednesday, July 6, 2011

Kat Stadium Merdeka pun tak leh

Apa masalah Umno lahabau ni. Bagi ajelah orang berhimpun. Justin Bieber boleh pulak.

Hishamuddin ni pun boleh tahan sengal jugak. Pusing-pusing cakap.

Sekatan polis: Kuala Lumpur sesak teruk

Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya pagi ini menyaksikan kesesakan teruk akibat sekatan jalanraya yang dilakukan oleh polis dalam usaha melumpuhkan perhimpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) yang dijadualkan Sabtu ini.

Antara jalan-jalan yang terjejas adalah Lebuhraya Persekutuan berhampir Subang Parade, Subang Jaya berhampiran Kolej Segi College, Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dan lebuh raya KL-Seremban di Seri Kembangan.

Kebanyakan pengguna jalanraya berang dengan tindakan polis itu sehingga menyebabkan ramai yang terkandas dalam perjalanan dan lewat ke destinasi masing-masing.

Ada yang meluahkan perasaan mereka di lama sosial seperti Twitter dan Facebook.

Berikut sebahagian daripada komen mereka.

Cikgu Din Sas: Jika England,, polis memberi jaminan keselamatan kepada peserta unjuk rasa.Begitu juga Indonesia.

Ajuad Aziz: kt port klang pn ade ni, nk g kje pon jem, ape the.....

Don Sha: Hapa pun tableh!

Mohd Shahran Shah: dah nampak dah sapa nak buat kacau....

Ivancph Ivan: sengaja polis ada kan roadblock waktu peak hour supaya rakyat boleh salah kan BERSIH. Entah pa mereka nak mengesan. ah moi dari china baru lepas kerja morning shift kat SPA ker?

Vijayan KrsnaZing: apa la yg kamu nak cuba buat ini? memang saya tak faham la!

Jer Saja: kerajaan dan polis nak balas dendam terhadap rakyat ingin nak bersih..... bila rakyat balas hadiah seperti ni pada kerajaan BN?

Uwais Al Qarni: Bukan saja KL hampir 1 semenanjung dkerahnya bt r.block,, ngabih duit minyak aku aje beratur panjang camni.

Paklah Damansara: sekarang siapa punca kl jem prdm or bersih najib bahlul jawablah

RT @morticya33: Haiya, patutla jam, police blocking the exit of Subang to Fed Highway from 3 lanes to 2 kltraffic

RT @syazwinasaw: All ways out of Subang have been blocked by police trying to create havoc aftr last nite's FRU showdown at a ceramah.

RT @saimatkong: OMG jam is everywhere & U will be late today! There's roadblock everywhere! One after toll towards Sunway. Use other roads...

RT @Wwyda: NO WONDER. Roadblocks during rush hour, really? Roadblocks in and out USJ, in front of summit. Only 1 lane in use.

RT @SookLee17: Are they out of their mind? Having road block at Sunway toll at this hour!

RT @cottonkyandyi: Can someone tell me what's happening? Kinrara - bkt jalil; unusual jam!

RT @amptraffic kltu 0802: BESRAYA: crawl frm UPM-Sri Kembangan, roadblock at KM3.6. If u r coming frm SILK, expect delays frm Cheras Jaya.

RT @twentyplus: Alert, heavy jam at LDP due to Bersih roadblock, malaysia police boleh!

@kltraffic: dear dato @NajibRazak, i believd this rdblock thing is inappropriate n too extreme. my2cents.

Original Page: http://www.malaysiakini.com/news/169042

Tuesday, July 5, 2011

BERSIH Di Stadium. Polis Perlu Pulangkan Semua Baju & Lepaskan Semua Tahanan

Setelah mengadap Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong hari ini, BERSIH 2.0 bersedia mengadakan perhimpunan menuntut pilihan raya bersih dan adil di dalam stadium.

Bagaimanapun setakat ini belum ditentukan stadium mana yang akan digunakan tetapi tarikh pada 9 Julai ini tidak berubah.

Jawatankuasa itu yang terdiri daripada pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga, Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin mengadap Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara, petang tadi.

Menurut Ambiga, pada sidang media selepas pertemuan itu, pihak jawatankuasa BERSIH 2.0 berjanji memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa.

Ditanya wartawan sama ada tindakan itu satu bentuk tolak ansur, Ambiga menjawap 'Ya".

Sebelum ini, sumber yang rapat dengan pihak penganjur, memberitahu Malaysiakini tidak ada ahli politik yang menyertai pertemuan berkenaan.

Sejak jam 1.30 petang, ketiga-tiga pemimpin itu menunggu di pondok pengawal menanti untuk masuk sebelum dibenarkan berbuat demikian pada jam 1.55 petang tadi.

Kira-kira 15 anggota polis bertugas mengawal keselamatan di pintu masuk Istana negara.

Ahad lalu, Seri Paduka bertitah dalam keghairahan sebahagian rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara, mereka diminta supaya tidak menjadikan tuntutan demokrasi itu membawa kemusnahan kepada negara.

Tuanku Mizan juga menyeru pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana.

Titah Seri Paduka, baginda selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Sehubungan dengan titah itu, Ambiga berkata gabungan BERSIH 2.0 yang terdiri daripada lebih 60 NGO, akan menghantar permohonan untuk mengadap Seri Paduka. -mk

Ulasan GB

Akhirnya cadangan GB yang GB kemukakan semalam menjadi kenyataan sekalipun belum diketahui stadium mana yang akan dipilih. Di dalam ulasan GB semalam, GB menyatakan:

Oleh kerana sudah ada titah Agong mengenai perhimpunan BERSIH 2.0 ini, maka GB berpendapat bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 tidaklah wajar dibatalkan lantarannya, tetapi diteruskan dengan diubah perancangannya supaya diadakan di Dewan/ Stadium.

Ia adalah bagi mempastikan tuntutan BERSIH 2.0 tetap berjalan, dalam masa yang sama menghormati dan menjunjung tinggi titah Yang Dipertuan Agong.

Ia juga untuk mengelakkan provokasi yang telah dirancang oleh UMNO dan PERKASA.

Dan kita akan buktikan jumlah yang hadir benar-benar boleh mencecah 1 juta orang, bukan macam Himpunan Belia Najib yang 5,000 dikatanya 1 juta.

Dan jika kita berhimpun di stadium, dengan sendirinya tiada lagi tangkapan gila, sekatan dan penahanan yang disebabkan baju BERSIH.

Kita tidak berundur, tetapi kita ingin menutup pintu fitnah menyatakan kita hendak tumbangkan kerajaan melalui jalanraya bukan pilihanraya.

Kini, pihak Polis perlu kembalikan semua baju-baju yang dirampas dan lepaskan semua orang-orang yang ditahan. Tiada perhimpunan di jalanraya hanya di stadium, dan Perdana Menteri dan Agong sendiri mengizinkan perhimpunan Bersih di stadium. Jadi polis tidak perlu sibuk-sibuk untuk menahan dan menangkap orang pakai baju BERSIH dan menahan kenderaan yang akan menuju ke stadium.

Tidak perlu ada provokasi lagi samada oleh Patriot, PERKASA, PESAKA atau dari polis sendiri.

Tidak perlu kata ada unsur kominis, ada molotov coctail, ada parang, ada kepala bapak bom dan seumpamanya lagi.

Pakatan Rakyat kini berhak untuk berhimpun seberapa ramai yang kami mahu. Agong merestuinya.

Kita kuningkan (BERSIHkan) seluruh negara hari Sabtu ini nanti.

Kita himpun sebarapa ramai yang boleh di stadium nanti. Kita meminta pihak J/K Bersih mengadap semula Yang Dipertuan Agong agar memohon Agong mencemar dulinya bertemu rakyat di stadium itu nanti.


Original Page: http://greenboc.blogspot.com/2011/07/bersih-di-stadium-polis-perlu-pulangkan.html