Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Thursday, December 29, 2011

Memang kurang ajar...

Semakin jelas bahawa para pemimpin UMNO dan Barisan Nasional sanggup melakukan apa sahaja demi mengekalkan kuasa mereka yang semakin dicabar oleh rakyat prihatin.

Ini termasuk menyeleweng wang negara, memfitnah anak bawah umur Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang didakwa mencabul seorang gadis dan menghina rakyat Malaysia yang menolak politik mereka dengan menggelar mereka dengan pelbagai nama termasuk "bangsat".

Semasa Perhimpuan Agung UMNO baru-baru ini, seorang wakil Pemuda UMNO yang berketurunan India Muslim, atas nama Allah SWT dan Rasulullah SAW, telah menggelar warga Malaysia yang menyokong DAP sebagai "bangsat:.

Konco-konco UMNO di Pulau Pinang pula telah menghantar kek berbentuk najis kepada Guan Eng sempena hari lahir beliau. Begitu bangga sekali mereka yang kebanyakannya dari keturunan India Muslim dengan kelakuan tidak senonoh dan memalukan orang Melayu yang dahulunya terkenal dengan sifat sopan santun serta beradab mulia.

Malah, jika diingatkan semula, apabila segelintir warga Indonesia melemparkan najis ke bangunan kedutaan Malaysia di Jakarta tahun lalu, ramai rakyat Malaysia marah dengan perbuatan biadap itu. Apakah ia tidak menjadi peringatan buat kita semua?

Inilah politik samseng yang berasaskan ugutan, tekanan, membuat kacau bilau, fitnah terhadap orang yang tidak sealiran politik dengan mereka. Inilah 'kehebatan' kepimpinan UMNO dan konco-konco mereka. Apakah ini warisan perjuangan Melayu 1946?

Kedangkalan politik, kerendahan hati budi

Seolah-olah tiada daya intelektualisme untuk berhujah dan menggunakan akal untuk membuktikan bahawasanya mereka adalah pilihan yang lebih baik daripada alternatif yang ditawarkan pihak lawan.

Rakyat melihat dan menilai mana satu pihak yang memberikan alternatif yang lagi baik melalui wacana penyampaian ilmu yang baik, bukannya siapa paling samseng di Malaysia mahu pun siapa lagi banyak membuat fitnah dan dusta.

Anak-anak sekolah pun jijik dengan 'kematangan' wira-wira perkauman ini. Bagaimana mereka tangkis skandal yang benar-benar berlaku? Dengan memfitnah orang lain. Bagaimana mereka menjelaskan penyelewengan dan salah guna kuasa? Dengan menjadikannya isu perkauman.

Bagaimana mereka mahu membuktikan pentadbiran Pakatan Rakyat lemah dan tidak baik untuk rakyat? Dengan menghantar 'Mat Rempit' yang berusia 'bapak budak' untuk membuat demonstrasi sambil memakai t-shirt perkauman. Malah pengayuh beca juga dikatakan dibayar sedikit wang untuk berdemonstrasi menentang kerajaan Pakatan Pulau Pinang.

Semua itu dihebohkan oleh lidah rasmi UMNO, Utusan Malaysia. Apabila yang berdemo itu meminta maaf dan mengakui mereka dibayar oleh pihak-pihak perkauman, semua media kawalan BN diam membisu.

Mereka melayan rakyat seperti hamba yang dangkal otak. Apabila rakyat mendesak hak dan peluang untuk berhujah, dikusi, debat dan sebagainya, ia dibalas dengan intimidasi, fitnah dan budaya samseng.

Mahasiswa pun menjadi mangsa fitnah

Awal bulan ini, sekumpulan mahasiswa telah ditahan kerana berpidato di UiTM walau pun Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) telah diisytiharkan oleh Mahkamah sebagai tidak sah kerana ia melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Apa yang lebih dikesali ialah sekumpulan mahasiswa pro-BN telah membuat kacau dan berlagak samseng di majlis tersebut. Bapa borek anak rintik, guru kencing berdiri, murid kencing berlari.

Ramai orang UMNO, khususnya ahli-ahli veteran sudah sedar bahawa demokrasi dalam UMNO sudah lama mati di mana titik nokhtahnya bermula semenjak penubuhan UMNO Baru pada 1988.

Tetapi bagi rakyat, itu soal UMNO. Jika tidak suka dengan demokrasi dalam parti sendiri, itu soal parti tersebut sahaja. Tapi janganlah mendidik rakyat dengan sedemikian juga.

Kita ada Perlembagaan Persekutuan. Walau ada beberapa pindaaan yang menghalang hak dan kebebasan, yang penting adalah amalan mengikut perlembagaan asal yang membentuk negara kita yang merdeka lebih 54 tahun lalu. Ia adalah amanah dan tanggungjawab kerajaan yang diberikan oleh rakyat.

Rakyat yang mahu demokrasi perlu membuat pilihan

Sesungguhnya rakyat dahagakan sebuah demokrasi yang matang dan baik. Ia memberikan peluang yang adil untuk segenap lapisan masyarakat terlibat dalam isu membangunkan negara yang tercinta ini.

Janganlah kita menganggap demokrasi itu sebagai 'agama baru' untuk menghancurkan negara semata-mata kerana takut berhadapan dengan rakyat yang sudah celik, bijaksana dan prihatin tentang hak dan tanggungjawab.

Budaya samseng dan kurang ajar bukan sahaja tiada tempat di Malaysia, ia juga ditolak oleh semua ajaran agama dan ideologi politik yang bebas dan demokratik. Mengugut dan berselindung di sebalik undang-undang yang zalim hanya menonjolkan kedangkalan untuk berhujah dengan baik dalam ruang demokrasi.

Rakyat yang bosan dan meluat dengan budaya UMNO-BN ini, termasuk dari kalangan ahli-ahli parti-parti komponen mereka sendiri, mempunyai alternatif untuk memperbaiki keadaan yang semakin parah ini. Sesungguhnya kuasa itu di tangan rakyat. – Roketkini.com



Original Page: http://shalehudin.blogspot.com/2011/12/memang-kurang-ajar.html



Monday, December 26, 2011

Panglima Baja Hitam

Dulu ada Kesatria Baja Hitam, kini melayu popular dengan panglima yang kerjanya asyik meludah. Popular sebab menunjukkan kebodohan di khalayak ramai. Seronok lagi Yusri KRU sebab dapat kahwin dengan Lisa Surihani. Popular yang sangat sedap..

Marah dengan budak hanya kerana budak itu turunkan bendera berwajah dewa panglima. Budak gay di Dublin itu senyap seribu bahasa. Ini namanya fokus benda yang tidak bermanfaat padahal...

Gua nak ajak lu orang berfikir sebenarnya.. Itu sahaja

Thursday, December 22, 2011

Fuuuuhhh... Baik aku tido kat umah

Fuuuuhhh...


Wednesday, December 21, 2011

31 Dis: Aziz Bari Ucapkan Sayonara Kepada UIA

Aziz Bari ucap UIA 'selamat tinggal' 31 Dis

KUALA LUMPUR, 21 Dis — Prof Dr Abdul Aziz Bari, pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) yang menjadi sasaran siasatan tiga pihak dua bulan lalu, akan melangkah keluar dari pusat pengajian tinggi itu, 31 Disember ini.

Ketika dihubungi malam tadi, pakar perlembagaan itu mengesahkan perkembangan terbaru ini.

"Ia hari terakhir saya berkhidmat di UIA," kata beliau.

Bagaimanapun beliau tidak memberitahu rancangan masa depannya.

"Saya tidak dipecat oleh UIA dan saya yakin mereka tidak ada alasan yang kukuh untuk berbuat demikian.

"Apa pun senario yang ada tidak mengizinkan saya berfungsi sebagai ahli akademik yang komited kepada ideal kebebasan akademik," kata beliau dengan merujuk kepada perkembangan sejak beberapa bulan lalu.

"Kemungkinan, saya merupakan tenaga akademik pertama menjadi mangsa disebabkan persekitaran seperti ini, berhadapan dengan tekanan kerana memberi komen hanya berdasarkan kepakaran saya.

"Memang ada tenaga akademik yang pernah berhenti kerana bercakap atas platform menggunakan pertubuhan bukan kerajaan, tetapi saya memberi pandangan mengenai isu-isu semasa menggunakan kepakaran saya," kata beliau lagi.

Awal bulan ini, beliau tidak menafikan beliau akan meninggalkan UIA ekoran siri tekanan termasuk siasatan berkenaan kenyataan beliau menyentuh titah Sultan Selangor dalam kes Jabatan Agama Islam Selangor (Jais)-gereja.

"Saya sedang mempertimbangkan perkara ini, ada beberapa opsyen," kata beliau ketika itu.

Aziz berkata, walaupun ada beberapa pilihan tetapi jika boleh mahu terus kekal berkhidmat dalam bidang akademik.

Bulan lalu, Sultan Selangor secara langsung dan terbuka telah menyebut nama Aziz berhubung isu audit Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Pada Oktober itu, Aziz menerima surat tunjuk sebab berhubung isu titah Sultan Selangor - yang ketiga sepanjang berkhidmat dengan UIA.

Menurut surat tunjuk sebab UIA itu, Aziz didakwa telah memudaratkan imej universiti.

Setakat ini, kata Aziz, hasil siasatan UIA belum diketahui.

Beliau juga disiasat oleh polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Aziz, 52, telah berkhidmat lebih dua dekad di Kuliah Undang-undang UIA dan sering dilantik sebagai pemeriksa luar bagi ijazah lanjutan baik di dalam maupun di luar negara.

The Malaysian Insider difahamkan Aziz juga telah disenaraikan untuk kenaikan pangkat sebagai profesor gred 'A'.

Ditanya perasaannya, Aziz berkata, beliau rasa berat dan sedih meninggalkan universiti, khususnya para pelajar yang berebut-rebut mahu mendaftar mengikuti kursusnya.

Beliau juga tidak dapat berbuat apa-apa dan meninggalkan beberapa orang pelajar pengajian doktor falsafah.

Mengulas mengenai rancangan masa depan, Aziz berkata, "saya masih ada kertas peperiksaan yang perlu ditanda selain memastikan para pelajar PhD saya selamat dan tidak ditolak ke sana ke mari. Buku-buku saya juga banyak dan ini semua perlu diangkut balik dan ini semua memakan masa paling tidak sebulan."

Mengenai spekulasi yang beliau akan memasuki politik, Aziz memberitahu, "politik sebagaimana akademik adalah medan yang perlu untuk perubahan dalam masyarakat."

"Tetapi politik bukan bidang yang akan jadi profesyen saya sebagaimana akademik. Saya tetap akan berfungsi sebagaimana sebelumnya, khususnya memberi pandangan, menulis dan seumpamanya. Saya harap saya akan kembali ke dunia akademik meskipun tidak semestinya di UIA," katanya lagi.

Difahamkan Aziz sedang menyiapkan buku ke-10 beliau, yang menyentuh mengenai kedudukan dan peranan raja berperlembagaan di Malaysia. -TMI



Original Page: http://greenboc.blogspot.com/2011/12/31-dis-aziz-bari-ucapkan-sayonara.html


My Life Without Facebook: A Social Experiment



In July, I deactivated my Facebook account as a sort of social experiment. With Facebook and real life becoming increasingly symbiotic, what would I miss? What wouldn't I miss?

This didn't begin as an impulsive decision with unexpected consequences, and I'm not a Facebook hater by any stretch. I love and use social media, and am fascinated by what its explosion has enabled in a variety of arenas. Facebook has obviously been a huge — and probably the single most comprehensive — part of that.

My experiment has continued longer than I expected. I haven't quit, purposefully not deleting my account entirely. But through extended deactivation, I have learned some things: that I miss out on a lot of conversations now; that, somewhat ironically, I'm more focused now than before on my own life and needs; and that I'm not the only person who wonders, to-FB-or-not-to-FB?

A recent New York Times article titled "The Facebook Resisters" profiled young-adult Facebook abstainers who point to concerns about privacy, alienation and information overload. But I'm interested in a broader question: In a world where it now seems more generally accepted to be on Facebook than not be on, what's it like to opt out?

Since July, I haven't felt like I need Facebook socially, but there is plenty I'm missing out on. During the many times when funny Facebook photos from parties or nights out come up when hanging out with friends, I feel like the only kid on the schoolyard without a TV, lost at sea while other kids recite lines from The Simpsons. I also frequently find myself playing catch-up when someone brings up an article someone else shared on Facebook. And there's a whole world of flirting and getting-to-know-you that no longer exists for me.

I miss the definite ease of communication with friends and acquaintances. I've used Facebook before to find sources for articles too, but no longer can. So, now my avenues of communication are more segmented: Twitter to keep in touch with some friends, mostly those I've met through work, and find cool articles people recommend; LinkedIn to organize my professional contacts; and old-fashioned phone and email to keep up and make plans with close friends.

But it's what I've actually enjoyed about being off of Facebook that has surprised me most. I spend less time on my computer without Facebook's source of infinite content. During real life experiences, what is or isn't worth sharing on Facebook no longer lingers in the back of my mind, so I spend more time simply enjoying the present. And the false comparisons between others' curated digital self-presentations and my own naturally widespread sources of pride, fulfillment, dissatisfaction and insecurity no longer exist.

In the final analysis, what my little experiment has shown me is that Facebook has become so ingrained in human life that it's kind of like religion in a way. You can partake or not partake as much as you like, but the thing itself isn't going anywhere. Your choice won't change anything in the bigger picture, but I've found it fascinating to explore the differences in my own life.

After five months, I'm going to keep the experiment going. It's been fun to be deactivated, but I'm not going to delete. I'll be back one day. But, for now, I'm enjoying my life offline.

What do you think? Have you ever deactivated or deleted your Facebook account? Why, and what was it like? Just how ingrained is Facebook in your life? Let me know in the comments.



Original Page: http://feedproxy.google.com/~r/Mashable/~3/GBmiX3SBu4A/


Ini barulah namanya berita menipu..

Celaka..


Monday, December 19, 2011

Boleh tahan jugak ye kalau orang PAS berkuntau

Esok-esoklah gua update yer..

Sunday, December 18, 2011

Ok, ini sangat menggelikan hati aku semalam..

Enjoy ye puan-puan..


Thursday, December 15, 2011

Ini gila namanya..

Kontrak baru wajibkan guru sandaran kerja setiap hari

9:11AM Dis 15, 2011

Seramai 8,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) mengeluh dan merayu kerajaan mempertimbangkan semula kontrak perkhidmatan baru mereka yang dianggap membebankan termasuk perlu hadir di sekolah pada hari Sabtu dan Ahad.

Pengerusi Jawatan Kuasa Bertindak GSTT Shamil Nor berkata penukaran daripada "Kontrak Khidmat kepada Kontrak untuk Berkhidmat juga menghendaki guru berkenaan memulangkan semula perbezaan gaji yang telah diterima sejak bulan Oktober hingga Disember berjumlah RM 3,476 setiap seorang.

"Kontrak yang baru ini juga tiada caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) selain perlu hadir di sekolah tujuh hari seminggu termasuk cuti umum, sungguhpun tiada sesi pembelajaran atau gaji dipotong," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Pemuda Umno, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau juga berkata di samping itu semua mereka hanya dimaklumkan mengenai penukaran kontrak itu pada 10 Nov sedangkan kontrak ini telah berkuat kuasa pada 17 Okt.

"Walaupun kontrak yang baru ini telah berkuat kuasa namun saya dimaklumkan terdapat Pejabat Pendidikan Daerah yang masih tidak memaklumkan perkara itu kepada guru sandaran di daerah mereka sedangkan esok semua guru sandaran diminta menandatangani Surat Akujanji berhubung kontrak yang baru itu," katanya.

Sementara itu Setiausaha Pemuda Umno Datuk Megat Firdouz Megat Junid berkata pihaknya akan berbincang dengan pihak Kementerian Pelajaran bagi mencari jalan penyelesaian terbaik berhubung masalah itu.

- Bernama

Saya sayangkan iphone saya..

First and foremost, the Galaxy Nexus is way too big. The 4.65-inch screen is nice when I’m sitting on my couch, but out and about it feels like I’m Zack Morris holding his Gordon Gekko phone.

-While this is really personal preference, I think most people would consider a 3.5" screen small by today's standards.

The camera on the Galaxy Nexus is definitely worse than the iPhone 4S, both in megapixels (8 vs. 5), and in image quality. But the iPhone 4S is also a ridiculously good camera.

-This might be true but I would still like to see some side by side shots to prove it. Megapixels isn't the determining factor of a better camera.

why is there a separate app for Messaging and Google+ Messenger? Apple baked iMessage into their SMS app, why didn’t Google?

-Why would you want Google+ messenger baked into your SMS app? Why even have separate apps for email and SMS then?

Google provides an option to link your Facebook account in Accounts & sync, but it does nothing. I’m sure this is due to the Google/Facebook fracas, but why include something in your OS that is completely broken?

-This was disabled because Facebook wasn't properly adding the contacts to the address book. Until Facebook uses the correct method, there will be no Facebook contact syncing. This is Facebook's issue, not Google's.

Ice Cream Sandwich’s voice command functionality is a joke compared to Siri

-It also hasn't been touched since it was first introduced over a year ago. This was the ONLY new feature on the new 4S, so it better be damn good.

I have to disagree. I find Android’s notification tray to be far less useful than it is on iOS. For example, if I get three new emails, with Android, I just see that I have three new emails all grouped together. With iOS I can see at least some of the context.

-This can be changed in the Gmail settings to alert for every new message, although personally I would find that pretty annoying.

This guy is obviously biased and needs to quit writing reviews for anything but the iPhone.

Tontonlah 230 Movie Untuk Tahun 2011 Dalam Masa 5 Minit

Boleh tahanlah..


Betul ke ni?

Ngeri..


Wednesday, December 14, 2011

Lawak Dunia

Kahkahkah..


Tuesday, December 13, 2011

Kot kental jugak dengan umno tak tau la nak kata apa lagi dah ..

Hehe ..


Gua harap Apple tak patentkan lagi teknologi ni..


Semua orang nak di samannya. Macam dia sorang dalam dunia ni yang bikin teknologi. Apa pun gua harap Syarikat gergasi Asia ni tak patah semangat.. win for Samsung. Apple? GTFO!!

Antara kelebihan utama Siri (iphone 4s) yang perlu anda tahu.

Penggila gadget mungkin sudah mengenali Siri. Haha.. Tapi ada yang anda tidak tahu diantara kelebihan tersembunyi aplikasi iphone ini..


Sculpted Alien dari pisang

Just share..


Monday, December 12, 2011

Anda tahu Syiah? Inilah yang terjadi pada Khomeini di saat mahu dikebumikan..

Bergantung pada pandangan anda. Sesuaikan perilaku beliau semasa hidup dan apa yang terdapat di dalam al-Qur'an yang mana fahaman yang beliau anuti mengingkarinya. Untuk kita berfikir soal kebenaran .


Antara video kreatif yang aku jumpa..

After-Effect yang gila-gila punya cun..

Sunday, December 11, 2011

Senang je nak paham benda alah ni..

Tok Guru Abdul Hadi Awang

PAS berulangkali mengajak UMNO bermuzakarah secara ilmu Islam dan adabnya bagi selamatkan umat dan negara dengan Islam, bukan berbincang untuk bersama memikul biawak hidup yang diternak oleh UMNO.

Aku pelik bila yang susah nak paham kenyataan macam ni. Susah ke Najib? KJ?

Layankan ajelah Zahid tu ye

Menyelam dalam Kapal Selam KD Tun Razak 21 buan selepas cabaran dikeluarkan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi tidak dapat menyembunyikan hakikat bahawa kapal selam itu tidak dapat menyelam semasa penyerahan dan juga sama ada ia berbaloi berdasarkan harga pembeliannya RM3.68 bilion untuk dua kapal selam.

“Bagaimanapun, dua fakta penantian 21 bulan dan keperluan pembelian dengan harga yang tinggi tidak diketengahkan oleh media utama dari Utusan Malaysia hingga ke Bernama, sebaliknya, pihak tersebut tidak malu memfokuskan kenyataan saya yang ingin mengesahkan pembelian dua kapal selam yang mahal,” kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan.

***

Tau dah. Tapi kurang-kurang dapatla juga naik kenderraan harga yang tak masuk akal tu. Ye dak?

Statue John Lennon yang unik...

Ada sesuatu yang menarik tentang video ini. Statue John Lennon di Cuba, seringkali cermin matanya di curi orang. Sesuatu yang tidak disangkakan telah dilakukan oleh pihak berwajib bagi mengatasi masalah ini....

 

Saturday, December 10, 2011

Hiburan Sabtu Hari Cuti Anda

Friday, December 9, 2011

Logik dengan yang tidak logik..

PKR tidak perlu merasa bersalah atas tuntutannya supaya Shahrizat meletak jawatan, Dr. Wan Azizah Ismail tidak perlu respons atas tempelak Shahrizat, kerana apa yang mereka mahu telah diperkenan oleh Bung Mokhtar Radin, MP BN Kinabatangan. Malah Bung Mokhtar, orang kuat UMNO dari Sabah itu sudah mendahului Wanita PKR menuntut Shahrizat supaya meletak jawatan ekoran skandal lembu yang melibatkan suami dan anak-anaknya.


Bengong betul makcik penternak lembu ajaib ni..

Kebebasan bersuara, Internet dan fitnah- Amin Iskandar

Kebebasan bersuara adalah diantara isu penting dan seringkali menjadi perdebatan di Malaysia.

Ini kerana walaupun perlembagaan persekutuan menjamin hak ini bagi setiap warganegara, terdapat pelbagai undang-undang dan akta yang menyekat rakyat daripada menikmatinya.

Perlembagaan persekutuan Malaysia dalam Perkara 10 (1) (a) dengan jelas menyatakan bahawa setiap warganegara berhak untuk bersuara dan menyatakan pandangan secara terbuka.

Akan tetapi, terdapat undang-undang dan akta secara langsung menafikan hak yang telah dijamin oleh perlembagaan persekutuan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan Akta Media dan Mesin Cetak.

Malaysia mempunyai sejarah yang unik dalam isu kebebasan bersuara. Jika kita bandingkan kebebasan bersuara semenjak dari merdeka sehingga hari ini, kita akan dapati grafnya semakin lama semakin menurun.

Dari masa ke semasa pemerintah mengekang kebebasan bersuara. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan adalah untuk terus mengekalkan kuasa. Kongkongan demi kongkongan terpaksa dihadapi oleh rakyat Malaysia walaupun negara sudah 54 tahun merdeka.

Tidak hairanlah mengapa Malaysia masih lagi belum pernah menukar parti pemerintah semenjak pilihanraya pertama dijalankan di negara ini.

Di negara-negara maju seperti United Kingdom, bertukar pemerintahan adalah perkara biasa dan tidak pula berlaku huru-hara. Malahan ianya menyebabkan negara tersebut terus maju oleh kerana parti-parti politik yang ada sentiasa berusaha keras untuk memastikan program mereka dapat diterima oleh rakyat.

Revolusi Internet

Kehadiran Internet merubah keadaan semasa. Jika pada satu masa dahulu, rakyat Malaysia hanya menerima maklumat dari sebelah pihak kerana terdapat kongkongan yang ketat terhadap media.

Internet telah memecahkan dominasi maklumat yang selama ini dikawal oleh pemerintah. Internet turut menjadi ancaman kepada negara-negara kuku besi.

Dominasi maklumat oleh pemerintahan kuku besi seperti di negara-negara Timur Tengah dapat dipecahkan.

Revolusi Mesir adalah contoh bagaimana Internet menjadi senjata untuk melawan regim kuku besi Hosni Mubarrak.

Facebook, Twitter dan blog menggantikan senjata-senjata tradisional seperti AK-47 dan “Molotov cocktail” bagi memenangkan revolusi di Dataran Tahrir.

Di Malaysia, kita dapat menyaksikan bagaimana Internet telah merubah lanskap politik negara.

Tun Abdullah Ahmad Badawi terpaksa disingkirkan lebih awal daripada pemerintahannya oleh kerana serangan dari Internet terutamanya blog.

Dalam pilihanraya umum (PRU) ke 12, kebanyakkan kawasan-kawasan bandar yang mempunyai akses kepada Internet dimenangi oleh parti pembangkang.

Di Wilayah Persekutuan kita dapat menyaksikan Barisan Nasional (BN) hanya mampu mempertahankan kerusi parlimen Setiawangsa dan Putrajaya.

Selebihnya disapu bersih oleh Pakatan Rakyat (PR).

Sebelum PRU 12, hanya ahli politik PR dan penyokong meraka menggunakan Internet secara agresif, dalam bahasa mudahnya, pada ketika itu majoriti blog-blog dikuasai oleh pihak yang menentang kerajaan.

Pasca PRU 12 telah merubah dunia Internet di Malaysia. Hari ini, kebanyakkan ahli-ahli politik BN juga telah mempunyai blog, Facebook dan Twitter masing-masing. Kini terdapat banyak juga blog-blog dari golongan menyokong pemerintah.

Ini adalah satu perkembangan yang baik. Ertinya, perdebatan di ruang Internet di Malaysia tidak lagi didominasi oleh satu pihak.

Rakyat Malaysia terutamanya golongan muda dapat menilai maklumat-maklumat yang mereka perolehi dengan seimbang.

Tidak lama lagi, media-media tradisional yang berat sebelah seperti Utusan Malaysia akan ditinggalkan oleh kerana tidak mengikut perkembangan zaman. Akhbar sebegini masih boleh terus hidup hari ini kerana masih terdapat golongan tua yang membaca.

Jika tidak melakukan perubahan drastik dalam corak penulisan berita, tidak mustahil akhbar seperti Utusan Malaysia akan pupus bersama-sama golongan tua di Malaysia.

Fitnah dan tohmahan menjadi budaya

Dalam keghairahan berjuang di alam siber, terdapat juga segelintir kecil yang menyalahgunakan Internet. Internet dijadikan medan untuk menyebarkan fitnah untuk menjatuhkan pihak-pihak tertentu.

Terdapat juga blog-blog yang menggunakan kata-kata kesat dan lucah untuk memaki hamun pihak lawan mereka. Fitnah direka untuk mensensasikan penulisan mereka.

Lebih aneh lagi, mereka-mereka ini berbangga dengan penulisan yang menggunakan kata-kata kesat dan lucah. Jika dikaji penulis-penulis sebegini kebiasaannya tidak berani mendedahkan identiti mereka.

Mereka berlindung disebalik nama-nama samaran yang pelik-pelik dan kadangkala lucu juga. Untuk membela tuan-tuan politik mereka, fitnah dan tohmah digunakan untuk mematahkan hujah lawan.

Yang lebih pelik lagi apabila aktiviti sebegini dihalalkan oleh pemimpin-pemimpin politik yang tidak sedar satu hari nanti mereka juga bakal menjadi mangsa kepada penulis-penulis sebegini.

Kita seharusnya mengambil iktibar tentang apa yang berlaku kepada bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan.

Jika dizaman beliau menjadi KPN tindakan diambil keatas laporan-laporan polis yang dibuat terhadap penulis-penulis lucah dan fitnah tanpa memilih bulu, sudah tentu fitnah seperti yang berlaku kepada beliau baru-baru ini tidak terjadi.

Baru-baru ini, bekas KPN difitnah di Internet — menggunakan gambar “super impose” yang mengatakan kononnya beliau berkahwin dengan seorang artis.

Penulis-penulis fitnah dan lucah terus berleluasa. Aktiviti sebegini mungkin sudah tidak dapat dihentikan oleh kerana ianya telah menjadi budaya sesetengah pihak.

Akan tetapi, sepandai-pandai tupai melompat, pasti akan jatuh ke tanah jua. Kita tidak akan dapat bersembunyi selama-lamanya. Nama samaran yang digunakan tidak dapat melindungi diri selama-lamanya.

Kekuasaan tidak akan memayungi diri selama-lamanya.

Percayalah, langit tidak selalunya cerah.

Original Page

Harap UMNO consider minah ni bertanding PRU13

Adik kepada Timbalan Presiden PKR, Ummi Hafilda Ali tidak menolak kemungkinan untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya dicalonkan.

 Bagaimanapun menurutnya, keputusan sama ada bertanding sebagai calon terletak kepada pucuk kepimpinan negara untuk putuskannya. “Kalau pucuk kepimpinan merasakan saya layak, layaklah. Kalau pucuk kepimpinan kata saya tak layak pun tidak mengapa.

#Gua sokong asalkan untuk survival umno

Kenyataan Abu

9 Disember, 2011: Kami merayu dan menyeru kepada semua; pekerja, petani, nelayan, persatuan dan pertubuhan, badan kerajaan dan bukan kerajaan (NGO), parti politik komponen Barisan Nasional, kecuali UMNO, parti pembangkang atau parti politik bebas, golongan profesional, ahli akademik dan cendiakawan, mahasiswa, karyawan, para artis dan pekerja seni, malah semua kelompok rakyat tersisih dan tertindas (marginalised) seperti kumpulan Mat Rempit, gelandangan (homeless), penganggur (jobless) dan lain-lain supaya melahirkan dengan nyata (melalui kenyataan media seperti ini atau tunjuk perasaan dan sebagainya) rasa tidak yakin kita masing-masing terhadap UMNO yang sudah tidak sedar diri, korup, angkuh, menindas, zalim dan kebelakangan ini BODOH SOMBONG!!!
Kini bukan masanya lagi untuk kita terus mendiamkan diri dan tidak mahu ambil tahu, kecuali anda rela mewariskan Malaysia yang musnah kepada generasi akan datang. Masihkah kita tidak nampak atau sengaja mahu membiarkan saja apabila sisa-baki hak demokratik rakyat yang hanya tinggal secebis itu pun dinafikan, manakala segala tuntutan rakyat terus diabaikan?


Sepanjang pemerintahan UMNO/BN kita semua juga sebenarnya telah bersama-sama menyumbang –akibat sikap kita yang 'biarkanlah', 'tidak kisah' serta 'ignorant', dll– dalam menyemai kuasa kuku besi pemerintah yang kejam hinggalah kini kuasa itu menjadi parah dan terlalu mencengkam.


ABU akan melancarkan kempen ke seluruh Negara untuk menyeru rakyat supaya berani menyatakan pendirian jijik dan perasaan meluat mereka terhadap penyelewengan dan rasuah yang UMNO/BN amalkan, lantas dengan tidak teragak-agak menolak UMNO/BN.


Kesan yang kini dirasai rakyat ialah kenaikan harga barang yang melampau. 80 peratus rakyat Malaysia kini terpaksa menanggung beban kos sarahidup yang semakin tinggi. Sedangkan pemimpin-pemimpin UMNO/BN dan kroninya hidup dengan mewah sekali.


Kewujudan undang-undang kejam yang menekan dan menzalimi rakyat sehingga teguran dan rintihan rakyat tidak dipedulikan. Bantahan rakyat dengan angkuh diperangi secara kejam dan ganas. Kini timbul pula undang-undang Perhimpunan Aman 2011 yang langsung tidak masuk akal.


Politik perkauman digunakan untuk menakutkan rakyat. Taktik ‘pecah’ dan ‘perintah’ dilaksanakan untuk menutup berita penyelewengan dan rasuah serta boros dan tamaknya pemimpin-peminpin UMNO/BN ini. Selama pemerintahan UMNO/BN rakyat Malaysia didodoikan dengan slogan perkauman sempit. Kini isu agama dicipta dan diapi-apikan untuk memastikan kelangsungan jangkahayat politik UMNO/BN.


Kini keselamatan rakyat akan terancam dengan kewujudan kilang Lynas dimana kesan radioaktif akan membahayakan mereka. Alasan petroleum semakin kering digunakan bagi kononnya mencari sumber ekonomi yang baru malah wang simpanan Negara telah masuk ke dalam poket pemimpin-pemimpin UMNO/BN dan kroninya. Lynas akan menjamin keuntungan mereka walaupun membahayakan rakyat.


Operator-operator kami di seluruh Negara sudahpun menjalankan kerja-kerja penerangan kepada rakyat, termasuk anggota polis, tentera dan kakitangan awam agar lebih celik kepada pembohongan dan kekejaman yang dilakukan pada mereka oleh UMNO/BN.


Kini, ketika cebisan harapan hak-hak rakyat dalam keadaan uzur kritikal yang hampir saja mustahil dapat dipertahankan akibat dibantai pemerintah selama ini, apakah lagi alasan dapat mewajarkan ketakutan dibiarkan bermaharaja-lela membungkam suara hati kita?


Apabila tuntutan rakyat tidak dihiraukan malah terus saja dipersendakan pemerintah, cukupkah sekadar bersandarkan alasan-alasan ideal (umpamanya; apolitical, non-partisan, impartial dan macam-macam lagi) sebagai lapik indah. Sudah tiba masanya bagi kita untuk tidak lagi menghalalkan sifat 'dayus' dan 'bacul' kita dengan terus kekal takut untuk bangkit berjuang menyatakan pendirian dan terus menolak UMNO/BN.


Dengan ini kami umumkan pada 15 Disember 2011 jam 8.00 malam satu forum besar-besaran akan diadakan di KL-Selangor Chinese Assembly Hall. Forum yang akan dihadiri oleh rakyat dari seluruh Negara ini akan juga membuat satu lagi pengumuman besar yang akan merubah situasi politik di Negara Malaysia

Rosmah jugak yang best..


Sultan Kelantan terima darjah kebesaran daripada Yang di-Pertuan Agong Berita Harian

 (7/12/11): Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini berkenan menganugerahkan Darjah Kebesaran Darjah Utama Seri Mahkota Negara (DMN) kepada Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V.

 Majlis penganugerahan darjah kebesaran itu disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mewakili Tuanku Mizan kepada Sultan Muhammad V itu di Bilik Rehat Raja-Raja, Istana Negeri, Kubang Kerian di sini.

 Turut berangkat sama Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Fa-Iz Petra Sultan Ismail Petra dan kerabat diraja yang lain. Hadir sama isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob.

 Selesai majlis penganugerahan itu, Sultan Muhammad V kemudiannya turut berkenan menganugerahkan Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (Al-Muhammadi) (SPMK) kepada Rosmah. 

 Majlis yang bermula kira-kira jam 5 petang itu berakhir 45 minit selepas itu. Perdana Menteri dan isteri kemudiannya berlepas pulang ke ibu negara - Bernama.

Thursday, December 8, 2011

Apa kata bagi kek ni plak kat UMNO Pulau Pinang?

At least kreatif jugak dari kek tahi

Tolong jangan tanya soklan ni kat UMNO, takut habih terjun laut... kahkahkah

Soalan-soalan di bawah ni aku ambik dari blog PASPB. sangat sesuai jadi senjata kalau nak bertengkar dengan puak-puak Umno di kedai kopi.

Cuma satu pesan aku kalau hangpa nak bertengkar dengan penchachai Umno di kedai kopi, maudhu' atau sasaran 'penerangan' kita bukan penchachai tu tapi orang lain yang ada dalam kedai tu. jadinya jangan sampai maudhu' kita pun meluat dengan kita.

Soalan-soalanya:

1. Presiden parti manakah yang telah menyerahkan Singapura kepada Lee Kuan Yew?
A. Presiden DAP
B. Presiden PAS
C. Presiden UMNO

2. Siapakah yang menyerahkan hak milik tanah Melayu di Genting Highland selama 999 tahun kepada Lim Goh Tong, dan menukar hutan hujan di situ kepada lubuk judi?
A. DAP
B. PAS
C. UMNO

3. Siapakah yang bertanggungjawab terhadap kehilangan 50 bilion saham bumiputera sejak merdeka?
A. DAP
B. PAS
C. UMNO

4. Siapakah yang menyusutkan keluasan tanah rezab Melayu yang ditinggalkan British hampir 50% sejak merdeka?
A. DAP
B. PAS
C. UMNO

5. Siapakah yang telah menyerahkan Pulau Batu Putih / Tanjung Pagar kepada Singapura baru-baru ini?
A. DAP
B. PAS
C. UMNO

6. Siapakah yang memberi arahan supaya membunuh orang-orang kampung di Memali, Kedah pada 19 Nov 1985?
A. DAP
B. PAS
C. UMNO

7. Negeri manakah peniaga / ekonomi Melayu lebih besar dari bangsa lain?
A. Negeri UMNO
B. Negeri PAS (Kelantan)

8. Siapakah yg menghilangkan RM 28 bilion setahun dgn audit negara mencatat audit yg pening kepala ?
A. UMNO/BN
B. PR

9. Siapakah yg me'lego' telaga minyak pada Berunai berjumlah 300 billion ?
A. PAS
B. DAP
C. UMNO

10. Siapakah merampas Perak ala samseng dan mafia ?
A. PAS
B. DAP
C. UMNO

11. Siapakah yg memberi arah supaya menyumbat ke dalam ISA MP dan rakyat dalam operasi lalang dahulu ?
A. Presiden PAS
B. Presiden DAP
C. Presiden UMNO

12. Siapakah yg selalu menaikan harga barang ?
A. PAS
B. DAP
C. UMNO

13. Siapa yg menolak hukum islam selama ini ?
A. PAS
B. DAP
C. UMNO

14.Siapakah yg memberikan subsidi insentif pada kroni IPP, RM 19 billion tetapi pada rakyat subsidi mahu di hapuskan terus ?
A. PAS
B. DAP
C. UMNO

15. Siapakah yang menghapuskan kekebalan dan kuasa Raja Raja melayu sehinggakan boleh dibicarakan Raja2 di Mahkamah?
A. PAS
B. DAP
C. UMNO

Dan soalan cepu emas siapakah bela lembu dalam kondo
A. Anwar
B Nik Aziz
C Kak Ijat

Selain dari 15 soalan cepumas ni, ada lagi 30 soalan lain yang jugak pasti mengkedukan penchachai Umno dan boleh tengok di blog PASPB.

Sumber: Cenangau

Original Page

Metallica tour

Kahkahkah..


Tuesday, December 6, 2011

ABS ON Vs ABS OFF


Fakta yang menggerunkan umno Pulau Pinang

Gambar dari blog tulang besi


Text and drive

Yup..


PANAS!! UMNO dah maafkan Mat Sabu...

Saya sudah tawar untuk menonton berita utama terutama pada pukul 8.00 malam. Saya rasa sudah hilang Umhpp!! Sudah tidak ada lagi cacian dan makian kepada Mohd Sabu. Laporan polis pun tak lagi meingkat. Sudah tak ada orang kampung ceruk mana diinterview kerana marah kepada Mohd Sabu sedang orang kampung itu haram jadah tak tahu apa itu Bukit Kepong!

Datuk Ahmad Maslan, kepala tarajui filem-filem terbaik ini seolah-olah sudah memaafkan Mohd Sabu. Atau Mat Sabu sudah serik dan sekarang ini berjinak dengan UMNO mungkin akan menurut rakan-rakannya daripada PKR yang berhijrah perahu!

Kebodohan Datuk Ahmad Maslan dalam isu ini amat tidak disenangi oleh beberapa orang lama dalam UMNO. Malah Tun Mahathir juga telah membuat komen yang tidak menyenangkan Datuk Ahmad Maslan.

Mat Sabu masih utuh, malah kerana Mat Sabu ramai mendapat durian runtuh.

Kebodohan UMNO terserlah dan keparcayaan golongan muda kepada media kerajaan makin menurun. Apatah lagi sekarang ini mereka disaljikan pula dengan perhimpunan orang-orang bodoh. Maaf bukan saya yang kata, tapi ini adalah ulasan David Martin dalam Malaysian Insider. Anda boleh baca petikan di sini.

Apa pun saya masih rindu dengan berita serangan terhadap Mat Sabu. Saya juga nak tahu ke mana perginya laporan polis yang lebih daripada 1000 itu.

Kenapa berhenti, kenapa jemu wahai UMNO. Buatlah kerja bodoh agar rakyat boleh lihat bertapa bodohnya kamu!!

Original Page:

Monday, December 5, 2011

Teguran buat Makcik boss lembu

Akhbar Sinar Harian, hari ini memetik Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabsee berkata Shahrizat tidak perlu menunggu lampu hijau untuk berundur ataupun didesak oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk berbuat demikian. “Adakah Shahrizat suka orang lain buat keputusan bagi dirinya? Jika tidak, berundurlah cara terhormat,” katanya sambil menambah ketua Wanita Umno itu tidak perlu mengheret kerajaan dan pemimpin lain untuk memperbetulkan keadaan.

Jangan Sesekali Menilai Seseorang dari Bajunya (Kisah Nyata)

Seorang wanita yang mengenakan gaun pudar menggendeng suaminya yang berpakaian sederhana dan usang, turun dari kereta api di Boston, dan berjalan dengan malu-malu menuju pejabat Pimpinan Harvard University.
Merekaingin bertemu pimpinan Harvard. Setiausaha Universiti langsung mendapat kesan bahawa mereka adalah orang kampung, berfikir orang macam ini tidak mungkin ada urusan di Harvard dan bahkan mungkin tidak pantas berada di Cambridge.
“Kami ingin bertemu Pimpinan Harvard”, kata sang lelaki lembut. “Beliau hari ini sibuk,” sahut sang Setiausaha cepat. “Kami akan menunggu,” jawab sang wanita.
Selama 4 jam setiausaha itu mengabaikan mereka, dengan harapan bahawa pasangan tersebut akhirnya akan patah semangat dan pergi. Tetapi nyatanya tidak. Sang setiausaha mulai kecewa dan akhirnya memutuskan untuk melaporkan kepada sang pemimpinnya.
“Mungkin jika anda menemui mereka selama beberapa minit, mereka akan pergi,” katanya pada sang Pimpinan Harvard. Sang pimpinan menghela nafas dengan geram dan mengangguk. Orang sepenting dia pasti tidak punya waktu untuk mereka. Dan ketika dia melihat dua orang yang mengenakan baju pudar dan pakaian usang di luar pejabatnya, rasa tidak senangnya sudah muncul.
Sang Pemimpin Harvard, dengan wajah galak menuju pasangan tersebut. Sang wanita berkata padanya, “Kami memiliki seorang anak lelaki yang kuliah tahun pertama di Harvard. Dia sangat menyukai Harvard dan bahagia di sini. Tetapi setahun yang lalu, dia meninggal kerana kemalangan. Kami ingin mendirikan peringatan untuknya, di suatu tempat di kampus ini, bolehkan?” tanyanya, dengan mata yang penuh harapan.

Sang Pemimpin Harvard tidak tersentuh, wajahnya bahkan memerah. Dia tampak terkejut. “Puan,” katanya dengan kasar, “Kita tidak boleh mendirikan tugu untuk setiap orang yang masuk Harvard dan meninggal. Kalau kita lakukan itu, tempat ini sudah akan seperti kuburan.”
“Oh, bukan,” Sang wanita menjelaskan dengan cepat, “Kami tidak ingin mendirikan tugu peringatan. Kami ingin memberikan bangunan untuk Harvard.”
Sang Pemimpin Harvard memutar matanya. Dia menatap sekilas pada baju pudar dan pakaian usang yang mereka kenakan dan berteriak, “Sebuah bangunan?! Apakah kalian tahu berapa harga sebuah bagunan?! Kami memiliki lebih dari 7,5 juta dolar hanya untuk bangunan fizik Harvard.”
Untuk beberapa saat sang wanita terdiam. Sang Pemimpin Harvard senang. Mungkin dia boleh terbebas dari mereka sekarang. Sang wanita menoleh pada suaminya dan berkata dengan pelahann, “Kalau hanya sebesar itu biaya untuk memulai sebuah universiti, mengapa tidak kita buat sendiri saja?” Suaminya mengangguk. Wajah sang Pemimpin Harvard menampakkan kebingungan.
Mr. dan Mrs. Leland Stanford bangkit dan berjalan pergi, melakukan perjalanan ke Palo Alto, California, di sana mereka mendirikan sebuah Universiti yang menggunakan nama mereka, sebuah peringatan untuk seorang anak yang tidak lagi diperdulikan oleh Harvard. Universiti tersebut adalah Stanford University, salah satu universit kesukaan warga kelas atas di AS.
Kita jangan seperti pimpinan Harvard itu, acap silau oleh baju, dan lalai. Padahal, baju hanya bungkus, apa yang disembunyikannya, kadang sangat tak ternilai. Jadi, janganlah kita selalu abai, kerana baju-baju,selalunya menipu.

sumber

Original Page

Sunday, December 4, 2011

Pemalas

Cukup malas pulak sekarang nak update blog, mungkinkah kerana hujan tidak henti-henti?
Nanti senang-senang gua update la blog ni.
Ada mamat tu, ajak gi ceramah pun terus meroyan. Pelik

Pokok krismas paling simple di dunia

Lol..


Saturday, December 3, 2011

Buaya ke apa ni masa banjir kat Kajang petang tadi?


Sumber

Friday, December 2, 2011

Transformers Prime oleh Najib Razak

KUALA LUMPUR: Pembangkang sanggup menimbulkan pelbagai tohmahan dan fitnah untuk meraih sokongan rakyat kerana gusar dengan transformasi yang dibawa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perwakilan Umno Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh berkata, secara keseluruhan transformasi yang dibawa oleh Presiden parti ini kini berjaya dan rakyat mula menuai hasilnya.

"Kejayaan ini membuktikan apa yang dilakukan kerajaan bukan untuk parti atau individu tertentu tetapi untuk rakyat di negara ini.

Merepek apa dia orang ni? Hari-hari buat cerita bongak dekat tv, fitnah kehulu-hilir, cerita lembu tak sudah-sudah.. Oit, piiiraaahh mabuk

Thursday, December 1, 2011

SAYA TERLIBAT SECARA LANGSONG 13 MAY, JANGAN BOHONG !

karangan ~PakKaramu~ on 12/01/2011

BENAR ADALAH AMANAH, BOHONG ADALAH KHIANAT ! SAYA BEKAS TENTERA YANG TERLIBAT SECARA LANGSONG, SAYA DIBERIKAN TAKLIMAT OLEH PEGAWAI ATASAN SIAPA YANG TERLIBAT MEMULAKANNYA, UMNO JANGAN BOHONG ! CILAKA PUNYA DUSTA TERANG-TERANGAN, KAMU PENGHASUT TEGAR !

MP Umno dakwa DAP mulakan rusuhan 13 Mei

Original Page

Kenapa RUU Perhimpunan Aman itu perlu dibantah

Memberitahu kebenaran kepada pemerintah yang zalim adalah jenis jihad yang terbaik." -Hadith Nabi.

Makna dan matlamat demokrasi adalah "Kuasa Rakyat". Media yang bebas, dan jaminan hak asasi untuk bersuara adalah antara unsur-unsur penting untuk membolehkan Rakyat meluah pandangan dan pendapat mereka dalam proses pemerintahan sesuatu kerajaan. Tanpa jaminan-jaminan tersebut, Rakyat tidak boleh dianggap berkuasa. Tanpa jaminan hak asasi, demokrasi tidak bermakna.

Jaminan-jaminan tersebut lebih bernilai jika dilihat dari sudut sistem demokrasi berparlimen. Kerana pilihanraya hanya dikendali sekali setiap empat atau lima tahun, jaminan hak untuk bersuara adalah penting untuk memastikan bahawa kehendak dan isu-isu rakyat diiktiraf pada masa antara pilihanraya.

Kebebasan bersuara merangkumi pelbagai aspek dan jenis. Di antara jenis yang pelbagai itu, kebebasan berhimpun ialah kebebasan bersuara yang paling unik dan mampan. Ia visual dan spatial. Suara massa dipamerkan kepada ruang awam secara jasmani dan langsung terutamanya dalam zaman e-media ini. Jika bilangan persertanya ramai, ia satu cara berhubung dengan kuasa, pemerintah dan masyarakat yang berkesan.

Justeru itu, Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011, yang bertujuan khas untuk mengkongkong hak bersuara dan berhimpun rakyat memang jelas bersifat anti-demokrasi.

Lawyers for Liberty menerangkan rang itu dengan lebih jelas secara berikut:

Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman bertujuan untuk melarang, antara lain, demonstrasi jalanan, perhimpunan secara aman di kawasan-kawasan yang dilarang, dan perhimpunan secara aman yang dianjurkan oleh seseorang di bawah umur 21 tahun. Rang Undang-undang juga mengenakan notis 30 hari diberi kepada pihak polis sebelum perhimpunan yang dirancang. Tafsiran "protes jalanan" dalam Rang Undang-Undang itu pun sebenarnya tidak lain daripada perhimpunan aman.

Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman pada asasnya mencairkan hak untuk berhimpun secara aman kerana ia mengenakan sekatan yang tidak munasabah dan syarat-syarat yang boleh menyebabkan hak untuk berhimpun secara aman kerana ia mengenakan sekatan yang tidak munasabah dan syarat-syarat yang boleh menyebabkan hak untuk berhimpun secara aman tidak boleh dicapai dan oleh itu tidak berperlembagaan.

Rang Undang-Undang ini juga memberi kuasa yang luas kepada pihak polis dalam menangani perhimpunan secara aman di mana seksyen 8 Rang Undang-Undang jelas menyatakan bahawa seorang pegawai polis boleh mengambil "langkah-langkah seperti yang difikirkannya perlu". Seksyen ini agak samar dan terbuka kepada penyalahgunaan.

Satu alasan yang kerap diberi dalam menentang tuntutan hak untuk kebebasan bersuara dan berhimpun ialah seperti berikut, "Kebebasan tidak boleh mutlak dan harus dihadkan. Jikalau tidak masyarakat akan terumbang-ambing akibat pintaan kebebasan dari pelbagai pihak".

Masalah utama alasan itu ialah kebebasan bersuara dan berhimpun bukan sama dengan kebebasan untuk merusuh atau menindas. Hanya rejim yang tidak yakin dengan keadilan dan ketelusan permerintahannya yang gelisah melihat apa jua perhimpunan sebagai ancaman terhadap kestabilan kuasanya.

Dalam demokrasi yang berfungsi, ahli politik bekerja untuk rakyat, bukan rakyat bekerja untuk ahli politik. Ahli politik harus menyediakan, melancarkan dan memudahkan, sebanyak yang boleh dan sebaik mungkin, ruang dan peluang untuk rakyat bersuara.

*Ahmad Fuad Rahmat ialah Felo Penyelidik, Islamic Renaissance Front. -MR

Lulus Akta Perhimpunan: Rakyat perlu tolak Umno-BN – Aziz Bari

KUALA LUMPUR 30 Nov: Pakar Perlembagaan, Prof Dr Abdul Aziz Bari berkata, tidak ada jalan lain untuk menyekat Umno-BN daripada terus menggubal undang-undang yang bertentangan prinsip perlembagaan, selain rakyat menumbangkan kerajaan sedia ada pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan kerajaan meluluskan Rang Undang-undang (RUU) Perhimpunan Aman yang kini dikenali Akta Perhimpunan Aman 2011 di dewan rakyat, semalam.

“Nak buat apa lagi? Sekadar memprotes dan yakinkan rakyat bahawa dalam PRU ini mereka perlu tolak Umno-BN yang jelas tidak komited dengan janji mereka sendiri (untuk melakukan perubahan),” kata Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIAM) itu.

Mengulangi Akta berkenaan jelas bercanggah dengan semangat perlembagaan, Aziz menyifatkan ia lebih dasyat dari peruntukan Seksyen 27 Akta Polis yang mengehadkan kebebasan berhimpun- suatu perkara yang dijamin perlembagaan.

“Ia lebih teruk dari Seksyen 27 Akta Polis tentang (pemberian) permit (berhimpun) itu. Jadi kalau seksyen itu pun disyor supaya dimansuh, kita boleh bayangkan betapa dahsyatnya RUU ini,” kata beliau.

Dalam pada itu katanya, terpulang kepada Pakatan Rakyat atau majlis peguam sekiranya mereka mahu membawa perkara itu ke mahkamah.

“Kalau depa (mereka) nak ke mahkamah tiada masalah, kita tengoklah macam mana mahkamah bersilat,” katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, sekiranya diimbas kes-kes yang lalu, mahkamah berkemungkinan memutuskan ia terletak di bawah kuasa parlimen dan tidak boleh berbuat apa-apa.

“Dan mahkamah akan kata kalau tak suka undang-undang itu, medan penyelesaiannya ialah politik, bukan mahkamah atau undang-undang,” kata Aziz. -KD

Original Page

Motifnya apa ni?

Otak lucah ni tak mengira keadaan. Semua disesah...