Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Saturday, March 31, 2012

AKSI LUCAH PENYOKONG UMNO.


Hidup Melayu!!!

--------

Published on Na'im Nikmat @blog

What is rooting and Why should I do It? (Update to the outdated one in the side bar.

*[This guide was originally written for my [website](www.techzpert.com/rooting) but I decided to go ahead and post it to reddit as well seeing as we were definitely in need of new, good beginners guide. If I missed anything or you see something that should be added please let me know I will add it in with credits to whomever submitted the comment.] *

The times are coming that Android is now the best-selling mobile OS (operating system) and the phones are getting more and more powerful everyday. As such, people want to get the most out of their phone as possible WITHOUT paying more for services from their phone carrier.

How do I turn my phone into a free wireless hotspot?How do I get cool, custom themes that won't slow my phone down?How do I get my phone to go faster?

All these questions and much much more can be answered by one simple answer: By Rooting your phone.

Of course, getting into rooting your phone and browsing the internet for answer can often be a confusing experience especially if its your first time. So what this article will do is explain to you the following:

What rooting is (In easy to understand terms)Why should you root your phone? (The Pros and Cons)and a break down the common language you'll while rooting your phone.

Lets go ahead and get started.

What is exactly is rooting?

When you go buy your phone from whatever carrier you choose, it will come with restrictions on it. These restrictions are to make sure you don't accidentally mess up your phone or, the most common of the explanations are done by carriers (Verizon, Sprint, ATT, etc) to limit the capabilities of what you're able to do with your phone so they can "Add those features" and pay money for them.

The Android operating system is a Linux operating system, while I could make a whole article on that operating system; we'll stick to what you need to know. Rooting gives you system permissions for your entire phone. This gives you the ability to change and customize your phone that what is normally allowed.

That is what is referred to as "Root access" hence the term rooting. Basically, you're just getting full administration priveleges on your phone.

This leads us to our next section which you will need to read or at least intently skim over, which is the vocabulary you will encounter and you will need to know for the future.

Common terms, phrasing and words you will encounter now that you entered the wild world of rooting.

ROMs - The term ROM literally stands for "Read Only Memory". In this particular case of phones, it refers to reading your phones internal memory where your firmware and applications are stored. When people say they are putting (Commonly referred to as flashing) a new firmware on their phone, it means they are installing a new ROM. The two terms (Firmware and ROMs) can be used interchangeably.

A custom ROM (example: CyanogenMods) give you tweaks, enhanced performance or added features onto your phone. It just depends which ROM you pick and what it has to offer.

Flashing - Flashing just refers in the rooting world just refers to updating (Or changing) firmware.

There are programs that "Flash" new firmware onto your system should you decide to install custom ROMs or even just manually flash a stock ROM. (Example: the ODIN program but there are many more out there.

Bootloaders - This term and process seem to cause the most confusion for people and scare them away from rooting. The term bootloading refers to a code that is launched before any operating system is launched (Like Android, iOS, Windows, etc) without going too much into detail bootloading is packagingthe instructions to boot operating system kernel and most of them also have their own debugging or modification environment.

On the Android OS a bootloader is usually locked on an Android device because although it's an open source OS, still the manufacturers want you to stick to their Android OS version specifically designed for the device. In order to apply this concept, manufacturers lock the bootloader. With a locked bootloader on Android devices, it is virtually impossible to flash a Custom ROM.

Bricking - This means messing up your phone to where it won't work anymore. Essentially turning it into a brick.

Okay so now moving onto why the reasons you should or should not root your phone, carefully analyzing the pros and cons. So lets start off with...

Why should I root my phone?

As explained in the previous sections, rooting grants you system administration permissions over your entire phone. This gives you the pros of the following

Installing new Custom Roms gives your phones new themes AND new features to mess around with, not limiting you to the stock versions found on your phone.

Turn your phone into a free WiFi hotspot. This is a big reason for most people to root their phone (It was for me) since most carriers charge a monthly fee of $30 USD to even unlock this feature. Make your phone function faster or let the battery last longer with select apps. Use applications that need root access (Such as Titanium Back-up Pro. A great back-up utility that is a must have for all rooted users. But more on that later.

This are generally the most reasons why people go into rooting. But you want to hear about the cons right? Its only fair.

What are the cons to rooting my phone?

There are some downsides to rooting your phone and the most immediate reasons are the following...

Rooting your phone DOES void your warranty. However, your carrier will only know that you rooted your phone if you go to them with phone rooted. If you un-root your phone (Easily done) then nobody would be the wiser.

There is a possibility of bricking your phone. However not all bricks are perma-bricks and some are reversible but is pain in the ass and hassle should you brick your phone. There is a low possibility of this with the quality and quantity of guides out there but there is always a possibility.

And...thats it

That is virtually all the cons to rooting your phone. Alot of people have this dreaded feeling that rooting is actually a lot more dangerous than it really is and it scares them off. With this beginning acquaintance guide it should help dispell some beliefs.

If by the end of the article you are still unsure if you are ready to root or not, just ask yourself if you need the features listed above in the "Pro" section. If there are features you would really love to have; then go for it. If you feel that you could get along just fine, then there is nothing wrong with not rooting your phone.

Happy Rooting.

--------

Published on Android

Fuuuhyoo...!!

Fuuuhhyyooo...!!

Ini macam kalu, UMNO Kelantan pasti...

TERGOLEK DOG!!

Published on A Mum Of Three Mohd

Friday, March 30, 2012

Anak Melayu era UMNO


Anak Palestin gugur syahid,
Anak Melayu gugur janin,

Anak Palestin hilang keluarga sebelum bekeluarga,
Anak melayu hilang dara sebelum bekeluarga,

Anak Palestin maut di tembak zionis semasa jihad,
Anak Melayu maut di tembok besi semasa rempit,

Anak Palestin menangis kerana diragut harta,maruah,keluarga, tempat tinggal.
Anak Melayu menangis kerana teman lelaki atau teman wanita diragut orang lain..

--------

Published on A Mum Of Three Mohd

Gambar: Makhluk ghaib hadiri ceramah ...?

Sumber gambar: Google

Sebuah lokasi di Selangor ...?
Majlis ceramah mengenai akidah ...?
Manusia yang hadir seramai 19 orang ...?
Majoriti hadirin adalah makhluk ghaib ...?
Mungkin iblis atau syaitan ...?

Published on Fakulti Siyasah Syar'iyah

Kisah Antara Dua Darjat. Lihat Gambar TGNA Dan Tok Pa

Senyuman seorang tok guru dan pemimpin rakyat kelantan. Sejuk hati melihatnya. Walaupun dalam serba kekurangan, beliau terus berusaha untuk rakyat kelantan.

Sebelah kanan pula senyuman seorang pemimpin yang banyak menyekat projek untuk kemudahan rakyat kelantan. Kecek belawok!
--------

Published on Kerabu Bersuara ®

Serangga Dijadikan Pewarna Kopi

SEATTLE - Sebuah situs vegetarian mengatakan bahawa kopi terkenal dari Amerika Syarikat (AS) yakni Starbucks, menggunakan serangga sebagai bahan campuran yang dipakai pada produk mereka. 

Produk yang diduga mengandung serangga itu adalah Strawberries & Creme Frappuccino.

Situs thisdishisvegetarian.com menampilkan daftar bahan untuk membuat sos strawberi dan krim frappuccino yang biasa digunakan untuk salah satu produk minuman Starbucks tersebut. 

Daftar tersebut ternyata didapat dari seorang pegawai Starbucks. Ternyata sos dan krimnya mengandung ekstrak cochineal yakni pewarna makanan yang terbuat dari serangga bawah tanah yang berasal dari Amerika Latin.

"Kami sangat kecewa mendengar khabar bahwa Strawberries & Creme Frappuccino serta Strawberry Smoothies tidak terbuat dari bahan-bahan sayuran asli," ujar pihak situs seperti dikutip UPI, Khamis (29/3/2012).  

Sementara itu juru bicara Starbucks di Seattle Jim Olson langsung menjelaskan klaim yang dikeluarkan oleh website tersebut.

"Bahan dasar untuk sos strawberi dan krim frappuccino kami memang mengandung ekstrak cochineal yakni pewarna alami yang umum digunakan dalam industri makanan. Tapi tujuan kami sebenarnya adalah untuk menjauhkan bahan-bahan pewarna buatan," kata Jim Olson. 

Published on borak kosong

Akta Lapuk Denda RM25 Perlu Dipinda Segera

Banyak pihak di negara ini mahu Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 dipinda memandangkan beberapa kesalahan serta bentuk hukuman yang terkandung dalam akta tersebut dianggap sudah tidak realistik dan tidak sesuai diguna pakai pada masa kini.

Gambar: PENARI tiang yang ditahan polis menjalani ujian alkohol di Nilai Sabtu lalu.

Malah, bagi sesetengah daripada mereka, hukuman denda sebanyak RM25 yang dikenakan terhadap tiga wanita beragama Islam kerana berkelakuan kurang sopan dengan melakukan aksi tarian tiang di sebuah pusat hiburan di Nilai, Negeri Sembilan pada Sabtu lalu dianggap tidak setimpal dengan kesalahan yang mereka lakukan.

Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia, Datuk Zainal Rijal Abu Bakar berkata, peruntukan undang-undang itu tidak realistik kerana kesalahan tersebut dianggap serius tetapi pesalah hanya dikenakan hukuman denda tidak lebih RM25 atau penjara maksimum selama 14 hari.

Menurut beliau, hukuman yang dikenakan itu tidak setimpal dengan kesalahan moral yang dilakukan bagi mengatasi masalah sosial dan keruntuhan akhlak yang disifatkan semakin berleluasa pada masa ini.

"Jika hukuman itu dijatuhkan bertujuan untuk mendidik dan memberi pengajaran kepada pesalah, matlamat itu tidak dapat dicapai kerana denda yang dikenakan terlalu rendah.

"Pesalah tidak akan mengambil serius kesalahan mereka dan berkemungkinan mengulangi kesalahan yang sama pada masa hadapan," katanya ketika dihubungi Kosmo! di sini semalam. -kosmo

Menari 10 minit dapat RM250, denda cuma RM25

KUALA LUMPUR, 29 Mac: Hukuman RM25 yang dikenakan kepada tiga pesalah wanita atas tuduhan melakukan tarian tiang di atas pentas dengan pakaian kurang sopan di tempat hiburan awam di bawah akta Seksyen 21 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 adalah tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan oleh mereka.

Sehubungan itu, Persatuan Belia Islam National (Pembina) berasa kesal dengan hukuman yang tidak setimpal dikenakan kepada si pesalah memandangkan nilai hanya RM25 adalah nilai yang sangat sedikit sedangkan mereka boleh menerima bayaran sehingga RM250 dalam masa 10 minit.

"Hukuman yang benar-benar setimpal harus dikenakan terhadap perbuatan yang sangat keji ini, ditambah dengan persembahan yang mengghairahkan bahkan berpakaian sangat seksi," kata Naib Presiden II Pembina, Abdul Hakim Adzman.

Pembina juga, tegasnya mahu hukuman yang keras dan setimpal juga perlu dikenakan kepada pengusaha premis dan servis tarian, pengunjung yang beragama Islam yang mengunjungi premis tarian itu dan pihak-pihak yang mengeksploitasi wanita sebagai objek seks sama ada untuk mengaut keuntungan mahupun untuk memuaskan nafsu.

Beliau dalam satu kenyataan menegaskan, kesemua perbuatan itu dilarang keras oleh agama Islam.

"Dengan itu, diharapkan pihak berkuasa agar mengambil tindakan serius termasuk mengambil tindakan undang-undang kepada pengusaha premis seperti menarik balik lesen perniagaan dan hukuman yang setimpal dan hukuman yang lebih berat perlu dikenakan kepada penari-penari tiang agar selepas ini mereka yang beragama Islam tidak lagi berani melakukan aksi ini lagi.

"Diharapkan dengan hukuman tersebut, mereka benar-benar insaf dan kembali ke jalan yang lurus. Semoga Allah sentiasa memberikan hidayah kepada mereka yang benar-benar bertaubat," ujarnya.

Akhir sekali, kata beliau Pembina juga menyeru kepada golongan beliawanis supaya mengukuhkan pegangan agama dan jati diri serta memelihara maruah diri.

Beliau menambah, masyarakat juga harus mempertingkatkan usaha memberi kesedaran kepada anak-anak gadis agar tidak terjebak dengan gejala-gejala yang merosakkan diri demi hidup mewah. -HD



--------

Published on Kelab Greenboc

Thursday, March 29, 2012

Antara Najib Dan TG Nik Aziz, Cara Ikat Bata Yang Betul Antara Mereka Buat?


Apabila tersebar gambar najib salah letak bata semasa perasmian satu program, ada blog umno cakap kita ni pandai ke buat kerja yang pm buat?

Ok sekarang, kami letak sekali kat sebelah gambar tok guru nik aziz ikat bata. Beliau bukan kerja buruh kontrak tapi boleh buat dengan betul.

Nampak sangat najib banyak yang salah dari yang betul dalam kerja seharian.

Ambil pengajaran la der!

Published on Kerabu Bersuara ®

PDRM kami mahu berlumba di Jalanraya!


Pak Polisi, kami just nak bagitahu supaya tambah2lah anggota bertugas untuk malam Jumaat dan malam Sabtu/Minggu start dari April sampai hujung tahun.
 
Selalunya tiap2 tahun kami akan race di Sepang dalam Bikerz Cup (250cc below) dalam Malaysian Super Series (MSS). Tapi untuk tahun ni, CEO Sepang Circuit yang amat angkuh telah menamatkan race kami yang sudah lebih 5 tahun berjalan. Organiser kami, Encik Abol Ismail yang telah banyak menganjur dan mengumpul racer2 motor kecik ni dah diharamkan dari menghampiri SIC. Alasannya kerana dikatakan jadi 'ulat tiket' untuk MotoGP 2011. Alasan yang tak masuk akal langsung. Polis kat trek pun lepaskan dia waktu kejadian tanpa keraguan.
 
Kami racer2 motor kecik (kapcai/RXZ/Kips/NSR/LC etc) takde alternative lain selain berlumba dijalanraya. CEO SIC, Razlan 'Pineapple Concert' Razali ni memang takde hati perut. Motor kami dah diubahsuai untuk lumba di trek bukan di jalanraya. Dah beribu ringgit juga dihabiskan untuk motor supaya mendapat keputusan yang baik dalam perlumbaan. Semua ini di buat atas dasar cintakan 'motorsports'. Mungkin juga kerana kami rakyat bawahan yang miskin dan tak mampu untuk membeli motor besar yang harganya melebihi sebuah kereta, kami di anak tirikan. Race yang melibatkan 600cc keatas masih boleh berjalan seperti biasa.
 
Selalunya race kami bermula pada April/May tapi malangnya tahun ini kami terpaksa race di jalanraya. Sepang Circuit hanya untuk orang kaya sahaja.
 
Oleh itu, sekali lagi pesanan untuk PDRM 'See You On The Road!!!'
 
Ikhlas daripada,
RACERS for BIKERZ MAGAZINE CUP

Published on MiLo SuaM

Wednesday, March 28, 2012

GAMBAR NGERI: Lelaki 70 tahun dimakan anjing sendiri


Baru-baru ni kita digemparkan dengan anjing menyerang dan menggigit kanak-kanak dan lama-lama dah jadi biasa dah pun. Apa yang terjadi bukan sekali dua berlaku tapi banyak kali dah tapi kali ni lebih sadis lagi.

Lebih sadis kerana anjing tersebut memakan tuannya sendiri yang dah mati digigit, bukan di Malaysia tapi di Brazil.

Published on shalehudin

Fuiyo!....Pukolan dari gadis 18 tahun...

Belum sempat malaikai Izraiel menjalankan tugasnya,,, dah pun dapat habuannya...sepatutnya jika di nilai dengan umurnya 78 tahun.... dah nyanyuk dah,,, tetapi ia masih hebat sebelum ini..

baca di Di SINI

Nak tunggu tindakan berwajib dari agensi penguatkuasa agama Islam,,, haprak,,, kenapa... sebab mangkok ni pun ahli UMNO,, dan ramai anak muridnya pemimpin UMNO,, maka tindakan keatas dirinya disenyapkan....

Namun Allah lagi berkuasa,, dihantarnya gadis 18 tahun untuk dia... ambik ko... moga-moga sempat bertaubat......

Published on Manjung Mari

Betul Ke Umno Berjuang Demi Agama? Jom Tengok Apa Yang Wanita Dan Puteri Umno Buat


Hahahaha....

Kaki joget nak jaga agama islam?

Hahahaha.....

Mana muhyiddin? Dia cakap penyokong umno adalah mujahid dan mujahidah?

Hahahaha...

Published on Kerabu Bersuara ®

JIKA ANDA SEORANG MUSLIM SILA BERITAHU APA YANG TAK BETUL DALAM GAMBAR NI?

Tadarus Al-Quran itu bagus dan sangat digalakkan tapi dedah aurat tu haram dan sangat ditegah.........Bini siapa tu? Siapa suaminya?

--------

Published on Na'im Nikmat @blog

Tuesday, March 27, 2012

HADIAH YANG PASTI ANDA DAPAT JIKA MASIH MEMBERI MANDAT KEPADA UMNO/BN PADA PRU-13:

Rakyat Malaysia pasti suka bila toll naik. Sebabnya kerana kerja menaikkan toll ini kegemaran umno and the gang. Dan masih belum lagi tewas di pusat. Yang tak suka toll naik ni rakyat Kelantan aje sejak dulu. Benda mereka dah bagi pasti akan diambil balik. Malahan berganda-ganda.

Sabar je la.....

8 KESALAHAN NAJIB YANG PALING BESAR PERLU ANDA TAHU:

Published on Na'im Nikmat @blog

1.Menghina HUDUD dan Undang2 Islam berdasarkan ucapannya pada 20hb April 1993 kepada para wartawan : "Negara akan huru-hara sekiranya undang2 Islam dilaksanakan".

2.Merampas kuasa kerajaan Perak yang dipilih Rakyat Perak pada PRU-12.

3.Politik hipokrasi mengizinkan ekstrimis perkauman dengan menuduh DAP dengan pelbagai tuduhan2 palsu semata-mata untuk memainkan sentimen perkauman.

4.Bertambahnya politik keganasan terhadap aktiviti Pakatan Rakyat menerusi samseng2 yang diupah mengganggu cearamah PR.(Terkini)

5.Gejala rasuah dan kronisme terburuk.

6.Kematian Teoh Beng Hock, Ahmad Sharbani di bawah seliaan SPRM dan kes-kes serupa di bawah jagaan polis.

7.Mengeluarkan ucapan berbaur ugutan, untuk mengekalkan Putrajaya, Najib berikrar akan mempertahankan simbol kuasa itu, sehingga ke titisan darah terakhir, "walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa".(Ertinya PRU13 akan menjadi yang paling kotor, tidak adil, dan tidak demokratik)

8.Kontroversi Isterinya Rosmah yang dikatakan menggunakan wang Rakyat untuk berbelanja mewah dan campur tangan isterinya itu dalam urusan kerajaan seolah2 dia memegang jawatan dalam pentadbiran negara. untuk pengetahuan semua bahawa apa yang dilakukan Rosmah tidak pernah dilakukan mana2 Isteri PM yang terdahulu.

Kenapa Hasan Ali Jadi Kaki Sebar Fitnah?

Hasan Ali mengaku beliau dan organisasi beliau memperjuangkan agama Islam.

Namun, agama Islam yang didakwa oleh Hasan Ali menjadi agamanya itu mengharamkan penyebaran fitnah.

Hasan Ali, di dalam menjawab serangan Azmin Ali berkaitan perbelanjaan beliau yang sangat besar di dalam mengubah suai pejabat beliau, telah mencabar Azmin menjawab tuduhan kononnya anak Azmin itu bukan anak kandung beliau.

Adakah Hasan Ali terlupa sewaktu Hasan Ali masuk PAS dulu, Azmin telah menghadapi fitnah yang sama.

Azmin Ali telah pergi ke mahkamah dan menjalankan ujian DNA bagi memastikan anak beliau itu adalah anak kandung beliau.

Dan mahkamah telah mendapati Azmin Ali adalah bapa kandung kepada anak beliau itu.

Fitnah ini adalah fitnah bersumber dari Ummi Hafilda Ali yang marah kerana cinta beliau ditolak oleh Dato Seri Anwar Ibrahim.

Mengapa Hasan Ali masih terus menyebarkan fitnah kepada Azmin Ali sedangkan Hasan Ali mengaku menjadi pejuang Islam?

Adakah ini yang diajar oleh Islam kepada umatnya yakni menjadi pemanjang kepada fitnah dan pembohongan?

Tidakkah Hasan Ali membaca ayat AlQuran dari Surah Annur ayat ke sembilan belas:


"Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduhan yang buruk dalam kalangan orang yang beriman, mereka akan mendapat azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat, dan ingatlah! Allah mengetahui segala perkara, sedangkan kamu tidak mengetahui yang demikian".

Ingatlah tuduhan Hasan Ali ini bukan setakat tuduhan tetapi juga berbentuk fitnah yang dahsyat.

Ia tidak sepatutnya dilakukan oleh mereka yang mengaku memperjuangkan Islam. Malahan, ia tidak sepatutnya dilakukan oleh mereka yang mengaku Islam.

Wallahualam bissawab

Tulang Besi


Published on Malaysia Waves

Gambar Orang Bakar Diri Sebagai Protes Kekejaman China Di Tibet (8 Gambar)

Jampa Yeshi, seorang warga tibet nekad membakar dirinya sebagai tanda protes terhadap China ketika lawatan Presiden Huo Jin Tao ke India. Kejadian berlaku ketika demo jalanan pro Tibet dilakukan di New Delhi. Beliau melecur teruk.Tapi tahukah anda ramai warga Tibet dibunuh sesuka hati oleh pihak keselamatan China? Dunia membutakan mata kerana China kini kuasa dunia yang besar. Kemana hilang sifat kemanusiaan kita?

SUMBER:BLOGSERIUS

Published on Na'im Nikmat @blog

Wajah Pembunuh Dirang...

Buruh dihadap ke mahkamah atas tuduhan bunuh Dirang

Seorang buruh dihadapkan ke Mahkamah Majistret Johor Baharu hari ini terhadap tuduhan membunuh seorang kanak-kanak perempuan, Nurul Nadirah Abdullah atau lebih dikenali sebagai Dirang, awal bulan ini.

Muidin Maidin, 24, dituduh membunuh Nurul Nadirah, 5, di ladang kelapa sawit, Jalan Suria 47, Bandar Seri Alam, Masai, Johor Bahru antara pukul 11 pagi dan 7 malam, 1 Mac lepas.

Muidin yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman gantung sampai mati, jika sabit kesalahan, mengangguk faham selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Mohd Isa Mohamed.

Tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh. Mohd Isa kemudian menetapkan 4 Mei depan untuk sebutan semula kes.

Sementara itu, di mahkamah yang sama, seorang lelaki yang ditahan bersama-sama Muidin untuk membantu siasatan berhubung pembunuhan Nurul Nadirah, dihukum penjara sebulan dan dua tahun pengawasan selepas mengaku bersalah terhadap pertuduhan penyalahgunaan dadah.

Razmin Mosum, 34, yang juga seorang buruh mengaku melakukan kesalahan itu di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah Seri Alam, Masai, kira-kira pukul 8.40 malam, 2 Mac lepas.

Dia yang tidak diwakili peguam didakwa mengikut Seksyen 15 (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda tidak melebihi RM5,000 dan dua tahun pengawasan.

Mohd Isa memerintahkan hukuman penjara terhadap Razmin berjalan serentak dari tarikh tangkap, pada 2 Mac lepas. Pendakwaan terhadap Muidin dan Razmin dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya M.Vinodharan.--Bernama

--------

Published on shalehudin

WAJIB BACA: Menarik mengenai PAS Kelantan...

3 dekad kebangkitan PAS di Kelantan

Oleh SUBKY LATIF

PADA 10 Februari lalu saya diminta mengulas tentang kebangkitan PAS dan kerajaan 1990-2008 dalam Seminar Tiga Dekad Kebangkitan PAS di Kelantan di Pondok Pasir Tumboh, Kota Bharu.

Kemenangan besar PAS Kelantan tahun 1990 itu adalah barakah dan hasil kebangkitan kepimpinan ulama PAS sejak tahun 1982.

Wujud sekumpulan pimpinan ulama dalam PAS pimpinan Haji Yusof Rawa dan Kelantan dianugerah kemenangan dulu kebetulan ia juga dipimpinan ulama tersohor Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat bersama beberapa ulama lagi seperti Nik Abdullah Arshad, Ustaz Halim Abdul Rahman dan Ustaz Yahya Othman serta ia disokong oleh sekalian tok-tok guru pondok seluruh Kelantan.

Amanah Allah dan rakyat kepada PAS Kelantan itu adalah ujian dan cabaran buat PAS seluruhnya.

Saya menyapa Tok Guru Nik Abdul Aziz di Markas PAS Kelantan sebelum beliau berangkat ke Istana mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar; "Tok Guru bersamping di bawah lutut untuk menghadap Sultan, seperti orang kampung saja!"

Jawabnya, "Ana mahu sebagai orang tua menjadi penasihat kepada Sultan..."

Ertinya Tok Guru memulakan tugasnya sebagai menteri besar, memimpin kerajaan dan rakyat sebagai orang tua, mungkin beliau tidak setua setengah daripada ketua-ketua kerajaan lain.

Dengan watak tuanya itu Menteri Besar menghadapi pegawai-pegawai kerajaan, meminta sokongan dan nasihat mereka bagi memimpin negeri.

PAS sebenarnya sudah bangkit dan padu semula sebelum tahun 1990 itu. Kemenangan itu meningkatkan lagi kebangkitan dan perpaduannya.

Kerajaan itu dikenali sebagai kerajaan Angkatan Perpaduan Ummah pimpinan PAS menjadikan motto kerajaannya Membangun Bersama Islam, mengisytiharkan Kelantan sebagai negeri Serambi Makkah.

Sebelum itu orang membolot sebanyak-banyak duit negeri, melalui Tabung Serambi Makkah yang diwujudkan orang memberi duit kepada kerajaan di bawah skim itu bagi membangunkan negeri dan rakyat.

Menteri Besar tidak tinggal di kediaman rasminya dan tidak pula mengambil elaun rumah yang diperuntukkan jika tidak tinggal di rumah kerajaan.

Meneruskan kehidupan yang sederna, tidak mengambil pembantu rumah baru bagi membantu isterinya mengendalikan kerja rumah sebagai isteri Menteri Besar.

Menteri Besar mengangkat hidangan sendiri seperti biasa kepada tetamu di rumah.

Menteri Besar tidak minta apa-apa daripada kerajaan untuk diri dan keluarganya – sebatang balak pun tidak diminta. Ini menyebabkan sekalian pembesar negeri dan kerajaan segan dan malu untuk mengambil kesempatan.

Kerajaan itu berdepan dengan cabaran awalnya, MCA sengaja hendak menunjukkan pengaruh politiknya menganjurkan pesta minum arak. Kerajaan menasihat melarangnya. MCA berkeras hendak mengadakan juga. Reaksi Menteri Besar, 'Lantaklah minum hingga pecah perut.' MCA pun membatalkannya.

Sepanjang tiga dekad – 1990- 2008 – parti dan kerajaan berdepan dengan pasang surut sokongan rakyat. Ia berdepan dengan suasana tidak serasi dengan sekutunya Parti Semangat 46. Apabila parti itu dibubarkan, ahli-ahlinya rujuk semula kepada Umno, sebahagian dari penyokongnya hilang tetapi kerajaan dapat diselamatkan.

Pernah PAS kalah dalam pilihan raya kecil di kawasan kuatnya di Pengkalan Pasir. Pernah kerajaan PAS itu diselamatkan oleh satu majoriti saja di Dun untuk jangka waktu yang lama. Tetapi PRU 2008 memberinya kemenangan besar semula hampir menyamai kemenangan tahun 1990.

Kerajaan negeri menghadapi berbagai catuan daripada kerajaan pusat dan layanan anak tiri.

Geran per kapita diberi lewat, pelaburan disekat malah hak ke atas royalti minyak di perairannya dinafikan. Tetapi kerajaan Kelantan tetap dapat meneruskan pembangunan dan dapat pula membayar hutang kepada pusat mengikut jadual.

Dalam apa keadaan pun imej kerajaan Kelantan dan Menteri Besarnya dalam mengendalikan amanahnya terus meningkat dari semasa ke semasa. Pemerintahannya dikira bersih dan tidak pula ketinggalan kecekapannya daripada lain-lain kerajaan. Menteri Besarnya pula jauh lebih terserlah daripada ketua kerajaan yang lain.

Imej Menteri Besar dan kerajaan ikut memberi kekuatan kepada parti baik di peringkat negeri mahupun di peringkat nasional walaupun kekuatan parti itu juga memberi kekuatan kepada Menteri Besar dan kerajaannya. Kekuatan Menteri Besar dan kerajaan tidak menjamin keselamatan kerajaan jika parti tidak kuat.

PAS di Kelantan sudah dikira kuat sebelum kemenangan tahun 1990 tetapi kekuatan itu lebih terserlah apabila dibantu oleh Parti S46. Begitulah cara Allah membantu pihak yang dikehendaki.

Persoalan sekarang yang menjadi cabaran kepada PAS ialah apakah ia benar-benar kuat atau kekuatannya itu adalah kerana kekuatan Tok Guru sebagai Mursyidul Am dan Menteri Besar?

Mana lebih kuat antara parti dengan Tok Guru? Atau adakah kedua-duanya sama-sama kuat? Kita tetap boleh bersyukur kiranya kedua-duanya sama-sama kuat.

Dalam apa keadaan PAS mesti memastikan ia lebih kuat daripada Tok Guru. PAS Kelantan akan bermasalah kiranya Tok Guru lebih kuat daripada parti.

PAS tidak boleh bergantung kepada kekuatan Tok Guru saja kalau ia tidak kuat. Kita mesti menerima hakikat bahawa suatu hari nanti Tok Guru tidak ada dalam kerajaan. Seperti umat Islam di zaman Rasulullah s.a.w. mesti menerima hakikat bahawa Rasulullah tetap wafat dan Islam mesti terus tanpanya.

PAS Kelantan mesti bersedia tanpa Tok Guru dalam kerajaan dan tanpa Tok Guru di dunia nyata ini.

Mahu tidak mahu PAS Kelantan dan kerajaan Kelantan akan terpaksa menghadapi cabaran tiada lagi Tok Guru di dunia. Parti akan berjalan terus dan kerajaan juga akan berjalan terus. Pengganti Tok Guru dalam parti tidak sama dengan Tok Guru dan pengganti Tok Guru dalam kerajaan pun juga tidak sama dengan Tok Guru. Ia terpaksa dihadapi.

Tetapi apakah PAS Kelantan bersedia tanpa Tok Guru dalam kerajaan sedang Tok Guru masih berada di dunia? Tok Guru masih ada di dunia tetapi tidak lagi menjadi Menteri. Bagaimana?

PAS dan rakyat mesti bersedia menghadapi keadaan itu dan mesti bersedia untuk belajar menghadapinya.

Di sinilah perlunya parti itu mesti lebih kuat daripada Tok Guru supaya masing-masing tidak berhadapan apa-apa masalah tanpa di dunia atau tanpa Tok Guru dalam kerajaan.

Tok Guru boleh jadi pemimpin seumur hidup baik bagi parti dan rakyat, tetapi Tok Guru tidak boleh jadi Mursyidul Am seumur hidup dan Menteri Besar seumur hidup. Tok Guru boleh jadi pemimpin seumur hidup tanpa menjadi Mursyidul dan tanpa menjadi Menteri Besar.

Lim Kit Siang adalah pemimpin DAP walaupun dia sudah tidak lagi jadi Setiausaha Agung dan tidak juga jadi Pengerusinya.

Mahatma Gandhi tidak menjadi Presiden dan Perdana Menteri India serta tidak menjadi ketua Parti Kongres India tetapi dia adalah pemimpin parti itu dan pemimpin rakyat seumur hidup.

PAS mesti bersedia menerima realiti itu bagi memenuhi tuntutan sebuah parti dalam dunia demokrasi kerana demokrasi mengajar dunia begitu. Justeru itu PAS mesti menentukan ia lebih kuat dari pemimpin. Pemimpin datang dan pemimpin pergi, PAS mesti ada terus dan relevan.

Saya tidak bercadang untuk menamatkan perkhidmatan Tok Guru dalam parti dan dalam kerajaan, tetapi saya mahu mengingatkan keperluan sebuah parti yang kuat dan lebih kuat dari pemimpinnya, supaya ia boleh menghadapi apa jua susana dan cabaran.



Published on shalehudin

Monday, March 26, 2012

GAMBAR PERILAKU BURUK ORANG2 MELAYU:



Melayu mana ni? UMNO,UMNGOK @ UMPORNO............
--------

Published on Na'im Nikmat @blog

Terkini! Cuba Tengok Apa Yang Pelik Semasa Najib Pasang Bata Simen

Cuba kawan-kawan teka kat mana yang tak kena?

Ni la akibat apabila PM turun masa nak pilihanraya je.

Pasang bata elok-elok PM, nanti mat indon buruh gelak sampai terkencing.

Published on Kerabu Bersuara ®

Sunday, March 25, 2012

Apa Dia Reformasi, Transformasi Najib?

Selagi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bukan badan bebas dan tidak diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu pilihan raya Malaysia tidak bebas.

Selagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bukan badan bebas dan tidak diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu usaha mencegah dan membasmi rasuah, khususnya di peringkat tinggi kerajaan, akan gagal.

Selagi Radio Televisyen Malaysia (RTM) bukan badan bebas yang diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) tidak dimansuhkan sama sekali, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi tidak dihapuskan, atau dilonggarkan untuk menggalakkan kebebasan maklumat, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Kebebasan Maklumat tidak dilaksanakan, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas untuk melaporkan dengan berani dan benar.

Selagi lesen dan kebenaran stesen TV dan radio swasta dikawal oleh kerajaan, selagi itu tidak wujud media bebas di negara ini.

Selagi Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak dihapuskan tanpa perlu diganti sebarang akta lain, termasuk mana-mana undang-undang yang membenarkan tahanan tanpa bicara, selagi itu rakyat Malaysia tidak akan bebas.

Selagi sistem kehakiman takut dan tunduk kepada eksekutif (pembuat keputusan = parti pemerintah = kerajaan), selagi itu keadilan tidak wujud; yang salah boleh bebas dengan wang, yang benar dizalimi kerana tiada wang.

Selagi sistem tender terbuka tidak diamalkan dengan telus dan mengikut undang-undang yang adil, selagi itu diskriminasi, pilih kasih, salah guna kuasa, penyelewengan dan rasuah serta kronisme akan terus berleluasa.

Selagi warna kulit sahaja menjadi asas penentu dalam apa-apa bidang, selagi itu rakyat sentiasa curiga dan was-was antara satu sama lain, sama seperti yang telah berlaku sejak lebih 50 tahun lalu.

Selagi sistem politik Barisan Nasional yang berasaskan politik perkauman dan dominasi satu parti, selagi itu rakyat akan terbelenggu dan takut sehingga mencacatkan kreativiti minda, menjadi mandom, lembap dan 'lebih kurang' (mediocre).

Ini semua hanya sebahagian kecil daripada masalah yang rakyat hadapi sejak berpuluh tahun lalu. Tak nampak sebarang tanda pemulihan.

Jadi apakah yang Datuk Seri Najib Razak maksudkan dengan reformasi dan transformasi itu? – Roketkini



--------

Published on Kelab Greenboc

Sampai macam ni sekali budak ni didera


Apa saja alasan..budak kecil ini tidak sepatutnya diperlakukan seperti ini.Bayangkan trauma yang akan dihadapi apabila ia membesar.Anak yang sepatutnya diberikan kasih sayang dengan teguran dan nasiaht bukan dengan pukulan yang berparut dibadan dan hatinya.Kesian adik ni...


--------

Published on borak kosong

Instagram Sign-Up Page Now Live. Android App Soon Approaching

Lot of us have been waiting and waiting, for Instagram to finally hit the Android platform. It is very popular photo app that already has 27 million subscribers on the iOS platform, so yeah, it is about time we got some Instagram love.

Well the sign-up page is now live, and you can be notified when Instagram hits the Play Store. Simple as heading over to the page by clicking the link below, enter your email address, and then wait patiently. Co-founder Kevin Systrom apparently took the stage at SXSW to show off the Android version of the popular app, assuring the crowd that it will be dropping soon. So head to the sign-up page and be one of the first to get Instagram.

Sign-up Page
Source: Phandroid

--------

Published on AndroidSPIN

Noh Omar Dengan Wasatiyahnya. Syabas Umno Selangor!

Published on Kerabu Bersuara ®

Saturday, March 24, 2012

Could this be Samsung’s 11.6″ Galaxy Tab?

Unlike most Android manufacturers, Samsung seems intent on retaining its strategy to manufacture hundreds of variants of devices that vary in the tiniest of manners. After creating something like a gazillion tabets in the 7-to-9 inch range, they seem to be interested in testing the upper limit on tablet sizes if the rumors of the 11.6 inch tablet are to be true.

Although there hasn't really been any solid basis for the rumor, which first originated at BGR,  Android and Me found this picture on Samsung's webpage detailing the Exynos 5250 processor. There are striking similarities with the Galaxy Tab 2 (10.1), but that doesn't necessarily mean that the tablet will make its way to the market. It could easily be a mock-up or a reference device for the processor platform.

How many of you would be interested in the larger 11.6 tablet? Personally, I'm someone who prefers a smaller one, and will probably sell my Galaxy Tab 10.1 and get the Nexus Tablet (if it does roll out) or the Asus MeMo once they are available. I think an 11.6 will be too large for those who use it mainly for reading purposes, and I'm not too sure if a 1.5-inch increase would be a killer feature for those who consume a ton of media or use it in conjunction with some form of a keyboard dock.

[via Android and Me]

--------

Published on Android Phone Fans

Nasihat Buat Isteri Ketika Berbelanja

BERJIMAT CERMAT

Tidak membazir pada hal -hal yang tidak perlu.Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :"Sebahagian daripada tanda-tanda sempurnanya keIslaman seseoramg ialah meninggalkan hal-hal yang tidak berguna."(Riwayat Al -Tirmizi)

TIDAK MENAMPILKAN HIDUP MEWAH

Para tidak seharusnya membelanjakan harta suami secara melampau dengan membeli barangan berjenama dan mahal

TIDAK BERSIKAP SARAKAH

Tidak mudah terpengaruh dengan hidup orang lain yang serba mewah sehingga mendesak suami di luar kemampuannya

HIDUP SECARA SEDERHANA

Sedar diri dengan kemampuan kita dan jangan berlebihan dalam berbelanja

--------

Published on borak kosong

ANDA PERCAYAKAH MUKA2 NI URUSKAN WANG RAKYAT?


Muka pecah amanah...........

--------

Published on Na'im Nikmat @blog

Jahatnya DAP...

Siang 'hidup Melayu', malam 'jual tanah Melayu'

Siang hidup Melayu, malam jual tanah Melayu inilah yang selayak dilebelkan kepada pemimpin Umno. Oleh kerana sudah tersepit dengan sokongan rakyat di negara ini maka ada satu modal lagi yang perlu dimainkan oleh Umno iaitu perkauman dan agama.

Terbaru apabila pemimpin Umno menuduh kerajaan Kelantan menggadai tanah Melayu di Kelantan. Maka ia telah menjadi bahan ketawa, tidak ubah seperti pencuri menjerit pencuri.

Semua dunia maklum pemimpin Umno adalah juara broker tanah Melayu selama ini. Apabila Umno membangkitkan tanah rizab Melayu seolah-olah Umno mengusik sarang tebuan dan bola tanggung kepada PAS dan Pakatan Rakyat.

Rekod membuktikan bagaimana pengkhianatan Umno terhadap tanah rizab Melayu.

Sejahat-jahat penjajah lebih baik daripada Umno sehingga mewartakan seluas 3 juta hektar tanah rizab Melayu pada tahun 1957, namun selepas merdeka, pada tahun 1995 tanah rizab Melayu hilang seluas 1.7 juta hektar.

Sekarang mungkin tanah rizab Melayu sudah tergadai hampir 2 juta hektar. Persoalannya siapa punya angkara?

Buktinya 200 ekar tanah rizab Melayu untuk kilang simen tergadai kepada Yeoh Tiong Lay. (YTL.).

Sewaktu Umno berkuasa, 9 ribu hektar tanah rizab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rizab Melayu, yang diganti cuma 3 ribu hektar.

Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rizab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.

Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah rizab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2.

Seluas 26,000 hektar tanah rizab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.

Seluas 300 ekar tanah rizab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vicent Tan untuk projek perlancongan.

Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah rizab Melayu di Kerpan Kedah untuk projek kolam udang.

Seluas 273 ekar tanah Melayu Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur diambil untuk projek mega.

Tanah rizab Melayu seluas 94 ekar terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.

Daripada fakta di atas bolehlah dirumuskan Umno lah pengkhianat dan menggadai tanah orang Melayu. Bukan PAS, bukan PKR dan bukan DAP.- Harakahdaily

Published on shalehudin

[PANAS] Hasan Ali Serah 83 Syarikat Kroni Kepada JKR Buat Jalan Semasa Jadi Exco


Sidang Dewan Undangan Negeri Selangor semalam digegarkan dengan satu pendedahan mengejutkan dimana bekas Exco Agama, Infratruktur Dan Kemudahan Awam, Datuk Hassan Ali telah didapati menyalahgunakan kuasa dan membelakangkan arahan kerajaan negeri dengan mengeluarkan senarai persendiriannya sebanyak 83 buah syarikat dan diberikan secara terus kepada pihak JKR.

Pendedahan tersebut telah dilakukan oleh ADUN Bukit Antarabangsa, Azmin Mohd Ali semasa perbahasan titah diraja.

Azmin, yang juga timbalan presiden PKR, juga membidas Hasan kerana didakwa membelakangkan dasar tender terbuka negeri ketika menganugerahkan sub-kontrak penyelenggaraan jalan.

"Kerajaan negeri telah mengeluarkan arahan agar semua kontraktor berdaftar dengan UPEN mulai tahun 2009 dengan kementerian kewangan dan PKK dan tender terbuka,"


"Walaupun sudah ada arahan dari kerajaan negeri secara bertulis kepada semua pihak, exco infrastruktur dan kemudahan awam (Hassan Ali) menggunakan kuasa dan membelakangkan arahan kerajaan negeri dan mengeluarkan senarai persendirian sebanyak 83 buah syarikat dan diberikan secara terus kepada pihak JKR membelakangkan prosidur, membelakangkan perundangan, membelakangkan arahan sedangkan ada arahan perbendaharaan yang hanya memberikan kuasa kepada Pegawai Kewangan Negeri yang disebut sebagai kelulusan khas dari segi perolehan dimana hanya Pegawai kewangan Negeri yang berkuasa untuk memberikan kelulusan termasuk rundingan terus. Itu memang ada dalam arahan Perbendaharaan

"Tetapi apa yang berlaku yang memberi arahan ini bukan pegawai kewangan negeri tetapi exco infrastuktur dan kemudahan awam dengan mendapat kerjasama beberapa individu tertentu di dalam pejabat perbendaharan negeri memberikan kelulusan dan memberikan senarai kepada JKR negeri sebanyak 83 syarikat," dedah Azmin.

Beliau menyatakan nilai kontrak ini setiap tahun berjumlah RM35juta.

"Maka persoalan saya dimana Islam, dimana Melayu dimana prinsip raja-raja Melayu yang diangkat hari ini sedangkan ketika kamu berkuasa ini yang kamu lakukan?" tanya Azmin

"Saya bukan nak bawak fitnah, saya bawa dokumen untuk membuktikan dimana bila audit jalankan siasatan dalaman, apa dapatan audit negeri?

"Pihak audit telah membuat semakan berkaitan carta aliran kerja JKR, didapati senarai kontraktor telah diterima dari exco berkenaan melalui satu surat bertarikh 6 Jan 2010," tambahnya lagi.

Menjawab soalan ADUN BN Permatang, Tuan Sulaiman bin Abdul Razak yang ingin tahu mengapa tidak dilakukan pendedahan lebih awal dan apakah ia boleh dianggap bersubahat, Azmin menjawab pendedahannya itu sepatutnya dilakukan lebih awal jika beliau sudah mempunyai bukti lengkap sebelum exco berkenaan, Dato Hassan Ali tidak lagi menjadi exco.

Azmin dengan sinis menyatakan beliau gembira kerana UMNO mempunyai sahabat baru dan kerana itu sahabat barunya itu perlu dipertahankan UMNO sebagai membuktikan semangat kesetiakawanan.

"Tetapi kalau nak pertahankan biarlah yang benar dan hak," katanya.

"Saya bersetuju kalau saya ada maklumat ini lebih awal, saya boleh dedahkan, tak ada masalah, tetapi proses (mengumpul bukti) mengambil masa," jelas Azmin.





--------

Published on Kelab Greenboc

Friday, March 23, 2012

Secara teknikalnya ia semacam resume, tapi poyo nak mampus



Dunia Nak Kiamat Dah

Dr Mashitah Kata: Najib contohi Kemoderatan Rasulullah s.a.w

Kaka kaka
ini bodek tahap gaman dah ini
12 ton punyak Jek
jahanam msia kalau nak mengampu melampau - tolong le jgn puji melangit yang tak berpatutan begitu nanti pemimpin tu tak kan rasa bewrsalah pa2 kerana dia mencontohi RasulSAW konon - jahanam wei jahanam

--------

Published on Manjadda wajada

Najib & Isa Samad dah mula nak hapus MB Mohamad Hasan


Mohamad Hasan dah dapat panggu,,, Zambry a/l Kadiaq bila pulak ya,,, Najib dah 5 kali dok ulang mari Perak,,, itu pun tak faham-faham lagi ka...

--------

Published on Manjung Mari

Thursday, March 22, 2012

22 Mac Mengenang Shahidnya Sheikh Ahmad Yassin




Mengenang Sheikh Ahmad Yassin 1938- 2004

Syeikh Ahmad Yassin telah dilahirkan di sebuah kampong bernama al-Jora, daerah Majdal di dalam wilayah Asqalan (Ashkelon) pada tahun 1938. Dia telah dibesarkan di sana sehingga tahun 1948 ketika pendudukan pengganas Yahudi ke atas bumi Palestin, dia dan keluarganya dipaksa berhijrah ke Semenanjung Gaza.

Membesar sebagai seorang pelajar yang cemerlang di dalam pelajarannya beliau amat disayangi oleh guru ? gurunya ketika berada di sekolah. Beliau juga merupakan seorang ahli sukan yang aktif di zaman persekolahannya. Di zaman mudanya beliau telah ditimpa kemalangan, di mana beliau telah terjatuh ketika sedang beriadah yang menyebabkan beliau mengalami lumpuh pada bahagian kakinya.
Keadaannya yang lumpuh itu tidak mengahalang beliau untuk meneruskan kecemerlangannya di dalam bidang pelajaran dan juga aktiviti ? aktiviti islam. Pada tahun 1964 beliau telah melanjutkan pelajaran di Universiti Ain Shams di Kaherah. Pengajiannya di universiti tersebut walaubagaimanapun tidak sampai ke hujungnya apabila beliau telah dipenjarakan selama sebulan oleh pihak berkuasa Mesir kerana penglibatannya dengan pertubuhan Ikhwan Muslimin pada tahun 1966. Lebih dahsyat lagi beliau telah dihantar pulang ke Gaza oleh pihak berkuasa Mesir tanpa sempat menamatkan pengajiannya. Ujian yang getir ini tidak sedikit pun membunuh semangatnya untuk terus bergerak aktif dalam pertubuhan tersebut untuk memperjuangkan islam dan dakwah islamiyyah.


Kepulangannya ke Gaza telah menyaksikan bagaimana beliau bergerak aktif memperjuangkan islam sebagai guru bahasa Arab dan juga khatib di mesjid Gaza. Dalam tempoh yang singkat sahaja beliau telah menjadi terkenal di kalangan penduduk Gaza dengan khutbah ? khutbahnya terutamanya selepas pendudukan rejim Zionis ke atas Gaza pada tahun 1967.

Selain daripada dua tugas utama tersebut, Semenanjung Gaza juga telah menyaksikan jasa Ahmad Yassin sebagai pekerja kebajikan dan juga pendakwah yang gigih mendidik anak ? anak remaja dan para pemuda dengan didikan islam. Hasil dari usaha tersebut sekitar tahun 1969 dan 1970 pertubuhan Ikhwan Muslimin telah berkembang hebat di kawasan Gaza. Hasilnya pada tahun 1973 dengan bantuan anggota pertubuhan tersebut, Syeikh Ahmad Yassin telah berjaya menubuhkan sebuah pertubuhan kebajikan yang menjaga kebajikan pelarian pelarian Palestin yang diberikan nama Mujamma al-Islam.

Usahanya tidak terhenti setakat itu sahaja. Memandangkan keadaan di Palestin lebih memaksa umat islam di sana untuk berjihad, beliau dan beberapa anggota Ikhwan Muslimin yang lain telah menubuhkan sebuah gerakan jihad yang dinamakan sebagai al-Mujahidun al-Filastiniyun pada tahun 1982 sebagai kesinambungan perjuangan Kataib Syuyukh yang mengambil wasilah jihad sebagai landasan perjuangan mereka. Bagi Ahmad Yassin kelumpuhan dirinya tidak mengahalang dirinya dari usaha mendidik dan membina generasi mujahidin Palestin untuk berhadapan dengan penjajah Zionis yang telah menjajah bumi mereka dan juga Masjid al-Aqsa.

Pada tahun 1983, ketika beliau menjawat jawatan sebagai pengarah Pusat Islam di Gaza, beliau telah ditangkap dan dipenjarakan oleh pihak rejim Zionis diatas tuduhan memilki senjata api dan cuba untuk menggugat kerajaan Zionis Israel. Dia telah dijatuhkan hukuman penjara selama 13 tahun melalui mahkamah tentera Israel, namun pada tahun 1985 hasil dari proses pertukaran tawanan di antara pihak PLO dengan rejim Zionis, beliau telah dibebaskan setelah menjalani hukuman penjara selama 11 bulan.

Melihatkan kepada kondisi Negara Negara Arab yang tidak lagi berminat untuk memerdekan bumi Palestin dan Masjid al-Aqsa, begitu juga dengan gerakan PLO yang semakin bersikap lunak terhadap rejim Zionis, Yassin dan juga rakan rakannya di dalam pertubuhan Ikhwan Muslimin telah menubuhkan gerakan pembebasan islam yang dikenali sebagai HAMAS pada tahun 1987. HAMAS telah memulakan corak baru penentangan cara baru, iaitu dengan mengadakan demonstrasi jalanan dan pertempuran secara bersemuka dengan pihak tentera Zionis. Kebanyakan ahli pergerakan ini dihasilkan dari masjid masjid dari kalangan orang orang muda yang dikenali dengan nama Atfal Hijarah (Kanak kanak Batu) kerana menggunakan batu untuk berhadapan dengan tentera Zionis. Penentangan yang mempunyai impak yang besar terhadap rejim Zionis ini dikenali sebagai Intifadah?. Kesan dari Intifadah ini amat hebat, pihak tentera Zionis terpaksa mengambil tindakan ? tindakan drastik sebagai tindak balas terhadap kemaraan gerakan HAMAS.

Sebagai natijahnya, pada bulan Ogos 1988 pihak tentera Zionis telah merobohkan rumahnya dan membuangnya ke sempadan Lebanon. Tidak cukup sekadar itu sahaja, pada 18/5/1989 beliau bersama ratusan anggota pergerakan HAMAS yang lain telah dipenajarakan kerana kejayaan operasi operasi yang telah dilancarkan oleh gerakan tersebut dalam usaha membunuh tentera tentera dan komando komando Israel. Sekali lagi mahkamah tentera Israel pada 16 / 10 / 1991 telah menjatuhkan hukuman 15 tahun penjara ke atas Syeikh Ahmad Yassin di atas sembilan pertuduhan yang disabitkan ke atasnya, termasuk tuduhan membunuh, menculik dan juga menyerang tentera tentera Zionis.
Kesan dari penahanan tersebut beliau telah mengalami lumpuh seluruh tubuh kecuali kepalanya sahaja. Beliau juga mengalami kehilangan penglihatan mata kanannya dan juga kekaburan penglihatan pada mata kirinya selain daripada masaalah pendengaran akibat tekanan dan deraan yang dikenakan ke atasnya. Sepanjang tempoh itu juga beliau dihidapi jangkitan pada paru parunya dan juga hidapan pada abdomennya. Keadaan kesihatannya yang semakin parah itu telah memaksa pihak penjara terpaksa membawanya berulang alik ke hospital untuk mendapatkan rawatan..

Pada 13/12/1992 kumpulan komando HAMAS yang dikenali sebagai Kataib al-Qassam telah berjaya menculik seorang tentera Zionis dan menawarkan pertukaran tawanan dengan pihak rejim. Mereka menawarkan pertukaran di antara tentera tersebut dengan pembebasan Syeikh Ahmad Yassin dan beberapa tawanan HAMAS lain yang sakit dan yang telah berumur. Pihak rejim Zionis walaubagaimanapun menolak permintaan tersebut malah cuba menyerbu masuk ke rumah di mana tenteranya ditawan dengan harapan untuk membebaskannya. Percubaan mereka gagal, tentera Zionis yang ditawan itu mati dibunuh berserta dua tentera Zionis yang lain dan juga tiga pejuang Palestin telah mati syahid di tempat kejadian. Kejadian tersebut berlaku di Bir Nabala berdekatan dengan kota Baitul Maqdis.

Pada 1/10/1997, hasil dari perundingan pertukaran tawanan di antara kerajaan Jordan dengan rejim Zionis Syeikh Ahmad Yassin telah berjaya dibebaskan. Kerajaan Jordan yang telah berjaya memberkas dua orang anggota perisikan rejim Zionis ketika mereka gagal dalam percubaan untuk membunuh ketua biro politik HAMAS, Khaled Mishaal di Amman, Jordan. Demi untuk mendapatkan kembali dua perisik tersebut, pihak rejim Zionis telah bersetuju dengan tawaran yang diberikan oleh mendiang raja Jordan, Raja Hussin yang meminta Syeikh Ahmad Yassin dibebaskan.




Sejurus pembebasannya Syeikh Ahmad Yassin kembali memainkan peranannya sebagai pemimpin agama bagi gerakan HAMAS yang semakin mendapat tempat di hati rakyat Palestin dan juga semakin digeruni oleh rejim Zionis. September 2000 telah menyaksikan tercetusnya Intifadah kali kedua selepas perdana menteri rejim Zionis, Ariel Sharon telah mencemarkan Masjid al-Aqsa bersama 200 tenteranya. Sekali lagi Syeikh Ahmad Yassin telah berjaya membangkitkan rakyat PAlestin untuk bangun berjuang menentang kegilaan rejim Zionis. Impaknya amat besar kepada rejim Zionis. Kerugian harta dan nyawa yang dialaminya adalah yang paling teruk dalam 50 tahun penubuhan Negara haram Israel. Penentangan berlaku tiap tiap hari tanpa menunjukkan rasa menyerah kalah. Hasilnya pelabagi usaha dilakukan oleh pihak rejim demi mengekang kemaraan rakyat Palestin. Antaranya menyerang Bandar Bandar, membunuh orang orang awam, membina tembok pemisah, membunuh pejuang pejuang Palestin dan pemimpin pemimpin mereka.


Hasil dari kegilaan tersebut, beberapa pemimpin pejuang Palestin telah berjaya menemui syahid dibunuh oleh rejim Zionis dengan menggunakan jet jet pejuang, helikopter dan juga kereta kereta kebal mereka. Antaranya Salah Shahadah, Ismail Abu Shanab dan lain lain lagi. Syeikh Ahmad Yassin juga tidkak terlepas dari usaha jahat tersebut, seperti yang berlaku pada 6 / 9 / 2003 bilaman sebuah helikopter Apache milih tentera Zionis telah membedil dan merobohkan rumah Ahmad Yassin, mujurlah beliau selamat dan hanya mengalami kecederaan ringan di tangan kanannya. Begitu juga apa yang dialami oleh Abdul Aziz Rantisi, orang nombor dua HAMAS yang telah dibedil keretanya ketika beliau di dalam perjalanan.



Namun, pada subuh 22 / 3 / 2004, mereka sekali lagi menyerang Syeikh Ahmad Yassin ketika beliau dalam perjalanan pulang dari mesjid setelah selesai solat subuh secara berjemaah. Tiga buah roket telah dilancarkan ke atas Syeikh yang lumpuh itu telah berjaya mengorbankan diri Ahmad Yassin dan empat yang lain termasuk anaknya.





--------

Published on SiasahKini

Gaun pengantin paling panjang di dunia

BUCHAREST - Seorang model berusia 17 tahun, Emma Dumitrescu memakai gaun pengantin yang paling panjang di dunia kelmarin.

Dia memakai gaun sepanjang tiga kilometer (km) yang mengambil masa selama 100 hari untuk dijahit dengan melibatkan 10 penjahit.

Gaun itu direka oleh syarikat fesyen Salun Andree di sini.

Pihak Guinness Book of World Recordsmengiktiraf gaun tersebut sekali gus mengatasi rekod gaun terdahulu dari Belanda yang sepanjang 2.48km. - Agensi

sumber : kosmo online

YOU BASTARD!!

A judge working a double-homicide case tells the defendant, "You're charged with beating your wife to death with a hammer."

"You bastard!" yells a voice from the back of the courtroom.

"You're also charged with killing your mother-in-law with a hammer," says the judge.

"Bastard!" the same person yells.

The judge addresses the man sitting in the back of the courtroom."Sir, one more outburst and I'll charge you with contempt."

"I'm sorry, Your Honor," says the man. "But I've been this bastard's neighbor for 10 years, and every time I asked to borrow a hammer, he said he didn't have one."

Original Page: http://m.funnyordie.com/articles/5473660275/you-bastard

Hassan Ali Mula Tugas Sebagai Adun BN

Ahli PAS yang dipecat Datuk Hasan Ali (Gombak Setia-Bebas) hari ini memulakan tugasnya sebagai wakil rakyat Bebas di dewan undangan negeri Selangor dengan membidas bekas rakan-rakan partinya semasa perbahasan titah diraja. Sasaran pertama beliau adalah Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Abdul Rani Othman (Meru-PAS), yang semalam menyelar Hasan kerana tidak hadir pada Majlis Santapan Diraja, semalam.

Apabila Abdul Rani cuba mencelah dengan soalan yang berkaitan dengan kes murtad, Hasan cuba mengelakkan dirinya daripada menjawab.

Sebaliknya beliau menyelar Abdul Rani kerana menyerang peribadinya dengan mengatakan bahawa bidasan ke atas beliau itu tidak mencerminkan kebijaksanaan yang seharusnya dimiliki oleh seorang ADUN.

"Saya juga pernah jadi ahli parlimen. Kadang-kadang menteri tidak menghadiri sidang Parlimen kerana mempunyai beberapa perkara lain yang mendesak. Adakah itu bermakna mereka tidak menghormati Dewan Rakyat?"

"Meru hanya menyerang peribadi saya semata-mata kerana beliau tidak dilantik sebagai exco (Selangor) selepas saya telah digugurkan.

"Beliau harus berjumpa dengan seorang pakar psikologi untuk mengubati masalahnya," katanya sambil disambut dengan tepukan oleh ADUN BN.

Berang dengan kata-kata Hasan itu, Abdul Rani sekali lagi mencelah dan menuntut Hasan menarik balik kata-katanya.

"Saya seorang doktor profesional, awak bukan. Saya tahu saya tidak perlu seorang pakar psikologi," katanya.

Hasan membalas : "Apa masalah awak? Jumpa psikologi bukan perkara yang tidak baik bagi semua orang." ~malaysiakini

--------

Published on Addin

Hutang sebenar negara lebih 53 peratus KDNK - Azan Ismail


Keadilan Daily
(Oleh: Aedi Asri)

KUALA LUMPUR 21 Mac: Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail menyifatkan, kenyataan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin berkenaan hutang negara di paras 53 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah tidak tepat.

"Peratusan itu diambil dari tahun lepas. Sekiranya kita mengambil kira hutang perbelanjaan terbaru, termasuk anggaran Belanjawan 2012, hutang negara pasti melebihi had ditetapkan.

"Malah, ia belum mengambil kira peruntukan luar jangka dan projek-projek yang didanai melalui pinjaman yang dijamin kerajaan, yang tidak dimasukkan dalam belanjawan," ujar Azan.

Beliau turut menjelaskan, paras 55 peratus sebenarnya terlalu tinggi untuk dijadikan had siling hutang negara.

Beliau merujuk jawapan Awang Adek kepada soalan dari Ahli Parlimen Machang, Datuk Saifuddin Nasution Ismail di Dewan Rakyat hari ini, berkenaan tindakan kerajaan untuk mengawal hutang negara yang semakin meningkat.

Merujuk laman Malaysiakini, Awang Adek melalui jawapannya mengatakan, hutang negara belum mencapai tahap kritikal kerana kurang 2 peratus dari had pinjaman yang dibenarkan perlembagaan, iaitu 55 peratus daripada KDNK.

17 Februari lalu, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mengatakan kerajaan memanipulasi belanjawan dengan tidak memasukkan beberapa projek mega dalam belanjawan, sebaliknya menjadi penjamin kepada syarikat yang membuat pinjaman.

Tony Pua juga mengatakan kerajaan juga secara sewenang-wenangnya meminda undang-undang untuk menaikkan had hutang negara, dari 40 peratus pada tahun 2003 hingga 55 peratus pada masa kini.

Bercakap lanjut Azan berkata, kerajaan turut mengheret rakyat untuk sama-sama menanggung hutang, sehingga hutang isi rumah negara mencecah RM600 bilion, antara tertinggi di dunia.

"Sebenarnya ini isu yang perlu dititikberatkan. Kerajaan Umno BN melalui polisi seperti kadar bunga dan caj bank, melahirkan rakyat yang terbeban dengan hutang yang cukup besar," ujar Azan.

--------

Published on Kerabu Bersuara ®

Jam Tangan Tron



Memang Bergaya Nampaknya



12 Saat Jugak Rasanya Nak Dapat Waktu Yang Tepat



Ada Duit Memang Aku Sambar


Sumber: Stumbleupon

Wednesday, March 21, 2012

Kalkulator Mekanikal Dulu-Dulu



This image, taken by San Francisco-based photographer Kevin Twome, shows a German-built Hamann 505 mechanical calculator from the 1960s. In its day, it sold for sold for upwards of $1,000—that's over $7,000 at today's rates.

Gizmodo

Bosan Terlalu Lama Hidup, Nenek 105 Tahun Gantung Diri

Mendapatkan umur yang panjang, apalagi boleh mencapai usia lebih dari seratus tahun tentunya tidak terjadi pada semua orang. Namun ternyata tidak semua yang bahagia memiliki usia yang panjang.
Seperti yang terjadi di Rusia, dimana seorang nenek berusia lebih dari seabad memutuskan untuk mengakhiri hidupnya kerana 'bosan' terlalu lama menunggu waktu kematiannya.

Anastasia Khoreva, seorang pencen yang telah berusia 105 tahun, memutuskan untuk gantung diri setelah mengatakan kepada keluarganya bahawa Ia sudah lelah menunggu kematiannya.
Menurut para teman dan kerabat, Anastasia mengalami depresi setelah mengetahui ia terkena infeksi paru-paru.

TheSun menulis, sebelum melakukan aksi bunuh diri Anastasia lebih dulu menunggu sampai keluargannya meninggalkan rumah sebelum menggunakan pakaian sebagai jerat sementara Ia berada di bilik  tidurnya.
Nenek dari Darsun, Rusia, tersebut telah hidup melalui Revolusi Rusia, dua perang dunia dan eksekusi massal oleh sang tiran komunis, Joseph Stalin.
"Ini hal yang aneh untuk dilakukan pada usianya saat ini. Tapi Anastasia sering mengatakan bahawa dia muak menunggu kematiannya sehingga dia ingin pergi dan 'bertemu' dengan itu (kematian)." tutur salah seorang tetangga.

Seorang anggota keluarga Anastasia menambahkan: "Dia pernah sekali mencuba melakukan bunuh diri sebelum berkata ia sudah tidak tahan terus hidup, tapi waktu itu kami berhasil menghentikannya. Namun, kali ini kami tidak begitu beruntung." 

--------

Published on borak kosong

Apa dia reformasi, transformasi Najib?


Selagi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bukan badan bebas dan tidak diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu pilihan raya Malaysia tidak bebas.

Selagi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bukan badan bebas dan tidak diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu usaha mencegah dan membasmi rasuah, khususnya di peringkat tinggi kerajaan, akan gagal.

Selagi Radio Televisyen Malaysia (RTM) bukan badan bebas yang diletakkan secara langsung di bawah kuasa Parlimen, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA) tidak dimansuhkan sama sekali, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi tidak dihapuskan, atau dilonggarkan untuk menggalakkan kebebasan maklumat, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas.

Selagi Akta Kebebasan Maklumat tidak dilaksanakan, selagi itu media massa Malaysia tidak bebas untuk melaporkan dengan berani dan benar.

Selagi lesen dan kebenaran stesen TV dan radio swasta dikawal oleh kerajaan, selagi itu tidak wujud media bebas di negara ini.

Selagi Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak dihapuskan tanpa perlu diganti sebarang akta lain, termasuk mana-mana undang-undang yang membenarkan tahanan tanpa bicara, selagi itu rakyat Malaysia tidak akan bebas.

Selagi sistem kehakiman takut dan tunduk kepada eksekutif (pembuat keputusan = parti pemerintah = kerajaan), selagi itu keadilan tidak wujud; yang salah boleh bebas dengan wang, yang benar dizalimi kerana tiada wang.

Selagi sistem tender terbuka tidak diamalkan dengan telus dan mengikut undang-undang yang adil, selagi itu diskriminasi, pilih kasih, salah guna kuasa, penyelewengan dan rasuah serta kronisme akan terus berleluasa.

Selagi warna kulit sahaja menjadi asas penentu dalam apa-apa bidang, selagi itu rakyat sentiasa curiga dan was-was antara satu sama lain, sama seperti yang telah berlaku sejak lebih 50 tahun lalu.

Selagi sistem politik Barisan Nasional yang berasaskan politik perkauman dan dominasi satu parti, selagi itu rakyat akan terbelenggu dan takut sehingga mencacatkan kreativiti minda, menjadi mandom, lembap dan 'lebih kurang' (mediocre).

Ini semua hanya sebahagian kecil daripada masalah yang rakyat hadapi sejak berpuluh tahun lalu. Tak nampak sebarang tanda pemulihan.

Jadi apakah yang Datuk Seri Najib Razak maksudkan dengan reformasi dan transformasi itu? – Roketkini.com

--------

Published on Kerabu Bersuara ®

Terkini! Angkara Bodek, Huruf Alif Ditukar Dengan Huruf 1



Published on Kerabu Bersuara ®