Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Tuesday, March 3, 2015

Satu kritikan buat mufti Perlis serta kaumnya

Mufti Perlis dan pengikut wahhabi yg sewaktu dengannya ambil hujjah yg salah dan sempit dari Feqh Manhaji.
1. Kitab ni kitab ringkas sahaja. BUKAN kitab induk mazhab. Sebab itu permasalahan feqhnya sedikit dan terhad. Jadi degan hanya merujuk Feqh Manhaji dan terus buat kesimpulan mudah tentang mazhab As Syafie adalah satu kejahilan yang nyata.
2.Manakala LARANGAN mengadakan kenduri arwah yg dibawakan Syeikh Dib Bugha atas sebab niahah dan membebankan keluarga si mati. Ia satu hukum yang jelas berdasarkan hadis Jarir bin Abdullah al Bajli sebagaimana sepakat ulamak mengenainya.
إذا بطل الخصوص هل يبقى العموم
3. Jika tiada unsur niahah dan tidak membebankan si mati maka ia adalah harus. Hadis Aisyah Radiyallahu anha riwayat Asim,hadis Towus, menunjukkan hal sedemikian
4. Hadis suruhan Nabi SAW supaya para Sahabat Nabi saw mengadakan makanan kepada keluarga Jaafar RA sebab keluarga Jaafar miskin dan anak-anaknya masih kecil. Makanan berkenaan dapat meringankan beban dan menceriakan mereka.
5. Sedekah wang ringgit yang diamalkan sekarang terangkum dalam hadis kes Sayyidina Jaafaar at Toyyar diatas. JIKA wang berkenaan nak digunakan dalam acara kenduri dan sedekah 'badalan' bagi pihak si mati maka pahalanya sampai. Hadis- hadis sahih banyak mengisyaratkan demikian.
6. Mengapa ambil isi berkaitan kenduri arwah sahaja, bagaimana dengan Doa Qunut Subuh yang dijelaskan dalam kitab berkenaan ? Sebab tak kena dengan selera dan hawa nafsu terus tinggalkan ?
Pengajaran yang dapat diambil :
1. Mufti Perlis bukan seorang ahli hukum. Beliau ambil bahasa arab dan sastera semasa di Jordan. MA DAN PhDnya adalah kajian spesifik dalam hadis. Sebab itu kelemahannya amat terserlah dalam kupasan hukum hakam dan bercanggah dengan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. 
2. Beliau saban tahun menyibukkan diri dengan isu khilafiah yg telah diselesaikan para ulamak lebih1300 tahun lalu ia satu kejumudan dan mendatangkan kerugian untuk umat Islam.
3. Kita patut hadir ke majlis Talaqqi untuk mengaji kitab secara bersanad jangan asyik main whatsapp dan melayan golongan yang lalai ini sahaja. Nanti ilmu entah ke mana dan hati kita pula yang menjadi liar.
Ust. Zamihan

1 comment:

Unknown said...

SALAM KENAL SEMUA,…!!!
DEMI ALLAH ! CERITA INI BENAR BENAR TERJADI(ASLI)BUKAN REKAYASA!!!

Saya Sangat BerTerima kasih Atas Bantuan Angka Ritual AKI…Angka KI JAYA Tembus 100%…Saya udah kemana-mana mencari angka yang mantap selalu gak ada hasilnya…sampai- sampai hutang malah menumpuk…tanpa sengaja seorang teman lagi cari nomer jitu di internet…Kok ketemu NomoR KI JAYA..Saya coba beli Paket 2D ternyata Tembus…dan Bagai di sambar Petir..Ternyata Angka Ritual Ghoib KI JAYA…Yang SaYa Minta Tembus 2D…Baru kali ini saya mendapat angka ritual yang benar-benar Mantap…Bagi saudara yang ingin merubah Nasib seperti saya…Anda Bisa CALL/SMS Di Nomer KI JAYA 085- 321- 606- 847.(((Buktikan Aja Sendiri Saudara-Saudari)))

…TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA KI JAYA…

**** BELIAU MELAYANI SEPERTI: ***
1.PESUGIHAN
2.UANG GAIB
3.JUAL TUYUL MEMEK
4.JUAL KERIS PUSAKA
5.JUAL PERMATA REJEKI

…=>KI JAYA<=…
NOMOR TLPN : 085- 321- 606- 847