Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Tuesday, July 30, 2013

[GEMPAR] Putera Saudi Isytihar Belot Kepada Keluarga Al- Saud

Prince Khalid Bin Farhan Al-Saud telah mengumumkan Pembelotan dari keluarga diraja Al Saud melalui satu kenyataan, menyeru raja-raja lain untuk bersuara dan mendedahkan kebenaran demi Allah.


Dalam satu kenyataan pada hari Sabtu, Putera Saudi menyebut 'penderitaan' di bawah pemerintahan rejim Al Saud menggambarkan mereka sebagai pengalaman pahit yang akan didedahkan oleh penulis twitter Mujtahid dan aktivis arab Saad al-Faqih, yang kini tinggal di London . 


Katanya, beliau mengucapkan terima kasih kepada Allah yang membantunya untuk memahami kebenaran mengenai rejim Arab melalui "pengalaman peribadi langsung yang dahsyat " supaya dia boleh merasai apa yang dialami rakyat seluruh negara. 


"Dengan bangga, saya mengumumkan Pembelotan saya dari keluarga Al Saud di Arab Saudi," tulis beliau dalam kenyataannya. 


"rejim di Arab Saudi tidak berdiri dengan peraturan-peraturan Tuhan atau (negara) kaedah-kaedah yang mantap dan dasar, keputusan, dan tindakan yang benar-benar berdasarkan kehendak peribadi pemimpinnya." 


"Semua yang diperkatakan raja Arab Saudi tentang menghormati undang-undang dan peraturan agama adalah palsu. 


Dilakukan supaya mereka boleh berbohong dan berpura-pura seolah-olah rejim taat kepada undang-undang Islam. " 


Beliau mengkritik keluarga diraja kerana menganggapn negara sebagai harta sendiri serta menutup mulut semua sama ada dari dalam dan luar kerajaan yang meminta apa-apa perubahan dan pembaharuan.


Khalid Bin Farhan berkata keluarga pemerintah telah sengaja membiarkan negara kepada keadaan semasa di mana laungan rakyat tertindas dan diabaikan.


"Mereka tidak berfikir tentang apa-apa kecuali faedah peribadi mereka dan tidak peduli akan kepentingan rakyat atau keselamatan negara,"katanya.


Putera Saudi berkata segala yang diucapkan pembangkang pro-reformasi tentang politik, ekonomi, kehakiman negara, sosial dan keadaan keselamatan serta penyalahgunaan nilai-nilai agama adalah benar dan 


"Keadaan sebenar adalah lebih teruk daripada apa yang dikatakan" 


Beliau menyeru semua orang yang mengambil berat untuk masa depan negara untuk menyertainya dan aliran pembaharuan dan mendedahkan kesalahan-kesalahan Al Saud.


Sunday, July 28, 2013

Kenyataan rasmi terbaru Al-Azhar melalui Syeikh Al-Azhar, Al-Imam Al-Akbar Dr.Ahmad Toyyib


http://feedly.com/k/16pZyfS

Ahad | 28 Julai 2013 | 02.18 petang

Kenyataan rasmi terbaru Al-Azhar melalui Syeikh Al-Azhar, Al-Imam Al-Akbar Dr.Ahmad Toyyib dikeluarkan semalam khasnya selepas pembunuhan beramai-ramai awal pagi 27 Julai berhampiran Raba'ah.

Antara isi kandungan penting kenyataan beliau:

- Al-Azhar mengutuk dengan keras dengan korban yang berlaku dan ia telah merosakkan segala usaha untuk mengadakan usaha damai (musolahah).

- Al Azhar meminta kerajaan sementara ini mendedahkan segera hasil siasatan berkaitan peristiwa serta mengenakan hukuman segera kepada mereka yang bersalah.

- Al Azhar menyeru semua untuk memulakan inisiatif bagi duduk di meja dialog tanpa meminggirkan mana-mana pihak bagi keluar dari krisis ini.

- Hadis Nabi SAW yang bermaksud, "Apabila bertembung dua orang muslim dengan senjata mereka, pembunuh dan yang dibunuh berada di dalam neraka."

Semoga Allah SWT memelihara Mesir dan menjauhinya dari keburukan fitnah.

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"

Negara Arab hilang telur

Nampaknya setakat ini hanya Erdogan yang jantan
Negara Islam lain semuanya dah 'dikembirikan' oleh Yahudi dan Amerika!
Mereka tak bantah, nak kecam jauh sekali
Yang mereka lakukannya hanya 'merenget' walau pun saudara mereka dibunuh dengan kejam di Mesir, Syria, Afghanistan dan di Palestin!
Harapkan Arab - mereka semuanya menjadi pengkhianat kepada saudaranya dan pembelot kepada Islam yang 'kononnya' agama yang mereka tunjangi dengan macam-macam gelaran 'Penjaga dua Tanah Haram' pun ada (bukan penjaga agama)

Mountdweller

MIRAC sebagai satu lagi projek pembodohan rakyat

http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2013/07/mirac-sebagai-satu-lagi-projek.html

Usaha kumpulan ekstrimis perkauman, PERKASA menubuhkan Majlis NGO Antara Kaum Malaysia (MIRAC) konon demi memupuk perpaduan adalah mengarut kerana pertubuhan radikal itu masih berpegang dengan perjuangan perkauman sempit.

Malah, menurut Ahli Parlimen Batu Gajah, V Sivakumar, tindakan mengejut mereka membuat 'pusingan U' menjalinkan hubungan dengan dua NGO bukan Melayu menjadi tanda tanya dan satu jenaka bagi rakyat Malaysia.

"Ia adalah tindakan yang memalukan," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau menyifatkan MIRAC sebagai satu lagi projek pembodohan rakyat tidak menolak bahawa penubuhan MIRAC merupakan satu stategi halus untuk mencapai agenda politik perkauman.

"Seperti yang kita maklum, PERKASA yang kami kenal adalah segerombolan ekstrimis yang menjadi alat UMNO untuk membakar sentimen perkauman sehingga mampu menggugat keharmonian rakyat lebih-lebih lagi pemimpin utama mereka seperti Ibrahim Ali dan Zulkifli Nordin adalah watak pelampau yang sentiasa menyuntik racun perkauman dalam minda rakyat Malaysia," ujarnya.

Mengambil contoh kenyataan dan tindakan pemimpin PERKASA seperti Zulkifli Nordin, Sivakumar berpendapat PERKASA hanya akan memperalatkan NGO bukan Melayu yang bersekongkol dengannya untuk menyokong tindak-tanduk perkauman yang bakal dilaksanakan.

"Pertubuhan ini akan dijadikan sebagai senjata untuk menikam kaum masing-masing," jelasnya.

Kenyataan Sivakumar itu terbukti benar sebaik sahaja piagam MIRAC ditandatangani.

"Naib Presiden Perkasa, Zulkifli Nordin dalam kenyataan medianya berkata bahawa PERKASA akan membela dan memberi sokongan penuh kepada Guru Besar SK Seri Pristana, Mohamad Nasir Mohd Nor berhubung isu 'makan dalam tandas'.

"Ini sangat jelas membuktikan PERKASA tidak pernah dan tidak akan menjaga hati dan kesejahteraan kaum bukan Melayu di negara ini.

"Kenyataan Zulkifli yang menghina orang India dan agama Hindu masih lagi dalam ingatan rakyat Malaysia," katanya.

Ini tambah Siva termasuk pendirian PERKASA dalam kes novel Interlok yang menghina kaum India dan Cina.

"Tambahan pula, PERKASA juga membela akhbar Utusan Malaysia yang jelas menghina kaum Cina dengan berita 'Apa lagi Cina mahu' sebaik sahaja selepas PRU-13," katanya lagi. ~ Roketkini.com

Monday, July 22, 2013

Rasuah ini penyakit

Berat penyakit rasuah ini, seperti juga kanser yang tidak akan pulih melainkan di tumbangkan atau dilenyapkan terus. Jangan diberi kasihan pada individu seperti ini. Kelak kita menuju jahanam.

Lihat la dengan cakupan gambar yang luas. Berhenti menyempitkan skop pandangan anda. Kerana akal digunakan untuk berfikir bukan untuk disimpan.

Kesalahan individu tidak sama, dan jahat kalau di sekalikan kesalahan jamaah. Takkan seorang Syi'ah dalam individu terus dibenamkan satu jemaah walhal buta mata pada kerosakan nyata keseluruhan sebuah jemaah yang lain.

Friday, July 19, 2013

Kahkahkahkah

Ini memang bala. Terdesak gila.

Nasib bukan kat Malaysia. Alhamdulillah

Thursday, July 18, 2013

Setakat ni Kuala Besut dah disogok dengan 6 rasuah bernilai RM288.847juta

Bagi yang celik realiti politik cara Umno BN, kalau takat situasi 16-16 tu senang sangat depa nak pusing sekurang-kurangnya jadi 17-15 ataupun tak mustahil jugak akan jadi 17-16 dengan maksud Umno BN akan tetap memerintah Terengganu.

BuletinOnline melaporkan:

Tempoh kempen sedang berjalan sekarang untuk PRK Kuala Besut dimana pihak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) telah menetapkan tarikh mengundi adalah pada 24 Julai 2013.

Menurut MAFREL, pemerhatian yang dibuat dari kempen hari pertama pada 12 Julai sehingga hari ini, 17 Julai, Barisan Nasional (BN) tanpa sedikit pun merasa malu menggunakan taktik lama 'menyogok' rakyat dengan rasuah pembangunan.

"nampaknya Barisan Nasional (BN) sudah kembali kepada taktik lama, tanpa rasa segan dan dengan alasan sama..."ini kebetulan",kata Pengerusinya Syed Ibrahim Syed Noh Al Habshi. - BO.


Kalau ikut tajuk laporan Buletin Online tu setakat ni dah buat sogokan yang bernilai RM 288.847juta. Begitu murah 'rezeki' warga Kuala Besut selepas kematian Dr. Abdul Rahman, Adun yang menang dengan majoriti 2,434 undi masa PRU13 baru ni.

Tu belum masuk lagi bayaran tunai dan jugak dalam bentuk barangan yang depa dapat sepanjang tempoh kempen dan jugak pada hari mengundi yang aku yakin bernilai jutaan ringgit pulak.

Aku taktau la kalau majoriti pengundi bukan mata duitan tapi kalau ikut trend PRU13 lepas terutama sekali pengundi melayu sangat susah untuk tak terhutang budi, tambah-tambah lagi la untuk yang kena ugut sama.

Betul ka dak setakat ni sogokan dah bernilai RM 288.847juta, aku tak pasti pasai malas nak kira, hangpa boleh kira sendiri kalau rajin.

Pengumuman peruntukan bernilai RM10 .35 juta untuk pembinaan pangsapuri empat tingkat merangkumi 72 unit di Kampung Tok Saboh, Kuala Besut [Gambar kiri] – 13 Julai 2013 (sumber: Malaysiakini) Bantuan bernilai RM147,750 dalam bentuk anak ayam kampung, kambing, makanan ayam dan motosikal roda tiga daripada Jabatan Perkhidmatan Veterinar Terengganu kepada 314 petani sekitar Kuala Besut oleh Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Tajuddin Abdul Rahman dalam Program Jabatan Perkhidmatan Veterinar Bersama Penduduk DUN Kuala Besut di Kampung Baharu Kuala Besut – 14 Julai 2013 (sumber: Bernama) TPM tarawih di Kuala Besut, umum bantuan RM343,000 untuk naik taraf masjid Hj Ishak, Kampung Dengir di Kuala Besut - 16 Julai 2013 (sumber: Bernama melalui Malaysiakini) TPM merasmikan projek pecah tanah projek pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Alor Peroi di Tok Saboh, Kuala Besut dengan peruntukan RM28 juta – 16 Julai 2013 (sumber: Malaysiakini dan teganukita.blogspot.com) Pengumuman projek bernilai RM250 juta untuk mendalamkan muara Sungai Besut – 16 Julai 2013 (Berita Harian) Pemberian kunci rumah dan surat tawaran Rumah Mesra Rakyat (RMR) oleh Pengarah Urusan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB), Datuk Kamarul Rashdan Salleh di Kuala Besut – 16 Julai 2013 (sumber: Bernama) - Ibid. 


Dan aku yakin nilai tu akan bertambah pasai hari mengundi lambat lagi mungkin berjumlah melebihi RM300juta kalau Umno BN tak berapa nak yakin depa boleh menang.

Tambah-tambah pulak PRK ni depa bukan takat menang nak mudah tapi depa kena menang selesa untuk jaga 'maruah' depa. Umno BN boleh dianggap gagal kalau calon PAS berjaya kurangkan majoriti walaupun sikit.

Di pihak PAS pulak, hampir takdak apa yang boleh dibuat melainkan terus berkempen dan berdoa moga-moga pengundi Kuala Besut tak terpengaruh dengan semua sogokan tu dan berharap pengundi Kuala Besut tertarik dengan idea 16-16 yang PAS bawa, yang pada aku tak menarik tara mana.

Pasainya bagi yang celik realiti politik cara Umno BN, kalau takat situasi 16-16 tu senang sangat depa nak pusing sekurang-kurangnya jadi 17-15 ataupun tak mustahil jugak akan jadi 17-16 dengan maksud Umno BN akan tetap memerintah Terengganu.

Kecuali la kalau Sultan Mizan sanggup 'buat gila' suruh buat 'kerajaan campuran' atau lebih popular dengan istilah UG.

Published on Cenangau Daun Kari

Sunday, July 14, 2013

Untuk survival hidup

Boleh dipraktikkan. Juga jimat belanja sementelah harga barang yang meningkat naik sekarang.

Ingat orang Malaysia aje yang bangang?

Kahkahkah...


Antara tips yang berguna

Buat mereka yang sentiasa kehilangan pen..

Haha...


Friday, July 12, 2013

Istimewanya Rasulullah SAW

Rasulullah Tidak Mempunyai Bayang

Semua sedia maklum satu mukjizat Nabi Muhammad saw adalah baginda tidak mempunyai bayang kerana baginda itu sendiri adalah cahaya. Rahmatan Lilalalmin.

baginda dibangkitkan untuk menyempurnakan akhlak yang terpuji.. baginda itu Nur Muhammad... cahaya atas cahaya... Allahu Rabbi...

Ini adalah sabahagian rambut Rasululillah saw.... rambut ini apabila disuluh tiada bayang... jelas... ini adalah rambut junjungan besar baginda Rasululillah... rambut baginda masih hidup walaupun jasad baginda sudah tiada... buktinya apabila rambut ini dipotong.. ia akan kembali kepada panjang asal....

ANTARA KEISTIMEWAAN RASULULLAH SAW

Memang Rasulullah SAW manusia hebat, tiada tara, tiada lawannya, jika dikatakan Nabi Yusof segak tapi Nabi Muhammad lebih segak ,jika Nabi Daud dikurniakan dengan merdunya suara, tetapi suara Nabi Muhammad lebih merdu.

Mari kita lihat banyak lagi istimewanya Rasulullah SAW yang kita tidak tahu

Rasulullah Tidak Mempunyai Bayang

Al-Hakim al-Tirmizi meriwayatkan daripada Zakwan: “Sesungguhnya Rasulullah SAW itu tidak mempunyai bayang-bayang sama ada ketika berada di bawah sinar matahari, mahupun bulan.”

Rasulullah SAW tidak dihinggapi lalat :

Al-Qadhi ‘Iyadh menyebut di dalam al-Syifa, dan al-’Azafi dalam Maulidnya: “Di antara keistimewaan Nabi Muhammad SAW, lalat tidak pernah menghinggapi baginda.” Ia juga disebutkan oleh Ibnu Sabu’ dalam al-Khasa’is, dengan lafaz: “Sesungguhnya lalat tidak pernah hinggap pada pakaiannya.”

Beliau menambah: “Sesungguhnya di antara keistimewaan Rasulullah SAW, kutu tidak pernah menggigitnya.”

Istimewanya darah Rasulullah SAW:

Diriwayatkan oleh al-Bazzar, Abu Ya’la, al Tabrani, al Hakim dan al Baihaqi daripada Abdullah ibn al Zubair: “Bahawa dia pernah datang menemui Rasulullah SAW ketika sedang dibekam. Setelah selesai dibekam, Rasulullah SAW pun bersabda, “Wahai Abdullah! Pergilah kamu dengan membawa darah ini dan buanglah ia di suatu tempat yang tiada sesiapa pun melihat kamu.”

Tetapi dia meminum darah itu. Apabila pulang, Rasulullah SAW bertanya: “Wahai Abdullah! Apakah yang telah kamu lakukan (terhadap darahku itu)?”

Jawabnya: “Aku telah meletakkannya di tempat yang tersorok yang aku ketahui ia sememangnya tersembunyi daripada pengetahuan orang.”

Rasulullah SAW bersabda: “Kemungkinan kamu telah meminumnya”. Kataku, “Ya!” Rasulullah SAW bersabda: “Celakalah manusia daripada kamu dan terselamatlah kamu daripada manusia.”

Peluh Rasulullah SAW wangi :

Imam Muslim meriwayatkan daripada Anas berkata: Rasulullah SAW pernah datang kepada kami lalu tidur sebentar (qailulah) di tempat kami. Baginda SAW berpeluh (semasa tidur). Ibuku datang membawa sebuah botol kaca lalu menadah peluh Rasulullah SAW yang mengalir itu. Rasulullah SAW pun terjaga lalu bersabda, “Wahai Ummu Sulaim! Apakah yang engkau lakukan?” Dia menjawab: “Peluh ini akan kita jadikan minyak wangi kita, ia adalah wangian yang paling harum!”

Nabi Muhammad SAW terpelihara daripada menguap

Imam al-Bukhari meriwayatkan dalam al-Tarikh, dan Ibnu Abi Syaibah dalam al-Musannaf, serta Ibnu Sa’ad daripada Yazid ibn al-Asom, berkata: “Nabi Muhammad SAW tidak pernah menguap sama sekali.”

Keistimewaan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam yang tidak diberikan kepada Nabi-nabi yang sebelumnya adalah:

1. Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam diutuskan kepada semua manusia dan jin. Sedangkan Nabi-nabi terdahulu hanya diutuskan kepada Kaumnya sahaja. (Hr Bukhari)

2. Dihalalkan harta rampasan perang (ghanimah) kepada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallamsedangkan tidak dihalalkan bagi manusia-manusia sebelum Nabi. (Hr Bukhari)

3. Semua tanah dan tempat di muka bumi ini boleh dijadikan tempat solat. (HBukhari)

4. Nabi-nabi dan ummat terdahulu tidak bersembahyang melainkan di tempat-tempat ibadah yang khusus. (Hr Ahmad)

5. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam diberi bantuan ketika menghadapi musuh-musuh Islam dengan Allah SWT mencampakkan perasaan takut dalam hati-hati musuh sebelum sampai bertemu tentera-tentera Islam sejauh sebulan perjalanan. (Hr Bukhari)

6. Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam diberi Syafaat. (Hr Bukhari) Syafaatnya untuk ummatnya bagi orang yang tidak melakukan syirik. (Hr Ahmad)

7. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam diberikan “Jawamiul Kalim”. (Hr Muslim) Iaitu kalimah yang ringkas tetapi mengandungi banyak makna.

8. Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam adalah penutup bagi kenabian. (Hr Muslim)

9. Diberikan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah dari gedung di bawah arasy. (Hr an-Nisaei)

10. Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam diberikan kunci-kunci bumi. (Hr Ahmad)

11. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam adalah orang yang pertama diberi nama Ahmad. (Hr Ahmad)

12. Ummat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam adalah yang sebaik-baik umat. (Hr Ahmad)

13. Diampunkan dosanya yang terdahulu dan yang akan datang semasa dia lahir ke dunia lagi. (Hr al-Bazzar)

14. Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam diberikan Telaga al-Kauthar di akhirat. (Hr al-Bazzar)

15. Mula-mula Qarin yang bersama Nabi Muhammad adalah kafir. kemudian Allah SWT membantu Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dengan Islamnya Qarin tersebut.

16. Dijadikan saf Ummat Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam seperti saf para malaikat. (Hr Muslim)

Wallahua'lam...

Dipanjangkan dari kisahrasulullah.blogspot.com

Monday, July 8, 2013

Bekas Bos NSTP Kata Media Arus Perdana Hanya Akan Bebas Bila BN Kalah

Datuk A. Kadir Jasin percaya media arus perdana hanya akan bebas seperti media baru apabila kerajaan Barisan Nasional (BN) kalah dalam pilihan raya.

Bekas Ketua Pengarang Kumpulan Akhbar New Straits Times itu tersebut mengakui media arus perdana dikawal oleh pemerintah BN dimana polisi dan hala tuju mereka turut ditentukan oleh kerajaan.

"Pemerintah menguasai media arus perdana dan mereka yang berada dalam organisasi terpaksa mengikut polisi yang disediakan," kata A. Kadir dalam dalam satu seminar "GE:13 An Analysis and Aftermath" hari ini di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Dalam pada itu, A. Kadir berpendapat selagi pemerintah tidak bertukar maka sukar untuk melihat sebarang perubahan serta menegaskan perubahan media yang lebih bebas berlaku negara jiran seperti Thailand dan Indonesia berlaku kerana pertukaran pemerintah.

"Untuk melihat media yang dikawal dan dikuasai oleh kerajaan, dimana media arus perdana akan berubah saya tidak fikir ia akan berlaku.

"Kita lihat contoh negara jiran seperti Thailand dan Indonesia dimana mereka tidak mempunyai masalah ini kerana pemerintah bertukar," tegasnya lagi.

Dalam pada itu, keputusan pilihan raya pada 5 Mei lalu adalah jelas menunjukkan keengganan kerajaan BN untuk berubah meskipun kehilangan sokongan daripada masyarakat Cina dan India berbanding Pilihan Raya 2008.

"Selepas pilihan raya, media arus perdana mengatakan kerajaan tidak kalah walaupun Cina dan India tidak pilih mereka kerana Umno kuat.

"Mereka berkata kami tidak akan berubah dan kamu perlu mengikut jejak kami," kata A. Kadir merujuk kepada keputusan pilihan raya baru-baru ini.

Pencapaian BN dalam Pilihan Raya 2013, lebih buruk daipada 2008.

Kerusi di Parlimen jatuh daripada 140 kepada 133. Manakala bagi kerusi DUN, BN merosot daripada 306 kepada 274 walaupun dapat menawan semula Kedah dan mengesahkan penguasan ke atas Perak.

Isu kebebasan media khususnya arus perdana menjadi perkara yang sering dibangkitkan oleh Pakatan Rakyat (PR), malahan beberapa pemimpin PR juga telah memenangi beberapa saman ke atas media kawalan kerajaan tersebut atas laporan berat sebelah dan fitnah yang diterbitkan mereka.

Kes terbaru adalah pada minggu lalu apabila bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menang dalam kes fitnah terhadap Utusan Melayu (M) Bhd berkaitan plat WWW1 yang dibeli oleh Sultan Johor.

Bagaimanapun, PR dikatakan mempunyai penguasaan lebih banyak di media baru yang dikatakan adalah penentu kepada keputusan pilihan raya 5 Mei lalu terutamanya media sosial seperti Facebook, Twitter, blog dan laman-laman berita alternatif lain.

Awal Januari lalu, media melaporkan kedudukan Malaysia yang merosot ke tangga 145 daripada 179 negara lain dalam Indeks Kebebasan Akhbar sedunia. -TMI

Ulasan GB

Jika demikian kata A.Kadir jasin, bekas bos NSTP, maka rakyat Malaysia tiada pilihan lain kecuali tumbangkan BN demi untuk mengembalikan kebebasan media di negara ini.

Selagi BN masih berkuasa, rakyat terus diperbodohkan dengan berita-berita palsu, penipuan dan fitnah yang diterbitkan di media massa arus perdana termasuk daripada agensi berita negara, BERNAMA.

Thursday, July 4, 2013

Mursi ‘Dijatuhkan’ oleh Orang yang Diangkatnya


http://feedly.com/k/15hyoJz

Presiden Mesir DR Muhammad Mursi 'dijatuhkan' oleh  Jeneral Abdel Fattah Al Sisi yang merupakan pembantunya dalam kabinet. Jeneral Al Sisi diangkat sebagai Menteri Pertahanan/Panglima Angkatan Bersenjata oleh Mursi menggantikan Tantawi.

Al Sisi mengumumkan bahwa ketua Mahkamah Agung (MA) untuk sementara akan memegang kekuasaan presiden dan undang-undang dasar akan dibekukan.

Langkah ini pada hakikatnya menggulingkan presiden berhaluan Islam, Muhammad Mursi.
Dalam pidato yang disiarkan secara langsung melalui televisi, Jeneral Abdel Fattah al-Sisi mengatakan ketua MA akan mengawasi periode peralihan, yang dijalankan oleh para teknokrat, hingga terselenggara pemilu parlemen dan pemilihan presiden.

Otoritas Islam tertinggi di Mesir, Syaikh  Al-Azhar, ketua Gereja Koptik, dan pemimpin oposisi Mohammed El Baradei semuanya mendukung langkah Jeneral Sisi.

Pidato Jeneral Sisi disampaikan setelah tentara dengan dukungan kendaraan lapis baja mengamankan tempat-tempat strategis di ibukota Kairo, termasuk sejumlah lokasi yang dipakai pendukung Mursi untuk unjuk kekuatan.
Sebelumnya militer mengultimatum Mursi agar mengatasi krisis politik.

Para pendukung Presiden Mursi dan kelompok Ikhwanul Muslimin mengecam langkah militer dan menyebutnya sebagai kudeta militer.
Hingga Rabu malam waktu setempat keberadaan Mursi tidak diketahui.
Orang-orang dekatnya hanya mengatakan bahwa Presiden Mursi dipindahkan ke satu lokasi rahsia.

Beberapa jam sebelumnya Presiden Mursi menolak mundur ataupun menerima tuntutan militer dengan mengatakan ia punya legitimasi untuk memimpin Mesir.

Namun, apa hendak dikata. Sisi yang diangkat presiden sebagai Meteri Pertahanan ini boleh menjatuhkan presiden yang mengangkatnya. (bbc), sumber

 

 http://www.ustazcyber.com/2013/07/mursi-dijatuhkan-oleh-orang-yang.html