Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Wednesday, May 13, 2020

UMNO serta kebiadabannya

Pagi tadi Sidang dewan Dun Perak awalnya tenang.. Bila Sidang bermula, Bertapa rakusnya PAS dan UMNO mendesak Speaker Ngeh Koo ham digantikan biarpun Speaker sudah menyatakan hasrat meletak jawatan.....

Walaubagaimanapun, Ngeh Koo Ham bertindak bijak, Bila dia menyatakan kesediaannya mengundurkan diri dan meletak jawatan.. cuma dia mohon agar ianya dibuat secara tertib..Malangnya, sekali lagi ulang tayang Samseng kampung dusun ketika rampasan kuasa di Perak tahun 2008....

Bayangkan gerombolan lelaki berpakaian hitam bertindak mengepung Speaker.. Perbuatan ini benar benar mencemarkan kemuliaan Dewan rakyat dan tak bertamadun..Patutlah dalam isu rampasan kuasa Perak dulu, Tok Guru selalu sebut perbuatan UMNO Samseng..

Kenapa PH Perak bertindak waras ? Sebab depa menghormati keputusan Istana dan Sultan.. Hatta ketika Langkah Sheraton, biarpun tindakan itu tidak bermoral dilakukan kelompok Pengkhianat..Pemimpin PH dan DAP menghormati keputusan akhir Istana..

Dalam Sejarah negara ini.. Yang biadap, Kurang ajar dengan Istana ni datang dari UMNO ngan PAS jer.. DAP tak pernah buat kerja macam tu...Masa krisis MB Perak tahun 2009.. Yang dok berbaring..Berdemo, Baling batu ke rombongan kereta Sultan itu dilakukan penyokong PAS..

Aku ingat lagi masa tu, Azli Taliban berucap berapi api dikediaman MB Perak.. kata Azli Taliban, Kami Sanggup mempertahankan nyawa dan darah..lepas tu seru penyokong PAS berdemo di Bukit Chandan..Istana Kuala Kangsar..bila time Demo dia entah lari kemana.. yang kena tangkap adalah pengikut PAS.. masa tu Ulama PAS sampai sanggup solat depan pejabat DAP..punya gila nak pertahankan kuasa..

Masa krisis MB Perlis selepas keputusan PRU 14.. Shahidan Kasim membantah tindakan Raja Perlis yang tidak mahu menerima calon pilihan Shahidan.. Shahidan memperolok olokkan Murka  Raja Perlis..Apa kata Shahidan ? apa murka murka..

Masa krisis MB Terengganu lagi parah, Penyokong UMNO dok menjerit depa Istana dengan sepanduk " kami mahu Deris Natang " , dengan Istana dia panggil Natang.. Sekarang ni si Deris tu dah dilantik pengerusi FELDA..

Tu belum cerita sejarah Kelantan lagi.. Annuar Musa yang juga ketua penerangan UMNO, Menteri Wilayah hari ini dulu pernah dituduh PAS sendiri tabal Sultan Kelantan yang baru ..menghina sultan Kelantan.. Lepas tu TG Razalie pernah diisytihar Derhaka dalam majlis yang dihadiri Sultan Kelantan sendiri..

Jadi PAS dan UMNO tak payah lah menghasut, Kononnya berlakon mempertahankan YDP Agong...Undi tidak percaya itu dibenarkan dalam perlembagaan..lebih bermoral dari langkah PAS dan UMNO di Kedah..apakah tindakan di Kedah tak boleh ditakrif sebagai menderhaka dengan keputusan Sultan Kedah yang melantik Mukhriz ?

.Sebab Sejarah Politik di Malaysia ni..kalau nak cerita panjang..Takda rekod DAP, Cina bersikap kurang ajar.. Biadap dengan Istana dan Sultan.. yang ada rekod mcm tu PAS dan UMNO.. :)

Ipohmali

No comments: