Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Friday, May 20, 2016

Kematian Enno Farihah mengingatkan aku kepada kematian Junko Furuta.

Permulaan kematian mereka hampir sama apabila mengatakan "No" kepada permintaan lelaki. Enno mengatakan "tidak" kepada teman lelakinya untuk mengadakan hubungan seks, manakala Junko mengatakan "tidak" untuk menjadi teman wanita Hiroshi. Enno cuma 18 tahun, dan Junko cuma 16 tahun ketika itu.

Akibatnya, kedua-dua mangsa, Enno dan Junko dirogol beramai-ramai dan disiksa sehingga mati. Enno mati dalam keadaan yang mengerikan, tetapi Junko sebenarnya lebih mengerikan daripada Enno. Enno mati apabila ditusuk oleh cangkul di kemaluannya sehingga menembusi rongga dada. Manakala Junko dirogol dalam 4 lelaki (atau lebih), dikencing, dibakar bulu mata dengan lilin dan lighter, kemaluan dibakar dengan rokok dan lighter, digantung disiling dan dijadikan beg boxing, dipaksa minum air kencing sendiri dan makan lipas, dan berbagai lagi yang aku tak sanggup nak tulis. Sangat mengerikan.

Anda semua boleh google mengenai kes Junko Furuta tahun 1989 di Jepun yang sangat mengerikan. Baca fakta sahaja sudah cukup membuatkan anda rasa ngeri dan takut. Tidak boleh bayangkan kenapa manusia boleh jadi sekejam ini.

Persamaan kedua kes ini adalah mangsa dan pemangsa daripada kalangan remaja dan berumur lingkungan 15-18. (kecuali ada sorang yang berumur 25 tahun di dalam kes enno).

Persoalan timbul, bagaimana budak mentah sebegitu boleh jadi sebegitu kejam dan sangat sadis.

Buku The Lucifer Effect oleh Philip Zimbardo yang menjalankan "stanford prison experiment" , manakala keputusan analisis Solomon Asch yang menjalankan "Ash Conformity Experiment" mungkin dapat merungkaikan mengapa mereka boleh menjadi sangat kejam dan sadis.

Dalam buku lucifer effect, Philip Zimbardo mengatakan penguasaan berlaku apabila orang yang berkuasa tidak lagi melihat orang yang dikuasi sebagai manusia. Mereka hanya dipandang sebagai objek.

Di dalam laporan Zimbardo, dia sengaja memberi uniform dan cermin mata gelap kepada pengawal olok-olok untuk memberi persepsi perasaan kekuasaan dan mengelakkan eye-contact.

Manakala banduan olok-olok pula diberi uniform berlainan dan diberi nombor. Mereka dipanggil nombor dan bukannya nama sebenar. Ini menyebabkan mereka tidak lagi dipandang sebagai manusia, tetapi banduan atau objek yang ingin dikawal.

Di dalam kes Enno dan Junko, mereka tidak lagi dipandang sebagai manusia, tetapi sebagai objek seks. Ini menjelaskan kenapa mereka berdua dirogol beramai-ramai dan berulang kali disiksa secara fizikal tanpa sedikit parasaan kasihan ketika mendengar mangsa merayu, menjerit kesakitan, dan merintih simpati.

Persoalan yang lain juga timbul, kenapa apabila salah sorang mereka telah melakukan sesuatu diluar jangkaan akal, tetapi tiada seorang antara mereka menghalang atau menghentikannya. Enno ditusuk menggunakan cangkul sehingga ke rongga dada dan menyebabkan kematian. Manakala Junko diseksa selama 44 hari. Tiada sorang pun antara mereka dikatakan menghalang kejadian tersebut.

Dalam laporan Zimbardo, pengawal penjara olok-olok yang memulakan keganasan mengatakan dia mahu melakukan ekserimen dia sendiri. Katanya:

"How far can I push these things and how much abuse will these people take before they say, 'knock it off?'" But the other guards didn't stop me. They seemed to join in. They were taking my lead. Not a single guard said, "I don't think we should do this." ―David Eshelma

Apabila sorang antara mereka melakukan perkara yang tak masuk akal, yang lain akan cenderung untuk mendiamkan sahaja. Malah mereka turut serta melakukan benda yang sama apabila tiada siapa yang mempertikaikannya.

Ianya boleh dijelaskan dengan Ash Comformity experiment. Apabila ramai-ramai melakukan kesalahan, orang yang selama ini mengetahui yang ianya salah mula membenarkan dan merelakan kesalahan tersebut.

Pada mulanya mereka cuma merogol dan memukul, dan yang lain pula sudah mencapai tahap conformity atau tahap merelakan apa yang berlaku di depan matanya.

Maka, salah seorang antara mereka mula akan melakukan "little experiment" sendiri dan menyebabkan tahap kerelaan keganasan yang lain naik satu tahap yang lain.

Kerana itu apabila Enno dilakukan sebegitu, mereka turut serta menolongnya. Malah Junko disiksa dengan teruk sekali dan orang yang lain turut serta menyeksa dia sehingga 44 hari. Laporan turut mengatakan mercun telah disumbat di dalam punggung Junko dan diletupkan sehingga menyebabkan kecederaan serius.

Iktibar yang boleh diambil daripada kisah mereka berdua adalah dengan mengajar anak lelaki masing-masing dan lelaki disekeliling untuk tidak melihat wanita sebagai objek seks. Ajar mereka untuk melihat wanita sebagai manusia dan saudara mereka. Apabila wanita kata "tidak" ataupun "no". Please respect and move on.

Yang ke kedua adalah, untuk tidak merelakan sebarang keganasan yang berlaku di depan mata walaupun majoriti ketika itu seperti merelakan dan membiarkan sahaja. Kita juga pernah dengar kes yang wanita juga dibuli secara beramai-ramai oleh wanita yang lain. Kerana dalam kumpulan tersebut sudah merelakan keganasan yang dilakukan walaupun di luar norma wanita yang sinonim dengan kelembutan dan kasih sayang.

Seseorang perlu stand up dan menyedarkan yang lain untuk tidak sama-sama untuk merelakan keganasan. Apabila dua tiga orang mula bangkit melawan keganasan di depan mata. Yang lain akan turut serta kerana nature of pshychology of human, cenderung untuk melakukan apa yang majoriti lakukan. Walaupun ianya salah. "Majoriti buat, so, tak salah la aku buat". Jadi kena ingatkan untuk "benda ini salah! Jom hentikan!"

Sama-sama kita mendoakan arwah Enno dan Junko tenang di akhirat sana. Kita perlu sama-sama ambil inisiatif untuk mengelakkan perkara kejam dan sadis dalam kalangan remaja berulang lagi.

***

By the way, ini cuma analisis psikologi amatur (ataupun beginner) dalam dua kes tersebut. Jika ada rakan yang belajar psikologi disini, mungkin mereka boleh ulas lebih baik dan tepat daripada aku.

Kisah Junko pula, adalah sumber tertier. Aku cuba cari yang sekunder agak susah. Namun kemungkinan fakta salah sikit sahaja. Yang pasti cukup untuk analisis yang boleh dibuat daripada persamaan motif dan pengakhiran.

No comments: