Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Monday, August 16, 2021

Terimalah hakikat, yang merosakkan Melayu itu.. Melayu sendiri..


Di saat Abahmu kena tendang dengan Najib, dah takde harapan dia nak jadi PM.

PH termasuk DAP yang Cina tu la terima Abahmu dan bekerjasama.

Bukan setakat tu je.. Parti Abahmu siap dapat jawatan PM / MB Perak / MB Johor walaupun kerusi paling sikit.

Lepas itu?

- 23 Februari 2020 -

Menteri² lain giat bekerja menjalankan tugasan mereka pada hari kejadian. Bukan menteri Melayu je, termasuk Menteri² Cina DAP tu.. Salah seorang Menteri tu ada yang mengandung pun masih menjalankan tugasnya pada hari kejadian!

Menteri Ekonomi yang Cina masa itu tengah sibuk membuat draf untuk Pakej Rangsangan Ekonomi, dimana Abahmu pula khianat mereka.

Semasa YB Yeo Bee Yin yang tengah mengandung tu turun padang buat kerja.. Ya, menteri Cina DAP tu lah! Abahmu di Sheraton bersama kuncu²nya tengah plan khianat kepada konon 'rakan seperjuangnya'.

Dengan siapa?

Ya. Dengan mereka yang bergelar parti terpaling Melayu & Islam tu lah.. Orang lain sakan menjalankan tugasan, dia sibuk dengan meeting pengkhianatannya.

Hasilnya?

Ya. Mereka 'berjaya' tubuhkan kerajaan baru yang bukannya dari hasil mandat rakyat.

Jadi nak dikatakan PH termasuk Cina DAP ini gila kuasa?

Siapa yang berebut kuasa masalahnya?

Berpijaklah pada bumi yang nyata..

*Sebahagian ayat diolah daripada microblog seorang hamba Allah*

Triggered bila ditanya mana suara mengenai Arwah Adib tempoh hari? Oh ya, lupa siapa pula menteri KDN ketika itu kan?

Triggered bila ditanya mana kepenatan berhimpun di perhimpunan RUU 355? Apa hasilnya? Oh lupa pulak, siapa pulak bekas menteri undang-undang kan?

https://twitter.com/yeobeeyin/status/1231454332337324033?s=19

Sunday, August 1, 2021

Setelah 22 bulan keputusan PRU14 diumumkan, barulah nampak jelas Islam semakin terancam.


🟠Pembunuh Adib masih belum didakwa. 
🟠Cabutan judi bertambah selepas dikurangkan
🟠Operasi kilang arak diberi keutamaan semasa pandemik. 
🟠Balai polis jadi disko. 
🟠Solat raya kena gari beramai-ramai 
🟠Haji ditangguhkankan. 
🟠Solat Jumaat hanya untuk segelintir rakyat yang terpilih. 
🟠Masjid dan surau tutup. 
🟠UEC tetap diiktiraf. 
🟠Hudud terus dilupakan. 
🟠Bunuh diri meningkat
🟠 cerai online dihalalkan.
🟠 Menteri angkut dan usong janda bukan kesalahan.
🟠 Undang undang double standart jadi amalan.
🟠 Jika rakyat bersalah bersegera diambil tindakan namun jika menteri bersalah sengaja dilewat lewatian dan disaman dgn kadar.minima.
🟠 Berbohong jadi amalan menteri dan dipraktiskan secara berdepan.
🟠 Hukum Islam makin giat dipermainkan.
🟠 Pemandu mabuk direkodkan melonjak naik kesnya. 
🟠 Perundangan negeri dan negara mudah diubahsuai mengikut keperluan menteri.
🟠 Solat berjamaah tiang agama dikira menyalahi undang undang manakala tidak solat dilepas bebas.
🟠 Kebajikan rakyat adalah urusan sesama rakyat bukan keutamaan kerajaan.
🟠 Peningkatan kes wabak adalah salah rakyat khususnya umat Islam yg mengamalkan ajaran agama.itu.

sering menghina rakyat yang tidak sehaluan dengan Pas.*

 Dia pernah hina rakyat Sarawak sebagai 'Iban pakai cawat'. 

*Dia melabel pengkritik kerajaan sebagai kera dan tupai.*

Kita hanya perlu tanya satu sahaja soalan kepada Ketua Penunggang Agama ini. 

*Apa sumbangan dan pencapaian dia sejak dilantik sebagai Duta Khas Timur Tengah bertaraf menteri dengan gaji puluhan ribu sebulan?*

Ada mana² macai Pas yang boleh jawab?

*Kalau ada, sila senaraikan kejayaan dia sebagai Duta Khas itu.*

Silakan ! 

*Macai UMNO pun boleh tumpang sekaki menjawab.*

 Kan hangpa muafakat nasional. 😁😁😁

Macam biasa laaa ... *bila dah kantoi menyorok belakang DAP.*

Kantoi rasuah ... *takpe asal bukan DAP berkuasa.*

Khianat mandat ... *demi nak halang agen

Wednesday, July 28, 2021

Tak gagal ke? binawe

Seorang anak datang kepada ayahnya dengan report card. Penggal 1, 2 subjek gagal. Penggal Dua, 4 subjek gagal. Penggal 3, 5 subjek gagal. Penggal 4, 7 subjek gagal.

Ayahnya dengan nada marah berkata "kamu ni… More tak belajar ke? Masuk penggal baru, makin banyak gagal subjek"

Anaknya sepantas kilat menjawab "dakwaan saya gagal Adalah tidak benar. Saya hanya masih belum berjaya sepenuhnya dalam menangai dan mendepani ujian pelajaran ni"

Ayah nya menjeling lalu berkata "ni mesti masuk website harakah lagi ni!"

Anaknya tersenyum kerana dalilnya hampir berjaya kerana ayahnya juga petaksub Pas.

Dr. Noor Hisham pun nak main politik juga ke?

Hanya ambil tajuk berita, tanpa bubuh kandungan penuh berita.

Di sini, tersebar jawapan terhadap isu tersebut di whatsapp;

Sila baca di sini;

Pemerhatian saya sebagai kakitangan KKM yang bekerja dalam era 3 blok politik (BN, PH, PN)

Jawapan saya pun dari sudut pandang politik. Mungkin saya bias, tapi bias saya berpandukan fakta.

1. Skim kontrak dalam KKM telah dimulakan oleh kerajaan BN sejak 2016. Semua lantikan baru KKM berstatus kontrak. Istilahnya moratorium penjawat awam. 

2. Bila PH memerintah, Dr Dzul telah menampakkan usaha untuk serap seberapa banyak kakitangan kontrak ini kepada tetap.

3. Apa yang Dr Dzul buat? Dia berjaya dapatkan tambahan 10,675 penjawatan untuk KKM supaya staf kontrak dapat jadi tetap.

4. Untuk doktor yang masih belum dapat penjawatan tetap, dia naikkan pangkat dari UD41 kepada UD43 sebagai langkah sementara.

5. Langkah seterusnya untuk dapatkan lebih banyak penjawatan dan mansuhkan moratorium terencat selepas Langkah Sheraton dan PN ambil alih. 

6. Bila kerajaan PN ambil alih, tidak ada langsung sentuh tentang isu doktor kontrak sehinggalah HARTAL dilancarkan. Barulah PM umumkan faedah-faedah baru. Itu pun hanya dalam PDF. Belum ada hitam putih.

7. Kesimpulan saya, yang nampak paling agresif dan betul-betul nak tolong doktor kontrak ini adalah Dr Dzulkefly masa dia jadi Menteri Kesihatan.

8. Screen shot artikel FMT tu, kalau baca penuh isinya, baru tahu apa usaha yang sedang dan akan dibuat oleh beliau. Jangan baca tajuk saja. Nah... 

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2019/11/08/dzulkefly-tiada-jaminan-pegawai-perubatan-siswazah-ditawar-lantikan-tetap/

9. Isu elaun kritikal pula, betul PH memang mansuhkan untuk lantikan bermula Januari 2020. Elaun kritikal ini adalah arahan Tun Dr Mahathir melalui JPA.

10. Kalau kita ikut betul-betul isu ini dulu, memang ada beberapa Menteri PH sendiri masa itu yang menentang keputusan ini. Salah seorang adalah Dr Dzulkefly. Selain itu Syed Sadiq. 

11. Mungkin ada u-turn yang nak dilakukan, tapi tak sempat sebab kerajaan PH dah tumbang.

12. Hakikatnya, mana-mana kerajaan pun tak sempurna sepenuhnya. Tapi kita boleh nilai yang mana satu yang betul-betul nak tolong rakyat, mana satu yang hanya nakkan kuasa tapi gagal perjuangkan isu rakyat.

Ijoy

Parlimen di negara luar

Inilah adalah antara gambar-gambar ahli parlimen bergaduh di parlimen. Di Turki, Taiwan, Jepun, dan Ukraine.

Di Malaysia .. baru jerit-jerit sikit pun dah ada yang koyak. Kalau hati tisu jangan sembang bab politik.

Situ duduk!

Thursday, July 22, 2021

Tang audit ni memang payah

Alhamdulillah selesai dengar penjelasan Ustaz Ebit mengenai tuduhan terhadap beliau. terima kasih, sekurang kurangnya beliau berani kedepan dan merungkai persoalan.

Maka kesimpulan mudah,

Pertubuhan Umat Kasih Malaysia perlu diaudit
Nadir Alnuri perlu diaudit
PAS juga perlu diaudit

Sila audit semua. simple

Hari ni berapa kes baru? Berapa kematian? Ya, angka angka itupun perlu diaudit juga.

 #teamkebenaran

Friday, July 16, 2021

UEC & ADIB : ZAMAN PH, SEBENARNYA KITA SENDIRI TERPERANGKAP DGN PERANGKAP ASHABIYAH..


1- Masa zaman pemerintahan PH, Antara isu yg dijadikan sentimen perkauman Agama dan Bangsa, Adalah isu UEC dan Sekolah Vernakular, Bukan calang calang orang yg mainkan sentimen ini, Termasuk Bekas Ketua Hakim, Hakim Mahkamah Rayuan hatta seorang Mufti yg jahat dari Utara.. 

2- Jika dicampakkan semua sampah dan bau Busuk Perkauman ini ke laut Cina Selatan, Sudah pasti kita akan lihat betapa " REFORM " dan " ISLAH " nya pemerintahan itu berlaku dizaman PH.. Itu sebabnya kata Nabi Ashabiyah ini adalah seruan Jahiliyah.. digambarkan sebagai muntinah, Perkara yang berbau..Busuk..

Nabi SAW Bersabda..

دَعُوهَا، فَإِنَّهَا مُنْتِنَةٌ...

‘ Tinggalkanlah (seruan tersebut) kerana itu perbuatan busuk/Jijik... ”

( Riwayat Bukhari dan Muslim )

3- Tapi malangnya, Ada penyokong PH ini menyambut seruan seruan Ashabiyah, Sehingga hari ini masih ada dari kalangan kita masih bicara mengapa perlu Sekolah Vernakular dihapuskan..Sedangkan jika kita faham akan Realiti, tidak ada mana mana Kerajaan dapat menghapuskan semua ini melainkan melalui Proses yang lama dan penuh Hikmah..  

4- Samalah seperti kita mungkin tidak mampu menghapuskan kehendak Ummat Islam menghantarkan anak anak mereka ke Mahaad Tahfiz dan sekolah aliran Pondok biarpun sudah wujud sistem Sekoah aliran kebangsaan, Tapi kita mungkin beralasan, Ya, Islam sebagai Agama persekutuan.. Jadi kita berhak ada aliran sendiri, Mereka tidak ada hak yg sama.. 

5- Kenapa ini semua terjadi, Ia disebabkan Kecenderungan yg datang dari kecenderungan Kaum dan Agama kita.. Belum dicerita kecenderungan Politik..Lalu kita tidak meraikan perbezaan.. Sebenarnya sama jer, Jika Ashabiyah melayu Ada UMMAH, ada ISMA, bagi bukan Melayu ada Hindraf..Ada Dong Zong.. 

6- Kalau kita fahami sebab apa mereka wujud, Sudah tentu mereka menjadi alat sang penguasa sejak dulu, Siapa lagi kalau bukan UMNO dan BN(MCA).. ada ketika Bersatu dan PAS menyambut dan terperangkap dengan mainan UMNO..ada ketika DAP terperangkap dengan mainan MCA.. Itu yg berlaku zaman PH..

7- Aku sejak zaman PH mempertahankan hak Bukan Melayu keatas sekolah vernakular dan UEC, Malah dalam isu Adib, Aku konsisten berbeza dari ramai sahabat PH, Bukan sebab aku setuju dengan UEC dan Sekolah vernakular..sebab aku memahami realiti Negara kita yang berbilang bangsa yang meminta kita memahami konsep " Lita'arafu" atau bertasamuh...Kenal mengenal dan berasimilasi.. 

8- Sama lah dengan Politik.. Biarpun impian aku akan wujud Politik baru di Malaysia parti berbilang Kaum.. Tetapi kita menerima hakikat dan Realiti ada kerangka pemikiran, Kelompok Masyarakat yang memerlukan parti teras Melayu, Islam dan Bumiputera seperti di Sabah dan Sarawak.. Perubahan Politik ini sendiri melalui proses yg panjang..

9- Apakah kecenderungan ini hanya berlaku dizaman kita sahaja ? Tidak.. Ia berlaku ketika Konflik Kepimpinan menggantikan NABI Saw, Dalam memilih Khalifah antara Faktor besar adalah " Quraish" ..Al Aimmah Quraish..

الْأَئِمَّةُ مِنْ قُرَيْشٍ..

            “ pemimpin itu dari kalangan Quraish” 

(Riwayat Ahmad)

10- Apakah aku tak punya impian Masyarakat kita pelbagai kaum untuk hidup bersama dalam satu aliran, Sudah pasti itu impian bersama...cuma apa yg perlu kita faham.. prosesnya panjang.. Kita perlu melalui proses itu dengan penuh "hikmah" dan bijaksana.. Sekolah Kebangsaan itu terlebih dahulu perlu diperkukuhkan.. 

11- Jadi apa sistem yang baik untuk anak bangsa dan Rakyat Malaysia hari ini, Apakah sekolah Kebangsaan jenis Cina dan Tamil ? Apakah Sekolah aliran Agama dan Kebangsaan ? Kalau tanya kepada aku jika ingin keluar perangkap dan prejudis kaum dan Agama.. jawabnya jujur.. Sekolah Terbaik bagi Negara Malaysia adalah Konsep Sekolah Mubaligh Kristian.. Itulah model terbaik bagi Negara kita hari ini.. :)

Ipohmali

Thursday, July 15, 2021

Memahami Pemikiran Mahathir


Dalam politik, tiada apa yang terjadi secara kebetulan. Contoh bila family Azmin dan Family H20 bercuti sama-sama (waktu PH memerintah). Atau bila orang lain angkat playcard Anwar PM7, dia pula yang mana dia sengaja buat-buat sibuk ambil gambar dengan muka cynikal. Atau pun interview yang mana di tanya adalah Tun setuju dengan Anwar akan jadi perdana Menteri selepas dia, soalan senang pun dia berbelit nak jawap, last sekali dia kata dia akan letak jawatan; just like that. ( he indeed letak jawatan nak lengkapkan orkestra dia)

Itu yang saya tertarik dengan pendapat sahabat saya, Ustaz Ahmad Saifuddin Yusof yang arwah bapa dia ajar cara hendak baca pemikiran Mahathir

1. Jangan lihat pada apa yang dia cakap. Lihat pada apa yang dia buat.

2. Jangan perhati pada apa yang dia kata. Perhati pada apa yang sepatutnya dia kata tetapi dia tak kata.

1) Contoh satu dia dok bising Muhyidin guna ROS sekat pendaftaran parti dia, tapi dia lupa zaman dia berkuasa 98 dulu dia sekat pendaftaran parti lain yang hendak lawan parti dia. Dia kata Najib guna kaedah cash is king, tapi dia lupa part dia bagi lebai 400 juta sampai mereka terbongkok-bongkok sokong dia jadi PM sampai habis penggal. 

2) Yang nombor dua ini sangat subtle. Siapa yang betul-betul perhati aje nampak. Ada penyokong dia kata Malaysia Gazzete saja spin tajuk dan siapa yang percaya tulisan MG adalah bodoh. Now saya biar anda sebagai pembaca jadi hakim https://twitter.com/lagacawan/status/1415321888008536067; siapa yang betul dalam kes ini? Ada seorang lagi penyokong dia kata nama Azmin itu sebagai sindiran, tapi saya kata, kalau sindiran takkan dia letak nama Mukhriz sekali? Sama ada Mahathir tarik nama Azmin ini adalah di bawah minda sedar freudian slip atau pun itu memang niat dia?

Lepas itu pula ada yang jawap tulisan Twitter saya, dia kata sebelum Mahathir cakap tu, penyokong dia sudah test water dulu, cuba sucikan Azmin, normalise dengan kata kalau Azmin bertenang konon-konon bertaubatla, ada peluang untuk buat comeback; siap kata masih muda lagi. Kebetulan? Anda jadi hakim.

Lagi menarik bila Malaysian Insight kata yang dia sanggup berhenti Pejuang kalau di lantik dalam jawatankuasa pemulihan negara. Eh kata pejuang di tubuhkan kerana orang melayu hilang kuasa, jadi kalau dia berhenti Pejuang, bukankah orang Melayu akan hilang kuasa kembali? Kenapa macam pernah dengar rancangan ini? Yup, Sarawak Report sudah tuliskan beberapa hari lepas, yang mereka cepat-cepat kata fitnah. Kalau tak ada angin, masakkan pokok bergoyang. 

10 tahun lepas Mahathir ada tulis memoir dia, yang kata Anwar tidak bermoral dan ada skandal dengan 4 orang wanita. Konon-konon dalam memoir ini dia nak tunjuk pada dunia yang kompas moral dia sangat tinggi siap kata ada beberapa keping gambar lagi sebagai bukti. Tapi kalau kompas moral dia sangat tinggi, kenapa bila kena benda yang hampir sama pada anak angkat dia, dia tak guna moral kompas yang sama?

Lagi satu, saya nak tanya golongan ustaz dan ahli agama dalam PEJUANG, bila kita tuduh orang beriman berzina/liwat dan tak datangkan saksi, bukankah itu Qazaf dan automatik jadi fasik? Dan kesaksian orang fasik ini tak boleh di percayai selama-lamanya? Saya tak nak petik nama, tapi kalau tak berani tolong PM saya jawapan tentang ini.

Pastu ada penyokong dia up post pasal Anwar tak boleh jawap soalan mudah tentang "adakah anda biseksual?". Anda semua tahu saya tak suka penipuan fakta. Sila lihat video asal https://www.youtube.com/watch?v=QLGqXbKWrSk. Soalan asal dia adakah anda "homosexual(lelaki sama lelaki) or bisexual (lelaki dan wanita)? Yes or no?". Kalau pilihan jawapan yang di beri adalah ya dan tidak, soalan ini dari awal lagi sudah ada niat jahat. Tapi lagi jahat ialah penyokong Mahathir nitpick fakta dan tulis macam satu gospel. Tanpa rasa malu, penyokong dia juga telah melakukan qazaf seperti mana apa yang Mahathir buat. 

Betul tak macam apa yang saya kata, politik lendir ini bermula dari dia, dan di sokong oleh penyokong dia. Mereka tak boleh nak kritik bab rasuah, mereka terus main isu seks dan lendir. Inilah yang Tun Musa Hitam echo yang dia juga akan terpalit dengan isu seks kalau tak meletak jawatan.

Kita hidup dalam zaman fitnah. Orang yang orang bohong dianggap jujur dan jujur dianggap bohong. Terbukti apa yang junjungan besar nabi kita sebut 1400 tahun dulu. 

Abu Hurairah RA meriwayatkan Rasulullah SAW bersabda: “Akan tiba pada manusia tahun penuh kebohongan. Saat itu, orang bohong dianggap jujur. Orang jujur dianggap bohong. Pengkhianat dianggap amanah. Orang amanah dianggap pengkhianat. Ketika itu, orang Ruwaibidhah berbicara.” Ada orang bertanya: “Siapa Ruwaibidhah itu?” Nabi menjawab, “Orang bodoh yang menguruskan urusan umum.” (HR Ibnu Majah) 

Jadi kita kena berpegang pada sunnah Nabi walaupun terpaksa gigit sunnah itu dengan gigi geraham. Apa dia sunnah Nabi? Amanah, menyempurnakan perjanjian dan akhlak yang baik.

Saya berdoa semoga penyokong-penyokongnya boleh lihat segala kerosakan yang dia lakukan selama ini. Ingat pintu taubat masih lagi terbuka terutama sekali jika kita pernah menuduh seseorang dengan qazaf. 

Jangan sampai hanya menyesal bila azab Allah di hadapan mata. Ini perbualan yang di rakam dalam Quran bila orang zalim minta di kembalikan ke dunia dengan alasan mereka akan bertaubat. 

"Dan kamu akan melihat orang-orang yang zalim ketika mereka melihat adzab berkata, “Adakah kiranya jalan untuk kembali ke dunia?” [asy-Syûrâ/42:44]

"Dan berikanlah peringatan kepada manusia terhadap hari (yang pada waktu itu) adzab datang kepada mereka, maka berkatalah orang-orang yang zhalim, “Ya Rabb kami, kembalikanlah kami meskipun dalam waktu yang sedikit, niscaya kami akan mematuhi seruan-Mu dan mengikuti rasul-rasul”. [Ibrâhîm/14:44]

Ini pula jawapan Allah untuk orang zalim; Allah telah mengetahui yang rayuan mereka untuk di kembalikan di dunia dan bertaubat itu hanya helah semata-mata.  

"Sekiranya mereka dikembalikan ke dunia, tentulah mereka kembali kepada apa yang mereka telah dilarang mengerjakannya. Dan sesungguhnya mereka itu adalah pendusta-pendusta belaka" [al-An’âm/6:28]

Politik Mahathir dan Hadi Awang sangat-sangat mirip. Dari narsistik sampailah kepada maksum dan tak pernah mengaku salah sendiri. Bezanya, sorang tunggang agama, yang sorang lagi tunggang bangsa. Habis berantakan satu negara kerana dendam peribadi tapi dia tak peduli sebab end justify the means. Yang ironic mereka berdua pernah menjadi allies dan musuh ketat bagi Anwar. Kalau Anwar tak dapat jadi Perdana Menteripun saya tak ralat sangat, sebab itu qada dan qadar Allah, mungkin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk dia. Yang penting, sebagai muslim kena redha dan qanaah, cuma satu kerugian pada negara sebab saya lihat pontensi rancangan untuk mengembalikan maruah Malaysia itu ada pada dia. 

Sebagai penutup, saya ulang sekali lagi, jika apa yang dia tuduh pada Anwar adalah satu kebenaran; dan Anwar telah bertaubat ( kerana apa yang di tuduh adalah dosa peribadi) moga Allah ampuni kesalahan kita. TAPI jika apa yang dia tuduh pada Anwar itu satu fitnah, MOGA Allah PANJANGKAN lagi umurnya dan balikkan semula apa yang dia fitnah terhadap dirinya.  

WAllahualam.

Tuesday, July 13, 2021

Woi musibat. Korang gaduh sesama sendiri pun nak kaitkan dengan Anwar juga? Sedar diri kau tu menang atas tiket PKR la lahanat. Boss semburit kau tu mana. Kurang2 Anwar hari2 bicara hal marhaen. Daripada korang hari2 bertekak gila kuasa. Bodoh.

11 RIBU KES POSITIF COVID-19 BUKAN LAH SATU MASALAH JIKA KAWALAN DAN STRATEGI TEPAT.. MALANGNYA IANYA PETANDA BENCANA BESAR EKONOMI..


1- Hari ini ramai yang terkejut dengan jumlah Positif Covid-19 sebanyak 11 ribu kes, Sebenarnya jika jumlah itu dari hasil saringan besar besaran, Bukan lah satu kegagalan..Ia tindakan yang tepat..Ini dilakukan banyak Negara hatta Singapura terhadap semua pekerja asing di Dormitori.. Jadi faham kan sebab apa sejak awal Dr Dzul minta dibuat saringan besar besaran..

2- Saringan besar besaran ini sepatutnya dilakukan seawal Bulan Jun ketika Lockdown dilaksanakan, Ketika rakyat dikurung dirumah..Malangnya tu tak berlaku, Seolah olah takda perancangan, Sudah hampir sebulan Lockdown, baru dumumkan PKPD dan Saringan dibuat..

4- Bila masa Lockdown Terheret lebih lama, Bayangkan PKPD yang sepatutnya tamat 2-3 Hari lagi belum menampakkan cahayanya.. Sebab apa ? disebabkan lockdown itu pada awalnya dilaksanakan atas tujuan Politik, saringan sengaja dikurangkan untuk menunjukkan Lockdown berjaya mengurang Kes, Akhirnya lebih banyak Kluster dan Komuniti terjangkit..

5- Sepatutnya semua ini sudah dijangka, Bila buat Lockdown, Kerajaan sepatutnya sudah menetapkan umpamanya saringan ditingkatkan dari 100 ribu Saringan sehari kepada 200-300 ribu sehari , Malangnya saringan diturunkan kepada 50-60 Ribu atas sebab apa ? Politik semata mata.. Nak nampak mereka berjaya kawal wabak..

6- Umpamanya jika Kerajaan punya perancangan rapi, katakanlah untuk laksanakan 300 ribu saringan sehari.. jangkaan ini sudah masuk dalam Perancangan Kerajaan, Persediaan Katil, Tempat Kuarantin, ICU dan Hospitaliti dapat direncanakan dengan baik..Maka tidak adalah pesakit kritikal terpaksa tidur di lantai, duduk menunggu rawatan.. Kematian yg berlaku akibat kelemahan Perancangan dan Kerajaan..

7- Itu dilakukan Singapura tahun lepas, Masa tu Malaysia hanya mencatatkan 3 ribu kes, Bila aku kata tindakan Singapura tepat.. ada sahabat gelakkan aku.. depa kata Singapura yang kecil sudah Positif lebih 50 Ribu kes, sedangkan rakyat dia cuma 5 juta.. padehal semua semua tindakan kerajaan Singapura dirancang rapi, Semua dalam jangkaan.. jadi ianya terkawal.. 

8- Tahu tak berapa kes kematian di Singapura bila 50 ribu didapati positif, hanya ada pertambahan 7 kematian sepanjang 5 bulan.. Malaysia hari ini ? 100 kematian sehari..Itu beza pemimpin yang ada kebijaksanaan dengan tidak.. sampai Mufti pun meninggal sebab Covid-19..

9- Tahu tak akibat besar dari kesilapan Kerajaan ini ? Bukan saja membunuh Rakyat..tetap membunuh Ekonomi..Dan akan datang membunuh Pekerjaan dan Pendapatan Rakyat.. Bayangkan Kilang dah hampir 2 bulan ditutup.. apalagi lagi PKS dan IKS, Rasanya apa akan jadi ? jika jangkaan penganalisis 500 ribu Syarikat bakal gulung tikar ? Dan banyak Kilang dan pelabur lari dari Malaysia.. apa kesan pada pekerjaan dan Pendapatan Rakyat ? Kerajaan mana fikir semua ini, Depa anggap rakyat pelabur macam depa, Hujung bulan ada gaji..

10- Maka benarlah, Ini Kerajaan yang Gagal..Ada Penasihat Kesihatan pun bodoh..Penasihat Ekonomi pun Bodoh.. Depa tahu sumbat rakyat dgn Moratorium dan i-Sinar.. Pemimpin yg baik fikir kekalkan pekerjaan dan pendapatan Rakyat.. depa ni Merosakkan Negara.. Inilah bencana besar kita selepas ini, bencana Ekonomi.. Tapi Nabi dah Pesan, Bila Amanah diserah bukan kepada ahlinya, Maka Tunggulah saat kehancuran.. :) 

Ipohmali

Sihir politik UMNO


1. Keputusan MKT Umno pada 7 Julai lalu yang hanya mahu menukar PM dan bukannya menjatuhkan kerajaan PN menunjukkan Umno adalah pengkhianat mandat rakyat dalam Pru-14 lalu. Kita tidak boleh hanya melihat pengkhianatan mandat yang dilalukan melalui langkah sheraton hanya melibatkan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato’ Seri Azmin Ali sahaja. Ini adalah kerana langkah sheraton tidak akan berlaku tanpa sokongan Umno dan Pas. 

2. Jadi, apabila Umno bertindak menolak Muhyiddin dan merancang untuk menaikkan PM baru dari kalangan Ahli Parlimen Umno, ia menjelaskan sikap Umno yang gila kuasa dan menggunakan tektik pintu belakang untuk berkuasa. Sikap Umno ini bukan kali pertama dilakukan kerana parti inilah yang menjatuhkan kerajaan PR Perak tahun 2009 dulu. Susulan langkah sheraton, Umno menunjukkan taringnya dengan berkuasa di Johor, Melaka dan Perak. 

3. Justeru, rakyat perlu mengenali sikap dan identiti Umno yang sebenar ini. Umno bukan parti yang menghormati demokrasi dan hanya memikirkan kuasa sebagai agenda politik mereka. Segala kritikan mereka terhadap kegagalan kerajaan PN sekarang hanyalah sihir politik untuk mengaburi mata rakyat sedangkan mereka sebahagian daripada kerajaan PN. Inilah ‘black magic’ yang digunakan Umno sekarang, sedangkan menteri utama menguruskan pandemik Covid-19 ini adalah menteri Umno termasuk menteri keselamatan, imunisasi dan kesihatan. Proklamasi darurat juga awalnya disokong Umno. 

4. Menukar PM kepada Umno akan meneruskan kegagalan kerajaan hari ini kerana pemain politik yang sama akan mengemudi Putrajaya. Oleh itu, rakyat yang menolak pengkhianatan ini, maka bukan sahaja PN yang harus ditolak, tetapi juga Umno dan Pas. Umno masih belum berubah terutama soal amalan rasuah yang masih menjadi mantera mereka. Integriti adalah elemen utama pentadbiran yang cekap. Malahan, keyakinan pelabur asing juga terhakis apabila pentadbiran kerajaan terpalit dengan isu rasuah dan salahguna kuasa. 

5. Sikap Umno yang gila kuasa ini tidak boleh dibenarkan berlaku dan rakyat perlu menghantar mesej jelas bahawa pengkhianatan sebegini tidak boleh berulang dalam negara kita. Demokrasi negara hancur akibat langkah sheraton yang mengakibatkan rakyat menderita hari ini. Ekonomi lumpuh dan hidup rakyat semakin terancam dengan belitan kelaparan dan hutang, malahan kes bunuh diri semakin menjadi-jadi. 

6. Sebaiknya, kerajaan gagal PN ini yang tidak mempunyai mandat rakyat ini ditukar dan PH yang mempunyai mandat dan lebih kompeten dikembalikan mentadbir negara. Mana-mana Ahli Parlimen yang bersungguh mahu menyelamatkan negara harus bersama menyokong PH. Misi SELAMATKAN MALAYSIA harus dipalu semula demi rakyat dan negara. PH+ harus kembali ke meja rundingan.

Muhammad Faiz Fadzil

Anwar itu LGBT?

"Anwar itu LGBT" 

Saya ingin menjawap persoalan yang di utarakan oleh sahabat sepermainan saya dari kecil tentang "Anwar LGBT jadi dia tidak layak untuk jawatan Perdana Menteri"

Dari dulu saya menulis satu benda yang saya konsistan tak pernah sentuh ialah dosa peribadi. Tak kiralah jadi pada musuh atau pada kawan sendiri sebab setiap anak adam pasti akan berdosa kecuali Nabi Muhammad SAW. Saya juga acap kali sentuh kriteria untuk jadi pemimpin ikut fuqaha adalah yang Qawwi ( kuat) dan Amin ( Amanah dan kompeten). 

Ada dua jenis dosa yang dilakukan manusia. Yang pertama; dosa antara dirinya dengan Allah. Mudarat dosa itu terkena kepada dirinya sendiri. Contohnya zina termasuk liwat, minum arak, berjudi dan seumpamanya. Dalam kata lain, ia dosa ataupun aib peribadi antara hamba dengan Tuhannya. Yang kedua; dosa antara dirinya dengan Allah namun pada masa sama mendatangkan bahaya ataupun mudarat kepada pihak lain. Contohnya rasuah, menyebarkan hadis palsu, merompak, mencuri, mengedar dadah, merogol, pecah amanah dan seumpamanya. Dosa ini bukan sahaja antara hamba dengan Allah, tetapi ia boleh mengancam pihak lain. (Maza et all. 2018)

Dosa yang telah di sembunyikan oleh Allah wajib di tutup dan akan di ampunkan kecuali mereka yang sengaja menunjuk-nujuk dosa itu kepada umum. 

Sabda Rasulullah yang bermaksud: "Setiap umatku dimaafkan (dosanya) kecuali mereka-mereka yang menunjuk-nunjuknya dan sesungguhnya di antara menunjuk-nunjukkan (dosa) adalah seorang hamba yang melakukan suatu perbuatan di waktu malam. "Sementara Allah telah menutupinya kemudian di waktu pagi dia berkata: "Wahai fulan semalam aku telah melakukan ini dan itu, pada hal pada malam harinya (dosanya) telah ditutupi oleh Rabbnya. Ia pun bermalam dalam keadaan (dosanya) telah ditutupi oleh Rabbnya dan di pagi harinya ia menyingkap apa yang telah ditutupi oleh Allah" - (HR Bukhori : 5608).

Ini yang ramai dari masyarakat kita salah anggap, mereka umpamakan dosa LGBT dengan kaum nabi luth yang di turun bala yang oleh Allah. 

Tapi mereka lupa 2 benda. Sebelum Allah turunkan bala, Allah akan menurunkan peringatan melalui lisan Nabi-NabiNya. Kedua, bala hanya turun selepas mereka ini membuat maksiat secara terang-terangan di hadapan Nabi Allah Luth, bukannya secara tersembunyi.

Sebab itu Allah melarang kita mencari-cari & mengintip dosa peribadi, ini yang di namakan tajassus. Contoh apa yang banyak pejabat agama kita buat serbuan hotel atau rumah hanya kerana suspek ada orang melakukan zina adalah tidak berapa tepat. Sedangkan pembuktian zina dalam islam itu sangat-sangat payah. Bayangkan kalau hendak di jatuh hukuman zina, kena ada 4 orang saksi yang tidak fasik, lepas itu 4 orang saksi itu sendiri ada bukti kukuh “qat’ie”, melihat kemasukan kemaluan lelaki kepada kemaluan wanita. 

Kalau seorang dari saksi tersebut belot dia kata dia tak nampak kemasukan tapi dia hanya nampak mereka berdua dalam satu selimut, 3 orang tadi akan di SEBAT sebab qazaf dan kesaksian di tolak selama-lamanya, tambahan pula mereka jadi fasik. Level fasik ini tak boleh jadi wali tau ikut mazhab Syafie. Nanti orang tanya kalau ada anak perempuan nikah, kenapa pakai wali hakim, jawaplah saya dulu fasik sebab qazaf. Ingat bila kita tuduh sesorang itu berzina atau liwat, dan kita tak boleh datangkan 4 orang saksi, automatik kita sudah jadi fasik. Nauzubillah hi minzalik. 

Surah An-Noor, Verse 4:
وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik.

Eh pelikkan kenapa payah betul hendak buktikan zina walaupun depan mata? Sebab Islam itu agama mendidik bukan penghukum. Lagi satu Islam amat mementingkan maruah seseorang individu.

Lagi satu saya bagi contoh, saya nak tanya anda bersetuju tak dengan tindakan ini.

Si A pernah berzina pada zaman muda dan ada anak luar nikah dalam umur dia 20 tahun. Tapi dia telah bertaubat nasuha dan dia bela anak tadi sampai jadi besar. Si A memang baik, solat tak pernah tinggal, ada master degree, ada PHD tapi tak ada orang tahu kisah silam dia. Lepas itu bila Si A hendak minta kerja sebagai pengarah sebuah syarikat pada umur 50 tahun, syarikat tersebut buat background check. Lepas dapat keputusan pemeriksaan latar belakang, Mereka kata, walaupun resume A sangat hebat, mereka terpaksa tolak sebab Si A pernah berzina dan ada anak luar nikah. 

Saya nak tanya balik soalan ini kalau anda berada di tempat si A, adilkan syarikat itu tolak permohanan anda hanya kerana dosa peribadi 30 tahun yang lepas yang anda sendiri sudah bertaubat? Adil atau tidak?

Jadi sebelum kita hendak tunding dosa peribadi orang, ambil masa berberapa minit dan rewind balik semua dosa peribadi kita selama ini. Rewind segala dosa peribadi kita selama 40, 50 tahun ini. Adakah kita yakin dengan amalan kita mampu jadi pemberat di mizan? Adakah dengan dosa peribadi kita ini layak untuk mendapat rahmat dan rezeki dari Allah? Kalau kita pun ada banyak dosa peribadi, janganlah hendak tunding jari tentang dosa peribadi orang lain; jika tidak kita akan jadi orang paling miskin di akhirat. Itu belum masuk part masuk syurga itu dengan rahmat Allah bukan dengan amalan kita. Buatlah amalan beratus tahun macam abid pun, kalau di hati ada perasaan angkuh, jangan mimpi hendak dapat masuk syurga. Sebab itu ada kisah pelacur yang masuk syurga sebab bagi anjing minum; moral dari cerita ini bukanlah hendak menormalisasikan dosa tapi hendak bagi tahu yang masuk syurga itu adalah wewenang Allah SWT.  

Saya tak salahkan kawan saya tadi, sebab sentimen ini telah di tanam 20 tahun lamanya. Modal dia mudah, kalau tak dapat jatuhkan sesorang itu dengan kes rasuah, maka dia akan di jatuhkan dengan skandal seks. Ini yang Tun Musa Hitam ( kalau tak kenal Tun Musa, sila google) sebut, kalau dia tak letak jawatan, dia pun akan di palitkan dengan skandal seks. Ini juga yang Najib buat, sebab dia tak boleh implicate kes rasuah, dia tuduh kes lendir. 24 tahun politik negara jadi toksik sebab politik lendir ini. Mereka ini tak fikir apa kerosakan yang berlaku pada masyarakat bila bermain isu-isu lendir tapi kalau jenis matlamat menghalakan cara memang tak boleh kata apa dah. Ini yang di namakan politik bumi hangus dan kita kena keluar dari politik dalam kain macam ini. 

Peringatan ini juga buat geng-geng PKR yang suka bermain hujah semb***t, ia tidak bagus untuk masa depan politik negara, dan jangan normalisasi kan term yang jijik, malu dengan anak-anak kecil. Kalau tak setuju, kita berdebat dengan fakta bukan dengan makian; baru orang akan respect.

Sepatutnya kita boleh move on pada isu yang lagi besar macam pemanasan global, tahu tak yang USA kini semakin panas, dan kenaikan paras laut pada 2050 di jangka sebanyak 30 cm? Tapi bila rakyat di sibukkan dengan isu lendir, mereka yang di atas ini yang sibuk mengkayakan diri sendiri. Tengoklah yang duk kata no Anwar, No DAP, pastu melaga orang Melayu, jam tangan mereka berapa juta, selipar mereka satu bulan gaji marhaen, asset mereka pula berapa billion?

Lagi contoh kenapa pemimpin kena Qawwi dan Amin bukan takat yang "nampak bersih dari dosa peribadi", anda sendiri jadi saksi nampak jadi depan mata sendiri. Mutfi serba tahu kata tahun lepas, bila dia jamin Muhyidin dia bagi 2 kriteria yang kerajaan PN ini akan dapat rahmat. Satu sebab Muhyidin pandai baca doa, satu lagi sebab Muhyidin boleh jadi imam solat. Jadi saya nak tanya, mana rahmatnya bila:

1) Ramai melayu islam yang bunuh diri
2) Ramai melayu islam yang hilang kerja
3) Ramai melayu islam yang murung
4) Ramai melayu islam yang tak boleh balik kampung ziarah keluarga
5) Ramai melayu islam yang tak dapat solat jumaat
6) Ramai anak melayu islam yang tak kenal masjid
7) Ramai melayu islam yang tak cukup makan
8) Ramai melayu islam yang anak keciciran PDPR sebab tak mampu beli gadget

Jadi MANA RAHMAT YANG MUFTI UTARA JANJI????? 

Lagi best dia boleh tulis pasal salah ijtihad di sabitkan dengan dosa membunuh, tapi bila dia sendiri bagi ijtihad berdasarkan nafsu habis terkorban beribu-ribu nyawa akibat dari pemimpin yang khinat dan lemah, adakah dia akan terlepas dari jaminan yang dia berikan? 

Dulu tak puas hati dengan AG bukan melayu, menteri kewangan bukan melayu, hasut Cina nak ambil tanah Melayu.

Sekarang hampir kesemua Melayu. Adakah mereka yang hasut itu gembira?

Makan tak ada, kerja tak ada, duit tak ada, nak jumpa ibu bapa pun tak boleh. Tabung kerajaan kena sapu pun tak kisah. Enjoylah. 

Apa lagi melayu mahu? Inikah kerajaan rahmat jaminan Mutfi Serba Tahu.?

WAllahulam.

Mohd Mukhlis

Monday, July 12, 2021

Adakah tutup kilang bawah PBT Negeri?

Semalam, telah berbangkit isu mengenai kebolehupayaan Kerajaan Negeri Selangor untuk ‘menutup kilang-kilang’ bagi mengawal wabak Covid-19. 

Nota ini adalah untuk menjawab apa yang dibangkitkan mengenai kuasa Kerajaan Negeri.

Akta 342

Perlu ditekankan di sini bahawa terdapat suatu undang-undang khusus bagi pengawalan penyakit berjangkit dan wabak iaitu Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit (Akta 342). 

Akta ini adalah undang-undang Persekutuan yang memberi kuasa kepada Menteri Kesihatan untuk membuat deklarasi ‘kawasan jangkitan’ serta mengeluarkan Peraturan-peraturan yang perlu bagi mengawal wabak dalam ‘kawasan jangkitan’.

Inilah punca kuasa bagi kesemua Perintah Kawalan Pergerakan dan juga SOP MKN yang digunapakai sepanjang krisis Covid-19. 
Akta 342 ini juga membolehkan Kerajaan Persekutuan untuk menentukan sektor ekonomi yang mana boleh beroperasi, termasuklah sektor perlu (essential) yang boleh beroperasi menggunakan surat yang dikeluarkan oleh sistem CIMS MITI. 

Maka, terdapat suatu undang-undang khusus untuk mengekang wabak yang merupakan bidangkuasa Kerajaan Persekutuan.
Adakah Kerajaan Negeri boleh ‘tutup kilang’ menggunakan lesen Pihak Berkuasa Tempatan?

Polemik yang berbangkit adalah bahawa Kerajaan Negeri boleh menggunakan lesen PBT untuk ‘menutup kilang’. Dalam erti kata lain, dikatakan bahawa Kerajaan Negeri boleh membatalkan lesen yang dikeluarkan oleh PBT untuk menutup operasi kilang. 

Ramai yang sudah memberi ulasan bahawa lesen PBT ini hanya salah satu daripada pelbagai lesen dan kebenaran yang perlu diperolehi oleh sesebuah kilang untuk beroperasi. Saya tidak mahu ulas lanjut tentang perkara ini, tetapi saya ingin khusus menjawab mengenai kuasa PBT mengenai lesen, yang terkandung di dalam Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171). 

Sebelum menyentuh Akta 171, beberapa fakta penting perlu dinyatakan terlebih dahulu: 

1. Kilang-kilang yang diberi kebenaran operasi oleh MITI adalah kilang-kilang yang sah di sisi undang-undang. Bukan kilang haram dan sebagainya. 

2. Kilang-kilang ini mempunyai lesen PBT yang masih sah tempoh.

Perlu ditekankan bahawa Akta 171 memberi kuasa umum kepada PBT. Ia tertakluk kepada setiap PBT untuk menentukan syarat-syarat dan undang-undang kecil di setiap PBT, mengambilkira keperluan tempatan.

Ada pihak yang telah merujuk kepada Seksyen 107(2) Akta 171 untuk mengatakan bahawa lesen yang dikeluarkan oleh PBT boleh ditarik balik.

Seksyen 107(2) berbunyi:

Tiap-tiap lesen atau permit yang diberi tertakluk kepada apa-apa syarat dan sekatan yang difikirkan patut oleh pihak berkuasa tempatan dan boleh dibatalkan oleh pihak berkuasa tempatan pada bila-bila masa tanpa memberi apa-apa sebab

Hujah yang digunapakai adalah PBT boleh guna Seksyen 107(2) untuk ‘tutup kilang’. 

Tidak dinafikan, kalau ikut Akta, PBT sememangnya mempunyai kuasa untuk membatalkan lesen PBT ‘pada bila-bila masa’. 

Tetapi walaupun PBT mempunyai budibicara untuk batalkan lesen, ianya bukanlah budibicara mutlak yang boleh digunapakai sewenang-wenangnya secara arbitari.

Pertama sekali, ‘tanpa memberi apa-apa sebab’ dalam Seksyen bukanlah ‘tanpa sebab’. 

Budibicara untuk batalkan lesen mestilah berkaitan dengan pelanggaran syarat-syarat dalam lesen yang diberikan, dan bukannya atas sebab perkara-perkara yang tiada kaitan dengan lesen itu. 

Satu anologi yang saya suka guna adalah mengenai lesen memandu yang dikeluarkan oleh JPJ. Lesen memandu boleh dibatalkan atau digantung oleh JPJ. Tetapi, JPJ tidak boleh membatalkan lesen memandu hanya kerana mahu menghalang orang daripada merentas negeri, atau keluar semasa PKP dilaksanakan.

Pembatalan lesen memandu dalam keadaan di atas tiada kena mengena dengan apa-apa pelanggaran punca kuasa iaitu Akta Pengangkutan Jalan dan melangkaui budibicara yang ada.. 

Sama juga dengan membatalkan lesen PBT kilang, ia harus berkaitan dengan pelanggaran mana-mana peruntukan di dalam Akta 171, syarat-syarat lesen dan undang-undang kecil PBT tersebut.

Oleh sebab itu, PBT sebenarnya tiada budibicara yang meluas dan mutlak untuk menggunapakai Seksyen 107(2) dalam hal ini. 

Jika diambil berita sebuah kilang pembuatan sarung tangan yang ditutup tempoh hari, jelas bahawa tindakan diambil di bawah Akta 342. Hanya satu kilang yang ditutup di bawah undang-undang kecil kerana tidak mempunyai lesen perniagaan yang sah, dan ini dalam bidangkuasa PBT.

PBT ada diberi kuasa untuk menguatkuasa Akta 342, tetapi punca kuasa itu tetap daripada undang-undang Persekutuan. 
Sekiranya PBT bertindak melangkaui punca kuasa dan budibicara mereka yang terhad ini, mereka akan terdedah kepada tindakan saman Mahkamah.

Saya tidak mahu sentuh tentang prinsip-prinsip yang dipertimbangkan dalam judicial review (semakan kehakiman) secara detail, tetapi mana-mana peguam yang biasa mengamal dalam undang-undang administratif awam (public administrative law) akan tahu tentang alasan-alasan untuk mencabar tindakan mana-mana badan awam termasuk PBT. 

Ini yang saya sebut tentang ‘Rule of Law’. Semua badan Kerajaan tidak boleh berbuat sesuka hati hanya kerana sekilas pandang mereka ‘nampak’ seperti ada kuasa. ‘Rule of Law’, bukan ‘Rule by Law’.

Undang-undang kecil

Ada yang merujuk kepada Seksyen 73 Akta 171 dan Seksyen 102 Akta yang sama. Kedua-dua ini merujuk kuasa untuk membuat undang-undang kecil.

Pertama, ada rujukan Seksyen 102(s) Akta 171. Akan tetapi, jika diteliti ini adalah kuasa untuk membuat undang-undang kecil dalam PBT untuk mengawal jenis industri yang boleh memudaratkan awam atau menyebabkan kacau ganggu. 

Contohnya, PBT boleh larang, dengan undang-undang kecil, kilang buat racun toksik dekat dengan penempatan orang sebab ia mungkin boleh membawa mudarat. Ia bukan kuasa untuk ‘tutup kilang’, lebih lagi kilang-kilang yang memang sudah mempunyai lesen untuk beroperasi.

Seksyen 73 juga telah dipetik, tetapi sekali lagi ianya merujuk kepada kuasa membuat undang-undang kecil. Sekarang ini, Akta 342 memang digunapakai seluruh negara apabila seluruh negara diisytiharkan sebagai kawasan kawasan tempatan jangkitan sejak bulan Mac 2020 dan bidangkuasa untuk membuat peraturan-peraturan berkenaan dengan wabak Covid-19 tertakluk pada Kerajaan Persekutuan.  

Dalam apa jua keadaan sekalipun, kita harus faham bahawa undang-undang kecil ini adalah apa yang dipanggil ‘subsidiary legislation’ dan apa yang boleh dibuat adalah terhad. 
Undang-undang kecil yang dibuat oleh PBT tidak boleh bercanggah dengan Akta 342. Jika mengikut Akta 342 sesetengah jenis kilang boleh beroperasi, maka undang-undang kecil PBT tidak boleh ‘mengatasi’ Akta tersebut.

Undang-undang kecil tidak boleh digunakan untuk menutup kilang yang sememangnya sudah lesen untuk beroperasi. Undang-undang kecil tidak boleh beroperasi menarik hak yang telah diberikan dengan sah sebelum itu.

Apatah lagi sekiranya sudah ada undang-undang Persekutuan yang khusus seperti Akta 342 yang meliputi masalah khusus iaitu pengawalan penyakit berjangkit. 

Bidangkuasa Negeri

Akhir sekali, ada pihak yang juga membangkitkan bidangkuasa Negeri di dalam Perlembagaan Persekutuan. 

Pertama, ingin saya katakan bahawa dalam keadaan di mana terdapatnya percanggahan di antara undang-undang Negeri dan undang-undang Persekutuan, undang-undang Persekutuan akan mengatasi undang-undang negeri. 

Kedua, pada ketika ini tiada enekmen mana-mana negeri yang telah digubal khusus untuk mengawal wabak Covid ini. Dan sebabnya jelas – kerana sudahpun ada Akta Parlimen yang khusus. 

Apatah lagi dalam keadaan Darurat sekarang, yang mana Dewan Undangan Negeri tidak boleh bersidang langsung. 

Oleh itu, hujah yang merujuk kepada Senarai bidangkuasa perundangan Persekutuan dan Negeri tidak membantu dalam merungkai permasalahan sedia ada.

Kesimpulan

Harus ditekankan bahawa Menteri Besar Selangor sudah berkali-kali meminta MKN supaya hanya kilang-kilang yang benar-benar perlu (essential) dibenarkan beroperasi, walaupun MITI telah membenarkan lebih banyak kilang dibuka. Ini bermakna Kerajaan Negeri sudah memohon untuk pelaksanaan SOP yang lebih ketat bagi Negeri Selangor dalam hal membabitkan kilang, tetapi tidak diendahkan oleh MKN. 

Jika memang boleh guna kuasa PBT, sudah tentu Kerajaan Negeri sendiri sudah tentu sudah pertimbangkan dan dinasihati oleh Penasihat Undang-undang Negeri mengenai perkara ini. 

Mengapa perlu meminta MKN jika Kerajaan Negeri boleh bertindak? Jawapannya, sebab Kerajaan Negeri sememangnya terikat dalam hal ini.

Saya tidak setuju bahawa Kerajaan Negeri berbuat sesuka hati, melanggar Rule of Law dan melangkaui bidangkuasa dan budibicara, mendedahkan diri kepada tindakan Mahkamah, semata-mata demi ‘political mileage’. 

Apa yang jelas adalah kaedah untuk menutup kilang dalam keadaan penularan wabak sekarang adalah melalui Akta 342, dan bukannya mana-mana kuasa PBT.

Mana-mana Kerajaan wajib bertindak dalam kerangka yang dibenarkan, dan menggunakan budbicara, sekiranya ada, dan bukan dengan sewenang-wenangnya.

Mana-mana Kerajaan mesti bertindak dengan bertanggungjawab, dan bukan untuk skor mata politik.

Syahredzan

Saturday, July 10, 2021

Rasuah AKSB

Dalil apa pulak nak keluar ni?

Isu Rasuah AKSB : Kronologinya ringkas begini...

SEBELUM PRU14:

7 Mac 2018 
- Husam dedah penyelewengan dalam AKSB berkaitan projek RM27.1 juta.

9 Mac 2018 
- TMB ancam saman Husam, pesan kat Husam jangan lari.

SELEPAS PRU14:

28 Mei 
- AKSB hantar notis saman kepada Husam.

6 Jun 2018 
- TMB kata SPRM tak perlu siasat AKSB.

29 Jan 2020 
- Media PAS melaporkan AKSB bebas rasuah.

SELEPAS LANGKAH SHERATON:

28 Mac 2021 
- Mahkamah tolak saman AKSB terhadap Husam. AKSB diarah bayar kos kepada Husam.

9 Julai 2021 
- SPRM tahan 3 pegawai AKSB berkaitan penyelewengan projek RM27.1 juta yang didedahkan Husam.

🤭🤭🤭

Tuesday, July 6, 2021

Haji ‎Hadi ‎dan ‎kerajaan ‎Allah

KERAJAAN DAN PARTI ALLAH HAJI HADI, LIM KIT SIANG YG LAJAK DARI LAJU..

1- Tak pasti status Twitter " Kerajaan Allah " itu benar atau tidak seperti disebarkan.. Kalau benar, Bagi aku ia bukan lah satu penghinaan, Tetapi salah faham dari tajuk berita harakah daily dan Malaysiatoday meletakkan Tajuk Kerajaan Allah dan wabak Covid-19.. 

2- Kesilapan Lim Kit Siang disebabkan Lajak dari laju sebelum mebaca keseluruhan artikel.. Pada Lim Kit Siang dia menganggap Hj Hadi menisbahkan Kerajaan hari ini sebagai "Kerajaan Allah" biarpun Hj Hadi sebenarnya cuba menutup kegagalan hari ini dengan alasan hanya Kerajaan Allah yang sempurna.. 

3- Tetapi sejarah Haji Hadi menisbahkan parti dia dengan Islam dan Agama, Dan sebagai parti Allah bukan perkara baru.. Itu yang merosakkan kefahaman dan membuatkan orang Bukan Islam salah faham kepada agama Islam.. Dan ramai yang mengaggap, Hj Hadi menisbahkan partinya sebagai Parti dan Kerajaan Allah..

4- Haji Hadi pernah suatu ketika dulu dalam laporan Akhbar pernah menisbahkan Partinya sebagai Parti Allah atau kata Hizbullah.. Sudah pasti mereka memetik perkataan Hizbullah dari firman Allah ini.. 

وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

“Siapa saja yang menjadikan Allah, rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman sebagai penolongnya, maka sungguh golongan Allah(Hizb Allah) itulah yang menang.”

5- Sebenarnya Ungkapan Hj Hadi ini bukan baru..Dia juga pernah mengatakan tidak mahu membawa ahli ahli PAS kedalam Neraka Jahannam hanya kerana menyokong Dr Wan Azizah sebagai MB.... seolah olah dia pembawa Wahyu..Pernah juga mengatakan mereka yang keluar dari Parti PAS perlu bertaubat atau dihapuskan..Seolah olah parti dia sebagai Agama..

6- tu belum lagi dari ucapan Ustaz dan Ulama PAS, Kononnya bersama PAS boleh masuk Syurga.. Yang berdoa laknat seolah olah PH adalah musuh Allah dan Pakatan Al Ahzab.. Lebih teruk, Nik Abduh pernah buat ucapan, Allah mengarahkan kita ke Putrajaya.. 

7- Tapi itulah PAS... Yang menghina Islam itu bukan kelompok non Muslim..hatta Ulama PAS sendiri.. :) 

Ipohmali

Hebatnya mopti sorang ni

Demikianlah Mutfi.

Tak cukup twitter, up pula dekat Insta story, biasanya yang up insta story ini BBBNU yang tak berani nak up dalam insta post. Lepas tu insta story orang komen tak nampak kat public. Sempat pula tunggang nama Allah yer.

Betullah tu Allah tengah pelihara negara kita. 

Kes Musang King itu hanya tip of the ice-berg aje. 

Depa sendiri kata dalam video semalam yang depa sudah bayar untuk ceroboh hutan tersebut, jadi kena siasat juga siapa yang bagi kebenaran untuk clearkan hutan itu in the first place. Siasat siapa yang dapat konsensi balak nak clearkan hutan simpan tersebut.

Yang saya tengok DAP tak ada dalam senarai menteri besar Pahang. Tapi kira hebat juga Ronnie dapat bangkitkan mopti dari tidor yang lena.

Kes ini lebih kurang macam kes pusat judi, yang owner pusat judi banyak cina, tapi mofti duk marah cina tokey judi. Yang tolong coverline tokey judi tadi, yang dapat wang perlindungan bertahun-tahun, mopti buat tak nampak sebab perpetrator dia melayu.

Cuba fikir pakai critical thinking PHD tu sat, kalau pokok Durian itu sudah keluar buah, berapa tahun agaknya hutan itu sudah di ceroboh? Paling kurang 5-6 tahun dan dalam masa itu berapa banyak yang sudah kenyang makan wang perlindungan tokey durian? Silap-silap boleh beli S class untuk Doreamar sebijik kalau di kumpul dari awal makan duit haram. 

Dalam Islam pemberi dan penerima rasuah kedua-dua Nabi kutuk. 

Maksudnya: “Rasulullah SAW melaknat pemberi rasuah dan penerima rasuah”

Riwayat Abu Daud (3580), al-Tirmizi (1337) dan Ibn Majah (2313)

Jadi kenapa nak kutuk pemberi sahaja, padahal penerima juga ada saham dalam hal ini? 

Agaknya kalau DAP yang Melayu yang protes, adakah nada dia masih sama? Mungkin Mofti ada vendetta terhadap Ramasamy dan Ronnie, tapi bukanlah Adil itu menghampiri takwa?

Demikianlah Mutfi, bias dan menjadi terompah MCA.

Allah sedang pelihara negara ini bila Allah tunjukan satu persatu mereka yang menjual agama Allah demi habuan dunia, termasuklah enabler kerajaan al-ghadr ini.

Jgn jadi tok peti terompah kayu..

Ehh...tiba time Dap, cepat je tok peti ni bersuara. Time menteri Dap waktu kjaan PH kurangkan judi dari 22 kali kpd 8 kali kemudian menteri umno dlm kjaan tebuk atap tambah lagi cabutan judi kepada 22 kali, mana suara tok peti?

Daripada tok peti ulas main isu perkauman, lebih baik tok peti ulas tentang lebai nikah kat siam guna smartphone. Lebih baik ulas tentang pemimpin cirit yg sakit kanser tahap 4 masih nak jadi PM. Jadi imam solat pun jgn ambik yg uzur apatah lagi yg tercirit...

Monday, July 5, 2021

PENEROKA HARAM VS AGENSI KERAJAAN HARAM JADAHSelama puluhan tahun ni agensi mana yang makan gaji buta sampai tak tahu orang ceroboh tanam durian kat hutan simpan?Takkan tanam harini esok dah berbuah.

TANAH MUSANG KING DALAM KONTEKS " IHYA' AL MAWAT " DAN KASINO DI PAHANG..

1- Sebenarnya sejak awal aku tak faham kenapa begitu rakus Kerajaan Pahang, pihak berkuasa merampas tanah pengusaha durian Musang King, Biarpun atas nama pencerobohan.. Sedangkan Kerajaan boleh berunding dengan baik dan akhirnya Kerajaan kekal mendapat hasil.. 

2- Dari banyak respon, Aku lihat ramai orang Melayu yang marah marah hanya kerana ramai dari pekebun Musang King itu dari kalangan berbangsa Cina biarpun ada yang muslim.. Ini kadang2 kencenderungan, Ashabiyah akhirnya kita menutup pintu dan menolak neraca Keadilan yang diajarkan oleh islam..Sudah pasti ada Sejarah disebalik semua ini.. 

3- Sebenarnya masalah melibatkan hak milik tanah ini banyak berlaku dari kalangan orang Melayu dan Islam sendiri.. samada melibatkan hak milik tanah tempat tinggal seperti setinggan, mahupun tanah Kebun tanaman..Aku sendiri secara peribadi pernah hadapi soal status hak milik tanah atas kerja Khianat orang dalam dan Kerajaan sendiri..

3- Aku lebih boleh terima satu usaha membangunkan Pertanian, atau apa pun bentuk Tanaman yang mendatangkan hasil dari Tanah yang diberikan kepada Tauke tauke Balak, Bauksit yang akhirnya merosakkan Alam sekitar sebagaimana yg berlaku di Tasik Chini.. 

4- Kerajaan Boleh saja bertindak matang, Dengan memberikan keputusan menang menang seperti mengenakan sewaan atau apa saja cukai.. Tanah itu boleh dikembalikan kepada Kerajaan dan satu perjanjian Pajakan dan sewaan dikenakan..Bukan bertindak bodoh memusnahkan Tanaman seperti yang berlaku di Kelantan ketika heboh isu Ladang Rakyat melibatkan tanah hak milik FELCRA dan Kerajaan negeri.. 

5- Ummat Islam lebih nampak marah melihat tanah isu tanah Musang King sebagai satu bentuk kemarahan, berbanding tanah dan Gunung yg digadai Keturunan Najib Razak dan Hishamuddin di Genting Highland dan akhirnya menjadi pusat Perjudian antara yg terbesar di Asia tenggara.. 

6- Inilah Masalah orang Melayu.. Ia bukan hanya berlaku kepada non Muslim, Sesama Melayu dan saudara sendiri pun berlaku..Bila dah nampak hasil..Masing masing berebut hak milik tanah, Bekerja malas.. Hanya tahu dapat wang mudah dari hasil orang lain.. tak kira yang kayangan, atau si Marhaen yg pemalas.. 

7-Di dalam Islam, Ada satu konsep dinamakan Ihya' Al Mawat, Yakni mengusahakan Tanah terbiar atau tanah mati.. Mengikut pandangan mazhab Shafie ia memberikan makna.. 

"اصلاح الارض ما لم يكون عامرا ولا حريما لعامر قريب من العامراو بعد.."
       
 " Memajukan dan mengusahakan tanah atau kebun yang belum diusahakan orang lain, samaada kebun itu jauh dari pemukiman(Pnempatan)mahupun dekat..."

8- Apakah Usaha Tanah untuk Pertanian ini perlukan Izin Imam(Pemerintah) ? Biarpun di dalam Kitab Syarah As Saghir pandangan ini dikhususkan bagi orang islam, dalam konteks kenegaraan berasaskan kerakyatan atau Konsep Muwathhanah disebutkan di dalam Kitab tersebut..

فَيُسَنُّ لَهُ إِحْيَاءُ الْأَرْضِ الْمَيِّتَةِ سَوَاءٌ أَذِنَ لَهُ الْإِمَامُ أَمْ لَا..

" Maka bagi orang islam hukumnya sunnah mengolah bumi mati, baik dengan izin imam ataupun tidak.."

9- Pun Begitu kita perlu faham, Dalam konteks Kenegaraan hari inipun ia ada Undang Undang melibatkan tanah..Ia adalah urusan Pemerintah..

" تَصَرُّفُ الإِمَام عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوط بِالْمَصْلَحَةِ.."

 " Tindakan (perlaksanaan) pemerintah ke atas rakyat adalah mesti berkait (terikat) dengan maslahah."

Soalnya bagaimana pemerintah bijak mengurus sumber alamnya.. ?

10- Itu sebab negara kita begitu teruk ketinggalan dalam bidang Pertanian.. sama seperti kes NFC yg mana beratus Juta diberikan kepada Syarikat milik ketua wanita UMNO, Bukan hanya pinjaman wang hatta dianugerahkan tanah.. dalam waktu yg sama..ramai Penternak masih ketiadaan tanah dan modal mengusakan ternakan.. Inilah Jahatnya Kerajaan UMNO dan BN.. :) 

Ipohmali

Sunday, July 4, 2021

Belum berperang lagi

Anak bini orang politik awal2 lagi dah berambus duduk luar negara.Hidup bebas berjalan sana berjalan sini hidup dengan hasil cukai rakyat.Engkau anak bini masih dikurung dirumah,bekira2 esok nak bagi anak makan apa.Ini baru covid Allah dah tunjuk perangai sebenar cilaka2 ni

Belum negara berperang lagi.Engkau ingat muka2 dieorang nak duduk berperang sekali dengan korang?.Sembang demi melayu kepala butoh

oklah, klu bendera warna putih tu ada agenda politik, kita tukar jelah warna lain. janji ia signal rakyat nk beritau ia terdesak. Warna coklat tompok unggu pun tkpe. Takde parti politik pun guna warna tu...

Kerajaan semburit apa dia tau

Saturday, July 3, 2021

Gambar hari ini, rakyat semakin marah dan terdesak

Friday, July 2, 2021

Gambar hari ni

Isu vaksin Selangor

Memandangkan JKOM sedang mengelirukan rakyat tentang Program Vaksin Selangor (SelVAX), admin akan buat penjelasan.

SelVAX adalah inisiatif Kerajaan Negeri Selangor yang menekankan dua perkara.

1. Vaksin untuk orang awam (SelVAX Komuniti)
2. Vaksin untuk sektor kilang (SelVAX Industri)

1. SelVAX Komuniti
Ini PERCUMA. Bukannya RM350 seperti yang difitnah oleh JKOM.

2. SelVAX Industri
Ini juga PERCUMA kerana kosnya ditanggung oleh majikan. Majikan dilarang mengalih kos kepada pekerja.

Ada orang tanya, kenapa perlu ada vaksin untuk sektor kilang?

Kenapa tidak bagi sahaja kepada orang awam?

Jawapannya mudah.

MITI yang diketuai oleh Azmin Ali enggan menghentikan "surat MITI". Azmin mahu kilang-kilang terus beroperasi.

Kerajaan Negeri tiada kuasa menutup kilang-kilang, melainkan mereka tidak ada lesen, melakukan pencemaran dan sebagainya.

Kerajaan Negeri juga tiada kuasa melaksanakan darurat penuh kerana darurat merupakan bidang kuasa Kerajaan Persekutuan.

Dengan hakikat sedemikian, suka atau tidak suka, pekerja-pekerja di kilang perlu divaksinasi supaya kluster-kluster kilang tidak merebak ke luar dan menjejaskan masyarakat awam.

Perlu ditekankan di sini. Tanggungjawab pemvaksinan adalah tanggungjawab Putrajaya.

Putrajaya mengawal sumber vaksin.
Putrajaya mengawal proses perolehan vaksin.
Putrajaya mengawal Kementerian Kesihatan.
Putrajaya mengawal jentera dan kakitangan perubatan awam.

Kerajaan Negeri Selangor membuat inisiatif sendiri kerana kelemahan dan kelembapan Putrajaya.

Tapi kenapa akhirnya Selangor juga yang dipersalahkan?

C&P

Thursday, July 1, 2021

Ni kerajaan buat lockdown ke loklaq?Makin rosak negara dibawah pentadbiran Mahiaddin/Azmin.

Selagi boleh control dia control sampai pihak lawan tersepit, tapi dia pulak tercirit

Baru terima spesifikasi penggunaan RM300,000 untuk Ahli Parlimen beli bakul makanan. Nilai RM100 sebakul bermaksud kami hanya boleh agih kepada 3000 keluarga. Untunglah Ahli Parlimen Putrajaya berbanding Ahli Parlimen Damansara atau Bangi. Baca terma-terma yang lain.

PKPD apa pulak ni?

KENAPA PKPD DI KL DAN SELANGOR SELEPAS SEBULAN LOCKDOWN.. APAKAH SEBAB TAKUT BUKA PARLIMEN ? 

1- Kenapa PKPD di Lembah Klang, Selangor tidak dilaksanakan seawal 1 Jun dalam tempoh kononnya Total Lockdown dilaksanakan ? Kenapa laksana 1 Julai ? Mengapa terus mendera Rakyat.. apakah Bagi mengelakkan pembukaan Parlimen.. 

2- Sudah pasti Kerajaan akan mempunyai sebab, Bukan hanya menangguhkan Parlimen, Hatta menukar peraturan Mesyuarat Parlimen dengan pelbagai alasan kononnya wabak semakin merbahaya.... 

3- Kami di Ipoh dan beberapa Daerah di Perak telah melaksanakan PKPD 10-14 hari sebelum Total Lockdown dilaksanakan biarpun kes di daerah KINTA, Ipoh tidak seteruk lembah Klang dan Selangor.. 

4- Aku bukan lah warga KL dan Selangor untuk berasa marah..Tapi bagi Kerajaan yang tidak bermaruah, Mereka bukan saja telah melakukan Jenayah keatas Ekonomi, Aku anggap perlaksanaan PKPD di Lembah Klang dan Selangor selepas sebulan tempoh Lockdown adalah satu jenayah Kemanusiaan tanpa sebarang Persediaan dan bantuan.. Nak bagi rakyat terus bunuh diri ?

5- Bila niat yang tak betul, takkan datang keberkatan..Maka lahir lah sebuah Kerajaan Gagal..Tapi apa depa ni peduli.. Janji Kuasa masih ditangan.. Tak pernah aku tengok sebuah Kerajaan dan seorang PM tak bermaruah seperti PN dan Mahiaddin.. :)

Ipohmali

Wednesday, June 30, 2021

Saya kagum dengan penelitian, daya taakul dan iltizam siasatan yang dilakukan oleh warganet.Jika begini, Malaysia selayaknya sudah maju jauh lebih awal, cuma sayang, bakat begini tersisih di bucu maya agaknya.

Kalau setakat tiang bendera 3 inci ni memang senang tumbangnya Tar Snake oi 🤣🤣🤣🤣🤣

Lagi cerita bangang dari walaun PAS yang buat perbandingan gejala bunuh diri dekat Malaysia dengan rakyat Palestin.



Di Palestin katanya biarpun ditekan oleh tentera Israel, dorang kuat dan beriman, takde yang bunuh diri.

Hey bahlul! tahukah korang di Palestin juga kes bunuh diri kian meningkat? 

Korang dapat arahan dari pemimpin bangang korang ka untuk bawak naratif bodoh macam ni? 

Aku cakap korang babi kang, bangga pulak nanti. Risau korang ingat babi tu seperti kucing comel yang boleh dibelai dan dibawak tidur. 

Maklumlah, korang kan bahlul.

Untuk walaun bahlul sekalian, ni ada beberapa link korang boleh baca pasal isu bunuh diri di Palestin.

Yang buat jurnal dan kajian pasal kes bunuh diri di sana pun ada ni ha, bahlul!
https://www.haaretz.com/middle-east-news/.premium-when-hope-died-why-so-many-young-palestinians-in-gaza-are-committing-suicide-1.8995929

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00207411.2021.1911381?needAccess=true&journalCode=mimh20

https://reliefweb.int/report/occupied-palestinian-territory/brink-gaza-s-youth-are-turning-suicide-amid-growing

https://www.thenationalnews.com/world/mena/gaza-s-young-people-turn-to-suicide-amid-growing-desperation-1.1045005

Tuesday, June 29, 2021

Kibarkan bendera putih

Saya nasihatkan kepada semua yg dalam kesusahan ,tiada makanan, dan perlukan bantuan, sila naikkan bendera putih di rumah anda.

Biar orang sekeliling pakat gi bantu, beri sedikit sebanyak yg termampu. 

Jangan ambil tindakan yg merugikan diri-sendiri dan keluarga. 

Elakkan stress, berkongsi lah masaalah dgn org ramai.

Tidak perlu merayu
Tidak perlu rasa malu
Hanya kibar kan kain putih
Semoga ada yang datang membantu

via Jah

Monday, June 28, 2021

Palsu atau belum umum lagi?

Kerajaan yang BBB.

Apakah hanya kerana Menteri belum umum, maka sesuatu perkara itu menjadi "palsu"?

Sebenarnya rakyat biasa kalau diangkat sebagai Menteri, boleh lebih bijak mengurus pandemik Covid-19 berbanding kerajaan yang BBB sekarang.

Rakyat di seluruh negara sudah tahu PKP akan bersambung.

Rakyat di seluruh negara pun lebih pandai merancang.

Sebab itu rakyat memaklumkan kepada rakyat bahawa PKP akan bersambung, sebelum kerajaan yang BBB membuat pengumuman.

Maaf lah kalau berkata-kata dengan kesat. Tapi itulah hakikatnya.

Kerajaan yang BBB = Kerajaan yang BETUL BETUL BANGANG.

Tegurlah wahai agamawan sekalian

Bertahan saudaraku sekalian. Bertahan selagi boleh! 

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda, dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah supaya kamu berjaya. - Surah Ali Imran ayat 130

Janji Allah, kita jauhi riba, kita akan berjaya. Ya, kita akan berjaya. Firman Allah yang bermaksud;

Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan (Syaitan) itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba". Padahal Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. 

Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan (larangan) dari Tuhannya lalu ia berhenti (dari mengambil riba), maka apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum pengharaman itu) adalah menjadi haknya, dan perkaranya terserahlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi (perbuatan mengambil riba itu) maka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

Surah al-Baqarah ayat 275

Jangan sesekali, walaupun seringgit. Allah ada. Biarlah malu meminta dengan jiran. Daripada malu di hadapan Allah dan semua manusia di Akhirat nanti.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/06/832689/syarikat-kredit-komuniti-dibuka-elak-rakyat-pinjam-ceti-haram

Sunday, June 27, 2021

Malaysians waiting for announcement is the new norm among other things.....

Apa hal pulak anak-anak tak hadir PdPR sampai nak kena gantung sekolah? Patutnya bagilah cadangan supaya gantung syarikat telco yang tak sediakan Internet yang baik.

Dah ada orang terjun bangunan baru nak pikir bagi bantuan, itu pun tunggu pengumuman lagi.

Krisis



Malaysia ni jadi bingung macam sekarang sebab kita ada 3 krisis yang berlaku serentak; kesihatan, ekonomi, dan politik. 

Untuk landaikan lengkuk Covid-19, cara yang ampuh ialah buat total lockdown macam PKP 1 dulu. Semua orang duduk rumah. Tapi kerajaan tak sanggup sebab akan membarahkan lagi krisis ekonomi, kena cari cash nak bubuh dalam poket rakyat, kena hadap bank nak buat moratorium, ekonomi menguncup, bisnes lingkup, dan nak hidupkan semula ekonomi adalah satu cabaran yang besar. Impak jika tutup sektor ekonomi sepenuhnya tak dapat diserap oleh kerajaan.

Jadi kerajaan terpaksa leverage sektor ekonomi dengan jadual vaksin. Atau sebenarnya tengah berlumba. Sama-sama berlari lepas tu harap-harap vaksin dapat pintas dan akhirnya menang over sektor ekonomi, tapi dengan syarat perlumbaan ni masih dalam track 'kemampuan hospital dan ICU' untuk rawat jangkitan Covid-19.

Pembekalan vaksin pulak ada masalah berantai; lambat lulus, lambat PO, lambat sampai, lambat cucuk. Aku takde nak judge NPRA sebab aku yakin mereka ada prosedur yang ketat untuk luluskan vaksin. 

Kerajaan berhadapan dengan deadlock ekonomi vs kesihatan bila bekalan vaksin tertangguh. Benda ni disahkan oleh twit DG yang kata lockdown ni untuk nak beli masa je, bukan untuk lawan pandemik. Nak buat total lockdown ekonomi ranap, bila bukak sekerat sekerat maka dapatlah kes 5,000 sehari walaupun dah nak masuk sebulan buat total lockdown versi Azmin.

Sambil-sambil sektor ekonomi dan kadar vaksin tengah berlumba, kita ada krisis politik.

Krisis politik ni bunyi macam umum sangat. Sebenarnya lebih tepat ialah kita ada krisis kepemimpinan (yang takde guts sampaikan takut nak berhadapan dengan wartawan dan pancing sokongan dengan sogokan & ancaman), krisis keabsahan kerajaan (berselindung di sebalik Ordinan Darurat), dan krisis perlembagaan (seperti kata Dr Aziz Bari).

Deadlock politik yang kita sedang alami sekarang ni tak lain tak bukan berpunca dari Langkah Sheraton (pakatan politik separuh masak) dan game yang dimainkan oleh Mahathir untuk kekal berkuasa. Deadlock ini menyebabkan kerajaan PN jadi tak kukuh dan mengalami trust deficit.

Untuk lebih jelas apa yang berlaku cuba kita buat breakdown sikit:

PPBM & Azmin: Tak ada akar umbi, tak ready nak masuk PRU, rakyat muak dan benci, takde pelapis kepimpinan, banyak rangka dalam almari, tak dapat tidak kena dominan dalam kerajaan kalau tak nak tamat riwayat politik, banyak gali lubang baru untuk kambus lubang lama, menteri tak perform. Cuba untuk tekan Umno bagi menaikkan Bersatu, tapi tak nampak jalan. 

GPS: Lebih senang laverage kepentingan negeri melalui PN yang tengah terdesak. Dah bakar jambatan dengan DAP (PH).

PEJUANG: Menteri tak luluskan pendaftaran, takde akar umbi, bergantung kepada Mahathir sahaja. Tak nak semua orang jadi PM (Anwar dan Muhyiddin) kecuali Mahathir atau Mukhriz sahaja, dan Shafie Apdal sebagai pilihan terakhir. 

WARISAN: Tak tau nak makan belah mana. Nak join PN tak nampak jalan, dengan PH jual mahal, dan nampak cenderung nak buat blok dengan Pejuang untuk laverage apa-apa tuntutan politik. PRN Sabah memberi indikator populariti Warisan merudum.

UMNO: Paling kurang pecah tiga. 
1. Team Zahid yang ada laverage MT. Dalam team ni ada kluster mahkamah, yang tak diberi tempat oleh Muhyiddin dalam kerajaan. Team Zahid tolak kerjasama dengan Bersatu dan berjaya jadikan resolusi PAU. Zahid dikatakan ada deal dengan Anwar untuk jatuhkan PN dan bentuk kerajaan baru dengan PH. Tapi ada team kedua dan ketiga yang tak boleh nak terima hakikat berketuakan Anwar. Mereka yang percaya autoriti MT dan parti lebih tinggi dari kepentingan individu, akan menyebelahi team ni.

2. Team kluster menteri diketuai Hishammuddin yang mesra PN. Depa ni tak yakin dengan kepemimpinan Zahid sebab Zahid adalah liabiliti kepada Umno. Old school, leadership lemah, takde karisma, ada kes mahkamah dan boleh diugut oleh sesiapa saja. Mereka sama ada reda Muhyiddin jadi PM dan Azmin TPM, atau buat gerakan senyap-senyap untuk jolok Hishammuddin jadi PM. Dasar depa ialah no Anwar no DAP (tapi yes Bersatu yang dah ditolak dalam PAU). Nazri kata mereka dah kumpul 25 MP, tapi mandat depa ni bukan dari MT Umno. Ini kita panggil jemaah dalam jemaah kihkih. SD dari MP Umno yang tolak Zahid ini hanya membuktikan bahawa tiada lagi sokongan en block Umno kepada Muhyiddin, dan mengesahkan kerajaan Muhyiddin sekarang ni dah takde majoriti dan tak absah.

3. Team Ku Li. Team ni tak tahulah siapa pengikutnya, tapi kita boleh katakan ini team paling sembang berapi tapi habuk pun tarak. Kata nak tarik sokongan lah, buat PC dengan Mahathir lah, alih-alih masuk Parlimen tak mengundi dan biarkan Mahathir terkontang-kanting.

Kewujudan team kedua dalam Umno telah mendesak untuk Umno segerakan pemilihan parti. Kita kena ingat yang Zahid menang (78 undi) sebab taktikal KJ (53 undi) masuk last minit dan menyebabkan Ku Li cuma dapat 28 undi. Maksudnya masa itu Zahid dapat undi tak sampai separuh dan menang sebab pecah undi. Jadi kalau boleh team Zahid mestilah tak nak buat pemilihan sebelum PRU, sebab ia akan menggugat kedudukan Zahid yang sekarang ada autoriti untuk sign watikah calon. Team Hishammuddin dah all out dan kalau takde perdamaian, berisiko untuk dibuang dari senarai calon. Masa itu Umno mungkin akan lagi teruk berpecah. 

Masalah dalam BN pula, MCA dan MIC tak suka Umno jadi besar kepala, buat keputusan unilateral untuk keluar PN dan bergabung dengan PH. MCA pulak tak mungkin bergabung dengan DAP melalui PHplus.

PAS: Cuba nak jadi orang tengah antara PPBM dan Umbo, tapi nampaknya lebih selesa dengan Bersatu sebab Pas akan menyondol siapa saja yang tengah berkuasa. Dulu nak ke Mahathir, sekarang Gagasan Sejahtera entah ke mana, Muafakat Nasional pun terkubur di Janda Baik. Pas tahu bila dia jadi kerajaan, semua slogan-slogan dan modal-modal ceramah terpaksa dicampak ke laut. Jadi Pas akan terus prehhh isu-isu agama dan perkauman, dan pulas segala dalil untuk menghalalkan keputusan politik dia. Bayangkan raja bekam pun dah cemuih dan mufaraqah dari politk Pas.

PH (PKR-DAP-Amanah): Buat masa ini PH masih intact. Dulu bila nak reclaim mandat PRU-14, Amanah dan DAP macam tergila-gila sangat dengan team Mahathir. Tapi lepas Mahathir nak buat Mageran ni tak tahulah ada lagi ke tak yang gila talak, kalau ada pun mungkin di peringkat individu kot. Ada lah 3-4 orang yang melompat sebab ada bangkai dalam almari, yang ni tak boleh buat apa sebab PN-Muhyiddin ada upper hand. PH stuck dengan Anwar PM-9 yang ramai musuh politik sejak zaman berzaman, DAP pun banyak musuh semulajadi, Amanah pulak aku tak tahu nak komen macam mana (dan masih stuck dengan Mat Sabu yang aku dah bosan dengar ucapan dia).

Amanah dan DAP masih cuba nak tarik Pejuang dan Warisan (tak tahulah dah berhenti ke belum), dalam masa yang sama tak boleh terima strategi PKR nak buat ally dengan Umno.

Kesimpulan yang tak tersimpul

Untuk menghadapi krisis negara yang teruk macam sekarang, memang kita perlukan sebuah kerajaan yang kukuh dan stabil, yang dipilih oleh majoriti rakyat, bukan kerajaan tebuk atap atau #KerajaanGagal. Supaya kita boleh kembalikan public trust kepada kerajaan, dan dari situ barulah dasar dan arahan kerajaan jadi lebih berkesan. 

Tapi itulah, YDPA dan Majlis Raja Raja dah cuba bagi direction hari tu, kita berserabut pulak dengan tafsiran Perlembagaan. Inilah yang disebut oleh Dr Aziz Bari sebagai krisis perlembagaan, sebab terbuka kepada banyak tafsiran yang berasas tapi akhirnya tafsiran yang autoritatif akan dilihat menyebelahi pihak yang berkuasa. Krisis ini akan jadi lagi parah pada 1 Ogos nanti, kalau tiba-tiba Kabinet menasihati YDPA untuk sambung perintah Darurat sebagaimana Kabinet juga boleh menasihat YDPA bila sepatutnya Parlimen bersidang. Kalau benda ni terjadi, Agong nak buat apa? Peguam Negara dah buat kenyataan semalam yang proses ini adalah berperlembagaan di bawah Perkara 40(1) -- walaupun tak selari pulak dengan Seksyen 2 Ordinan Darurat.

Deadlock antara parti-parti politik ini aku rasa menjadi faktor utama kenapa kita tak akan dapat kerajaan yang stabil dalam masa terdekat, meskipun kalau terbentuk kerajaan perpaduan versi PH. Kecuali back to square one iaitu PRU. Apa nak jadi lepas PRU-15 boleh bincang kemudian sebab masa itu apa yang ada atas meja setiap parti mungkin berbeza dengan pasca PRU-14.

Saturday, June 26, 2021

Darihal kuasa memanggil sidang parlimen


1. Dalam keadaan biasa YDP Agong bertindak di atas nasihat jemaah menteri/ pm. Ini tercatat dalam perkara 40 Perlembagaan Persekutuan@PP

2. Sekarang negara dalam darurat. Dgn peruntukan yg sama 40 PP, PM mohon YDP Agong setuju dgn darurat. Proklamasi darurat dibuat

3. Semasa darurat parlimen tidak bersidang. Jemaah menteri, PM dan AG buat undang-undang darurat. YDP Agong perkenan maka ujudlah Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021 @ EO

4. Dalam EO itu ada satu seksyen yakni 14(1) b yg menyebut” YDP Agong boleh panggil sidang parlimen”. Noktah

5. Siapa yg buat EO? Jawabnya PM dan Jemaah menteri dan AG. Siapa yg masukkan seksyen 14(1)b yg beri kuasa kepada YDP Agong untuk panggil parlimen? PM dan Jemaah menteri dan AG juga.

6. YDP Agong dan Majlis Raja-raja mahukan parlimen bersidang secepat mungkin. AG pula buat kenyataan YDP Agong mesti ikut nasihat PM seperti perkara 40 PP. Walhal AG juga menasihati YDP Agong. Seksyen 14(1) b macam mana pula? Bukankah negara dalam darurat sekarang?

KJ tak pernah salah ya

Dia ini mesti ada aje alasan nak tutup incompetent diri sendiri, it always other's fault, diri sendiri tak pernah bersalah. Dari salahkan Selangkah kata auto register, pastu salahkan Kerajaan negeri Selangor kata dah dapat 2 juta vaksin, salahkan rakyat lambat daftar walaupun sistem 70 juta dia bermasalah, pastu salahkan EU kata bolot vaksin, ini masih salah orang lain bila bekalan vaksin habis di PPV?

Baik masuk parti lebailah KJ, there is always a place for a Balar Oxford dalam Parti Maksum.

Buka parlimen dulu baru boleh sembang

Sembang la lebai...nak pinda akta taik apanya kalau Parlimen pun lebai takut nak buka..titah raja pun lebai dok putar belit bagai.  Hang pi pinda akta tu kat rumah Hadi je la...

Tanggungjawab kerajaan

Tanggungjawab dan kewajipan kerajaan adalah memberi kesejahteraan kepada rakyatnya, bukannya menambah kes2 bunuh diri akibat kesempitan hidup. Sesiapa yang bersekongkol dengan mereka yang menyebabkan rakyat menderita, kamu akan dipersoalkan di akhirat nanti. Persoalan tentang khianat pun tidak terjawab, kamu akan menjawab pula persoalan tentang penderitaan rakyat. Ingat mudah?