Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Friday, June 25, 2010

UMNO kini kaya dengan ulama'. Kalah PAS.

40 tu beb. Fadhlan gua tak kenal tapi Fathul Bari gua cam. Ada dalam entry lepas gua ulas isu beliau kena tahan di Kuala Pilah isu mengajar tanpa tauliah.

Apa pun syabas UMNO. Gua tunggu Drogba dengan Fernando Torres pulak join UMNO.. Haha..

4 comments:

mz said...

bro; aku ade pandangan lain berkanaan merka2 ini-semua yg masuk adalah golongan muda yg dipanggil salaf dan Dicop wahabi oleh golongan ulama konservatif.

mereka masuk umno sebab penarik dan penolak

faktor penarik- asal mereka adalah pendakwah bebas (dan aku pasti dlm
pilihanraya mereka sokong pas).tp sebab dicop wahabi dan tak jadi ahli umno mereka dikenakan tindakan@tak bg tauliah oleh jabtan agama islam negeri selain
perlis dan kelantan(sbb takyah tauliah).jadi utk teruskan dakwah dkt masjid direct kpd umum terpaksalah masuk umno. Tgk nanti jais mungkin akan bg tauliah.hehe

faktor Penolak- bukan shj di negeri bn selain perlis mereka dihalang , dinegeri PR juga dihalang.cth selangor-jais yg halang tp itu tak ada hal lagi.sebab sejarh masjid/surau dekat selangor ni walaupun jais halang tp kalau ajk masjid-atau surau masih panggil bg kuliah, masih lagi boleh jalan. Tp sejak akhir2 ini, ajk masjid sendiri enggan membenarkan mereka bg kuliah lagi. Cth dkt surau aku dkt shah alam-semua yg dicop wahabi tidak lagi dipanggil bg kuliah selepas ajk masjid bertukar tangan kepada golongan konservatif..

Kesimpulannya: tak masuk umno-mereka takleh bg kuliah. negeri pr atau ajk surau bawah pr pon tolak mereka-takde pilihan lain melainkan masuk umno-at least boleh bg kuliah kat surau lagi..kalau tak langsung tak boleh- sebab golongan konservatif dlm pas pon tolak mereka. dan yg rugi sebenarnya PAS dan PR juga..disebabkan sebilangan golongan konservatif pas tak boleh berbeza pandangan- bg aku memang ade golongan yg dicop wahabi yga agak eksterm-sama juga yg sunni ni-ada gak yg eksterm- tp ramai gak yg pemikiran sederhana.sepatutnya berlapang dada- sekrg org dah lari..sape yg rugi??dan mcm biasa golongan konservatif eksterm peduli ape pasal hal ni-sbb bg mereka, mereka saja yg betul.. aku open, yg baik aku ambil semua..:).. walaupun aku tak agreed mereka masuk umno-tp strategise wise mereka takde pilihan sbenarnya..

antusabun said...

Bro, masing2 punya badan masing2 punya hak. Gua takda hal dalam ni. sejarah 1400 tahun dah rakam yang mereka tak kemana jika bersama pemerintah zalim. Kaedah uslub apa yang mereka pakai berdakwah tara tu?

Ada kompromi ke dalam hal begini? Islam itu lembut dalam tegas.

Umno perlu dipelbetulkan. Mungkin lepas pru13. Then..?

mz said...

antusabun:
i disagreed dgn tindakan mereka juga.. ape isu besar yg aku try highlight kat sini adalah golongan2 konservatif pas pon halang mereka bg ceramah disurau.. itu satu masalah besar disini... sebab berbrza pandangan diboikot mereka dr bg kuliah di surau oleh ajk2 surau yg majoriti ahli pas yg konservatif.

dan kita marahkan mereka ; sedangkan kita juga rasanya silap dlm hal ini.

antusabun said...

Takkan tak boleh ajar dalam surau terus masuk umno? Cerdik ke tu?

Pas konservatif? Pimpinan tertinggi mereka bukan kah boleh dibawak berbincang? then?

Hendak seribu daya..

Ribuan cara untuk berdakwah..

40 orang.. Takkan semua tak boleh mengajar surau? Come on la...