Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Saturday, August 20, 2011

Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong-sorong



Kadang-kadang gua jelak betul dengan ulasan sukan Buletin Utama macam
malam tadi.

Siang tadi gua buat sesuatu yang tak adil pada kelab EPL yang gua sokong
iaitu Chelsea bila mana gua ambik masa lama mengadap portal rasmi kelab
bola sepak yang disebut-sebut sekarang ni, Queens Park Rangers (QPR),
lebih lama dari gua pernah mengadap portal rasmi Chelsea FC. Kelab QPR
yang tiba-tiba jadi sebutan pun dek kerana orang Malaysia, Tan Sri Tony
Fernandes berjaya menyelesaikan pembelian majoriti saham (66%) kelab
barat London tersebut dari Bernie Ecclestone dan bekas pemilik Renault
F1 team Flavio Briatore semalam.

Sepanjang gua mengadap portal rasmi QPR tu, gua telah digest tentang
beberapa perkara yang berhubung kait secara langsung dengan kelab tu dan
Tony Fernandes sendiri (TF).

Gua dapat memahami bahawa misi utama dan minat utama TF sebenarnya
adalah kepada Kelab West Ham cuma gua tak faham kenapa. Gua jugak
mengetahui yang bisnes besar yang disebut-sebut berkaitan dengan TF
adalah Lotus F1 Racing, Air Asia, dan yang terkini adalah QPR. Ingin
dijelaskan sekali lagi bahawa all of this are mostly about expanding his
business. Oh ya, TF juga baru dianugerahkan sejumlah saham kontroversi
dalam syarikat yang berkaitan dengan kerajaan, MAS.

Gua jugak terbaca tentang siapa coach QPR dan tentang kepulangan semula
bekas VC kelab tersebut, Amit Bhatia yang dulunya menarik diri sebab tak
sebulu dengan pemilik utama QPR yang lama.

Ada juga membaca tentang perancangan bahagian pengurusan dalam
memastikan kelangsungan tempat QPR di Premier League. Tentang cita-cita
TF untuk meningkatkan mutu akademi QPR agar dapat melahirkan
pemain-pemain berkualiti dari kandang sendiri. Tentang nak beli 2-3
pemain baru buat memantapkan skuad dalam tempoh pembelian (summer
transfer) cuma tinggal 12 hari je lagi.

Benda-benda inilah yang bermain di portal rasmi dan portal-portal berita
di seluruh dunia dalam bercerita tentang pembelian yang baru selesai
semalam. Ye, baru semalam.

Tapi yang gua nak tanya ni, apahal Buletin Utama tadi belum apa-apa dah
nak sentuh pasal peluang baik untuk pasukan negara merasa 'nikmat
bersama' terhadap perkembangan tersebut? Katanya, ini peluang untuk
meningkatkan mutu bolaepak Malaysia. What the hell?

Excuse me, Tan Sri Tony Fernandes tu businessman bukan wakil rakyat. Dia
beli kelab tu sebab nak upkan profile dia sebagai business tycoon. I
doubt that he had even a second in his mind thinking about linking his
new club with FAM during yesterdays ceremony and press conference.

Itu belum cerita tentang merit untuk player main di EPL yang hanya boleh
disertai oleh pemain dari negara-negara top 70 ranking FIFA. Malaysia
ranking nombor berapa?

Meningkatkan mutu bolasepak Malaysia tu kerja FAM, bukan tetiba je TF
kena pikul.

Pada gua ulasan sebegitu adalah memalukan dengan mengambil kira
pemilikan QPR tu baru je selesai semalam, kita pulak nak bersorak lebih.
Cerita je dulu pasal pembelian semalam, dah.

Sejak bila pulak kita kena mengagung-agungkan kelab luar? Bukankah kita
juga yang berbangga skuad Harimau Malaya 100% local? Bukankah lebih
mulia jikalau pemain kita dipandang bagus dari segi merit bukan ikut
ihsan pintu belakang?

Pada gua benda ni macam 'baru menang dengan Singapore dalam kelayakan
dah bercita-cita nak kucup piala dunia'. Dan nak tumpang sekaki macam
'bapak jiran belikan mainan baru untuk anak dia, anak kita pulak tak
sabar nak tumpang bermain'.

Berpijak di bumi nyata. Ukur baju di badan sendiri. Jangan jadi hidung
tak mancung pipi tersorong-sorong. Gua lagi bangga Safee Sali main kat
Pelita Jaya sebab diorang nampak dia bagus.

--
http://hidemichimomo.blogspot.com/2011/08/hidung-tak-mancung-pipi-tersorong.html

No comments: