Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Tuesday, August 9, 2011

" Kesian kat kakitangan kontrak .. haih "


Alhamdulillah.. Kerajaan bermurah hati nak bagi bonus setengah bulan gaji pada penjawat awam ... Itu dah diduga .. Baki , hujung tahun ..Jadi , bonus sebulan gaji la kan ? Hehe.. bijak bijak.. Boleh g abiskan duit kat Sogo.. Sogo gak kaya.. hahaha..

Yang tetap , tersenyum lebar.. Yang kontrak ? Seperti tahun tahun yang sudah , dapat tapi bukan semua !! Aku check keyword mereka yang google dan tersangku di blog aku .. Ramai wooo check nak tau samada mereka yang bertaraf kontrak ni dapat ke tak ..

kerajaan bagi bonus

staf kontrak pon bole dapat bonus setengah bulan

penjawat kontrak bonus

bonus setengah bulan kontrak

Bukan semua penjawat awam kontrak dapat bonus tau .. tapi pembahagian tugas ? Kena marah ? Sama je ... Hurm... Aku bukan pertikaikan.. Yer , rezeki masing masing .. tapi pelik , mereka ni bukan anak jati tempatan.. Majoriti mereka ni dari luar bandar ..

Pengalaman untuk mereka ? Cakap senang .. Setelah bertahun tahun bekerja takkan semudah itu nak g cari kerja lain ? Umur pon dah lanjut .. Yang keluar dar IPT makin berlambak.. Kekosongan jawatan di sektor swasta bukan banyak pon.. Kalau ada , cerewet protokolnya .. Tu lom lagi diisi dek suku sakat .. Yang terbiar tapi berkelayakan serta berbakat , camana ?

Diharap pihak kerajaan dapatlah memberi mereka mereka ini peluang untuk berkhidmat dengan status TETAP seperti mana bekas bekas guru sandaran mendapat peluang mereka akhirnya ..

Double standard berlaku diantara KONTRAK dan TETAP .. Contoh bila awal tahun.. pembahagian diari tahunan , hanya diberi pada yang tetap . Yang kontrak walaupun dah bertahun tahun berkhidmat , camana ? 

Hurm.. sapa lagi nak kesiankan mereka kalau bukan kita ? Ini bukan soal rezeki atau apa .. tapi ini soal kebajikan rakyat MALAYSIA sendiri..

Yang dapat tu , bawak bawak berjimat..



Original Page: http://www.benashaari.com/

No comments: