Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Friday, August 26, 2011

Najib vs Muhyiddin...

Masuk Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin. Sebahagian daripada kabinet asal Najib apabila beliau mengambil alih Badawi pada April 2009, Muhyiddin telah membuat beberapa keputusan kontroversi yang telah ditafsirkan sebagai cabaran yang sengaja terhadap dasar Najib dan kesan dalam kepimpinan.

Yang paling terkenal antara semua ialah perisytiharan terkenal Muhyiddin bahawa dia adalah "Melayu pertama" dan bukannya "Malaysia pertama", dalam percanggahan langsung untuk platform 1Malaysia Najib. Najib, tidak mempertahankan dasar itu, sebaliknya mempertahankan kenyataan Muhyiddin walaupun diprotes dari menteri-menteri dan rakyat. Pada Sidang Kemuncak Pemimpin Pelajar Malaysia, Najib menghujah mengenai isu ini, berkata, "1Malaysia adalah falsafah pembimbing kami. Ia tidak kira apa yang anda katakan, hanya cukup selagi anda ikuti. "

Selain dari komitmen acuh tak acuh "1Malaysia" Najib, Muhyiddin juga terkenal dengan sokongan berterusan dan terbuka untuk Utusan Malaysia, yang baru-baru ini telah dipanggil untuk pergerakan "1Melayu, 1 Bumi".

Kualiti kepimpinan yang jelas di Muhyiddin sejak permulaan kerjayanya. Dilahirkan di Johor, beliau lulus dari Universiti Malaya di Kuala Lumpur sebelum menyertai perkhidmatan awam negeri Johor sebagai Penolong Setiausaha Latihan dan Biasiswa. Pada tahun 1986, beliau menjadi Menteri Besar Johor, dan dalam sepuluh tahun beliau membuat peningkatan yang ketara ke negeri itu. Bapa kepada empat orang, bagaimanapun, menghadapi jalan berbukit dalam UMNO, di mana beliau bertanding dan kehilangan beberapa jawatan termasuk kerusi Majlis Tertinggi dan kedudukan Naib Presiden.

Tetapi di mana beliau gagal, Muhyiddin cuba dan cuba lagi, dan akhirnya dia menaiki tangga UMNO mantap daripada naib presiden kepada Timbalan Presiden pada tahun 2009 apabila Najib menggantikan Badawi. Ketekunan dalam mencapai matlamat walaupun kurang daripada kadar kejayaan yang sempurna mungkin mendedahkan watak yang lebih kukuh dan semangat perjuangan yang sangat jelas kekurangan semasa Perdana Menteri kita.

Bolehkan UMNO mampu melahirkan seorang presiden yang tidak boleh mendapat kepercayaan orang bukan Melayu?

Selaras dengan wataknya, Muhyddin juga terkenal untuk mencabar dan akhirnya jatuh dengan pemimpin-pemimpin partinya sendiri. Sama ada atau tidak ini menunjukkan ketidakupayaan untuk mengikuti dan keperluan untuk kawalan , atau semata-mata kekuatan untuk berdiri untuk cita-cita sendiri belum diketahui.

Perpecahan lanjut antara Najib dan Muhyiddin termasuk keputusan Muhyiddin untuk tidak meneruskan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris , yang didakwa bercanggah dengan idealisasi oleh Presiden Kita dan bekas menteri undang-undang UMNO Zaid Ibrahim Selain itu, menurut beberapa laporan berita, Muhyiddin juga secara terbuka menafikan rancangan Najib untuk menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Parlimen mengenai reformasi pemilihan, berikutan Bersih 2.0.

Jelas, pengendalian yang lemah Najib terhadap timbalannya telah berjaya untuk terus mencemarkan kepimpinan beliau di mata ramai, dan kini, seperti yang diketengahkan oleh media, dia boleh merasai ubat ubatan sendiri, apabila penganalisis meramalkan penamatan daripada kepimpinan beliau pada tahun 2012.

Walau bagaimanapun, semakin Muhyiddin menjajarkan dirinya dengan akhbar seperti Utusan dan memunjukkan secara jelas bahawa dia adalah " Pertama Melayu ", imej pelampau di barisan hadapan UMNO mungkin akan membuatkan parti itu kehilangan sokongan dari lebih banyak rakyat bukan Melayu, yang sudah pun nipis seperti wafer selepas Bersih2.0.

Dengan Muhyiddin sebagai pemimpin bertindak, masa depan parti itu akan tidak menentu pada tahap terbaik, terutama pada masa kebangkitan politik rakyat terhadap hak mereka untuk pertubuhan yang bukan-apartheid. Sebagai sebuah negara yang menuntut keadilan dan politik bukan kaum, kepimpinan Muhyiddin dalam UMNO sama ada akan memusnahkan harapan dan masa depan parti, atau kemungkinan, negara.

Walaupun kebimbangan ini, realistik dengan tiadanya penindak barisan hadapan yang lain untuk kedudukan kepimpinan parti dan sokongan yang dikatakan dari bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad, Timbalan Muhyddin Yassin boleh menuntut kedua-dua gelaran dan kuasa dari Perdana Menteri kita tanpa apa apa sebutan"Tak boleh-lah!".

- Malaysia Chronicle

Original Page: http://shalehudin.blogspot.com/2011/08/najib-vs-muhyiddin-kahkahkah_25.html

No comments: