Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Tuesday, June 4, 2013

MCA Kata Tarian Gelek Itu Aktiviti Sihat, Apa Kata Ulamak UMNO?

MCA: PAS 'ultra konservatif' bantah tarian gelek

Bantahan PAS Segamat terhadap acara tarian gelek yang disifatkan lucah di sebuah pasar raya menggambarkan parti itu akan melaksanakan dasar "ultra konservatif" dan "mundur" di Johor jika menang dalam pilihan raya umum yang lalu di Johor.

Ketua MCA Segamat Dr Lee Hong Tee berkata, selaran oleh Yang Dipertua PAS Segamat Firdaus Masod juga membuktikan parti itu bersifat "autoritarian" terhadap nilai-nilai lain.

"Tarian gelek merupakan aktiviti yang sihat dan persembahan yang teaterikal," kata Dr Lee.

"Oleh kerana PAS menganggap tarian gelek bertentangan terhadap apa yang dianggap mereka norma Malaysia, ini menunjukkan PAS tidak boleh bertolak ansur terhadap sebarang persembahan seni yang sihat."

Harakahdaily semalam melaporkan, PAS Segamat membantah keras penganjuran tarian yang disifatkan separuh bogel oleh wanita yang dipercayai dibawa dari luar negara di sebuah pasar raya pada 1 Jun lalu.

Akhbar web PAS itu melaporkan, tarian itu disaksikan hampir 500 pengunjung yang membawa bersama mereka anak-anak kecil dan diadakan pula pada waktu puncak dan malam minggu.

"Kami amat menyesali penganjuran tersebut diadakan secara terbuka yang ternyata menyalahi tatasusila adat dan budaya masyarakat Malaysia," Firdaus dipetik sebagai berkata dalam kenyataannya.

Harakahdaily juga melaporkan ramai pihak terkejut dan peniaga juga agak terkejut dengan hidangan yang dipersembahkan pada malam tersebut.

Isu yang sama turut dilaporkan sebuah harian berbahasa Melayu hari ini.

Ulasan GB
MCA dah kalah besar dalam PRU lagi mahu bising?

Tak mengapa. Dia keluarkan hujjah maka kita berhujjah.

Pertama, ternyata MCA walaupun sudah berkawan dengan UMNO sekian lama, tetap jahil mengenai Islam. Sama macam Presidennya Chua Soi Lek di dalam isu berjabat tangan dengan perempuan Islam.

Menurut Ketua Pemuda MCA Segamat, tarian gelek dan lucah itu satu aktiviti yang sihat. Hahaha. GB tak tahu apa yang sihat. "Angry bird" mungkin sihat tetapi tarian sedemikian adalah faktor kepada punca keruntuhan moral masyarakat.

Dan seandainya Ketua Pemuda MCA itu ingin menyatakan bahawa di dalam agamanya tidak ada halangan dan sekatan terhadap tarian sedemikian, maka sepatutnya tarian tersebut tidak dilakukan di tempat terbuka yang dikunjungi pelbagai bangsa dan agama.

Anda perlu menghormati norma-norma dan nilai-nilai ugama dan bangsa orang lain. Kamu boleh melakukan di premis tertutup, Islam tidak menghalangnya untuk kamu seperti aman Islam tidak menghalang kamu untuk melantak arak sebanyak-banyaknya... tetapi ia perlu dilakukan di tempat kamu bukan di tempat awam.

GB hairan, bagaimana pula sikap UMNO terutama para mufti dan ulamaknya yang membisu seolah-olah bersekutu dengan pendirian MCA itu?

shared via http://feedly.com

No comments: