Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Sunday, May 10, 2009

Gua melayu, tapi gua tak bodoh macam melayu.

Member gua, abgsupra baru balik dari MIHAS. "bun, 27 kilang sembelih ayam yang dapat sijil halal JAKIM, 2 je melayu. Yang lain semua cina". Gua releks je dengar.

Kenapa gua releks? Gua tak pandai nak ulas. Ada ladang tembikai susu di Negeri gua. 100 ekar. Nak pasar luar negara. Tak boleh racun, nanti tak lepas. Pagi-pagi tokey dengan pekerja cabut pakai tangan rumput-rumput liar..Kerja gila. Income? 3 biji lori 10 tan masuk hari-hari. Pikir sendiri.

Ada orang kata, jangan bagi muka kat cina, nanti dia pijak kita. Gua gelak. Bodoh punya melayu. Eh bang! Melayu pakai 7series tu bagi muka ke kat abang? Menteri melayu tu bagi muka ke kat abang?

Atuk cina yang tanam 100 ekar tembikai tu atau yang ada kilang sembelih ayam tu dulu datang Malaya sehelai sepinggan. Lepas 50 tahun dia boleh bagi cucu dia pakai Alphard.. Memang padan la dia taknak bagi muka kat ngko. Bodoh!! Ko sanggup cabut rumput hari-hari walaupun ko tokey? Haha..

Try tengok masuk pasar borong bawak 200 keli. Kena gelak la ngko. Puak tu bawak tan sehari tau. Tu pasal dia pegang harga. Ngko jangan dengki tak memasal. Ko kena la lawan harga. Baru dapat monopoli. Diaorang kerja bagai nak gila. Melayu? Haha..

Semua benda kena tolong. FAMA, MARDI, UMNO, Pertanian.. Cina?

Ubahla sikap.. Sekarang dia cargas politik? Melayu bila nak ubah?

1 comment:

HjMisaiKontot :الدليل السياحي said...

Kat kampung aku di utara Perak, penduduknya 95% melayu... ada kedai runcit melayu dan kedai runcit cina... kat kedai cina aku dok perati barang2 depa mahai 5-10 sen dari kedai melayu.. tapi kedai cina boleh buat bangunan batu.. kedai melayu dok bangunan kayu sejak lebih 30 tahun dulu, macam nak roboh...

Orang kg pulak yang mana ada hutang sikit2 kdg2 kena sound dengan si tokey cina, boleh merah jugak la cuping telinga... dpn customer lain lak tu... tapi eh eh.. esok mai pulak lagi si melayu yang dah kena sound tu terhegeh hegeh beli barang kat situ jgk...

Tapi kalau depa hutang kat kedai melayu, walau tak kena sound dgn tuan kedai pun, depa "segan" nak mai dah....

Patutlah tokey kedai cina boleh buat bangunan batu dan pakai Camry second hand (tahun 2003 punya)... Pasai Melayu kebanyakannya BANGANG la....