Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Sunday, May 17, 2020

Pentadbiran Ds Mukhriz Mahathir Jauh Lebih baik dari Pentadbiran Ustaz Azizan Razak..



Sebenarnya Kedah telah kehilangan seorang pemimpin yang aku rasa hebat memimpin Kedah.. Pada pandangan aku, Kepimpinan Ds Mukhriz Mahathir jauh lebih baik dari kepimpinan Kerajaan negeri PAS kedah dulu ketima dipimpin Ustaz Azizan Razak..

baca tajuk diatas mungkin ada sahabat PH sendiri marah marah,,  apalagi bagi mereka yang membenci atas faktor kebencian kepada Tun Mahathir.. ada dikalangan kita mungkin kata, padan muka boboi.. anak atok..Bagi aku mudah, hakikat kepada kebenaran itu perlu kita akui walaupun pahit.. sebagaimana satu ungkapan..

قُلِ الْحَقَّ وَإِنْ كَانَ مُرًّا

“Katakan kebenaran, sekalipun itu pahit”.

Selain Adly Zahary di Melaka, Kehilangan Ds Mukhriz di kedah, satu kehilangan besar kepada Rakyatnya.. Dr Mukhriz.. Bagi aku Ds Mukhriz memenuhi kretiria sebagai pemimpin yang punya Sifat Al-Qawwi Al Amin ketika memerintah Kedah..

Aku masa mula Kerajaan pimpinan Azizan Razak jatuh di Kedah..Aku pun marah marah sepertimana kebanyakan penyokong PAS yang lain masa tu.. apapun masa tu kita kena terima, Mukhirz jadi MB bukan dari pintu belakang atau tebuk atap.. tetapi melalui undi Rakyat..

Dan akhirnya masa menentukan, dan hari ini aku akui kepimpinan Mukhriz jauh lebih baik dari Ustaz Azizan.. dan hari ini baru aku faham..kenapa ketika itu Rakyat Kedah tolak Kerajaan PAS Kedah sebagaimana Kerajaan Terengganu tahun 2004..

ia terbukti dari laporan MIDA,Laporan Audit..Kepimpinan Ds Mukhriz berjaya membangunkan Ekonomi dia dengan baik biarpun kekurangan sumber.. Begitu juga dengan Pelaburan asing.. Ds Mukhriz berjaya mengubah Negerinya dari jelapang padi kepada negeri Industri ,terutama pelaburan di Kulim Hightech Park..

.hatta sebelum ini, Kerajaan Pulau Pinang sendiri rasa terancam dengan idea pembinaan Lapangan Terbang antarabangsa di Kedah..agak mengejutkan juga Kedah antara negeri yang berjaya menarik pelaburan Asing ke 3 paling tinggi di Malaysia..Kejayaan Mukhriz ini bukan ketika dia bersama dengan PH ,hatta ketika dia mula mula menjadi MB Kedah..

Bagi aku watak Ds Mukhriz ini persis Adly Zahary.. Orang nya tenang.. Bijak mentadbir.. dan baik kepada rakan dan lawan..Tidak bermusuhan..malah dia disenangani tokoh agama dan Pondok di Kedah..

dalam sejarah Kedah..Mukhriz adalah MB terbaik.. Tak kisah lah orang yang tak suka dengan pandangan aku.. aku cuma bercakap jujur..kalau dia nak khianat PH nanti..itu soal lain..

Ustaz Azizan dulu bukan tak baik.. baik..cuma watak Ustaz Azizah yang aku tak suka, Ketegaq..Berlagak pandai.. masa Ds Anwar himpunkan pemimpin negeri PH.. dia jer berasa lebih pandai memerintah dari negeri lain.. Cuma biasalah, Penyakit pemimpin PAS, lebih pandai bercakap dari mentadbir.. masa Ustaz Azizah perintah Kedah dulu..banyak isu yang buat kita sendiri penyokong risau..

Lagi teruk.. dan lagi aku bimbang..MB tebuk atap yang baru..adalah watak yang merosakkan Ustaz Azizan..bagi aku watak MB bari ini persis Nik Amar di Kelantan.. simpati aku pada rakyat Kedah..

2- KERAJAAN PAS KEDAH YANG GAGAL

Masa PAS perintah Kedah dulu.. Banyak idea idea pelaburan yang aku anggap sampah.. Dan merugikan Negeri sehingga berpuluh juta.. mereka tidak tahu keutamaan memerintah.. banyak yang keluar adalah idea idea kampung.. Dan tak lepas dari kalangan PAS dengan idea Membalak bersama Ulama'..

Aku masih Ingat di zaman Ustaz Azizah..antara yang jadi Kontroversi dikatakan GLC kerajaan negeri kerugian besar adalah idea kampung sepert Keli-K yang dikatakan rugi jutaan ringgit.. 

dan sebagaimana laporan Audit..projek pembalakan di Papua New Guinea (PNG) membabitkan Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed) yang menandatangani perjanjian dengan syarikatnya, MAS Incorporated Ltd yang kerugian hampir RM 14 juta..

Lagi teruk masa zaman Ustaz Azizan..dia tak tahu keutamaan.. Bila menanggung hutang dengan Bank Islam lebih RM 300 juta, untuk mebiayai pembinaan Kolej Insaniah(KUIN) yang dikatakan gagal..dan Kerajaan negeri menanggung beban hutang.. yang merisaukan..antara watak dizaman Ustz Azizan ni dulu.. ada MB Hari ini.. depa ni hanya pandai bercakap..bab pemerintahan Fail.. bagi aku..Inilah gambaran kelompok Ruwaibidhah..

Apapun aku bersimpati dengan Rakyat Kedah.. Mungkin sahabat PH tak setuju dengan tulisan aku.. Aku hanya bercakap benar....

Ipohmali

No comments: