Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Saturday, March 26, 2011

Susulan kes kopi buh gelatin babi di dalamnya.

Ramai Trauma Kopi Campur Gelatin Babi

Susulan mengenai pendedahan serbuk kopi bercampur gelatin babi oleh sebuah akhbar tabloid (Harian Metro) semalam, ramai yang tersentak kerana selama ini mereka tidak mengetahui lansung bahawa kopi yang mereka minum mempunyai unsur yang tidak halal.

Ada yang trauma, kerana telah beberapa kali mengunjungi kedai tersebut yang menghidangkan kopi bercampur gelatin babi kerana tidak menaruh apa-apa syak untuk sebuah kedai yang hanya menyediakan minuman ringan sekalipun tidak mempunyai logo HALAL dipamerkan di kedai berkenaan.

Semalam, akhbar tersebut menyiarkan berita sebuah kedai kopi popular di negeri ini yang beroperasi sejak kira-kira 70 tahun lalu dan dikunjungi lebih 80 peratus pelanggan beragama Islam rupa-rupanya menghidangkan kopi bercampur gelatin babi.

Perkara menjijikkan itu terbongkar selepas Jabatan Agama Johor (JAJ) menjalankan pemeriksaan terhadap premis itu berikutan aduan orang ramai.
Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman yang dihubungi oleh akhbar berkenaan turut mengesahkan memang ada gelatin babi dalam serbuk kopi disediakan di kedai berkenaan.

Bagaimanapun, kata Zainal, pihaknya tidak boleh mengambil tindakan terhadap pengusaha terbabit melainkan menasihati peniaga supaya memastikan produk mereka halal serta mendapatkan sijil halal.
“Pelanggan beragama Islam perlu berwaspada dalam memilih lokasi untuk menjamu selera, pastikan premis berkaitan mempunyai logo halal,” katanya.

Di dalam sebuah lamanweb, hazrey.com yange memetik beberapa perbincangan di Facebook mencatatkan:
Sumber sumber di Jabatan Agama Islam Johor yang aku hubungi tadi mengesahkan jabatan itu sudah memperolehi keputusan dari Jabatan Kimia di mana terdapat gelatin babi dalam kopi terkenal itu.
Manakala madu yang digunakan terdapat kandungan alkohol.
Aku dah puas melantak kopi Kluang railway ni. Adehhh..Hawau tul lah.
Hakikatnya, enforcement perlu lebih tegas dan penyiaran maklumat seperti ini perlu dihebahkan supaya umat Islam tak terperdaya.

Sebuah portal yang dikendalikan oleh WakTafa bernama Selatan Online turut menyalin semula artikel yang tersiar di blog ini semalam dan seorang pengunjung yang menggunakan nama buluhkasap7-1 menulis di ruangan komentar:

Ya ALLAH, hamba MU yang kurang membuat pemeriksaan sudah dua kali ke cafe tersebut. Semasa bertugas di Kluang dulu, hamba Mu boleh di kata kan setiap petang melantak kopi dan roti bun di perkarangan Railway Station Kluang. Di kala itu cafe tersebut belum wujud lagi.
Hamba Mu ke cafe tersebut gara gara kerana mengikut sahabat yang tinggal di Kluang menyatakan bahawa di cafe tersebut kesemua yang di sajikan itu halal. Hamba MU juga di maklumkan bahawa mee rebus yang di jual di sediakan oleh orang melayu penduduk sebuah taman di Kluang.

Ya ALLAH, kepada MU hamba berserah dan kepada Mu jua hamba Mu memohon keampunan.
Hari ini sebuah akhbar tabloid lain, Kosmo pula menyiarkan berita bahawa pihak pengusaha kedai minum tersebut membuat laporan polis kerana katanya pretasi pernigaannya terjejas teruk akibat penyiaran berita berkenaan.
"Kami tidak tahu apa-apa. Kami tidak dapat sebarang surat atau maklumat daripada Jabatan Kesihatan atau Jabatan Agama Johor (JAJ)."
Demikian tegas seorang pengusaha kopitiam terkenal di sebuah daerah di Johor yang hanya mahu dikenali sebagai Ah Chong apabila diajukan soalan mengenai laporan bahawa premisnya dikatakan menghidangkan kopi bercampur gelatin babi, Kosmo dipetik.

Menurutnya, dia telah menerima banyak khabar angin termasuk melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dan Internet mengenai isu tersebut sejak beberapa hari lalu.
Sehubungan itu, Ah Chong memberitahu, dia telah membuat satu laporan polis di Balai Polis Kluang pada Rabu lalu mengenai penyebaran perkara tersebut kerana ia telah menjejaskan nama baik perniagaannya.

"Hari ini (semalam) kakitangan Jabatan Kesihatan dari Johor Bahru telah datang ke premis kami dan beberapa kedai lain untuk mengambil sampel baru," katanya ketika dihubungi semalam.
Menurut Ah Chong, keputusan ujian sampel tersebut akan dikeluarkan dalam tempoh dua minggu dan berharap orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi mengenainya sebelum keputusan dikeluarkan.
Persoalan kini, telah ramai umat Islam terpedaya dengan hidangan minuman berkenaan kerana tidak ada sebarang tanda di kedai berkenaan yang menyatakan ia menyajikan bahan yang tidak halal.

Ada juga umat Islam yang tidak memperduli sangat hal berkenaan dan mengambil sikap bersahaja mengenainya. Masih terus mengunjungi untuk menghirup kopi yang dikatanya "sangat sedap" kerana sudah ketagih dengannya.

Yang perihatin terhadap agamanya pula, sudah enggan untuk meminumnya lagi dan tidak dapat membayangkan betapa bahan tidak halal itu sudah mendarah daging di dalam tubuhnya.


Moralnya pendedahan ini: Bahawa kita perlu peka dan perihatin terhadpa apa juga bahan pemakanan yang kita ambil sehari-hari, daripada mana hidangannya, siapa menyediakan dan yang lebih penting apa pula kandungannya.
Kita tidak dapat menyalahkan 100% kepada pengusaha tersebut lantaran kemungkinan beliau tidak menyedari bahawa umat Islam adalah amat sensitif terhadap hal-hal yang menyangkut permakanan.

Namun adalah terlebih baik bagi beliau memohon status HALAL dan kemudian mengizinkan kedainya disperiksa oleh Jabatan Agama Islam negeri secara berkala bagi mempastikan dia tidak terjebak di dalam memperdayakan rakyat beragama Islam mengambil sesuatu yang diharamkan oleh agama mereka.

Ada yang menghantar email kepada GB apa yang perlu dilakukan kerana selama ini mereka tidka tahu menahu lansung mengenai kehadiran gelatin babi berkenaan.

Gb tidak mempunyai authoriti untuk menjawab tetapi sebagai umat Islam, selepas tersedar melakukan kesilapan kita sewajarnya bertaubat dan tidak mengulanginya lagi.

Yang lepas itu lepas, dan semuga Allah mengampuni dan memaafkan kesalahan kita lantaran kejahilan dan kealpaan kita untuk meneliti sebelum melakukannya.

Hadith Nabi s.a.w. yang maksudnya berbunyi :
Dari Ibnu Abbas r.a, bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda:”Sesungguhnya Allah memaafkan bagiku dari umatku akan kesilapan atau kelupaan atau apa yang dipaksakan mereka atasnya.” (Ibnu Majah dan al-Baihaqi)

Greenboc.blogspot.com

posted from Bloggeroid

1 comment:

anakmuaallaf said...

Pelik kenapa Jabatan tak ada hak untuk menahan? Kenapa tidak link dgn JAKIM? Dah beribu perut dan tekak org Islam menelan benda HARAM ini..