Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Wednesday, June 17, 2009

Ni kajian gua.. dari apa yang gua paham!!!!

Apa yang dapat saya kongsikan sedikit mengenai UG ini yang saya dengar sendiri penjelasan panjang lebar dari TGHH dalam keadaan fizikal saya yang waras dan kini pula sedang menulis pun saya masih berada dalam keadaan waras mental dan fizikal saya. TGHH menerangkan kepada kami ; 'Unity Government' bukan bermaksud untuk membawa PAS masuk kedalam BN atau berkahwin dengan UMNO!!! UG yang dimaksudkan oleh TGHH ialah satu lontaran idea untuk menubuhkan kerajaan perpaduan tanpa pembangkang dan semua parti politik duduk sebagai kerajaan dengan di dominasi oleh pemimpin Melayu yang kebetulan menjadi majority terbanyak dalam Parlimen

Gua - Lu tengok tulisan bold warna merah. Tanpa pembangkang bermaksud? Apa yang gua paham maknanya UMNO still dapat peluang memerintah. Gua tak pedulik yang lain tu. PAS ke, DAP ke atau PKR sekalipun. Gua cuma nak ialah UMNO itu pupus lepas ni. Cukup kenyang sudah diaorang ni makan. Takkan nak bagi peluang lagi?

Isu di Perak! Ada diaorang bagi peluang? Ada nak bincang elok-elok kalau tak pun bubar DUN dan lawan sekali lagi? Yang gua nampak, mereka ini rakus. Membelakangkan demokrasi. Mau lagi JV dengan puak-puak mabuk ni?

Ni perpaduan yang macam mana? Apa yang gua nampak, geng-geng rasuah akan terus mentekedarah rasuah. Yang bantai ulama dan agama puluhan tahun masih lagi punyai kuasa. Lu yang punya idea perpaduan ni dah fed up sangatkah nak beri tentangan sampai nak berpadu+an dengan puak-puak gila ni?

Lu dengan geng-geng PR pun masih lagi bertatih macam bayi tak cukup susu badan, ada hati pulak nak bermesra dengan musuh ketat lu puluhan tahun. Wei!! Come on la.....

3 comments:

pria malaya said...

Melihat kepada perkembangan semasa, dimana krisis pertembungan idea atas isu UG ini sudah sampai ke tahap klimak, apabila TGNA meminta Nasyaruddin melepaskan jawatan yg disangdangnya, penulis dgn ini mengishtiharkan perang 'terbuka' kdp segala yg berkaitan kearah agenda UG ini..cukuplah dari terus menyanyikan lagu 'kerajaan perpaduan' walau apa definisi sekalipun..berhentilah dr memperkatakn hal ini.

Cukuplah UG..

Biarpun sebelum ini penulis sedaya upaya menolak dan membantah segala usaha ke arah 'kerajaan perpaduan' secara tertutup dan 'bertapis'...tp nampaknya, dgn gesaan TGNA hari ini supaya Timb Presiden PAS meletak jawtaan, penulis memandang tiada jalan lain lagi untuk menghentikan isu ini melainkan menolak dan membantah apa jua seklipun idea/usaha/perbincangan berkaitan UG ini secara total!..

Diharap tiada lagi suara2 yg memperkatakan mengenai perihal ini, walaupun cubaan untuk menukar ganti takrif dan kefahaman mengenai UG..sama ada UG itu masuk umno, atau UG itu tidak masuk Umno, atau apa2 sekalipun takrif yg diberikan, penulis merasakan, cukuplah, seglanya sudah terlambat..perkataan 'UG' atau 'kerajaan perpaduan' kini dilihat satu malapetaka kepada parti..

baca seterusnya disni..
http://ruangbicarapriamalaya.blogspot.com/2009/06/kerajaan-perpaduan-apakah-masih-ada.html

Xenan said...

bro,
betul la TGHH ckp tuh.Dlm UG, setiap party akan mendapat tempat based on undi majoriti dlm PRU.

Bukan maksud tader pembangkang tapi semua party dpt menerapkan idealisma masing dlm kerajaan."check n balance" dlm UG malah lebih bagus dr sistem 2 party sbb dlm sistem 2 party pembangkang hanya boleh ckp saja tanpa ade kesan.

Prob utama ialah ia hanya boleh di lakukan bila UMNO lemah atau tanpa UMNO."Timing" n "execution" yg terlampau bodoh oleh Geng UG.So hasil die porak peranda la PR.

kesimpulan wa 2 jer.
1. Geng UG terlampau bodoh piang politik tak reti.
2. Geng UG ada agenda sendiri yg busuk.

tuh pasal wa menentang ug!

k-one said...

bro,
betul la TGHH ckp tuh.Dlm UG, setiap party akan mendapat tempat based on undi majoriti dlm PRU.
...................................

Kalo mcm tu diikutkan skrg ni UMNO la paling banyak kerusi dlm dewan. so UMNO la yang dapat banyak tempat atau mungkin semua kebinet dlm krjn perpaduan.

wakakakaka. pusing2 dapat kat dia org jugak. ceh...