Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Friday, July 8, 2011

BERSIH 06 : Aku Peduli Hapa Kau Tak Ada Boyfriend,Cinta Kau Beralih Arah atau Kau Dilamar Datuk?Get Lost Please.

Waktu tu,hidup aku agak casual.Aku masih belajar dan aku tak berapa peduli pasal agama.Member perempuan peluk aku,panjat2 aku,aku biarkan aje sebab member,bukan aku ada rasa apa-apa pun.Sedap ada la.Member aku mengandung sebab main dengan boifren dia,aku salahkan member aku.Aku hidup dalam dunia yang agak sosial.Duduk serumah dengan perempuan?Semua aku dah nampak tapi syukur....aku tak pernah buat.Kau nak tau apa rasanya bila bangun pagi kau keluar bilik tengok member serumah pakat tidur dengan awek masing-masing?Macam cilaka

Tapi sebab member...aku tak nak tegur.Polis ada la datang tegur sekali sekala tapi...sex,drugs and rock n roll la...

Aku rasa kesedaran aku nak berfikir balik mengenai perjuangan ni adalah apabila aku tengok member aku ramai yang hanyut.Masalah dia ada 3 aje..perempuan,arak dan dadah.Dua benda yang aku selalu kondem KAW-KAW (kecuali dadah sebab aku suka layan orang yang baru hisap ganja)...my point is....arah pembangunan Malaysia tak berapa menitik beratkan nilai moral.Dan entahlah macam mana sampai satu masa,aku benci orang Melayu.Ramai yang hipokrit.

Boleh kata kesedaran aku datang daripada environment aku yang macam tu...dan aku juga dipengaruhi oleh seorang member baik aku,seorang budak Cina yang mak dia sakit dan tak larat nak buat kerja tetapi digagahkan jugak buat kerja untuk support family.Bapak dia dah takde.Aku ingat lagi,aku berborak dengan dia...dia kecewa sebab tak dapat masuk IPTA...jadi dia cerita kat aku...mak dia kata,"kalau tak dapat masuk IPTA it's okay.IPTS here no quality,I'll send you overseas." Dia tak nak,dia kata masuk aje la IPTS mana2,save duit...tapi mak dia berkeras tak percaya IPTS Malaysia ni. Jadi...mak dia..yang sakit,yang dah tua ni,habiskan saving dia sebanyak RM200 ribu lebih...hantar member aku ni gi oversea.Mak dia langsung takde duit lepas tu tapi berbaloi..dia grad US sekarang ni dia jadi pendidik lepas bosan kerja engineering.

Adakah orang Melayu mampu buat benda camtu dekat anak dia?Mana ada.Orang Melayu akan ambik jalan yang disediakan oleh government,kemudahan dah ada.Tak perlu susah payah.Kecuali orang yang ada kroni la...itu,lain cerita dia.Mak member aku tu nobody.Rumah kecik aje kat Setapak.Tapi dia mampu hantar member aku gi oversea tanpa memerlukan sesen pun bantuan kerajaan atau mana2 scholarship.Sangat impressive.

Dari situ aku sedar...the system in Malaysia it's actually not working for the Malay's as we felt we are the beneficiary..but actually,we are not.Macam orang putih selalu cakap..kau bagi ikan dekat seseorang dia makan sehari,kau bagi pancing dekat dia..dia makan setiap hari.

Orang Melayu dibesarkan dengan dibagi makan ikan setiap hari.

Apa yang aku harapkan,is that anda generasi muda,takkan ulang kesilapan aku yang aku pernah buat.Aku tak pernah berani tegur member2 aku dulu bila diorang berpeluk dengan awek masing2 masa tidur.Anda,generasi muda..akan depat kesedaran untuk berdikari lebih awal.Sebab once kau dah berdikari,minda kau akan lebih cepat matang.Bila minda kau dah matured,kau nampak benda tak betul kau akan suarakan pendapat kau...sebab kau tau benda betul,benda salah.Sebab tu orang Cina akan terus mendahului orang Melayu..because their race development are more matured than us Malay's.

Gangster Orang Cina fikir nak buat duit jual DVD,samseng orang Melayu fikir macam mana nak pau budak2 sekolah untuk dapatkan duit.Aku selalu tulis peumpamaan ni sebab they are the lowest of the low in a society.Asal dapat ikan setiap hari cukup bagi pukimak Melayu macam ni....

It's good to know here that our young mind are open to a political thinking.Good to know that.

Jadi,bila kau dah kahwin..kau dah ada anak...ajar anak pasal agama,ajar anak kau macam mana nak berfikir.Macam mana nak pilih yang baik dan tolak yang buruk.Bila kau dah ajar anak kau fikir macam tu,Insya Allah dia akan sayang agama dia sebab agama adalah benda baik dan dia akan tau apa yang betul dan apa yang salah.Tapi pastikan anak kau tau benda wajib terlebih dahulu.Paksa dia accept benda yang wajib sebab a must is a must.Takde alasan lain

Look around us.Look at what our Malays society has become.Kenapa orang yang tak betul takut nak tegur orang yang salah?Kenapa orang baik takut nak lawan orang jahat?Kenapa kita takut nak tegur kalau kita nampak budak sekolah berpeluk dekat shopping kompleks?

Sebab that is where our Malaysia is going dan aku rasa sebab tu orang Melayu jadi bahan ketawa.We are the majority,kita panggil diri kita orang Islam, kita marah bila Islam kena kutuk,kita bangun tentang orang lain yang tentang agama kita...tapi budak Melayu peluk2 kat shopping mall kita tak larang sebab kita takut.

Kita melatah pasal orang Cina yang mintak kesamarataan....tapi kita tak pernah justify dekat orang Cina tu layak ke tidak orang Melayu dapat keistimewaan tu?They have the right to argue,kan? They are also Malaysian citizens..
Back to basics please.Melayu majoriti tapi gagal menghasilkan generasi yang baik,yang pandai berfikir dan yang tak bergantung dengan orang lain.Kita hidup dalam satu sistem yang menguntungkan sambil melalaikan kita tapi whether we deserve or not living inside that system...itu terpulang kepada kita.

So,mulakan dari hari ini.Pastikan anak anda nanti tak perlu pinjam PTPTN.Tak payah join pun SSPN tu.Merapu aje semua tu.Sebab apa?

Sebab orang Cina boleh buat.Kita Melayu juga sepatutnya boleh buat.PTPTN is another system yang memberikan kemudahan untuk orang Melayu yang tak mampu.Aku pun mangsa dia,sure ramai yang jadi mangsa dia.Cuma sama ada anda nak atau tidak keluar daripada sistem tu...itu terpulanglah kepada berapa lama anda suka nak duduk dalam sistem yang dah diguna pakai di Malaysia sekarang ni.PTPTN is just one example kemudahan yang disedikan.

Once kau ambik kemudahan yang disediakan,bagaimana dengan hati kau? Gembira dapat bantuan untuk sambung belajar?All these benefits one day will bite us back as we will create a laidback society yang tau kita tak usaha pun,kita akan ada jalan nak sambung belajar.Aplikasikan teori tu dekat mana2 benefit yang orang Melayu sedang dapat...the conclusion will always be the same.

One day,kesannya akan datang balik gigit bontot kita.

Ajar anak-anak anda berfikir macam mak aku cuba buat kat aku satu masa dulu waktu aku tak berfikir. Bila difikir balik apa yang aku lalui sebelum aku mampu berfikir sendiri,kelakar rasanya.

Aku,tersedar lepas umur aku 21 tahun.Percepatkan kesedaran ni di kalangan anak orang Melayu.

Kau cuba bayangkan kalau kau boleh berdebate mengenai right or wrong,politics dan kehidupan dengan seorang budak Melayu tingkatan 1 atau 2,dan kau tewas lalu perlu admit dia betul.Itu adalah sesuatu yang perlu digalakkan dalam masyarakat kita dan tak perlu rasa malu.Sebab benda ni pernah jadi kat aku.Dan budak tu aku ajar dia tuisyen.Seorang budak Cina perempuan tingkatan 2...Tapi bila aku mengajar satu kelas budak Melayu semuanya yang dah berumur 19 tahun,the first thing that they want to discuss is Akademi Fantasia atau Naruto.

Sebab tu aku tak suka direction perjuangan UMNO bagi orang Melayu.If betul2 nak perjuang Melayu....haramkan Mangga dan Pancaindera dulu...itu adalah virus orang Melayu yang paling laknat sekali sekarang ni...menghasilkan society yang sukakan hiburan dan gosip.Dan taktik itulah yang digunapakai oleh UMNO untuk mengekalkan kuasanya.Melemahkan orang Melayu yang tak reti nak berfikir sendiri.Aku tak suka sistem ni.Who the fuck care what the artist is feeling,doing,who's dating who and whether she's menstruating regularly or not? Dumb people.UMNO suka pak turut.

Bersih haram...tapi majalah Mangga tak haram2 lagi.Dah berapa lama virus ni meresap dalam masyarakat kita?

Kalau orang Cina ada yang berani mintak kerajaan haramkan majalah Mangga,aku akan sokong dia.Masalahnya nanti,akan ada la orang Melayu yang bangun dan kata "dia Cina,apasal dia nak sibuk hal majalah untuk orang Melayu?Suka hati la orang Melayu nak baca majalah apa!"

Itu society Melayu Islam kita sekarang.
We are blind because of races making our ideology become corrupted.
Tak nampak benda betul benda salah.

Original Page: http://cursingmalay.blogspot.com

No comments: