Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Saturday, July 9, 2011

Ketika BERSIH 2.0

Scenario 1
BERSIH 2.0 akan berjaya seiring dengan tangkapan besar-besaran. Jumlah yang turun melebihi jumlah peserta Perhimpunan Agung United Malays National Organization. Media-media lahanat peliharaan UMNO akan mencaci dan menghina – BERSIH punca ketidakstabilan ekonomi, pelabur asing bimbang, banyak pusat perniagaan ditutup, perkhidmatan pengangkutan awam terganggu, para peniaga yang ditemuramah mengatakan mereka rugi kerana tiada pelanggan, kerosakan harta benda awam akan dilaporkan, seperti tong-tong sampah yang terbalik ditendang oleh FRU, pokok-pokok yang tercabut daunnya akibat semburan air oleh FRU, juga contengan-contengan graffiti yang jumlahnya jauh lebih kecil berbanding iklan "Honey Massage". BERSIH 2.0 akan terus dipersalahkan untuk tempoh beberapa lama, temuramah dengan the so-called "cendekiawan" kaki jilat dan pengampu, penganalisis statistic dan macam-macam benda so-called "academia". Malangnya, sampai ke sudah tiada seekor pun kalangan anjing-anjing penjilat KERAjaan United Malays National Organization ini menyentuh isu undi pos, isu pendaftran pemilih, ketelusan perjalanan pilihanraya, bio-metrik dan kaum kerabatnya, dakwat kekal dan yang sewaktu dengannya.

Scenario 2
BERSIH 2.0 berjalan seperti dirancang dengan jumlah tangkapan yang besar tetapi jumlah peserta yang dapat tiba ke lokasi yang dirancang adalah minima. Maka media-media (baca: anjing-anjing) peliharaan United Malays National Organization akan menyalak mengatakan BERSIH 2.0 tidak mendapat sambutan (bagi peluang gua memaki sekejap; kepala hayah kau tak dapat sambutan) kerana jumlah pesertanya terlalu sedikit. Ramai yang berkumpul di pelbagai tempat yang tidak direncanakan, ketika pelbagai sekatan jalanraya seperti mahu mencari beruang terlepas dari Zoo Negara diadakan, ketika polis-polis menjadi sukarelawan penjual tiket LRT, bertanya anda mahu ke mana, dan atas tujuan apa. Para so-called cendekiawan akan ditanya, member pendapat, memperlekehkan BERSIH 2.0 dan mempersalahkan Anwar Ibrahim. Dan media juga akan terus mempersalahkan Anwar Ibrahim untuk selama-lamanya, tanpa seekor pun so-called cendekiawan ini, mahu pun media-media anjing peliharaan United Malays National Organization ini, yang mahu menyentuh mengenai perjalanan pilihanraya yang adil dan bersih. Oh, mungkin ada seekor binawe yang akan mengatakan jika pilihanraya tidak adil dan bersih, mana mungkin Selangor boleh diperintah Pakatan Rakyat.

***********
Peluang tidak hanya datang sekali. Jika gagal hari ini tidak bermakna kamu akan gagal untuk selamanya. Apa yang paling penting, kepala hotak mesti sentiasa terbuka, boleh menimbang satu perkara daripada pelbagai sudut, secara logic dan penuh pertimbangan, bukan dibayangi satu mazhab, satu parti, satu Firaun, atau pun satu bangsa. Demokrasi bukan sekadar pilihanraya, jangkauannya lebih daripada itu. Demokrasi bukan sekadar kewujudan sebuah bangunan Parlimen, atau sebuah institusi KERAjaan yang mempunyai Perdana Menteri dan ISTERI. Demokrasi bukanlah sekadar mempunyai stesen televisyen dan akhbar, atau memberikan lesen penerbitan majalah. Demokrasi bermula dengan seorang individu, seorang warga, yang bebas untuk melahirkan dan menzahirkan pendiriannya, yang kemudian ditimbang dengan akal dan kewarasan, bukan oleh rasisme mahu pun kebimbangan kehilangan kedudukan.

Original Page: http://jordan2jelebu.blogspot.com/2011/07/ketika-bersih-20.html

No comments: