Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Tuesday, July 5, 2011

BERSIH Di Stadium. Polis Perlu Pulangkan Semua Baju & Lepaskan Semua Tahanan

Setelah mengadap Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong hari ini, BERSIH 2.0 bersedia mengadakan perhimpunan menuntut pilihan raya bersih dan adil di dalam stadium.

Bagaimanapun setakat ini belum ditentukan stadium mana yang akan digunakan tetapi tarikh pada 9 Julai ini tidak berubah.

Jawatankuasa itu yang terdiri daripada pengerusi BERSIH Datuk S Ambiga, Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan presiden Jamaah Islah Malaysia (JIM) Zaid Kamaruddin mengadap Tuanku Mizan Zainal Abidin di Istana Negara, petang tadi.

Menurut Ambiga, pada sidang media selepas pertemuan itu, pihak jawatankuasa BERSIH 2.0 berjanji memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa.

Ditanya wartawan sama ada tindakan itu satu bentuk tolak ansur, Ambiga menjawap 'Ya".

Sebelum ini, sumber yang rapat dengan pihak penganjur, memberitahu Malaysiakini tidak ada ahli politik yang menyertai pertemuan berkenaan.

Sejak jam 1.30 petang, ketiga-tiga pemimpin itu menunggu di pondok pengawal menanti untuk masuk sebelum dibenarkan berbuat demikian pada jam 1.55 petang tadi.

Kira-kira 15 anggota polis bertugas mengawal keselamatan di pintu masuk Istana negara.

Ahad lalu, Seri Paduka bertitah dalam keghairahan sebahagian rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara, mereka diminta supaya tidak menjadikan tuntutan demokrasi itu membawa kemusnahan kepada negara.

Tuanku Mizan juga menyeru pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana.

Titah Seri Paduka, baginda selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Sehubungan dengan titah itu, Ambiga berkata gabungan BERSIH 2.0 yang terdiri daripada lebih 60 NGO, akan menghantar permohonan untuk mengadap Seri Paduka. -mk

Ulasan GB

Akhirnya cadangan GB yang GB kemukakan semalam menjadi kenyataan sekalipun belum diketahui stadium mana yang akan dipilih. Di dalam ulasan GB semalam, GB menyatakan:

Oleh kerana sudah ada titah Agong mengenai perhimpunan BERSIH 2.0 ini, maka GB berpendapat bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 tidaklah wajar dibatalkan lantarannya, tetapi diteruskan dengan diubah perancangannya supaya diadakan di Dewan/ Stadium.

Ia adalah bagi mempastikan tuntutan BERSIH 2.0 tetap berjalan, dalam masa yang sama menghormati dan menjunjung tinggi titah Yang Dipertuan Agong.

Ia juga untuk mengelakkan provokasi yang telah dirancang oleh UMNO dan PERKASA.

Dan kita akan buktikan jumlah yang hadir benar-benar boleh mencecah 1 juta orang, bukan macam Himpunan Belia Najib yang 5,000 dikatanya 1 juta.

Dan jika kita berhimpun di stadium, dengan sendirinya tiada lagi tangkapan gila, sekatan dan penahanan yang disebabkan baju BERSIH.

Kita tidak berundur, tetapi kita ingin menutup pintu fitnah menyatakan kita hendak tumbangkan kerajaan melalui jalanraya bukan pilihanraya.

Kini, pihak Polis perlu kembalikan semua baju-baju yang dirampas dan lepaskan semua orang-orang yang ditahan. Tiada perhimpunan di jalanraya hanya di stadium, dan Perdana Menteri dan Agong sendiri mengizinkan perhimpunan Bersih di stadium. Jadi polis tidak perlu sibuk-sibuk untuk menahan dan menangkap orang pakai baju BERSIH dan menahan kenderaan yang akan menuju ke stadium.

Tidak perlu ada provokasi lagi samada oleh Patriot, PERKASA, PESAKA atau dari polis sendiri.

Tidak perlu kata ada unsur kominis, ada molotov coctail, ada parang, ada kepala bapak bom dan seumpamanya lagi.

Pakatan Rakyat kini berhak untuk berhimpun seberapa ramai yang kami mahu. Agong merestuinya.

Kita kuningkan (BERSIHkan) seluruh negara hari Sabtu ini nanti.

Kita himpun sebarapa ramai yang boleh di stadium nanti. Kita meminta pihak J/K Bersih mengadap semula Yang Dipertuan Agong agar memohon Agong mencemar dulinya bertemu rakyat di stadium itu nanti.


Original Page: http://greenboc.blogspot.com/2011/07/bersih-di-stadium-polis-perlu-pulangkan.html

No comments: