Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Thursday, March 19, 2009

119-Kesian bebudak sekarang kena tipu.

Gua musykil. Apa benar result SPM baru-baru ni? Masakan budak yang hanya pandai tambah tak tahu tolak, tak tahu bahagi dan tak tahu kali boleh dapat gred C untuk UPSR? Betulkah budak yang percubaannya E untuk agama SPM boleh dapat A pada keputusan sebenar?

Gua bukan nak berburuk sangka. Zaman gua dulu cikgu-ckgu subjek yang gua amik siap boleh agak berapa gua dapat pada peperiksaan sebenar. Gua tanya rata-rata cikgu sekarang boleh bingung tengok keputusan anak-anak murid tercinta. Persoalan ini kita takkan dapat jawapan selagi graf sebenar penetapan point tidak ditunjuk pada orang ramai. Ini kes menipu. Menipu yang terlalu berat tanggungannya. Adakah sekarang sudah dipolitikkan isu pendidikan?

Kalau lu orang tanya gua, sepantas kilat gua akan cakap ya! pendidikan dinegara kita sudah dipolitikkan. Bebudak tu yang akan menanggung naya. Keluarga mereka akan tanggung kelak apa-apa kelakar yang akan anak mereka buat di universiti. Gua simpati.

Gua malas nak bagitahu kenapa ia jadi begini. Ini belum gua sumbat isu PPSMI yang kecoh baru-baru ni. Gua bukanlah penganalisa yang jitu dalam politik. Cuma otak kerdil gua ni boleh proses. Boleh berfikir logik. Gua bukan lembu yang boleh lu orang wahai pak menteri rumput-rumputkan. Gua yakin kebenaran akan timbul dan lu orang semua akan terkangkang. Paling kurang pun kubur lu kena kencing!!

4 comments:

Anonymous said...

Takkanlah nak tunjuk graf pun ada perjanjian konsesi? Gila!!

Anonymous said...

aje yg bebeno...sepanjang tahu dan trial SPM tak ponah lulus matematik dan sains ....tapi bila keluar result SPM boleh dapat 2A dan 4B dlm subjek tu....oh! memang bagus dasar PPSMI ni...

Anonymous said...

Satu soalan betul dalam addmath leh dapat B tu...jgn tak caya. hehehhe

Deeno said...

arghhh..betol!nak tlg pon jgn la gilew2 sgt.
sakit ati,yang jadi mangse?
bahan cubaan?
arghh..