Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Wednesday, June 2, 2010

Subsidi kepada rakyat punca negara bankrap? Fakk la!

Tambahnya, tindakan meletakkan bebanan kewangan negara kepada pemberian subsidi adalah tidak adil sedangkan banyak faktor yang boleh menyebabkan bankrap terutama berlakunya ketirisan dan kelemahan perancangan kerajaan. "Bayangkan berapa banyak wang yang lesap akibat daripada penyelewengan dalam syarikat kerajaan dan ketirisan dalam pengurusan ekonomi. Faktor ini tidak diambil kira dan disenyapkan faktanya. "Akhir-akhir ini kita didedahkan terlalu banyak isu termasuk kerugian besar Sime Darby. Malangnya apabila berhadapan krisis ekonomi kerajaan meletakkan bebanannya kepada rakyat, ini tidak adil," katanya. Tuan Ibrahim turut mendesak kerajaan mengkaji balik bentuk pengurusan negara yang membabitkan banyak agensi yang bertindih fungsinya sehingga boleh membebankan kewangan negara. "Banyak saya lihat pertindihan tugas atau fungsi di jabatan kerajaan, sebagai contoh penguatkuasaan di jalan raya, di sektor pertanian dan sebagainya. Keadaan itu mungkin boleh dikaji balik dan boleh menjimatkan wang negara," katanya.(harakahdaily)
****

Kalau minyak patutnya rakyat dapat subsidi pun nak ditarik, baik tak payah ada company minyak. Compare pulak harga minyak kat Singapore padahal orang tu air minum pun takda.. Pandai benar la tu?

Lepas tu jual kereta yang sendiri buat kepada rakyat 2,3 kali ganda mahal dari jual kat negara orang lain, baik tak payah ada kilang kereta.

Lepas tu komplen takda duit, bila taja 2 pasukan F1 ada pulak duit?

Gila babi punya bangang!

No comments: