Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Friday, April 3, 2009

139-Adil Dan Hakim

Untk bagi mudah dan paham pada yang cukup-cukup bengap..

Pikir logik sudah. Faham tak faham dan nak urai cara Imam Thobari atau al-Qurtubi terpulang. Ibnu Katsir pun boleh. Ayat hukum jangan buat main-main. Mufti ramai pegi rujuk.

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (Nisaa - 58)

Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah biar pun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau pun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjaan. (Nisaa - 135)

- Pada yang berkenaan. Selidik ayat al-qura'an diatas dan fahamkan. Ingat Allah sentiasa memerhati. Kebelakangan ni nampak sangat caca-merba dalam politik dan pemerintahan. Gua harap adakan diskusi. Keadilan bagi gua adalah demokrasi walaupun ada cacat sikit. Pada pemerintah jangan nak berselindung lagi. Jangan nak main gay. Keadilan pada semua bermaksud pada ngko dan juga pembangkang. bagi semua orang peluang untuk bersuara. jangan lu sorang nak bolot tv, radia surat khabar dan ban attack semua blog pembangkang dan juga akhbar yang tak sebulu dengan lu. Cuba jangan main gay kat sini. Imam tak imam, semua gua sapu...

***
Tapi kalau tak percaya ayat allah ni, terpulang. Atau nak tuduh gua berselindung pada ayat ni atau gua nak main-main dengan ayat ni pun terpulang.

No comments: