Perkongsian spontan tanpa kredit



Follow twitter saya @negaramerdeka

Tuesday, March 13, 2012

8 Airport Paling bahaya di dunia

Oleh: HALIMISLAM

Dalam kehidupan seharian yang serba canggih sekarang ini, lapangan terbang boleh jadi tempat yang paling sibuk di dunia.Setiap minit pesawat berlepas dan mendarat di lapangan terbang yang berbeza di seluruh dunia. Ada banyak lapangan terbang dimana para-para juruterbang merasa selamat saat sampai di sana. Namun, tidak semua lapangan terbang menjadi tujuan yang menyenangkan bagi juruterbang, berikut ada beberapa banda yang merupakan mimpi buruk bagi mereka.

1. Lapangan Terbang Antarabangsa Kansai

 

Lokasi: Osaka, Jepun
Tahun Dibina: 1994

Lapangan terbang antarabangsa Kansai dibina di atas sebuah pulau buatan dengan panjang 2.5 batu dan lebar 1,6 batu. Daerah ini cukup besar sehingga dapat dilihat dari angkasa. Pelancong dari lapangan terbang boleh pergi ke bandar utama dengan kereta, atau feri dengan kelajuan tinggi.

Stewart Schreckengast yang adalah seorang profesor teknologi penerbangan di Purdue University dan bekas perunding penerbangan MITRE, mengatakan bahawa lapangan terbang ini mungkin akan berada di bawah air dalam 50 tahun atau lebih kerana perubahan iklim dan kenaikan paras air laut akibat pemanasan global.

2. Lapangan Terbang Madeira

Lokasi: Santa Cruz, Portugal
Tahun Dibina: 1964

Madeira Airport adalah sebuah lapangan terbang antarabangsa. Lapangan terbang ini pernah terkenal dengan landasan pacu pendek yang dikelilingi oleh pergunungan tinggi dan laut yang membuat pendaratan sukar hanya untuk juruterbang berpengalaman. Landasan yang asli hanya 1,400 meter, namun kemudian dilanjutkan 400 meter.

Panjang landasan diperbaharui dua kali pada tahun 2003 hingga di atas lautan. Kerana dibina menggunakan sampah, panjangnya dibina di atas 180 tiang yang tingginya dalam 70m.

3. Lapangan Terbang Juancho E. Yrausquin

Lokasi: Saba, Belanda
Tahun Dibina: 1963

Lapangan Terbang Juancho E. Yrausquin adalah satu-satunya lapangan terbang di pulau Caribbean, Saba, di Antiles Belanda. Lapangan terbang ini mencangkupi seluruh lokasi di pulau kecil ini. Terlepas dari kenyataan bahawa belum ada tragedi besar yang pernah berlaku di sini. Beberapa ahli masi menganggap bahawa ini adalah salah satu lapangan terbang yang paling berbahaya di dunia.

Yang membuat lapangan terbang ini berbahaya adalah bahawa kedua-dua hujung landasan pacu tersebut ditahan oleh tebing yang akhirnya terus ke laut sementara satu sisinya ditutupi dengan bukit-bukit tinggi. Ini berkemungkinan pesawat yang terbang untuk overshoot berakhir di tebing laut.

 4. Landasan Terbang Es

Lokasi: Pulau Ross, Antartika
Tahun Dibina: Tak dapat dikesan

Landasan terbang ES adalah salah satu daripada tiga landasan utama yang digunakan untuk mengangkut barang ke antartika. Tidak ada landasan berturap di sini. Semua pesawat harus mendarat di sepanjang ais dan salji. Pendaratan harus dilakukan dengan cermat dan berhati-hati. Salah satu cabaran yang juruterbang akan hadapi adalah untuk mengarahkan pesawat ke bahagian tanah agar pesawat tidak terjebak ke dalam salji.

5. Lapangan Terbang Antarabangsa Princess Juliana

Lokasi: Saint Maarten, Caribbean Timur
Tahun Dibina: 1942

Lapangan Terbang Princess Juliana adalah lapangan terbang tersibuk kedua di Caribbean Timur. Lapangan terbang ini dinamakan Juliana dari Belanda, seorang putri mahkota yang telah mendarat di sini tahun 1944.

Lapangan terbang ini memiliki landasan yang sangat pendek, kira-kira 2.180 meter yang membuatkannya ia menjadi sangat terkenal. Kerana pendeknya landasan ini, pesawat terpaksa menghampiri pulau dengan membuat penerbangan yang sangat rendah. Pelbagai gambar-gambar kapal terbang yang terbang di atas 10-20 meter atau 30-60 kaki di atas pulau ini difikirkan ia adalah palsu tetapi ia adalah benar sama sekali.

6. Lapangan Terbang Courchevel

Chourchevel adalah nama daerah salji terbesar di Perancis. Daerah ini mempunyai lapangan terbang dengan landasan pacu yang sangat pendek sehingga juruterbang perlu mendarat di sebuah strip pelambat dan lepas landas di jalur penolak untuk mendapatkan kelajuan yang cukup. Hanya pesawat peribadi atau charter dan helikopter dibenarkan mendarat.

7. Lapangan Terbang Antarabangsa Barra

Lokasi: Barra, Scotland
Tahun Dibina: 1975

Lapangan Terbang Barra adalah satu-satunya lapangan terbang di dunia di mana pesawat perlu mendarat di pantai. Lapangan terbang ini terletak di pantai di Pulau Barra, Scotland yang sangat luas.

8. Lapangan Terbang Lukla

Lokasi: Nepal
Tahun berdiri: Tida dapar dikesan

Lapangan Terbang Lukla adalah lapangan terbang terkecil di Kota Lukla di Nepal Timur. Lapangan terbang ini terletak pada ketinggian 2.900 meter dan cukup popular kerana mempunyai gunung yang sangat besar di satu sisinya dan 1000 meter turunan di sisi lain. Pada tahun 2008, nama lapangan terbang ini diubah demi menghormati Sir Edmund Hillary yang merupakan orang pertama yang mencapai puncak Gunung Everest.

--------

Published on shalehudin

No comments: