Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Wednesday, December 10, 2008

62-Kalau lu kena maki apa lu buat?

Lu orang tengok tv tak semalam? Ada YB kena tengking-tengking dengan sorang mamak. Gua tak reti nak kata apa. Gua pening. Walaupun sedikit sebanyak gua faham perasaan orang yang kehilangan yang tersayang. Emosi memang kadang-kala tak dapat kita nak bendung.

Gua heran dengan mamak tu? Dia aper hal? Dia tu penting sangat kah? Nak tunjuk besar? Apa lu dah cukup besar? Orang lain pun sedih jugak. Tapi lu emosi sangat semalam tu. Menyampah gua tengok. Askar ngan Rela semalam tu nak tolong lu dah cukup bernasib baik. Gua dapat agak penyelamat yang ada tu bukan baru datang 2 jam. Mungkin ada yang dah berkampung kat situ sejak dari mula kes berlaku. Tenaga pun gua rasa dah kering. Otak pun mungkin dah penat berfikir. Hujan dah la tak henti-henti turun. Boleh jugak mengundang virus demam dan apa-apa penyakit lain yang kronik. Nasib baik tak tumbang.

Gua rasa mamak ni mungkin jenis hidung tinggi macam pak arab kat Dubai nun. Duit dah banyak, mungkin fikir semua orang boleh dijadikan hamba moden yang kelabu asap tengok duit yang boleh dipertikaikan halal haramnya...oooppssss... Tersasul pulak gua menuduh...

Lu mamak pun satu, nape tak beli rumah kat tempat lain. Tempat tu dah ada sejarah hitam lagi lu degil campur benggik beli rumah kat situ. Atau lu nak tunjuk kelas lu layak tinggal kat Bukit Antarabangsa? Tinggal kat Senaling takda kelas. Kot la gempak sangat lu tinggal ajer kat New York ke, Paris tak pun kat bulan terus..

Buat pembaca blog gua, gua minta maaf sebab gua emosi pagi ni. Gua jugak simpati dengan yang lain. Tapi perilaku puak-puak ni buat gua hilang sabar. Orang tengah menolong lu lagi mau maki-maki orang. Orang tu pun ada perasaan. Semua orang tengah sedih dah berusaha nak selamatkan apa yang termampu. Lu kalau dapat bini lu hidup-hidup pun lu mesti lupa jugak dengan askar-askar tu yang makan pencen 500.

Lu susah-susah lu saman sapa buat projek tu. Lu saman sapa yang keluar kelulusan. Lu pakat semua orang bantai dan cari sampai dapat mangkuk yang buat benda-benda bala ni. Lu dah kena baru nak sedar pun tak guna beb.

,,

Sama-sama kita ambil pengajaran atas apa yang berlaku dan moga ia takkan berulang kembali.

4 comments:

Anonymous said...

KEPADA PASUKAN PENYELAMAT......BUANG MASA KALIAN JEK DOK TOLONG MANUSIA BERKEPALA HANJIN KAT BUKIT ANTARABANGSA NUN........JASA KORANG DIANGGAP SAMPAH.........

SEPATUTNYA MANUSIA YANG TAK RETI BERTERIMA KASIH NIH.......MAMPOS DI TELAN SELUT DAN TANAH BUKIT ANTARABANGSAT.......

miss galaxy said...

manusia jenis 2 patot di buang jer..
lg satu kes anis geram
penduduk kat si2 hangin dgn pihak berkuasa konon x menjalankan keje x mengawasi kwsn perumahan diorg
smpi harta benda hilang


ello kwn....
diorg 2 lg pentingkan nyawa manusia dri harta benda korg la..
x pikir agaknya....geram betol anis dgn mereka.......

IBAM said...

Yayasan SALAM nak buat punggut derma utk mangsa Bukit Antarabangsa.......patut ke?
Setau aku yg terlibat tu semua tuan punya banglo yg rega ratusan ribu hingga jutaan ringgit....jdi diorg nie kaya raya....duit bercambah dlm bank....setiap seorg mcm2 polisi insuran ada............yg setiap polisi tu sama ngan rega rumah.....
Jadi perlu ke bgi derma?
Banyak lg org susah yg perlu derma tu
Atau saja nak guna nama derma utk dpt duit mUDAH......
maklum le org malaysia nie terlalu prihatin........
Org kaya pun layak dapat derma
LU PIKIR LE SENDIRI>>>>>>>>

syafiq said...

betul tu bro..gua pun dah panas nih...tp kena la byk2 sabar.. perangai org nih mcm2...biarla dia sedar diri tu nnti...org kalo dh ikut hati ckp main lepas..dh xnk pikir org len dah....sesungguhnya org yg paling kuat adalah org yg dpt menahan sabar...harap kita tergolong dlm golongan org yg dapat menahan sabar...