Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Friday, December 12, 2008

66-Belagak apa puak ni?

Oleh: NASIR BIN AWANG

KUALA LUMPUR: Tindakan sesetengah penduduk yang terbabit dalam bencana tanah runtuh di Bukit Antarabangsa di sini mendesak kerajaan membiayai kos penginapan mereka di hotel adalah tidak adil.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri T. Murugiah berkata ini kerana mereka boleh menumpang di rumah saudara-mara masing-masing.

“Tidak adil untuk mereka berbuat demikian. Mereka boleh menetap dengan saudara-mara serta hentikan tindakan menghentam kerajaan dan perkara yang paling utama sekarang ialah bagi memastikan keselamatan rakyat”, katanya kepada Bernama selepas melawat tempat kejadian itu.


Lamputih cakap- Sudah lupakah pada umat Melayu di Kampung Baru? Kg. Brembang sampai surau pun kena runtuh, Kampung Plentong di Johor? Ada puak ni mintak hotel? Rumah mereka lu wahai pak menteri yang hancurkan. Mereka-mereka ni tentunya takda duit. Pendapatan cukup makan mungkin. Nak hantar anak ke sekolah mungkin agak sesak jugak. Pakai motosikal mungkin sudah bergaya.

Tapi puak yang mintak duduk hotel ni ada porshe Cayenne. Paling kurang pun Perdana V6. Rumah yang diaorang buat stok boleh buat masjid atau dewan orang ramai padahal tinggal berdua aje. Aircond kat rumah boleh kasi sejuk Stadium Melawati.

Apa pasal puak-puak ni perangai macam setan? Satu Malaysia pandang lu dan lu masih buat perangai macam budak-budak? Lu mesti kerja gempak. Kompeni gila-gila. Paling koman pun pegawai kerajaan bertaraf menteri. Ntah-ntah gaji ngalahkan exco. Gua malu pasal orang kaya tunjuk perangai macam ni.

,

Tuahn maha adil. Tuhan bagi lu kaya tapi otak lu hanya sekadar level darjah 1 yang baru masuk sekolah 2 hari. Baru sessi berkenalan ngan guru kelas dan pemilihan ketua darjah.

3 comments:

apei budak kampung said...

gua pun kadang malu bro tengok diorang ni. hari2 ada jer berita pasal diorang ni masuk tv..

aKu..DiA...kAmU said...

Sabar bro...sabar....ari Jumaat ni... cool..diaorg tu test market jer..saje nak kasi tgk kite berbulu jer ngan perangai diaorg...bro jgn cepat melatah...berlakon jer tu..

Anonymous said...

dari kesian langsung aku jadi tak kesian dengan puak nie... aku gerenti rumah puak nie ada berpuluh-puluh bijik lagi kat luar tu... ingat la ada orang lagi susah kat luar tu... dasar orang kaya taik idung masin... pegi mampus la sama korang...