Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Friday, May 22, 2009

Ni cerita gila ni pak menteri mana yang sanggup jawap?

Ni sapa mau jawap. Gua rasa ia agak basi. Tapi bila tengok situasi sekarang kalau kerajaan mau rakyat ikat perut, memang cukup-cukup tak patut. Lu dah cukup kenyang lagi mau rakyat tanggung. Bala ni sikit-sikit makin terasa. Orang merempat yang ramai boleh bikin gejala sosial secara berjemaah. Nak pulak polis dah tak terhandle kes-kes macam ni gamaknya, kita merana hidup layan kes jenayah macam kat New York. Skang kita dengar ibu mengandung mati kena ragut, ibu anak ngan pembantu kena tikam sampai mati.. sedikit sebanyak isu-isu macam ni berkait-rapat dengan pembaziran kerajaan. Sebabnya cukup susah kerajaan mau bantu rakyat. Pikir-pikir bailout sebanyak ni mau takder orang merempat kat Malaysia ni.

Lu orang ada akal boleh pikir sendiri..... Nak ludah atau lempang geng-geng macam ni!!


The Bank Bumiputra scandals of the early 1980s (Cost, RM3.2 billion)

Maminco’s 1980s attempt to corner the global tin market (RM1.6 billion)

Bank Negara losses on foreign exchange futures in the 1990s (RM30 billion)

Perwaja Steel losses (RM2.56 billion)

Bank Islam scandal (RM700 million)

Wang Ehsan from Terengganu oil royalty (RM7.4 billion)

Shoring-up of Valuecap Sdn Bhd with public funds (RM10 billion)

Commissions to Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd on fighter and submarine deals (RM910 million)

Non-itemised IT equipment purchased for schools (RM2.21 billion)

Soft loan to PKFZ (RM4.63 billion)

Customs, Immigration and Quarantine complex for cancelled crooked bridge to Singapore (RM1.3 billion)

Compensation to Gerbang Perdana for cancellation of crooked bridge contract (RM300 million)

Two bailouts of Malaysian Airlines System (RM7.9 billion)

Bailout of Putra LRT system (RM4.5 billion)

Bailout of STAR-LRT system (RM3.256 billion)

Bailout of Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam (RM8.3 billion)

Compensation paid to 20 highway companies, as announced in 2006 (RM38.5 billion)

Sumber kat sini

***

Susah ke sebillion untuk orang miskin, sebillion untuk belanja budak-budak belajar, sebillion untuk topup peniaga-peniaga atau petani susah.. Boleh mereng kalau pikir lama-lama.Maca, gampang!!

Huh..Citer billion aje. Ratus-ratus ribu tak mau....

2 comments:

apei said...

citer lebat pung-pang-pung-pang.. mintak RM 1billion untuk orang susah alasan seratus billion diberi.

pak long misai said...

ish hang ni...depa kan selalu bg,kain selai,gula sekilo,beras 5 kg sekampit, tp masa pilihan raya je la
tu yg selalu cita kat tibi,bantuan tuk rakyat termiskin tu, bukan depa bg ke?
atau gimmick je?
tak paham la aku.