Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Wednesday, April 8, 2009

154-Kenapa orang melayu makan menggunakan tangan?

Gua dapat email. Maklumat baru. Ini dia..


Dijawab oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Kisah pada abad ke-19.

"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab:

Pertama: Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab saya sendiri yang membasuhnya – bukan orang lain. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya saya seorang saja yang menggunakannya – tidak pernah dipinjam oleh orang lain, sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya.


Ketiga: Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang....

***

Setiap orang ada hujah dan dalil yang rasional. Sudu dan garfu pun boleh jugak. Takda hal.

11 comments:

Bentayan said...

Aku makan guna sudu dan garpu...tapi sebelum aku makan .....sudu, garpu dan tangan aku basuh dulu.....mesti basuh dulu.

apei said...

gua suka makan pakai tangan.. lebih lazat gua rasa!

Anonymous said...

AKU SUAP NASI PAKAI TANGAN TAPI AMBIK LAUK GUNA SUDU...

ORG KAJANG

Anonymous said...

makan pakai tangan bagus sbb tangan kita mempunyai enzim yg blh mempercepatkan penghadaman. cuba awak semua ambil nasi dan gaulkan dgn tgn dan lg sepinggan nasi tak yah gaul. ternyata yg digaul gdn tangan akan lebih cepat basi kan. itulah buktinya tangan kita mempunyai enzim. Org negar luar mkn menggunakan sudu bersbb iaitu negara mereka yg sejuk menybbkan mereka tidak blh basuh tangan sll. tu adalah slh satu sbb

Anonymous said...

aku duduk gak kat negeri sejuk ni. kalau nak basuh tangan takder masalah... sebelah pili air sejuk ada pili air panas. namun kalau makan... tetap jugak pakai tangan. :)

antusabun said...

Bagi gua ia cerita betapa melayu cemerlang, berhati2 dan cermat. Nabi pun buat. Pasti hikmahnya tinggi

Anonymous said...

aku duk kat kg dan dah duk kat negeri sejuk, takde mslh pun basuh tangan tp aku makan pakai mulut, guna tangan utk pegang lauk @ nasi @ sudu @ garpu @ makanan2 lain jea..

Anonymous said...

POYO TAHAP CIPAN

Anonymous said...

jgn marah bro...PR dah menang 4 -1 ni, kita kena ceria, tambah semangat, tambah tenaga, kalau makan tu terpulangla nak gigit dengan gusi @ gigi....

iLOVEspeed said...

saya suka makan pakai tangan untuk memudahkan proses mencungkil isi ikan atau ayam.

walaupun waktu kecil dulu saya suka juga main longkang.
=)

h_mohtarsamat said...

Kournel saunders pun guna tangan makan Ayam kuntaky" Finger Leaking Good"