Madrasah As-Saidiyyah

Himpunan Video dan Maklumat berkenaan Madrasah As-Saidiyyah serta Pengajian Kitab di http://pondok-rasah.blogspot.com

Juga koleksi video pengajian kitab Soal Jawab A-Z tentang Tasawuf oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Follow twitter saya @antusabun

Friday, April 10, 2009

158-Kita mengejar tamadun yang silap rupanya

Lalu kita bercerita pasal tamadun. Mahu ingin maju semajunya. Tidak mahu lagi menoleh ke belakang. Dan kita sebenarnya lupa. Tamadun di cipta perlu ada unsur-unsurnya. Mana mungkin Amerika itu gua panggil tamadun. Ia naik cerita ekonomi dan hiburan bermacam jenis. Kemajuannya tidak dapat di ikut oleh rakyat. Ia kini menuju kehancuran. Itukah tamadun yang kita kiblatkan?

Kita bercerita pasal tamadun China? atau Parsi? atau Roman? Greek? Acheh?, haha.. Mereka itu tamadun yang naik berkait rapat dengan agama. Agama mereka. Sedangkan kita? Agama kita caca-merba. Liberal dan sekular kini berada di tempatnya. Maka kita menuju tamadun yang maha celaka.

Gua geli puak-puak yang kiblatnya Amerika, UK dan juga Jepun. Apa ada di sana? Kalau lu cerita gaya kerja mereka yang gila babi mungkin gua separuh setuju. Tapi mana solatnya? ibadat sunatnya? zikirnya? tazkirahnya?. Kalau lu kata ia tidak relevan lu sememangnya bangang. Ini agama beb. Lainlah kalau lu standard yang gua bebelkan sebelumnya.(bersambung)

***

Kalau lu kejar dunia pasti lu gila akhirnya. Percayalah kerana ia tidak pernah cukup.

****

Pak menteri, tolong amik perhatian!!

3 comments:

----- Jennifer ----- said...

your blog is very good

AkuKopiKauSiapa? said...

tamadun asalnya dari perkataan din(agama). die secara konsepnya berkaitan. din, dain, dayyan, daynunah, madana, menjadi tamadun. cuba lihat maksudnya dalam bahasa melayu, panjang penerangannya kalau nak aku terangkan kat sini.

jika lihat kejatuhan tamadun dari sumerian, islam, mesir semua adalah kerana pengikutnya disuruh tuhan supaya mengikut ajaran tapi semua tak mahu ikut. maka jatuhlah.

bila agama bukan lagi pegangan bagi sebuah tamadun, masyarakatnya semua akan rosak, korupsi dan segalanya, jatuhlah.

bagi aku semua tamadun akan jatuh, kecuali bagi yang pegang agama, maknanya aspek sosial sangat penting dalam ketamadunan. bukan yang macam amerika kejarkan, fizikal, bukan sosial.

maknanya mereka akan jatuh lah.

Negara kita ini pulak, dua dua pon takde.

kuikui said...

AKU SANGAT SETUJU!